Guldhund

Alla inlägg under mars 2011

Av Ingela Karlsson - 23 mars 2011 10:45

I dag har jag ägnat åt att tvätta och styra med lite papper. Får inget ur händerna gällande papper. Urk..


Sedan har jag varit ute med hundarna och allt det vanliga.

För att sedan börja jobba 11:30 med kurs till 21.


I dag fick de jobba lite individuellt i alla grupper. Sedan en hel del helhetsträning igen.

Första och andra gruppen var vi på flisplanen. Den är jättebra och jag är så glad att vi kan vara där nu när min plan vilar upp sig!


Blunda ANNA!!!

Så här ser det ut alltför ofta. Skoja vallar katterna, mestadels Ulla. Ulla är såååå stressad....


        


Efter andra gruppen fick Prinsessan alias Rakel följa med mig hem ett par dagar. Nancy ska tävlingsträna på söndag och Rakel är i slutet av sitt löp och Mogge var på henne, skulle rida och hålla på.

Och jag tycker då synd om henne att ha en hane som äcklar sig med henne så jag sa hon kan följa med mig hem ett par dagar! Och det fick hon! Lycka!!!! Min gudhund ska bo hos oss några dagar!!!! Princess Rakel!



Molle luktade på henne direkt men insåg att det viktiga var förbi sedan har han inte brytt sig om henne. Duktig kille. Han har nog med Viska som är galen. Hon jagar honom och bjuder upp honom. Vill inte skriva här vad hon är....


Han är i alla fall lydig om man jämför dem åt. När hon håller på och studsar framför honom, luktar han lite och viftar med svansen, och så kollar han på mig: Jag ska inte gör något! Han vet att jag är benhård på att lukta tjejer där bak! Det är FYYY!



Hon däremot lyssnar inte alls på mig så henne får jag skärpa tonen mot. Hon har inget vett och sans. Men det är ngt bättre.


Lilla Rakel följde med hem och det gick hur bra som helst med de andra. De bryr sig liksom inte. Älskar min trygga flock!


Sedan var vi på kurs på annan plats. Mycket bra pass. Men det blåste så förskräckligt. De flesta åkte hem efter 2 timmar för de frös, vilket jag kan förstå. Jag var bra klädd då jag skulle vara ute 9 timmar i sträck.


Skoja hittade sin favorit för kvällen. Martina och Nova! När Nova satt fint fot, då klämde sig lilla Skoja in mellan Nova och Matte och satt sig perfekt fint fot.... med fullt kontakt. Inget gulligt...


En bra dag. Men som sagt dessa dagar är jag mör. För det är tufft för mitt kola att vara så skärpt så länge. Men kul är det!



Av Ingela Karlsson - 22 mars 2011 11:15

Varning för tung blogg


Hon får mig att le i alla mina tankar. Bara att se henne på ett kort gör att smilbanden rör sig! Hur kan man annat, med den uppnosiga blicken?


Hon ser så jädra uppkäftig ut! Och det är hon med ..... 


I dag var det lite privat träning med en kvinna och två hundar. Jobba i två timmar. Ser bra ut!

Sedan tränade jag och Lorna lite. Skoja har fått sig lite mer seriös träning nu när hon var i vila på grund av låret.

Det som hon absolut inte kan är platsen, apporten, ställandet och linförigheten. Så hoppet och läggande under gång är i stort sett klart. Platsen ligger hon kvar men vi har inte kört så länge och hon kan rulla en gång.


Så här ligger hon gärna och myser men även för att jag ska hålla i benet lite...

       


Viska gick ganska bra. På som en stolle. Bra ruta, vittring tog hon fel men sedan rätt två gånger. Fjärren jobbar vi med. Nöjd med dagens pass.


Mycket känslor nu, men det är lite tufft just nu och det kommer till ytan, blir mer påtagligt vad Nike är för mig! Har så svårt att prata om det, och har så lätt att sätta ord på det. Därför orkar jag inte prata med er om det. Men jag är oerhört glad och tacksam för ert stöd.



Jag älskar alla mina hundar, men jag fungerar som så att jag alltid har en närmast. Vilket alltid varit en schäfer. Det är något speciellt, svårt att förklara och man kanske inte ska känna så? Men jag gör det

Nike och jag, det går inte att förklara, man måste nog se det.

Hon är den som leker mest, fyller 7 år men fortfarande helt galen i leksaker. Hon är den som blir gladast om jag ger dem något nytt.


Ulla, husets stora skräck...



Hon har sin krämpor, men hon älskar livet. Så varför gnälla och bry sig om att de gör ont? Varför stanna upp, när man kan leva livet?


Det gör mig så glad att se henne, så sprallig varje morgon, varje hela dag trots allt. Men det kommer också göra det extra svårt.



Jag är så rädd att förlora henne. Så oerhört rädd att jag måste ta ett beslut när hon är så här glad och sprallig. För om ryggen kraschar helt är det inte säkert att hon bryr sig, och då är det upp till mig att ta beslutet. En så älskade hund med så friskt huvud (eller ja friskt och friskt.... skriver jag med kärlek) och en sjuk kropp. Usch det förföljer mig just nu.

Pratade med Marie i måndags. Det gav mig lite mer hopp. Tack Marie för att du finns.


Jag hoppas innerligt att skovet vänder och att hon är med mig ett år till.


        


Av Ingela Karlsson - 21 mars 2011 10:15

I dag så var det kursdags igen. 2 st på dagen.


Vi jobbade mycket med stadga och moment i den första kursen. Tittade lite mer på detalj. Det var för de var så få i dag, hade 3 bortfall och då är det 3 kvar.

Men det var bra för dem. De fick jobba hårt och jag är så nöjd med dem. LIlla S gick så mycket bätre i positionen i dag!! Lycka!


Andra kursen fick ett par störningsträning under plats träning.

Sedan blev det programträning för 4 av dem och den 5:e fick gå igenom alla moment på egen hand då de varit bort mycket under våren. Kändes inte rätt att göra programträning då!

Men alla skötte sig så bra!!!

Sedan hem en vända. Mamma kom och lämnade pengar till Lauras återbesök. Hon skulle kolla sin ögon igen. Själv tycker jag mig se en liten liten försämring sedan korticondropparna minskades till en gång per dag.

Men en undran. Hur kan två likadana besök skilja sig så mycket åt i kostnad?


Sedan for jag mot Söderköping. Sam hade önskat få med sig en sådan där sallad man köper på typ Stat Olil tills i morgon. Så det inhandlades. De ska till Finspångs badhus och vara där med klassen. Jag skulle köra. Vi har alltid varit med tror jag. Men nu fick jag ett par privatträningar i morgon som är svårt att säga nej till. Men en annan mamma skulle med som kör i stället! Synd för det där är så kul att vara med på!

Jag har varit klassmamma sedan lekis. Och varit på med i stort sett allt. Det är så härligt att följa med ungarna på de här turerna! Man får se dem i annan roll!


Det som jag missade var att det förra veckan var besöksvecka..... Skit också.


Gunsan är ute och vädrar näsan.



Sedan for jag till Norsholm. Pratade med Marie på vägen dit. Hade frågor om Viska och Nikes sim.

Vi pratade och Marie fick mig att må lite bätter. Tack Marie. Det var skönt att prata med dig om eländet. Och ang simmet / rehaben på dem.


Så jag var först på simmet i dag. Började med Nike 10 min, idag helt utan stremer. Simmade ganska bra.

Sedan Skoja 15 min absolut med streamer... herregud säger jag bara....

Där kom Adelia.

Sedan Nike 2 min och 5 min med flytväst. Marie var inne en snabbis och kikade på henne innan hon gick hem.

Du är guld som tar dig tid för mina tjejer Marie!

Du vet ju.....



Duschade och schamponerade henne. Torkade henne.


Jag började simma Viska. Sedan tog Adelia över och simmade henne klart  sina 20 min utan streamer medans jag sprang över till Therese för att visa Laura.


Det visade sig att vi, dvs Therese och jag gått samma viltsåprkurser och hon är ju från Gusum. Tänk att hon blev veterinär. Det passar henne!


    


Laura fick inte vara utan sina korticondroppar. Hon hade fortfarande röda nervtrådar i ena ögat. Som jag trodde så var det lite lite sämre. Men vi ska stå kvar på dosen en gång om dagen. Och så de andra livstidsdropparna med förstås.

Laura skötte sig perfekt! Så lydig inne i väntrummet där det var en busig golden hane som bara skulle fram till henne. Hon låg fint vid mina fötter och morrde när han var för nära henne. Men inte en ansats att resa sig. Helt cool. Fina Laura.


Sedan in till simmet. Så var det Bianca som var i....


Efter det var det Viska igen. 17 min utan streamer.

Skoja 10 min med streamern. Bianca avslutade med sina 20 min medans jag duschade och schamponerade. Städade av.

Vi var klara 2 min i!

Adelia: Vi sätter händerna i sidan och säger. Vd bra vi är Karlsson och Andersson. Haha


Hemvägen är alltid trög. Så då brukar jag terra Lorna på telefon. Tack för att du står ut! Hihi


Åkte förbi mamma och lämnade Laura. Fick med mig middag hem.Tack mamsen!

Kollade till tackorna. Det är ju några veckor kvar men man vet ju aldrig. Allt kan hända. Och det kan man ju förstå att man är lite orolig när de ser ut så här, med cirka 3 veckor kvar...


Smärta Daggan ställer upp för foto.


     


Sedan hem. Ja ni gott folk, denna dag den gick den med!

Av Ingela Karlsson - 20 mars 2011 19:45

Var vi hemma i natt ungefär.

Hade en jättetrevlig kväll i går med syrran och Janne och de andra gästerna.


Vi fick någon god förrätt med typ skagen på gott bröd.

Varmrätten var plankstek... och den är så goood....

Efterrätten var en god cheesecake.... stavas det så?


Olivia är nu fräsch igen. Vilar lite....


        


Vi drack lite starkare drycker till. Sedan hade syrran gjort en tävling med musik.


Den var superkul!!! Oj vad vi körde och sjöng!


Hemma som sagt sent. Tack Snören för att du skjutsade oss!


I dag vaknade jag då 06:40... hur kul är det på en skala?

Jag vet att jag inte kan somna om så jag klev upp. Ät frukost vilket jag aldrig gör i stort sett.


Filippa latar sig ned magen...



Sedan har det varit en ganska lugn fm. Tvättat och så!


På em kom det långväga hundfolk. Och även Adelia och Lorna var med, de är ju närväga... hihi


Vi körde typ tävlingsträning.


Viska kändes ok. Lite småmissar av mig men helt ok! Fin fjärr. Skit på vittringen. Men inget överraskande. Jag följer min plan där.


Sedan hem efte mååånga timmar ute.

Tack tjejer för ännu en härlig dag!


Dulle löper med..... och vilken skillnad det blir på hennes skit höft! 2 veckor innan hon började löpet så blev den sämre. Vid snabba starter, hårda inbromsningar. Nu pratar vi inte om det i lydnadsträningen utan det hon gör udner promenader.....


Lus Mia glor lite...



Men jag oroar mig inte. Jag har sett det nu, det är tredje löpet det är så. Jag är lite extra försiktig med henne, drar ner på maten, och inte så mycket bollbus.


Skoja fick inte göra så mycket. Hon sprang och satte sig fot hos alla för att se om det gav utdelning... och se det gjorde det ju!

Vem kan motstå henne, det lilla charmtrollet? Hon ger mig så mycket glädje bara genom att vara. Så många skratt och så mååånga leenden.


Vallat ett kort pass med Skoja. Ganska bra faktiskt. Har bekymmer med att få en tänka flank vid kort höger och vänster. Förslag ni vall proffs därute?


Nike skitrisig. Orkar inte skriva om det just nu. Uppgiven känner jag mig.






Av Ingela Karlsson - 19 mars 2011 09:15

I dag har det varit en bra dag, men med tråkiga saker med som jag inte tar upp här och en tråkig tanke som jag tar upp här.....


Varit ute med hundarna men det är ju det vanliga. Ringde Anki om hon skulle ut med hundarna men hon var tyvärr inte hemma. Så jag fick gå själv.


Viska och Skoja har fått lite uppletande. Molle var med men han struntar i bollen. Han bara skäller och biter i Viska... Är Nike med biter han i henne.... Knäppgök.


        


Men i dag änligen har Skoja fått valla. Hon har ju vilat från det i två veckor då hon fick en rejäl smäll på låret. Men hon har simmat och jag har kört lite med Novafonen. Nu har hon varit helt bra ett antal dagar.

Vi körde mest flanker. Korta fösningar, lite balans där hon har börjat slå över lite. Jag har börjat prova att stå bredvid och även bakom och skicka lite. Går ganska bra. Det är tempot.... Nöjd med henne. Min lilla tjej!


Här är hon barnvakt.



Nike är så risig i kroppen nu. Det får mig att funderar över hur det här ska gå i längden. Jag hoppas det är övegående och hon blir normal igen. Hon får känningar i sitt vä knä dessutom.


Det är så orättvist. De som inte är så nogranna med sina hundar klarar sig alltid. De ger lite smärtstillande och så får det vara. Jag lägger verkligen ner min själ i dem!


Men varför ska min Nike få det här? Jag inser ju att hon inte blir så gammal. Får hon vara med till hösten? Klarar hon en vinter? Det gör mig nedslagen. Oroande.


Hur ska det gå med min stjärna? Den vackraste.



Usch ja. Ja annars var det fika med Lorna. Lite babbel och prat. Witch fick pannekaker och våffeler. hihi


I kväll ska vi till syrran och Janne. Ska ha lite fest och äta god mat med Pling och Lasse och min faster och farbror. Ska bli trevligt!


Hundarna ska med förstås!


Sedan kan jag säga att det fungear så  bra med Marielle och Rival. det känns så bra med henne. Han har redan tagit till sig henne och fått tillit. Det vet man när han gnäggar när man kommer. Det är en stor lättnad. Jag har fart illa över att inte ha tid för honom. Men nu känns det toppen!


Och en annan ska, så tjocka tackorna är nu!!!!



Av Ingela Karlsson - 18 mars 2011 07:15

..blandat har denna dag varit..


Började med att styra med kontoret lite. Usch.


Sedan har det varit städ och tvätt. Och hur kul är det? Jaja man har inte roligare än man gör sig.


Pratat med kennelmamma. Det var kul! De hade lite mer snö än vad vi hade. När vi hade 35 cm hade de 20-30 cm....


Sedan for jag iväg på kurs. Andreas var ledig i dag med så han har tapetserat i huset. Yippie. Nu är vårt sovrum klart. Och det blev sååå bra.


Kursen gick jättebra. Vi körde programträning, vilket vi kommer jobba mycket med ett tag framåt.


Sedan fick jag åka till djuren då jag fick SMS om att 7002 ligger ned...

Det är då Kenny konstaterar jag snabbt.

Kalkbrist. Tredje tackan på två dagar. Gav henne en flaska och boxade henne.

Vanligt med kalkbrist 3-4 veckor innan lamningen. Då behöver de hjälp ganska snabbt. De kan inte resa sig och slutar att äta.


Pysslade om henne lite och kollade de andra. Cassandra och Olivia såg bra ut.


Men vad tjocka de börjar bli. Så söta!


Här står Irene och Peppar och glor på mig. Jag står inne i stallet och tar bilden därav konstigt ljus...


 

Sedan hem. Där var Maria med familj. De kom med en buss lite tidigare än vanligt! Kul! Sam fick ju lite sällskap då på em, det gillar jag!


Sedan droppade det inte familj och goda vänner.


Vi fikade och drack kaffe. Mamma hade gjort äppelkaka till efterrätt. Och det var gott.. Speciellt med allt hembakat jag hade gjort....


        


Och jag fick det jag önskat mig så myclet, en Eldkorg eller vad man ska säga. En korg som man kan elda i och även med grillgaller. Bästa presenten! fick jag av sonen!

Av de andra i familjen fick jag en servis, inte hela då den är stor, men tio koppar med assietter! en julservis... med Disney! Och jag blev så glad och överraskad. Jag blev så löjligt förtjust i den hos Adelia i julas. Och har nog sagt många gånger jag vill ha en! Och så har de gått i hop och köpt!!


Min finaste



Sedan var våra god vänner Conny och Lorna här. Och jag fick ett jättefint typ ullunderlägg i form av ett gutefår, en bagge. Vilket förde tankarna tillbaka till tiden då vi hade Sven Olof...

Fick även en bok av dem..... Något om tankspriddhet... Ja de tycker nog jag behöver läsa lite för att få mer förståelse för Andreas....

Citat ur boken: Ibland när jag duschar har jag glömt vilken kroppsdel jag tvålat in.

Den boken kommer jag få goda skratt ur!



Kvällen har varit så lyckad och trevlig.


Det tråkiga i dag har väl varit att Flätan har opererat sig. Slitit av ett bakre korsband och ett ligament i bakbenet när hon fastnade i en typ pall. Olyckan kan snabbt vara framme! Men det har gått bra i alla fall!

Av Ingela Karlsson - 17 mars 2011 09:00

I dag for vi inte till stan tidigt för jag skulle med min systerdotter på audition på sin ev skola. De skulle göra sångprov och allt möjligt som inträdesprov.

Men hon kommer säkert in med tanke på att hon sjunger och spelar så bra!!! Träffar ni henne be henne sjunga något för er! Hälsa från mig..... då blir hon glad...


Efter det så for vi till Adelia för fika. Vi pratade och babblade lite innan vi alla for till Rusta och sedan Bauhaus..

Hon skulle hjälpa oss lite med färger och så. Tycker ibland det är svårt att se den fina balansen mellan gammalt och nytt... svårt att beskriva men det spelar ingen roll.


        


Vi hittade tapeter på Rusta till vårt tv rum. Och så skulle vi ha till sovrummet. Hittade inget där så vi gick in på Bauhaus.


Vi hittade en jättefin tapet till sovrummet.... svindyr. Men så fin och så passande i vårt hus! Det ska ju vara fint men lite gammal lantlig stil på det. Så den tog vi i alla fall. Vi tapetserar väl inte så ofta....


Dulle är barnvakt



Andreas hade mest bekymmer med vad det var för sorts tapet att sätta upp.... han ville välja efter det....

Och där fanns den, vår tv rums tapet!!! Problemet var att vi precis köpt en på Rusta...  Andreas höll nog mest på den vi hade köpt men var öppen för förslag...


Andreas var så där men sa ok. Jag hittade en annan men den sa han tvärt nej på! Så denna sort blev det... Så nu är jag supernöjd!!! Och den var bra att tapetsera med,...



Vi tittade även på lite vad vi ska ha i köket. Det blir troligen kryptonit som jag säger fast det heter huntonit.... vi får se men jag gillade det. Vill inte ha tapet nedtill. För hundarna har sina bäddar och fällar och ligger på rygg och sparkar så då blir tapeten förstörd med en gång. Men vi är inte där ännu.


När vi väl kom hem var det annat att göra innan vi for på kalas hos Flätan som fyller 9 år i dag! Hon bjöd på räkmacka. Hon har gjort sig illa i benet, jag gissar på ett korsband. Men vi får se i morgon när Krister kollat på henne.


Var och kollade lite i sovrummet där Andreas hade börjat.... det blir bara så bra!!!


I morgon är det kurs och papper på tapeten. Lite annat med. På kvällen får vi gäster!

Däremellan ska alla få sitt med!

Av Ingela Karlsson - 16 mars 2011 12:45

Tack alla mina kära vänner som grattade mig på alla olika tänkbara sätt under gårdagen!

Tänk vad måga det finns där ute som tar sig tid att förgylla min dag!


I går var jag först och tränade med Adelia och Lorna på flisupplägget. Viska gjorde itne sitt bästa pass på det mesta. Men vi arbetar på och jag har en plan för att hitta tillbaka till höstens fina helhet.


Skoja fick göra lite småsaker hon med. Stollehund.


Efter det for jag till Nancy för att kolla på och fota perrovalparna. De var så söta och rara. Skoja var först rädd för dem men sedan försökte hon leka lite med dem. MOlle brydde sig nada och inte Viska heller. Nike stod mest stilla bland dem. Jag var mest rädd hon skulle trampa dem. För då kan det bli platt perrovalp. Nej vars så illa är det inte...


 

  


Veronica och Jillan var där med. Jillan ahde med sig sina små troll. Oliver fastande för Nike och pratade med henne och pekade. Märkligt att det är många barn som fastnar för henne trots hon är så stor? Men jag förstår det också då hon är tilltalande. 


Valparna fick även komma ut och de var lite överallt. En del foton togs och jag vet det finns fina valpar kvar. www.shakimas.se om ni vill se de små!


Hem och fika med Sam och fira med ett lugn. Släkt och vänner kommer på fredag.


I dag var det kurs. Tre kurser i ett isande kallt Sverige. Alla kurser gick väldigt bra. Helheten ser bättre och bättre ut. Vi kommer jobba mycket med den just nu. Och så fick alla en vasin läxa. Ska bli så spännande att se det! Därutifrån ska vi kunna komma ännu längre, jag ska kunna hjäpla er ännu mer.


    


Sedan hem och kan säga att jag är kall. Fryser som en galning.


Nu ska jag sova med filt, och full klädmundering på mig, Back on Track och raggsockor.

Skapa flashcards