Guldhund

Direktlänk till inlägg 31 december 2010

Årskrönika

Av Ingela Karlsson - 31 december 2010 17:45

Detta kommer att bli ett långt inlägg då det hänt så mycket under 2010 och jag vill ha med mycket!!

Ni är många som klagar när jag inte bloggar, men inspirera mig då genom att skriva ngn kommentar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! **ler**


Januari

Det ingen visste mer än Sam, Andreas och jag var att vi skulle få ett nytt stjärnskott i familjen. Hon föddes 24 dec 2009 och den 25 hade vi bestämt oss. Vi skulle ju inte ha någon mer men men,....


Det var kallt, en hård vinter för våra vilda djur.


14 jan Opererades Nike i tre leder. Hon hade dundrat ner i ett krondike och började nu få sviter av det.

Hö bog, ett ligament och en sena av och fastväxt på fel ställe. Hö bak knä krossad minisk. V bak knä Korsbandet paj.

Vila under en lång tid. Jag ler när jag läser i min gamla blogg om veckorna efter operationen. Hon är så stollig denna dam.

19 Jan klarar Luzzan ett första pris på jaktprov med god mariginal.

20 Jan far jag och Adelia som nu är invigd i det hela, ned till Skogsvallarens Kennel för att titta på vår valp. Herregud så mini liten och söt.

    


30 jan Vi hittar det första döda rådjuret. Har frusit ihjäl vid vår ensilagebal. Sorgligt. usch och fy. Detta var ett av vinterns många offer.


Viska börjar rehab simma för sin artros i höften.

Kurserna börjar igen


Februari

5 feb var det dags för hela familjen att åka och titta på underverket. Fy fagerlunda så söta, men fy fasiken vilken fart!

      


8 feb Nike skulle börja på rehab. Laura var här och hon och Viska sprang ute i trädgården. Jag ropar in dem och hör Viska vråla! Trebent. In till Krister som säger det jag redan själv konstaterat. Korsbandet. Hö knä denna gång.

Rehab går bra med Nike. Ingen fullt normal hund konstateras även av Marie.

9 feb. Viska opererar korsbandet. Ser mörkt ut med ett en ev SM start OM vi skulle lyckas hålla oss kvar på listan.

Kastrerar Ester. Hon får efter 5 dagar en kraftig infektion och får äta antibiotika.

Hittar ett levande skelett ligga på vägen. Ett rådjurskid lagt sig för att dö.Tog hem det med Connys hjälp till gården så Andreas får avliva det. Sorgsen.

17 feb Skogsvallrens Rimfrost kommer hem till oss. Fortfarande namnlös.

25 feb Mina valpar blir 7 år. Där ingår ju våra egna, Witch och Luzzan.

28 feb stjärnskottet har fått ett arbetsnamn: Skoja Lillstrumpa.


Mars

Skoja flyger på Bianca!

Nike fortsätter med rehab. Galenpannan.

Var på en föreläsning med Kent Svartberg. Mycket bra.

Bianca kommer och gästar oss ett par veckor, matte är utomlands. Hon får uppleva lantliv, häst och fårskit!


Eve och Viska fick pris på Östgöta distriktets årsmöte, Östgötamästare och Distriktsmästare i agilty 2009.

Skoja visar massa intresse för fåren. För tidigt kan tyckas...


Jag fick kaffe på sängen av Sam när jag fyllde år. Älskade Sam!

19 mars nedkom Gunsan 5179 med ett stort bagglamm.

Ännu fler döda rådjur hittades.

Jag började min TL utbildning.

Ottilila blir riktigt sjuk.

28 mars flyttad Moltas hem till oss via Lorna pga löp! Han är mitt arvegods av Lena.

28 mars fyller vår älskade Ottilia 10 år

  

Håller på att bli dödad av två galna baggar.

Ottilias fel hittas. En gigantisk tumör. Omgående operation då den är ca 15 cm stor. Hon klarar operationen. Men är oerhört blodfattig.

  




April

Rehab går framåt. Marie säger att Nike är för kraftfull för denna bassäng, två sim tag så är hon framme.

Skoja fick bada i bassängen. Gick bra. Fick prova på hårblåsen!
Var i Stockholm på utställningen.

4 april fyller Nike 6 år.

    
9 april kom Molle hem på riktigt.
Stygn tas och Ottilia är pigg.
9 april är det 2 mån sedan operation'
Tackorna lammar konstant. Man sover aldrig.
16 april fyller min Gudhund 3 år.
Åker till Ullared. Witch blir sämre.  Jag ska skriva till TL utbildningen.
27 april fyller mina valpar 7 år.
Viska utan medicin sedan mitten.
Vi låg på 60 plats på Kvallistan. Vi kvalar in som sista ekipage, nr 60.

Efter tvekan anmäler jag oss, i hopp om att hinna få igång henne tills dess.
Skoja utvecklas mycket. Hon är galen i fåren! Smiter dit vid varje tillfälle man vänder bort blicken.

Maj
Viska debuterar 13 maj efter ett par veckors idog träning. den 9 va det 3 mån sedan op. Hon gick superfint efter uppehåll sedan november. 295,5 p.

14 maj åker Andreas med Sam och hans klass till Boda borg på klassresa..
Då jagar baggarn mig och höll på att ta livet av mig och Viska.
15 maj blir Hopp jättesjuk.Ensam tar jag beslutet att avliva honom. Det var en stor sorg som jag känner av idag. Pratar ogärna om honom. Detta lilla lamm. vad han berörde mitt hjärta.

  

16 maj gjorde jag det praktiska provet i min TL utbildning.
18 maj var det betesläpp! Underbart. Skoja var med och arbetade. Hon är mer och mer galen med dem.
Viska blir stel. Oroande.
22 maj gör Viska sin andra tävling sedan domen i nov. 298,5 Hon briljerar min tjej.
25 maj kan jag ta av mig glasögonen. Det har växt bort.
Ottilila blir sämre här i slutet av maj. Trött, slö och apatisk.

  
28 maj har jag och Andreas varit ihop i 15 år!!!

29 maj KM i Åtvidaberg. Genrep inför SM. Gick totalt åt helv..e! Typ 3 nollor...

  

Juni

Ottilia bor hos mamma ett par dagar då hon är blodfattig och trött.
Sam fick gott omdöme av den suveräna Magnus. en riktigt bra lärare.
Skoja är mer och mer i arbetet med fåren.
Andreas behöver ledig så vi lurar bort honom på konsert.
Frida Sundberg, kommer till oss i två dagar!
Ottilia flyttar hem efter 4 dagar hos mamma.
8 juni tar Luzzan bort mjälten. Tumör på den. Ottilia fick en sista chans med ny medicin. Jag vill ta bort henne. Men vi gav henne en chans till.
Natten till söndagen den 13 somnar hon in hemma. Hjärtat stannade bara rakt av. Stor sorg över Villa Falkman. En stjärna till på himlen, vår stjärna.
   Måndagen 14 är Viska galen, skendräktig. 5 dagar kvar till SM. Inte bra. Svårt att samla mig.
Witch sörjde djupt. Deprimerar.

Jag försökte samla mig och trän-a med bus inför SM.
Vi kollade på nytt hus.
Aranea var hos oss och vi gick igenom än en gång utan anmärkning, phu...
På invigningen den 18 blev jag lurad. Ett helt gäng av fina människor stod bara där! Syrran och Lelle grundlurade mig.
Lördagens runda var kanon. Vi fick höra från sidan av att det var den förstra glada BC för dagen, vi var nummer 48. Kändes fint att få höra de tyckte hon var glad. Vilken debut. Och vi gick till final som ekipage 11!!!!!!!!!!!!!!!

  

Dagen efter var hon för på, gick mig ur händerna. Men vi gjorde en OK runda och slutade på 13 plats! Vilken SM debut!
Lite hysteri hemma ang min SM debut. Glädjande, var så kul med alla vänner. Jordens bästa klack hade jag under SM!!!!

  

  
Börjar hos naprapaten.
Skoja arbetar fint med djuren.

29 juni ryker Nike och Viska i hop. Slutar illa då Nike sliter sönder viskas högra bakben. Krister besök. nerver skadade och en trebent hund. Ledsen.
30 juni Vi får samtalet VI HAR FÅTT HUSET!!! Vi har nu köpt ett hus till!!
  

Juli
Köper en canon 7D. En jätetfin kamera.
Viska är trebent. 
6 juli skriver vi på huset!! Ägare till Fyllingarum Skola.
Sam åker till Norrköping ett par dagar.
Vi är i Vimmerby ett par dagar. Skönt.
Gulleben fyller 7 år och Ulla och Safira 3 år

Besiktigade bilen, 5 tvåor...
Vallar lite med Kennelmamma. Mycket bra.
Hittade denna länk ang schäferaveln. http://www.youtube.com/watch?v=-_z3fgk9bQw&feature=player_embedded
Agility SM inställt för Viska och Eve törs inte risker benet. Nervskador tar tid att läka.
30 juli delade vi lammen från tackorna. Usch.

Hela juli var det träningsvila i stort sett pga skadan

Augusti
Vi tävlingstränar med ett gäng från Gamleby och vimmerby.
Jag dömde kanalettan som hade massor med starter!
Moltas ställs ut och blir reserv i öppen klass

Familjen åker båt 24 timmar.
  
Viska fyller 4 år
Vi gör klart med banken inför huset
Sacki och Sessa kommer när deras familj är utomlands
Fåren klipptes
Hade kurs hemma med Anders och Heléne i Hur tänker din hund
Viska startas i Viken vi nollar vittringen men skrapar i hop 259,5 p
Rival blir knottbiten, riktigt illa. Blev installad en längre tid. Får inte tag i flug täcke i strl 165
Skoja använd mycket i arbetet på gården, trots sin låga ålder.
Luzzan löper och har en början till PYO. Tar bort skiten.
  
September
Vi skriver pappren på huset, de sista. vi har tillträde from 1 sept
10 sept släpper vi in tre baggar till en grupp tackor.
Vi tar ett oerhört svårt och sorgligt beslut att dra ned på tackantalet.
258,5 p drar vi ihop i Norrköping
Nike får den sorgliga domen L7S1. Hennes tävlingskarriär är nu över.
Kennelmamma kommer hem till oss och vallar lite
Tävlade i Ödeshög, 298,5 p
Vi var ett gäng om 14 som åkte till England i fem dagar.
    
Viska börjar löpa den 24 sept
Vägde baggarna
Bytte medicin på Nike Fått 3 sprutor i september
Skoja har utvecklats mycket fint. Så nöjd med henne.
 





Oktober
Sam fyller 12 år!
Mycket arbete med djuren. Skoja var med och tog hem flock efter flock, flyttade om flock efter flock. Enastående tjej.
  
Magnus och Janne som ska fixa el resp värme har kollat i huset
Hundarna badar i pool för första gången
  
Nike är hos Marie Rehab ett par gånger
Vi har sprikdragarfest i huset. Får träffa Plingans nya Lars!
Nikes medicin fungerar bra ur en synvinkel, och inte så bra ur en annan. Men ok.
Vallar lite i Linköping med Kennelmamma. Hon utvecklas och får fina vitsord.
Startar i Söderköping med ofattbara 305,5 p
  
Åkte till Kennelmamma ett par dagar. Fick order om att börja med höger och vänster
Louice, en praktikant börjar som ska vara hos mig i tre veckor
Tävlar i Viken. 279 p och en nolla på hoppet
Tävlar i Västervik, trots småmissar drar vi hop 302 p

Fåren har rymningsmånad> 

November
Åkte till L köping och vallade för Kennelmamma, Kanon. Ska öka krav hö och vä.
Kollade på Vp i Breviksnäs, Skojas syskon Disa och Qajsa klarade det galant.
Slipat ned två tänder på Rival
Snön kommer och lamslår Sverige
Skoja arbetar fint vid alla utfodringar
Tävlade KM och vann med 271,5 trots vädret.
Åkte till Ullared, fick ett magiskt möte med en älgmamma
Agnes och Zlatan fyller fem år
Nike är dålig i kroppen. Nya medicinen fungerar inte alls längre. Skulle räcka minst 4 mån.

  
Andreas nästan tapetserat klart Blå Salen

Jobbar en del me höger och vänster, så vi tappar balansen.
Funktionärsfest i Åtivdabergs Hundklubb
Skoja tar hem två flockar djur långa sträckor, kanonduktig

Ester fyller 2 år
Nike får sin back on Track madrass och ryggbälte

Är på julmarknar med syrran som nästan kör över mig

  
Vi sätter ut foder till våra vilda djur de har nu 9 platser att äta på, de är välbesökta

Jaktlaget byter jaktledare till Snören.
Jag har ett möte med 30 talet vildsvin
Witch är rikigt bra

  


December
Skoja får jobba mycket i en 25:a. Mycket hö och vä, stop och sakta.

Hundförbud på vår mark pga all snö. Arg på jägare som jagar med sina hundar trots snön.

Ett intressant möte på klubben

Skriver ett inlägg ang hundträningen, vart är den på väg?

  

Sålde min D7 och köpte en D60. Perfekt

En tung dag när vi skickade våra tackor. Något jag kommer att ångra.

Skoja blir riktigt dåligt. Men repar sig.

Skoja får stryk rejält av Hunddräparen. Men hon kan försvara sig visade hon.

  

Värmen blir klar i neder och övervåning i huset. Bara Blå Salen kvar.

Fick min första Guldkantade inbjudan, hoppas på flera 2011

Bianca kommer över en helg. Går fint med katterna denna gång

Skoja fyller 1 år på julafton

Juldagen handlar vi våra vitvaror till huset på Media markt

Vägde alla bagg och tacklamm

Läste ut den bästa boken jag läst, nej ej hundrelaterad...

Firar in det nya året med goda vänner

  

  

Detta är en lååång summering av 2010.

Mycket jobbigt men mycket roligt!

Vi tävlade SM! Vilken upplevelse! trodde aldrig hon skulle klara det så fint. det var nog årets händelse förutom när lilla Skoja kom till oss då.

Det sorgligaste var att Ottilia lämnade oss på tok för tidigt. Hon fattas oss!

 

Jag är dessutom oerhört stolt över alla mina kursare som jobbat hårt hela året och skördat framgångar på ett eller annat sätt. Jag blir så glad så jag blir tårögd när jag tänker på vad de åstadkommit detta år. Ni är underbara var och en av er!

 

Sedan vill jag än en gång tacka för allt stöd, min hejarklack och pepping för vårt första Lydnads SM! Det var helt fantastisk att ni var så många påplats för våran skull! Ni har verkligen fått oss tro att vi kan! Trots hennes korsband och artros gick det!

Vi har också klarat att kvala oss in till SM 2011. Det är tuffare än någonsin på listan! jag tror vi i dag ligger på 13 plats med en medelpoäng på 302 p

 

Jag hoppas på ett fantastiskt 2011 med min familj och våra djur, mina nära och mina vänner!

Och jag önskar er alla därute detsamma!

Gott 2011!!!

        

 
 
Sarah

Sarah

2 januari 2011 14:38

Mkt hinner hända på ett år! Hoppas 2011 blir ett år med friska hundar och bra tävlingsår för er! Kram

http://stumpelumpan.bloggplatsen.se

Ingela Karlsson

2 januari 2011 14:43

Ja det hinner hända en hel del inser man när man gör en tillbakablick.
Jag hoppas också innerligt på skadefritt år och att Nike får hålla sig skaplig!

 
Lorna

Lorna

2 januari 2011 14:54

Härliga bilder och mycket har du hunnit med, men det är klart sover man typ 4 timmar per natt så hinner man ju lite :) Önskar dig lycka till under kommande tävlings säsong och att alla hundar ska hålla sig skadefria och krya. Kram

http://lorna.bloggplatsen.se

Ingela Karlsson

2 januari 2011 15:21

Tack! Ja lite mer sover jag ju....

 
Louise

Louise

2 januari 2011 15:17

Härligt skrivet om det gångna året. Önskar er i östanvindsflocken ett riktigt bra 2011 !

http://louisek.webblogg.se

Ingela Karlsson

2 januari 2011 15:21

Tack detsamma Louice!

 
Linda (&Inez)

Linda (&Inez)

2 januari 2011 15:41

Oj så mkt du hunnit med under ett år, både bra och dåliga saker... Får hoppas att 2011 kantas av fler bra saker och färre dåliga...
Kram

http://blogg.passagen.se/liri

Ingela Karlsson

2 januari 2011 16:17

Ja det är en del!! Mycket bra saker. Med många djur så händer det ju mycket.
Kram

 
Edit

Edit

2 januari 2011 21:37

Hoppas du o hela din flock får ett riktigt toppenår 2011!
Hoppas oxå på att vi får möjlighet att ses snart! Kramar från oss!

http://skyyoanja.blogspot.com

Ingela Karlsson

4 januari 2011 14:39

Tack ja vi får verkligen hoppas att vi ses snart! Var länge sedan nu. Frida kommer kanske i sommar igen och jag kanske ska ha ngt läger om det finns intresse!
Ser fram emot att följa er under 2011.

 
Ingen bild

Lotta Östlund

2 januari 2011 23:05

Vilket händelserikt år du haft!! Hoppas på ett härligt 2011 för dig och din flock (2- och 4-benta).

Ingela Karlsson

4 januari 2011 14:37

Ja mycket skojigt var det. Värst var att förlora Ottilia,
Men nu ser vi fram emot att du ska starta Malva i klass 1!!!

 
Martina & Nova

Martina & Nova

3 januari 2011 18:21

Oj vad mycket det blir när man summerar vad man gjort under ett år! Riktigt kul att läsa kanske ska göra detsamma på min blogg vartefter om jag orkar.. Hoppas det blir ett kanonår 2011!!

http://martinaback.blogg.se

Ingela Karlsson

4 januari 2011 14:36

Ja summeringen är lite rolig! Fast man skulle göra det direkt månad för månad så det är klart vid nyår!!
Vi ser fram emot ett underbart 2011

 
Malin

Malin

4 januari 2011 11:16

Gu va du gått igenom mycket detta år!! Hoppas detta år blir lika händelsrik (minus alla skador.)!!
Kram

http://sashaschafer.blogg.se

Ingela Karlsson

4 januari 2011 14:35

Ja du Malin man hinner mycklet mer än vad man tror! Haft ett bra 2010, och hoppaspå ett bättre 2011!
Hoppas ni får ett fint år!

 
Ingen bild

adelia

5 januari 2011 15:27

Vilken härlig läsning,både glädje och sorg men vad mkt man hinner på ett år och ändå är det säkert mer att skriva om..Ja vistelsen i mars för Bianca var inkörsporten för att älska "fårskit" som är hennes delikatess nu förtiden,haha....Hoppas att ni får ett jätte bra 2011 både två o fyrbenta:)Och att vi ska hinna med en massa träning och skoj med för den delen...kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Skapa flashcards