Guldhund

Direktlänk till inlägg 23 april 2011

Legat ihjäl

Av Ingela Karlsson - 23 april 2011 11:00

I natt har det varit nattjobb. Dela har vi ett lamm som inte är riktigt kry som jag har hållit koll på, och matat.

Sedan kom jag ut efter två timmar i morse till ett dött lamm. Monica har legat ihjäl sitt fina tacklamm. Vilken sorg. Usch jag vänjer mig inte vid det hela, det händer jag vet, men det är lika ledsamt varje gång.

Monica själv är helt galen av sorgen. Hon skriker och skriker så jag blir knäpp. Stackars tacka. Hon har sin pojke kvar som hon vakar över som en hök, samtidigt som hon skriker efter sin flicka.

Monica är en fantastisk mamma, hon är en sådan mamma som man vill ha. Hon är den enda med horn vi har sparat. För gutefåren är inga får som tilltalar mig. Nervösa, dålig tillväxt på lammen, tråkiga at hantera. Men Monica är inte så. Hon är som en vakande texcel mamma. Lugn, vaktande, suverän helt enkelt!


Annars har dagen varit bestående av jobb. Det minskar på antalet tackor som ska lamma.


        


Skoja har fått sig ett par vallpass på vallflickorna. Vi jobbar med höger och vänster och så detta med att göra hämt och hålla ut runt flocken. Går bättre. Varje gång vi kommer får hon skickas in utan att vta vart de är i skogen. Jag vet ju inte själv så jag skickar höger eller vänster. Kommer hon tom så skickar jag åt andra hållet och då kommer hon med flickorna!


Vi kör en del med 4 hjulinge nu med dem. Så Luzzan får röra på sig. Hon bara nosar på promenaderna så hon rör sig för lite. Kör vi med den så springer hon i alla fall! Latfia!



Nike och Witch får inte följa med med den. De är med på de vanliga promenaderna! Men de andra fyra och så mammas Laura! Viska vänjer sig sakta vid den..... De andra springer som skrutt, helst Skoja då.... hon far som dåre fram och tillbaka, hon springer säkert tre gånger så mycket som den andra! Vilken ork hon har! Men hon får inte springa för mycket, allt med måtta då hon är så ung.


Vi värmer upp med att åka ut till Väldenäs. Där får de dricka och doppa tassarna, sedan vallar vi en stund då de andra får vila. Sedan kör vi till vattnet igen, och sedan en motionsrunda så de får springa lite till, för att sedan varva ned hemåt. De gillar det verkligen!


 
 
Sarah, Pippi & Wilda

Sarah, Pippi & Wilda

28 april 2011 12:38

Härliga bilder!!! Pippi tycker att det där med fyrhjuling är helt värdelöst, då måste man ju röra på sig ;)
Kram

http://flattar.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Ovido - Quiz & Flashcards