Guldhund

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2010

Vallning

Av Ingela Karlsson - 12 oktober 2010 12:45

I dag skulle vi till Kennelmamma och valla lite. Skitkul!!

Jag gjorde en rövare och ringde till Norsholm lite hastgit för att se OM de hade ngr lediga tider.

Tur som en tok hade jag så hade de möten så det fanns ledigt mellan 10-11:30. perfekt då jag skulle träffa Anna 12.


Skönt med två tider, blir med effektivt och mindre stress!


Nike fick börja simma. Skoja och Viska låg i buren. Hon simmade först tio minuter. Sedan fick hon vila medans Skoja simmade. Nackdelen med att simma båda effektivt är att det blir för lång vila mellan. Men jag väljer ändå att göra så här i fortsättningen med. Så medans Nike vilade fick Viska simma 15 min.

Nike talade om under hela Viskas pass att hon fick simma för lite.


Sedan fick Nike simma 10 min till. Hon älskar att simma, att få göra saker. Den hunden är mitt syre.Hon kan ta ner mig helt med sitt heta sätt, men oj vad jag älskar den hunden.

Sedan blev det schamponering av Nike, var väldigt välbehövlig!


Det är en stor sorg för mig att att hon har felet i ryggen, att hon inte får träna fullt ut mer. Att hon aldrig mer kommer kunna gå en halv dag i skogen. Det gör mig sorgsen att tänka på det. Men jag ska göra mitt bästa för henne, ge henne den behandling hon mår bra. Ska göra vad jag kan för att hon ska ha de bra och ändå leva livet. Att omplacera henne eller något annat finns inte på min karta. Man kan i mina ögon inte alltid ha bara friska hundar hemma, men måste ta hand om dem som har gjort sitt och behöver lite extra. Skulle inte byta ut henne för alla pengar i världen. Blev visst ett sidospår...


Efter det fick Viska simma 15 min till. Nike talade om sitt missnöje över att Viska fick simma mer...


Viska fick duschas. Sedan lite stretching av dem båda. Skoja fick inte gå i alls i dag då vi skulle valla.


Det blev en noggrann torkning av dem båda. Täcken på och sedan mot Linköping!


Väl framme då jag var först så gick jag en rstningsrunda med dem. Sedan på med BoT täckena.

Anna kom och syster Qajsa fick samla i hop dem.


Skoja gick fint. Tror Anna var nöjd med det hon såg. Jag själv känner att hon är väldigt sansad och balanserad i sin vallning. Rusar nästan aldrig på dem. Stanna fungerar bra och sakta kommandot fungerar bättre och bättre.

Anna provade lite med att försöka få henne att göra bättre flanker eller vad man nu säger. Hon är lite snäv. Men hon är lite för ung kanske för det säger hon så hon lade inga krav där.

Hon fick göra ett litet hämt och där tyckte Anna ändå att hon flankade lite bättre och hade en god tanke.

Hon fick träna på att verkligen fösa dem rakt, vi fick jobba en del där men det var superkul!


Barbro som äger fåren var med också. Hon berömde Skoja att hon var duktig! Med tanke på hennes låga ålder. Det värmer.


Detta lilla troll har tagit mitt hjärta med storm. I mina ögon ser hon ut att kunna bli en riktigt bra vallhund. Bara jag gör rätt. Tur jag har Anna som hjälper mig, och lär mig!


Hon backar inte för någon, hur stor den än är så flyttar hon på dem med våld om det behövs. Hon räds inget i hagen tror jag. Det är nog både bra och inte bra tror jag.

Hon fick gå tre fina pass. Jag är mycket nöjd med henne.

Nu ska hon få vila helt från djuren tills vi åker till Anna nästa vecka!


Sedan hem efter en jättebra dag!!!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Ovido - Quiz & Flashcards