Guldhund

Alla inlägg den 2 april 2011

Av Ingela Karlsson - 2 april 2011 09:30

I dag har det varit arbete med djuren hela långa dagen!


Vi har fått två bäääbisar. Det är Alfrida som nedkommit med två stycken små. En av varje och därmed kan vi fira vårt första tacklamm. Hur gulligt som helst givevis.


Hon var lite fundersam till att ta tacklammet. Men det var lite för stojigt i stallet då. Så vi gick alla ut och så så hon fick lugn och ro. Sedan kollade jag till henne då och då och efter ett par timmar var det bra! Hon pussade och tvättade den, men den fick knappt snutta. Men nu är livet fint för dem!

Alfrida fick för övrigt vårt första tacklamm. Nu har vi 8 lamm och 7 baggar och en tacka. Bra....


           


Vi har halmat, fodrat och gullat med dem. Går igenom dem ofta nu. Kollar så det inte blir några slidframfall eller tokigheter. Mycket kan man fixa om man ser i tid. Kalkbrist till exempel. Är det kanon om man kan se det när det börjar, innan de lägger sig.


Det är ett sådant lugn med tjejerna nu. De är coola, de bara bidar sin tid känns det som. Det är så rogivande att sitta med dem där inne. Jag älskar verkligen detta liv. Vem kunde tro det när jag var yngre? Avskydde detta lantbrukarliv då. Nu skulle jag inte vilja leva på annat sätt. Sitta på kontor eller sådant är inget för mig! Nu har jag förmånen till detta och det njuter jag av. Varje dag. Att sedan få tag i en karl som är beredd att dela det med sig trots han inte är bondson från början som man säger, det är ju ett plus! Det som är minus är att man alltid har skitiga kläder.....



Adelia var och hämtade Bianca som hade bytt lite skepnad. Hon var lite skitig av leran och gått på gården hela dagen. Men det var nog okej! Hon är ju en i flocken hos oss så hon är med överallt, inne i stallarna, när vi halmade, på promenad, inne hos mamma.... En underbar hund. Kidnappa henne funderar vi på, alla i vår familj...


Adelia var inne med bland fåren och jag tror hon njöt av det, lugnet och det lugnande tuggandet.... Alla ville kela! Fina tjejerna! Hon hade aldrig sett så nya lamm, och inte hållit i dem heller. Så det fick hon göra för första gången! Titta in för att se hennes bilder: http://www.nogg.se/startPage.asp?idHomepage=84786


Nike var med och halmade och gjorde andra stoll saker.... Det ser ni på en del bilder från idag...



Kvällen har jag tillbringat med att städa hela nedervåningen, skurit 5 kg lever och förpackat 13 kg. Och kokar det sista nu som ska skäras i morgon. Så lagade jag mat med.

Vi fick jättegod mat hos Lorna och Conny. Tack snälla ni!!! Men Sam var hungrig och jag hade planerat köttfärsås. Så det gjorde jag med. Tvättade ett par maskiner med. Försöker hinna med det värsta när man väl är hemma.


De andra har sett på tv.


Just ja.. Jag har ju vallat i dag med!!


Ovido - Quiz & Flashcards