Guldhund

Alla inlägg den 15 maj 2011

Av Ingela Karlsson - 15 maj 2011 07:15

I dag bar det av till Gamleby.

Jag skulle vara TL i klass 3 och elit. Och så skulle Skoja göra sin andra start i klass 1.


Adelia skulle vara med och assistera för man sparar så mycket tid på det hela. Skulle vara 5 eller 6 ekipage, men det blev bara tre.


Innan lottningen gick jag en runda och lekte med henne. Hon var så lugn så jag ville dra upp henne. Hon kanske var sliten efter gårdagen var en tanke.

Vi var vid agilityplanen och kastade boll som hon fick leta efter. Sedan gick vi ned till lottningen.


Lottningen i klass 1, gjorde att jag fick ett vanligt taget nummer, 1.

Ja men det är ok. Inte med Viska men med Skoj kan jag tror det går bra.

Viska behöver ladda ur sig innan mer gissar jag på.


Berta och Pigge fick nummer 2, Susanne med Kia fick 5 tror jag och Carro med Melker 12.


Berta och Pigge gjorde en fin plats med väldigt lite vickningar i!!! Och ett fint program, jag såg den senare delen och oj vad det gått framåt! Det slutade med ett första pris på ca 175,5.


Susanne och Kia. Gjorde ett kanonprogram. En nolla på apporten men 179 p. Deras linf het resulterade i en 10:a, de hade ett snett sättande annars var det vad jag kunde se helt bara perfekt. Och jag är ju lite lättretlig hihi... Jag hade tårar i ögonen när hon gick, så vackert var det! Annars ett fint program där.


Carro och Melker gjorde ett jättefint program tillsammans. De matchar varandra inne på plan. Carro var inte på hugget men Melker retade upp henne lagom tills de skulle in så.... ett jättefint program som slutade på 182 p!!!


Dessutom var Yvonne i Jönköping och tävlade och slog till med 181 p!!!


Jag tar av mig hatten för er alla! Stort grattis till er. Ni är förtjänta av era framgångar! Det är en härlig känsla och bara stå bredvid och titta på alla fina program ni gör!


Och så Skoj då. Kennelmamma var lite inne på att komma. Det skulle hon gjort. Nu är hon inte något för lydnaden. Och Skoj är ju vallhund,.... hihi eller hur Anna?


Linförighet


Vi gick in och hon kändes lite märklig.

Vi ställde upp och gjorde sedan programmet. Snabbt och smärtfritt. När jag gick av planen kändes det lite så där med linfheten och framföringarna. Men Adelia hade filmat. Och det såg klart bättre ut än det kändes!!! Och jag måste nog vänja mg vid att hon är en mer koncentrerad hund än Viska. För på filmen ger hon inte ngt annan en enda blick. Hon har bara koll på mig., Viska vill ju kolla av folk, planen osv..

Och Skoja är inte på mitt ben som Viska. Under linf heten blev vi rejält uppdömda. Men jag är så glad i alla fall. Jag måste lära mig att inte vara så kritisk mot mig själv säger de till mig.


Korten tagna av Carros karl. Nedan har det varit uppsitt vid läggande.


     


Läggandet kändes fint, pang ned. Ngt segt uppsitt kanske.

Inkallningen. Bra! Kanske skulle önskan något mer aktivitet i benen. Fint avslut!

Ställandet kändes bra. Står så stilla på återgången så jag kände mig helt säker.


Apporten! Supersnyggt!!! En dubbeltia om man får säga så. Kontakt, ser inte ens åt apporten. På kommando, snabbt gripande, helt stilla med full kontakt med mig. Håller hårt tills loss! Det är jag glad för för där är apporten ett busredskap. Hon stjäl en apport om hon kan... numer..


Återgång!


  


Avslut! 

  


Hopp. Var lite på väg när jag ställde upp. Så när jag lämnade henne gav jag ett litet skarpare stanna än vad jag har annars! Kanonfint!


Hon gick så fint trots allt. Den koncentrationen är inte jag van vid. Viska får jag hålla i hop och jobba häcken av mig för att hon inte ska tjuva, skälla osv... denna dam, hon bara var där och tittade på mig vad som än hände där ute!

        

Inkallningen, den där tungan!


  


Nu har jag Nike, Viska och Skoja. och vad jag lärt mig på dem. 3 olika hundar, tre olika mentaliteter, så olika på så många plan. Men gud vad kul det är med utmaningar!


Appoteringen precis när jag ska ta den





Poängen då:

Plats 10

Tandvisning 10

Linfhet 9,5

Läggande 9,5

Inkallningn 10

Ställande 10

Apport 10

Hopp 10

Totalt 197 p och en första plats.


Om jag bortser från att jag är glad för poängen, så är jag så stolt över hennes ansträngning, att hon höll i hop, att se hon klarar miljön bra. Lite svårare bland publiken. Jobbigt med hundar. Men inne på plan är det hon och jag! Gillar den sidan. Nu ska jag försöka bevara detta med!


Och tack för allt stöd och alla grattis!


Sedan är det en fröjd att vara ute och tävla med tjejerna. Nu var vi inte så många men goda energier, hjälpsamhet och glädje det står vi alla för tillsammans! Det är vad det är i detta gäng!


Tack Adelia för skjutsen som var ganska lugn.... och för hjälpen!!


Avslutar med ett hopp!





Ovido - Quiz & Flashcards