Guldhund

Alla inlägg under mars 2011

Av Ingela Karlsson - 7 mars 2011 15:00

I dag så var jag så glad med tanke på beskedet att Molta ska bli pappa!! Nu håller vi alla tummar!


Sedan var det kurs. Två kurser men de var bra våda två. De jobbar så bra tjejerna!


Nike dundrade in i ett hinder, nu menar jag dundrar in i det. Hindret sitter fast i backen i snön! Så det går inte att rubba. Inte ens en hund på 43 kilo i fem hundra blås, dundrandes in i det så plankorna flyger all världens väg, och hindret viker sig.... men sitter fortfarande fast....

Nike bryr sig inte, reser sig upp och börjar springa igen.... Det är ju Nike liksom...



Efter 20 min så beter hon sig väldigt konstigt! Jag orkar inte dra det här men jag blev väldigt väldigt orolig. Trodde det var ryggen,... men det var det nog inte. Tyvärr.


Pratade lite med en person och berättade om det som hände efter hindret. Hon gissar på en sak. Och jag som trodde det var kanske av ryggen. Ack så fel. Fast jag tror det hade varit bättre än detta.

Jag vet inte om smällen är ngn orsak eller inte. Troligen inte.



Nu avvaktar vi. Men jag jag blir påmind om att livet kan ryckas ifrån dig när helst. I går var jag väldigt rädd det skulle ske med min älskade hund. Jag hade inte kontroll över det hela och det gillar jag inte. Hältor och sådant där är min grej. Inte detta.


Om det händer henne något kan jag inte förstå hur jag skulle överleva det? Jag kan verkligen inte förstå det. Hon är min själsfrände, min skugga. Jag älskar givetvis min familj högst men med henne är det något annat. Hon bara är Nike, min älskade Guldhund. Hon som alltid ligger bakom mig om jag är nere, som ligger utanför toadörren när jag duschar, som alltid bevakar mig, som alltid finns där, 24 timmar om dygnet... år ut och år in.... Lojalitet.


Svårt att förklara hur mycket hon betyder för mig, det bara är så. Hon och jag....

Jag blir tårögd när jag skriver det här, för jag har en rädsla i kroppen jag inte kan bemästra.

Men nu ska vi inte måla faan självpå väggen. Nu håller vi tummarna att det aldrig blir något mer! Nu har jag i alla fall skrivit av mig lite tankar.


           


På kvällen var det i alla fall sim med Bianca och Adelia. Viska fick simma 2*20 och Skoja 2*10. Nike fick ju inte simma.... så ni kan ju gissa hur det lät på Norsholm...


Sedan hem. Vi har ätit. Jag har funderat lite över husets planering. Snart ska vi lägga ut det vi bor i i dag till försäljning. Undrar om vi blir av med det? Och hur lång tid det tar att bli av med det.... Och blir vi inte av med det så får vi hyra ut det. Men jag vill flytta nu. Kommer älska det stället!!


I morgon är det privat träning och efter det träning med Adelia och Pia. Ska bli jättekul att se hur Viska är.


Skicka all god energi ni kan och har till övers till min Guldhund!


Oh vad jag älskar denna hund!!!


Av Ingela Karlsson - 6 mars 2011 21:15

I dag har fina Bianca åkt hem. Hon blev så glad över att se sin matte och matte över henne! Det har gått så bra att ha Bianca. Hon har varit en i familjen och gått lös som våra egna hundar i huset. Det kommer bli tomt utan henne!

Men vi har förmånen att få ha henne fler gånger!


Efter det så åkte jag till Rival för att träffa hans ev nya fodervärd. Det kändes bra. Och jag berättade om honom. Han är ju lite speciell min pojke, han har ju gått på trav och är ganska märkt mentalt av det.

Nu ska M ha honon på prov någon månad för att se hur det känns. Jag hoppas innerligt vi kommer vara nöjda med varandra!

Syrran tar hand om honom på bästa sätt och han har det jättebra, men jag önskar honom det bästa, en alldeles egen matte som ger honom allt han behöver.


  


Efter det så var jag hos syrran. Vi fikade och babblade lite granna. Sedan hemåt.

Hundarna har fått sitt i dag.

Efter promenaden så åkte Moltas i badet, blev fönad och borstad. Nu är han fin igen!


Fick ett SMS i kväll!


MOLTAS SkA BLI PAPPA!!!!

Zindra och Molle ska bli föräldrar! Det kommer bli de finaste cockervalparna man kan tänka sig tror jag! Inte partisk.....


  


Jag är så glad att han fick bli det. Nu håller vi tummarna för att allt går bra och det kommer fina Zindra / Moltas valpar!

Jag är extra glad för Lenas skull, trots att hon är i himlen. Hon trodde ju på Moltas, och fick inte uppelva hans bebisar! Det glädjer mig att jag inte hann kastrera honom! Så nu går han säker ett tag till! Eller till sommaren i alla fall... Sedan så är risken stor att det blir snipp snapp bort!


Men innan det ska det födas fina valpar som jag hoppas kommer få Moltas fina drag här och där!


I  morgon är det kurs och sim!


  





Av Ingela Karlsson - 5 mars 2011 22:30

I dag ringde klockan tidigt igen. Jag skulle vara TL på klubben i dag klass 2- elit. Men elithunden har sagt i från så det blev bara 4 klass 3 hundar och 8 klass 2 hundar.


Thina assisterade med diverse saker vilket gör att det flyter på bra, vilket vi fick beröm för av domaren. Han gillade även mitt upplägg av programmet. Korta transporter och därmed tidssparande.


Skoja var med ensam. Eftersom hon är lite fjantig eller osäker med andra hundar fick hon följa med själv. Hade med mig täcken och så till henne så hon skulle inte frysa!


Men Ann tog sig an henne så det blev inget bil liggande för henne! Jag tror jag vet varför hon är så osäker med andra hundar. Men det tar jag inte här. Men det är trist.


Tack Ann för hjälpen.


När Thina körde klass 1 så var jag med och peppade och hejade!

Och i klass 1 hade jag med 3 ekipage från mig. Och de blev placerade 2,3 och 6! Två första pris, och 2 LP. Jag är mycket imponerad av dem att de fixade det så bra för det var halt!


Ewa med Viktor gjorde en jättefin runda! De har inte gått så många pass hos mig men redan fått en helt annan attityd till träning!! Stor skillnad på dem! Synd att de nollade läggande under gång, för annars hade de satt det. De sa dessutom i från sig apporteringen. Men de kommer igen.


Mogge klarade platsen trots omläggning pga att han fick en boxer över sig. En vit rackare. Men han var vänligt inställd så det gick fint.


Hanna och Teo tog sitt sista förstapris. Så nu kommer vi inte se dem på lydnadsplanen då de ska statsa på agilty tillsammans.


En riktigt bra genomförd tävling! Vi höll tidsschemat, sekretariatet skötte sig perfekt: trevliga och glada! Bra domare och jag tror vi TL och skrivare skötte oss bra.


     


Vi satt en bra stund efteråt och pratade. En rolig dag med fint väder, strålande sol! Goda vänner och alla som man delar intresse med, träna hund!


Skoja skötte sig perfekt tror jag.


Sedan hem. Trött som en gnu. Ta tag i hemmet för det görs visst inte självt.

Så det blev att dammsuga och skura halva undervåningen och laga taco paj.


I morgon är det dags för Bankan att åka hem... snyft..... Den ev fodervärden kommer till Rival och tittar.


Grattis alla till fina rundor i dag!!

Efter tävlingen så åt vi funktionärer tillsammans. Prat och skratt blir det!

Av Ingela Karlsson - 4 mars 2011 22:15

I dag så tog Louise djuren på morgonen. Det är praktikanternas sista dag i dag och Mariette är sjuk tyvärr.

Jag hoppas de har trivts trots långa dagar i bland, men de har kompenserats med korta dagar med i och för sig!


Jag tycker det har varit roligt att ha dem! Skulle gärna ha praktikanter fler gånger.

Denna vecka fick de jobba lite mer i själva kurserna. Vilket har varit uppskattat av mina kursare med.


I dag så förberedde jag det sista för tävlingsträningen som varit i dag. Det var 19 anmälda tror jag, och det blv en till. Från klass 1 till elit.


Jag dömde och så hjälptes de andra åt med att skriva och vara tl. Tl i eliten tog jag själv.


Jag är så fantastiskt nöjd med tjejerna. Det jag ser mest framsteg i är fria följet / linförigheten. Det jobbar vi alltid med, hårt... Och rutan! Där ser jag det har hänt saker.

Dagens snyggaste fria följ stod Lena och Millie för. De har inte gått så länge hos mig. Men vilken utveckling!!! Herregud jag fick ståpäls! Hon fick en 9 av mig och då säger de flesta att jag är petig... hade hon inte strulat i avslutet hade hon fått 9,5! Publiken bara skrek när hon avslutade sitt moment.

Dagens snyggaste ruta stod nog Rakel och Nancy för. Ur flera synpunkter. Rakel kan ge mig gråa hår ang rutan. Men denna dag gör hon allt rätt. Liten cocker i full falopp till rutan, stannar på kommandot, lägger sig fint och perfekt inkallning och ingång! Jag hade tårar i ögonen, för jag VET vad det ligger timmar bakom den rutan.... och jag tyckte nog skymta att mattes ögon också var blanka! Även där skrek publiken rakt ut!


Men jag är imponerad av alla mina tjejer. De sliter så hårt med att göra som jag vill.... hihi, jag sprutar ut ideér och de snappar och testar. De går framåt så det knakar och jag kan inte vara annat än stolt över dem.

Jag är så innerligt stolt över varenda en av dem!


Dagen blev sen. Var hemma 19:59. En rolig dag som jag ska göra om!


Sam är på disco med en kompis och ska sova där.


Det tråkiga i dag var att Conny fick ta ambulansen in för en ev hjärtinfarkt. Men det visade sig inte vara det tack och lov... Men denna jävla sjukvård. Han får en läkare som inte kan svenska! Hur kan vi ha sådan läkare i vårt samhälle????? För hel...e ge dem en tolk eller se till att de lär sig svenska. Virus... så fort de inte hittar något så är det virus... Gomidda! Förstår både han och Lorna var skitförbannade.


En underbar dag i goda vänners lag i alla fall! Jag har haft med mig mina tre följeslagare och min nya, Banka....


I morgon ska jag vara TL i Söderköping i klass 2 och 3. Elithunden har strykit sig!


Heja Frank i Let´s Dance.....

Av Ingela Karlsson - 3 mars 2011 09:00

I dag började dagen med att Sam skulle till skolan som vanligt!


Jag for till Söderköping för att träffa en kvinna med en hund som är lite ilsken på andra hundar främst hanar. Hon har varit hos mig förut och hon har gjort stooora framsteg med honom. det är underbart att se. Då denna hund är väldigt viktig för matte ur många synpunkter så känns det extra viktigt att hjälpa henne.

Tyvärr fick vi inte fram det beteende som hon berättat om. Han blir så lugn av mig, både på gott och ont. Men vi såg lite stress och så men ingen aggression som han kan visa mot hundarna.

Jag vill gärna se det hela så jag kan läsa av honom varför han gör si eller så, innan man börjar jobba med det. Så i dag var ingen sådär superlyckad träning! Det gick för bra helt enkelt..... Bra är det ju egentligen.

Han har en etxremt duktig matte!!! Lugn, cool, avslappnad!

Efter det for vi till Norsholm för att simma med hundarna, + att Nike skulle till Marie i dag.

Simmet gick bra. Var tomt när vi kom drygt tio minuter innan. Så vi gick in.

Skoja och Nike simmade 2*15 och Viska 2*20. Alla schamponerade. Nike skulle vara blöt i pälsen för behandling så henne duschar vi en bra stund efteråt för att få lite blöt. Hon blir inte blöt av att simma 30 min... Hopplöst!


Lilla Zick Zack kom och gästspelade med, med Nike. No problem de gillade läget med en gång! Fränt.


Under rehaben så var Nike bättre i sitt knä och sin bakmuskel. Bättre i ryggen. skoja och Viska fick ligga på vibben under tiden. Nike älskar den och somnar till lite på den om hon får ligga men de andra äläskar den inte.... mate var ju i rummet bredvid....


Skönt att det var bättre. Jag ska jobba på med min Novafon och som jag gör med henne min Guldklimp!


      


Efter det så for jag hem för jag hde två problemhundsträningar på em. Det gick jättebra!!!! Så här i efterhand skulle inte jag vilja kalla dem problemhundar. Två jättefina hundar med en fin matte! Ska bli kul att jobba med dem!


Sedan hem och fixa med det som ska göras. Tvätta en maskin, laga mat osv...

Hundarna var hungriga och så ska de ha sitt! Så denna dag gick den med!


I morgon ska det vara tävlingsträning vid Bellevue, har förberett med protokoll i dag. Jag tror det blir 19 eller 20 starter!!! Från klass 1 till elit. Ska bli jättekul! Och att det är sådant intresse för det!!!

Av Ingela Karlsson - 2 mars 2011 09:30

Jag har ett tag funderat på att fodervärda ut Rival. Har frågat syrran men hon har sagt nej, vilket var synd. Men jag förstår varför. Jag vill ju helst att han ska vara kvar här, inte stå i stort stall och  vill att han ska ha ngn som älskar att pyssla med honom.


Fick ett tips av min vän Kristin i går. Så jag skrev till personen och frågade. och hon var intresserad. Och då får han stå kvar.


Härliga bilder !!

    


Jag älskar den hästen och skulle aldrig sälja honom. Men jag har inte tid och inte intresset. Och jag tycker inte det är rätt mot honom att inte få ridas och bli pysslad. Han är ju skapt för det. Att ha honom bara gå som han gör är kanske lite egoistiskt av mig kan jag tycka. Man ska ta hand om det man har, så de kommer till sin rätt. Och det gör han inte som han har det nu. Han har det bra på det sättet att han får mat, vara ute och rent. Men jag tycker han förtjänar mer! Men jagäör glad att syrran ar hand om honom nu i vinter!!! Tack syster!


Nu ska jag träffa den här tjejen i helgen och se vad hon säger! Håll tummarna för mig och Rival! Främst för Rivas skull. För då får han vara kvar här! Och jag kan gulla med honon. Han är så go. Häromdagen var jag hos syrran och var på väg till bilen, då gurglar han lite som : Här är jag!!! Han är så go, och det gör mig så ont att intresset inte finns! Men hundarna har ju blivit min grej.


I alla fall så var det kurs i dag mellan halv 12 till 21. Lång dag men så är det på onsdagar!

Mariette ochLlouise har fått tagit hand om uppvärmningne, och platsligget. De har även fått köra fritt följ med dem och jobbat med dem när jag jobbat med andra. Jag hoppas de har tyckt det varit bra.

Kursarna får ju jobba mer på det sättet! Vilket jag gillar!


Alla kurserna har gått bra och de har jobbat på med rutor, apporteringar osv..


Vallade ett kort pass med Skoja mellan kurs 1 och 2. Hon gjorde en rejäl vurpa. Sedan blev hon lite lugn under eftermiddagen och kvällen. Kan hon ha fått en lårkaka tro?

Vallpasset gick i alla fall riktigt bra. Fortfarande är hon lite för snabb i bland. Men flankerna såg fint ut, håller ut fint bakom med om det finns utrymme! Fina korta hö och vä. Mycket nöjd med fröken. Fösningen har hon svårt för, det blir lite för kortas sträckor nu och hon har svårt att balansera dem! Så det ska vi jobba mycket med!


Kommit på en kurs till för Karin S i maj. Gillar det!


I morgon är det sim med alla hundar och sedan rehab med Nike för Marie. Ska bli spännande att se vad hon säger om hennes bakknä. Det är ett gäng problemhundsträningar i morgon med. Ska bli intressant. Två nya hundar och en som jag känner till.



Av Ingela Karlsson - 1 mars 2011 08:45

Taget på FB:

 

Jag kan vara snäll! Men även elak.
Jag kan älska dig! Men även hata dig.
Jag kan bry mig om dig! Men även strunta i dig fullständigt.
Jag kan vara din vän! Men även din värsta fiende.
Allting beror på hur du behandlar mig. Ganska enkelt eller hur!!
......
Så är det, så sant så sant.

 

Hade en privat träning på fm. Det gick bra och jag hoppas hon fick lite hjälp och lite annat tänk! Kul var det i alla fall!

Sedan fikade vi och babblade massor med timmar! Haha vad tiden går fort när man har roligt! Men jag skyller på det var länge sedan vi sågs!

 

Sedan kollade jag till djuren som var på rymmen. Men Mariette tänkte snabbt och sprang in och satte på havremaskinen så då sprang alla in igen!! Haha svårfångade djur det där....

Vattnet krånglade till djuren så Andreas fått köra vatten till dem.

Mariette har hunnit massor i dag! Jätteskönt med hjälpen!

 

Sedan for jag hemåt vid halv 6, och det är ljust fortfarande! Bara helt underbart!!!

 

Min Baby

 
Jag fick rycket trots vi varit i gång sedan i morse. Stannade vid en plogad plats där de lägger flis. Så dit bland maskinerna.... Viska är ju ljudkänslig... Och så jobbade vi med fritt följ. Ett par raka inkallningar för att bryta med men annars bara fritt f i kanske 20-25 min totalt. Och för första gången på länge kände jag att: Ja vi kanske kan hitta tillbaka till höstens form! Hon gick ganska bra men framför allt var hon samlad och kunde fokusera. Inte så mycket ljud utan hon var i mina händer hela tiden! Det var riktigt roligt!!!
 
Hundarna har fått sin motion och jag är nöjd med denna dag med.
 

     

 
Sedan hem och fixa mat. Är det något jag inte gillar så är det att laga mat.... Har ni bra recept som går snabbt, inte behöver massa krångliga ingredienser, maila dem till mig!!!! Behöver inspiration! I veckorna hinner jag inte göra avancerade saker.
 
Och ni! Har ni glömt hur man kommenterar? Jag bloggar och ser att många läser. Så uppenbarligen är ni intresserade av min vardag! Skriv då något i bland det peppar mig att skriva nästa dag igen. Jag behöver den inspirationen när jag har mycket om mig för att orka blogga.

Skapa flashcards