Guldhund

Alla inlägg den 21 februari 2011

Av Ingela Karlsson - 21 februari 2011 12:15

I dag började dagen tidigt. Upp klockan kvart i 6.

Vi skulle på kurs för Peter Nilsson. Fick en plats av Lotta P. Två förmiddagar med bara vallning! Kan det bli bättre?


Vi var 4 st, precis lagom. Skoja, Stisse, Lotta och Wera.

Vi började med lite prat och sedan fick vi 5 min och bara köra med hunden själv för att han skulle få se en bild av oss.

Vi fick berätta lite om oss. Jag sa jag vill ha mycket hjälp med flankerna och hennes attityd mot djuren. Hon är lite för på dem, tajt.


Jag körde lite med Skoja. Hon gjorde som vanligt. Hon är lydig och lyhörd men tajt och för fort.


Skoj på väg upp 


 

 Skoj i en drivning medans matte och Peter pratar!  


Efter att alla kört fick vi ett pass var. Vi jobbade med att lära lite signaler med kropp och röstens betydelse. Han vill inte använda några redskap... jag som precis lärt mig hålla i en piska... Så vi fick lära oss att sätta press med kropp och röst. Vilket Skoja svarade helt bara fantastiskt på. Hon är ju väldigt lätt att styra med rösten vilken han höll med om. Det gör det lite enklare kan jag tycka.


Lotta får lite press av husse

  


Vi har arbetat massor med hennes attityd vilken blev ganska bra fort. Hon kan springa utan att springa allt hon kan.

Det stora problemet är att jag är för stillastående. Jag lägger för mycket press på henne att klara saker hon inte är redo för.

Jag måste hjälpa till lite mer, placera mig rätt så att hon kan arbeta i lugn och ro utan en flängande matte.


Vi provar en rak drivning ned mot fållan. gick ganska bra. Vi jobbar med tanken och tempot i den...

  


Två stollar! Hahaha ett härligt gäng med galen humor! Som tur var!

  


Dagen har gått fort som bara den!

Jag är oerhört nöjd med min lilla tjej. Hon visar på stort mod och backar inte för fåren. Hon tar sin uppgift på största allvar. Det är därför jag verkligen måste lära mig detta så jag kan göra henne rätt. Så hon kommer fram med den potential hon har.

Peter tyckte hon var lik mamma Dimma. Och det tar jag väldigt positivt då hon är en riktigt bra hund.


Sedan är det ju detta med: Vem kan motstå henne?

  


Wera


Peter visar och ritar 



Stisse 


  


Vi har fått träna på mycket små detaljer som är viktiga för att få till hel varvet till balans kan man säga. Mycket verktyg för att berömma och korrigera och visa vad jag vill.

Jag är helt supernöjd för kursen och väldigt glad jag fick denna plats! Det är Carina Jangbrands förtjänst i grund och botten! TACK Carina!


Fullt fokus i fösningen

 


Efter kursen bar det av hem. Och så var det vardagen hemma som tog över. Vi laddar för en ny kurs i morgon med.


Sedan var jag i väg på medial kväll. Var jättekul att träffa de andra igen. Men jag var lite sliten. Inger bjöd på fika och då kan man lätt räkna ut att fikat var något utöver det vanlig!

Åkte med syrran dit och hem. Så vi fick prata lite. Jag har inte så mycket tid att vi hinner ses så ofta men vi får passa på att babbla när vi ses!


Hon har en härlig stil och är fin att titta på

  

Av Ingela Karlsson - 21 februari 2011 10:00
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Skapa flashcards