Guldhund

Alla inlägg under januari 2011

Av Ingela Karlsson - 23 januari 2011 17:30

I dag har det varit en härlig dag!


Förmiddagen har spenderats hemma och styrt med lite allt möjligt.

Lilla gruppen med tackor har fått mat. De är så rara de små!


Sedan var det allmönkurs på eftermiddagen. I dag arrangerade vi hundmöten i samhället. Vi tittade lite på hundarnas språk vid första synen av andra hundar, hur vi själva reagerar osv...

Ett riktigt bra pass och alla jobbade på bra.

Vi busade till det lite för det sista hundmötet. Det var Irene och Neva och Sussi och Elsa S/Ylva. De klarade det med bravur!

Vi jobbar med sådant som kan hända uti vardagen med våra fyrbenta. En inrtessant kurs med väldigt roliga deltagare!


I dag fick Nike följa med själv. Men hon är nemas problemas. Hon är ju alltid lös i sådan här sammanhang, hon bryr sig inte om andra hundar, hon har bara sten koll på mig! Älskade hund!


Hem och tina upp lite. För att sedan fara mot Djurtorp på agiltity träning med Eve och Viska. Farmor var med. Och så Skoja och Nike med!


Ett underbart gäng med människor. Vår klubb ska vara glada över hela vårt gäng och de som hållit på länge som alltid ställer upp och hjälper till om man får problem.


           


Viska var inte kul. Han bara gapade som en idiot! Gick inte att få kontakt med. Eve höll på att bli galen. OK att hon gapar när hon kör banan eller så, men att bara ställa sig och idiotskälla!!

Och sedan ska hon vara tyst när hon inte kör. Annars stressar hon fast det inte är hennes tur. Det gillar jag inte. De behöver enligt mig lära sig när man är i gång eller i passivitet. Så det får hon lära sig fröken Viska!

Sedan fick vi lite råd av Maria. Så Eve fick till det med henne. Körde banan som gick ganska bra med tycker jag! Persson var med och körde hon såg så lycklig ut.



En hund gjorde ett utfall mot Nike precis jättenära, men hon gav honom inte en blick utan hon bara körde på. Underbara hund igen!



Skoja fick ganska mycket stadga och störningsträning. Går faktiskt jättebra. Fina lägganden vid sidan. Enkel stå övning och ett par inkallningar. Där fick vi köra lite stadga med då fröken reste sig.


Nike fick göra lite fjärr och annat för att få använda kolat. Och Viska körde jag inget med!


En bra kväll!


I morgon drar jag i gång en kurs i lydnad igen. KUL!!


Av Ingela Karlsson - 22 januari 2011 22:15

I dag tog jag sovrmorgon. Sov nog till tio i 8!! Skönt!

Andreas väckte jag vid 12 tiden. Han kan sova mycket den mannen!


Vi var hos djuren och fodrade en grupp. Massa kel blev det med. Gud så goa de är. De är lite med misstänksamma mot mig på grund av Skoja  hon brukar alltid vara nära mig tänker de.... Men efter ett tag när inser att hon inte är med så  kommer de för att kela och mysa!

Skoja fick ett micropass hos ungtackorna. Lite hö och vä. Lite mer höger och vänster! Gick lite blandat!

Sedan ner till plan en sväng för att köra ett kort pass med Viska. Lurade med Lorna ut som bara var sällskap och kollade lite när hon ändå stod där. Tack min vän!

Vi jobbar mycket med helt o halt och vänster halt. Det har varit hennes svaghet förut och är ännu. Så nu har jag bestämt mig för att ta tag i detta på allvar.


        


Sedan såg jag på FB en länk från en kvinna som tävlar högt i lydnaden! En lista på dogmatix.se. Där har det gjorts en lista över 2010 års bästa ekipage på 5 tävlingar. De har tagit våra 5 bästa tävlingar och sedan fått ett snitt. Årets lydnadshund 2010.

Viskas halvbror Hyss kom 2:a!! Grattis Jouko och Hyss!


Och tro det eller ej men Viska ligger på en 9:onde plats! Viska är med på tio i topp på Årets Lydnadshund! För mig är det jättestort! Min lilla Viskvisk!!!! Vad hon är duktig, min lilla BC som inte vill valla är en så fin lydnadshund. Jag är så stolt över henne. Hon anstränger sig verkligen.


Efter träningen i alla fall blev det fika och lite babbel. Har varit ett par tunga dagar men inget går upp mot goda vänner! De kan få en att le och skratta, och jag känner mig lyckligt lottad. Helt klart!


      


Sedan hem.

Kvällen har varit lugn. Sett Stjärnorna på slottet och Fångarna.


I morgon är det allmänlydnadskurs igen. Jättekul!! Ett roligt gäng med massa olika hundar! Älskar mitt jobb!!!


Av Ingela Karlsson - 21 januari 2011 14:45

I dag har det varit fullt ös hela tiden.

Sam for till skolan. Han ska på disco ikväll. Kul för honom och hans kompisar.


Vi for bort till djuren för vi skulle dela på grupperna nu inför första lamningen. Den kan börja 31 jan men det tror jag inte på som det ser ut i dag. Det drar nog en bit in februari.

Vi plockade ut 37 tackor, gick igenom dem. Klippte klöv på en tacka som behövde det. Ska ju klippa alla snart men vi tog henne redan nu då hon behövde det. De sliter ju inte så mycket under vintern.


Det gick fort. De är så rara. De ska klias och de vill inte gå undan för de ska stå vid en. De är så underbara, varenda en av dem.


De fick lite kraftfoder också. Lite KRAV Havre är deras meny. Halmning var också på dagens lista. Det gillas kan jag säga.


Sedan har jag haft kurs. De andra fortsatte att fixa inför lamning. De städade undan, och började ordna de lammboxar som behöver ses över, och det ser nu allmänt snyuggt ut sägs det. Jag får besiktiga imorgon!

Längtar efter första lammen så mycket. Det är så underbart roligt.


Sedan har vi anmält två st till lammkurs. De ska til länsstyrelsen och lära sig dra ut lamm om det blir bekymmer vid lamning. Jag fixar det inte, lider för mycket med djuret. Huliagen....


Kursen är mitt härliga stads 1 gäng. Ett riktigt bra pass med mycket fokus på svåra saker. De slet riktigt bra och hundarna jobbade kanon. Jag måste säga att alla har ett sådant fint fritt följ!! Det är en fröjd för ögat att se det. Bara gå runt och njuta av synen! Ett fint fritt följ kan ge mig gåshud!


Efter det så far jag och Sara till Norsholm. Hon skulle med och assistera mig. Tack för det Sara, guld värt!

Nike simmade 3 pass 10+5+10 min Ingen streamer i dag. Skoja simmade 2*10 min med streamern på hela tiden.

Viska simmade 2*20 min med streamern hela tiden!

Ett riktigt fint pass av dem alla. Skoja är fantastikt fin i vattnet, fin och stark.

Viska simmar starkt i 40 min, hon tappar inte takten eller så. Hon verkar vara i fin kondis i vattnet. Jag tror aldrig hon varit i så fin form som nu. Känns riktigt bra.

Nike haha ja hon älskar ju att simma. Så hon simmar som en galning. Ska ge henne lite lättare pass en tid nu, kan skönja att ryggen är något sämre sista två veckorna. Så flera pass på henne, och kortare!

Sedan städa snabbt och i väg.

Tur Sara är med och servar med hundhanteringen, annars skulle  de inte kunna simma så mycket!


Sedan hem och äta. Hungrig. Hade lite vänner hemma på mat. Så det blev lite prat och så innan sängen kallade tidigt. Eller vid 24 tiden i alla fall, tidigt för mig!


I morgon är det fodring och annat i agendan!

Av Ingela Karlsson - 20 januari 2011 09:45

Det är en del väldigt bra på. I stället för att bemöta det som är så skyller man på allt möjligt! Genomskinligt. Feghet, att inte våga stå för sitt handlande.

Jag har irriterat mig på det och det har tagit energi, men nu är det slut med energitjuvarna. Nu kan jag le åt det i stället.

Tack vare goda vänner klarar man att släppa det fort. Så vännerna ska man vara rädd om!



  


Förutom det har dagen varit kanon. Hade en tjej från Stockholm som kom ner för lite privat träning. Jättekul. Hon har varit hos mig förut. Och nu är det länge sedan jag såg hennes hundar. Men framförallt den ena var det stora förändringar på. Mycket jobb med en sådan hund, men jag hoppas hon fick mycket verktyg att jobba med i helheten. Kul var det i alla fall!


    


Efter det så for jag hem. Sam skulle på hockey. Andreas skulle med ner i dag. Och jag skulle åka på föräldramöte!

Eftersom en lärare slutat efter jul så är det gjorda förändingar nu igen. I höstas var de 4-6 och nu är de 4-5 och en ren 6.

Passar våra barn i klass 6 bra tror jag. Magnus har våra sexor och Johanna 4-5. Sedan går de över i bland.

Båda dessa lärare är jättebra! Johanna hade ju bara Sam en termin. Men har hört mycket gott om henne.

Och Magnus talar ju för sig själv. Det han har gjort med klassens ungar på 1,5 år, det är helt enastående. VIlken lärare. Jag hoppas innerligt att vår kommun gör allt i världen för att behålla honom!

Jag önskar han kunde följa dem i högstadiet med!


Sedan hem. Andreas och Sam kom hem och hade med sig farmor. Hon ska hälsa på och så ska väl mamma och hon lösa korsord misstänker jag!


Annars har det pysslats med lite städ och tvätt, rastning av hundar. Alla måsten som ska göras!

I morgon ska bli en rolig dag!

Jobba med djuren och massa annat!


Avlsutar med fina bilder på min syster och mitt gudbarn!


       


Av Ingela Karlsson - 19 januari 2011 09:00

I dag var det en rolig dag.

Förmiddagen ägnades åt att styra med lite papper, surfa och ha det ganska lugnt, eller slappt kanske man ska säga.

Lite senare åkte jag bort till gården, för att vi skulle fodra dem.

Började med baggarna så Skoja fick först gå i lina. Gick bra i dag. Flyttar dem lättare nu när det är ett 50 tal mindre.

Bra att ha lina när vi kör kort hö och vän i verkligheten för hon vill gärna runda dem så då kan jag hjälpa henne utan att vi börjar bråka.

Hon var väldigt lyhörd och snabb att lyssna i den gruppen.


Dagens bilder är från fritt följ kursen den 10 jan.


  


Sedan in till Lorna en sväng för kaffe. Vi pratade om allt och inget.... Goofy var nybdad och var så fluffig och fin.

Nike lekte med Lorna mot hennes vilja. En barkbit på 4*4 mm.... Nej hon är inte normal.. fast hon älskar den leken.


Sedan åkte jag till de andra djuren. Fodrade dem med kraft. Och gullade med dem och gick igenom de som jag tror ska lamm i feb. Inga fyllda juver ännu.


Skoja fick hålla lilla gruppen medans jag serverade dem kraft. Där var hon mer olydig och det märks direkt då hon får arbeta lite självständigt som hon fick göra när jag styrde kanske 5 min. Då får hon arbeta efter eget huvud, och då vill hon fortsätta med det när jag då lägger mig i. Bushund!


  


Gjorde ingen träning med henne i dag. Hon fick arbeta lite ändå.

Efter det så for jag till plan. Hade kurs 18 men jag tänkte köra mina ett pass innan.

Viska fick jobba med att vara tyst... positionenm  raka sträckor, och vänster halter. Jobbade lite med att hålla i trots störning. Tycker det var rätt ok.

Gjorde en inkallnig med stå, den var ok.

Fjärren gick inte bra... Hon var alldeles för på och där okoncentrerad. Men vi fick till ett par bra skiften i alla fall.


  


Nike fick ff och svängar. Jag har ju inte henne i tävlingsstatus... det påminde mig om hur mycket jobb det var med henne att hålla henne tävlingsbar.... Hur orkade jag? Haha Hon hde lite ljud, lite långt fram och trängde. Lite slarvig. Men hon ska få lite mer ff en period nu och göra lite mer med henne i lydnaden. Hon behöver det.


Lilla Skoj Skoj då. Hon fick raka sträckor och halter, lite backa och stegff åt höger. Bra. Störningsträning och det är hon jättebra på! Hon går vid sidan och kollar mig medans vi går förbi de andra två stollarna som far och flyger. Lite läggande vid sidan med stadga. Hon har ett fint läggande och bra stadga tycker jag.


Det var allt. Inga långa pass med var och en. Men det var roligt och de uppskattade det.

Sedan var det äääntliiigen kurs igen! Stads 2 hade uppstart i kväll.

Vi började inne en vända att prata och lägga upp våren.

Sedan ut och de fick jobba mycket i par. Ett jättebra pass av dem.

De yngre såg man det hänt massa med!!! Mognat poletterna har trillat ned. Vilan är bra för dem!

Marie på rehab säger det att vi träna våra hundar för mycket, de behöver vila. Och jag håller verkligen med.


Gruppen var ganska trött efter avslutat pass. Man såg i dag att grunderna som jobbades så hårt med förra året sitter bra!!! Duktiga ni var tjejer!!!


Sedan hem och säga god natt till Sam.

Av Ingela Karlsson - 18 januari 2011 10:30

I dag har jag varit i stan en vända.


Handlade lite till huset. Som nu stått stilla i renoveringen över en vecka då vi inte hunnit. Tur vi har vårt hus kvar så vi inte behöver känna hysteri!

Jag längtar så att få flytta. Till landet mer, stor gräsmatta som är platt med många rutor på...**ler** jag vet....

Jag kommer sakna groventrén.


Jaja staden då. Alltid en upplevelse... jag gillar inte att vara där och jag är där för att jag måste ibland. Jag uppskattar inte tempot eller stressen där. jag blir själv stressad. Men var inte där mer än 2 timmar.


Hundarna fick komma ut en halvtimma Ja de vra med eftersom vi skulle på besök. Men de hade sina back o track på sig och så fick de promenad mitt i allt. Det uppskattades att få springa i en dunge och läsa NT.


Fick ett samtal från en omtänksam person. Så jag fick tre simtider på Norsholm fredag kväll. Så då drar jag dit med dem igen. Det är ett farande men det är det värt om de mår bra av det. Och det gör de verkligen. Tack!


Sedan till Maria med familj. Tilde hade väntat på oss som bara den. Och hundarna ska vi inte prata om. Så det var full rulle. Förstår inte vad hon säger men man får gissa sig till. Hon satt i knät och myste, eller i famnen på bordet....


Sedan hem. Och ta hand om disk. Fodra de hundar  som var med mig.

Hann se Andreas en kort stund.


Snart kommer Aranea och hälsar på oss. Det är de som vi har KRAV cerifierat oss hos. Det blir spännande att se hur det går denna gång. Ännu inte en anmärkning men någon gång måste ju den första komma!! Synd han inte kom en vecka eller två senare då lamningen börjat. Då hade hon fått se hur vi jobbar med det.


Fåren mår bra och de börjar vara riktigt tjocka ett par stycken nu. Ja kan tänka mig de lammar en eller två veckor in feb.


Ett par bilder från fritt följ kursen


      

Av Ingela Karlsson - 17 januari 2011 00:45

I dag var jag hemma med lite att göra. Planerar lite kursstarter och så. Så snart alla ni som väntar är det dags!


De ringde från Norsholm och sa det fanns simtider tidigare åt mig! Och Adelia.

Ja tack sa vi och drog dit.

Nike far in och skuttar i poolen med dunder och brak.... vet att det inte är bra för henne. Så jag blundade....


Witch får paket från sin Gudemor


  


Sedan var det bara att stoppa in en stor tung leksak i mun på henne så hon blir tyst och lugnar ned sig, vilket tog denna gång ett bra tag. Marie dök in och  pratade lite. Alltid roligt. Hon log när jag duckade för vattenkaskaderna som flyger. Hon sa något liknande att det är härligt ni är här igen, för det märks.... Undrar vad hon menar....

Jag är dyngsur på 5 min.... Hon fick simma länge och med streamern på länge men inte behöva ligga mitt i den hela tiden.

Skoja ville i men hon var liksom tvungen att BADA med shampo först! Bonnhunden.... då förstår ni...

Nike simmade och simmade...Upp med henne.


  


Tvätta och skura den lilla under tiden Viska låg i. Hade streamern på här med på ett sätt för att vänja henne. Gick bättre i dag!  Hon var väldigt fin i vattnet!

Skoja bara busade runt så jag struntade i henne. Hon tjuvhoppade i ett par gånger men då fick hon allt gå upp.


Adelia kom under Nikes andra pass. Vi pratade så gott det gick i vattenkaskaderna.... Sedan fick Skoja gå i och simma 8 min, lite med streamern på för att vänja sig Inte för att hon bryr sig!

Sedan var det Biancas tur... oj vad hon slöade!


  


Men det rådde vi bot på. Gav lite råd om vad jag tror skulle vara bra och passa damen. Vi provade och jag tycker det blev bra, tror Adelia var mycket nöjd med henne. Hon simmade 20 min, och så fanns det lite streamer där med.


Efter henne var det Viskas tur igen. Under tiden hon simmade så drack vi kaffe. Hon är så enkel att ha i vattnet med!


Hon simmade riktigt fint. Hon är i väldigt fint skick nu vad gäller kondis och muskler tycker jag. Riktigt nöjd med hennes båda simpass. Skoja simmade bara ett pass idag. Hon var för styrig och då blir det inget bad.


Heléne kom in en vända med. Vi babblade lite och kom överens om att vi måste ses snart! Så nu ska det bli av!


Summa av dagens sim blev:

Nike 19+16 min, en del i streamern,

Skoja 8 min lite i streamer för att vänja sig.

Viska 20+20 min med mycket streamer.


Vikten för dagen var:
Nike 42,8 kg

Viska 20,2 kg

Skoja 15:9 kg


Sedan blev det städning. Nike och Viska fäller så man kunde tro det var en hel hund i silen...


Kaffe i väntrummet. Då fick vi tag i Sussi som hjälpte oss att boka om lite tider så vi skulle få mer tider i hop Adelia och jag! Mycket roligare och effektivisera tiden.

Tack Sussi för service och stort stort tålamod med två förvirrade stollar!


Har bokat in ett par rehabträffar med Marie med. Ska få kolla Nike en gång i månaden nu för att se hur det blir med hennes kropp. Känns bra.

Mera kaffe i väntrummet för att sedan bege sig hemåt!

Tack Adelia för gott sällskap och kaffe! Du är en klippa!


Sedan hem för att ge fåren kraft och gulla lite med dem. Sedan hem för att laga mat.


I morgon ska jag till stan och hälsa på Tilde med fam.

Hundarna ska med förstås!

Av Ingela Karlsson - 16 januari 2011 22:30

I går jobbade vi med fåren. Vi delade dem och sorterade ut dem till slakt. Usch det är inget kul det där. Man försöker stänga av men det ligger där hela tiden. Baksidan av det hela. Vi började med att fixa med tacklammen. Andreas styrde med annat och vi andra delade.

Sedan in till mamma och äta en suveränt god middag hos mamma.

Ut igen och sedan ner till baggarna. Skoja tog in dem med vår hjälp. Sedan delade vi dem. In till Lorna för att dricka kaffe Andreas skulle röja undan snön under tiden kaffet blev klart. Andreas kommer in då har de kommit i hop igen... Suck...


  


Men det var inte så farligt då det var snabbt åtgärdat.


Skoja fick vara med hos tackorna och jobba lite. Det gillade hon. Ser att mina micropass med henne gjort det lite bättre i höger och vänster. Duktig tjej!


Fodrat djuren. De högdräktiga tackorna får kraftfoder. Det gillas....

Tack alla inblandade för hjälpen.


I dag var det sorg. Gårdagens jobb resulterade i att de åkte i dag till slakt.

Stackars våra djur! Jag vägrar vara med så Andreas fixar det, han och Conny. Men som tur är så har dagen gått fort då jag har haft häcken full hela dagen.


Allmänkurs på em i vardagsträning. En underbar grupp med hjärnorna på skaft.

Efter det bara svida om för att åka till Djurtorp med Eve och Viska då de skulle träna agility. Nike och Skoja var med också förstås!


  


Viska blir helt rabiat. Hon gapar och skäller helt hysteriskt. Jag skulle bli galen om jag körde! När Eve säger till henne är hon tyst en sekund så skäller hon på Eve och rystar sig dessutom... Suck...

Det gick fort och fint. En miss som var båda rundorna.Micca och Kiara var med och det gick jättefint för dem med. Kiara såg så glad och lycklig ut.


Jag pratade och styrde lite. Det är ett jättehärligt gäng vi har i klubben. Alla är glada, och så positiva. Lyser upp när det kommer en lydnadsnörd in och stökar lite. Det värmer. Jag är så glad för alla dem. De ställer upp för tjejerna och har alltid något gott att säga! Jag förstår vår klubb har gott rykte gällande agilityn.


  


Jag passade på att köra Skoja en del i lydnad. Hade ju lite störning. För det kan man säga att agilityhundarna gör både under lopp och en del medans andra hundar springer. Så perfekt störning och ingen som irriterar sig på att Nike låter när jag kör de andra.... de höjer inte ens på ögonbrynen. Det är det jag tycker är trist med en del lydnadsfolk. Det får inte vara störningar, ska vara tyst, prata tyst, inte prassla med påsar, inte pipisar..... Hysch hysch... annars älskar jag allt mned det tror jag.

Jag gillar alla dessa störningar. Viska har svårare för störningar. Vi har jobbat mycket på det men har en bit kvar. Nike bryr sig inte om något om hon får arbeta med matte.

Skoja då... Det gick helt bara otroligt bra. Jag har inte gjort mycket med henne. Inget kontinuerligt utan ett par minuter när jag känt för det. Jag vill fokusera på vall med henne och inte lydnad har jag bestämt mig för.


  


Vi körde följaövningar med halt. Fullt fokus på mig trots vi passerade folk och hundar med en halv meter. Läggande under gång med hjälp. Fint. Lite ställande övningar. Helt bara kanon! Allt jag gjorde med henne så fokuserade hon bara på mig. Hela tiden! Helt osannolikt ta mej sjutton.

Jag var så nöjd med henne. Jag som trodde det skulle bli ett elände med henne med tanke på hur hon är när det händer saker.... Men hon valde rätt hela tiden och fick belöning för det med.

Jobbade lite med externbelöning som hon snappade efter ett par repetioner.

Viska fick lite ff och annat men hon har lite svårare. Och lite för uppe i varv. Så vi behöver detta.


Dessa luzerneröron. Witch

  Luzzan sprallfia  

Nike gick som en klocka om man inte kollar pos. Bryr sig inte om något annat än mig! Lovley girl!

Syrran höll dem emellanåt. Inte så glad åt Nike.... Hon ville ju vara hos matte talade hon om...

En suverän kväll ur min egen synvinkel. Och jag hoppas jag får komma med fler gånger och få störningstillfällen.


Träffade flera av mina lydnadstjejer som hör. De var jätteduktiga även där! Så kul att se hundarna i en annan sport. man får med bild av dem som individer. vad man kan nyttja i lydnaden.


Vår älskade Witch.


  

Ovido - Quiz & Flashcards