Guldhund

Alla inlägg den 15 februari 2011

Av Ingela Karlsson - 15 februari 2011 21:45

I dag ringde klockan tidigt,., Pratade i telefonen med kennelmamma till strax efter 1, släckte halv 2. Upp halv 6...


I dag bar det av till Linköping till en gård hos Fam Swanberg. Dit kom en av Sveriges mest framstående vallhundsförare

Jag visste inte om han skulle passa mig, men fick en plats och tog den. Passar det inte var jag på det klara med att jag kan säga i från.


     


Han frågade vad jag ville med kursen. Jag sa att jag ville ha hjälp med att hon är tajt i flankerna. Och det var hon tyckte han.

Vi skulle lära henne att ha respekt för pisken. För den är bra att ha som förlängd arm, inte att slå med! Men man måste få henne att förstå vad jag har den till.

Mina första ord var: Du får inte röra henne, rör du henne går jag härifrån.



Han köpte det och han hjälpte mig att få henne förstå vad jag ville. Hon blev ödmjuk och samarbetsvillig på mina villkor. Tänkte inte bara springa till fåren utan började tänka stort runt och fint. Hon satt frågande länge innan hon började försöka lista ut vad jag ville. Men sedan provade hon sig fram!!! Det gillar jag, jobbar lite så lydnanden med.


Andra passet gick riktigt fint. Hon snappade snart vad det var som vi ville. Hon blev så lugn och fin. Fin i balansen, lätt att ta ur balans. Bara underbar att se! VIlken skillnad på hennes attityd mot fåren!!!!


Kennelmamma. Hon har betäckt fina Icka, Skojas halvysster med en intressant hane....


        


Jag är mycket nöjd med kursen, trots mina fördomar....


Sedan gillar jag inte allt....


Sedan blev det en tur till ÖoB för att handla till barnens disco på fredag. Årets första disco och våra barns sista disco på denna skola.... hualigen han börjar bli stor, men jag blir inte äldre.....


Skoja trött


  


Med mig i dag hade jag Mariett, en av våra två praktikanter. Louice var sjuk i dag och missade denna dag som jag vet hon sett fram emot! Men Mariett var med. och hon var så snäll och hjälpte mig och servade mig. Känns jättekyxigt med en handler med...


Sedan hem, och i dag var jag mör efter denna dag!


Ja just det ja, jag har med mig en BC hem också. Cirka 8 månader. Får se hur det går.


Här är det gränsfall att damen tänker springa och inte tänka arbete...

  

Ovido - Quiz & Flashcards