Guldhund

Alla inlägg den 1 juli 2011

Av Ingela Karlsson - 1 juli 2011 22:00

I går kväll så satt jag vid datorn. Safira satte sig i det öppna fönstret. Och balanserar sig över till gästrummets fönster. Gapandes där kollar jag genom det fönstret om hon går att få in, och då ser jag katten försvinna ned.... Ni skulle sett hennes ögon. Stackars Safira!!!


Jag for nedför trappen, lättklädd, ut för att se om hon levde. Och jag det gjorde hon. Hon svarade mig när jag ropade men kom inte fram. Vilket hon brukar. Helt plötsligt slutar hon att svara mig! Nu dog hon tänkte jag! Jag springer in efter en lampa lite lätt uppjagad.

Andreas, lugnet själv hittar en lampj.... och jag springer ut fortfarande lätt uppjagad. Då kommer hon och går som om inget hänt. Phu......


I går träffades vi även för att valla. Vi var 3 st med mig. Fåren var springiga och stod inte stilla ett uns... Så Skoja fick valla av dem lite eller vad man säger. Vi delade, balanserade, hämtade, föste. Hon gick fint. Riktigt fint. Min stjärna!


  


Det som hon har svårast för just nu är att göra korta höger och vänster, för att jag inte tränat det. Det är svårt och tråkigt... Jag vet... jag ska.... snart.... hihi


Sedan var hon hjälpreda mer eller mindre. De andra hundarna såg jättefina ut. Mattarna har tagit ett par steg framåt. Lite ligg träning på den ena och placering på den andra. Det är fasiken inte lätt att veta vart man ska när hunden gör si eller så! Men fasiken vad kul det är.


Som hjälpreda är Skoja exemplarisk. Och bra för hennes självförtroende! Hon jobbar på bra och jäklar vad hon passar dem!

Jag kan återigen inte med ord säga hur nöjd jag är med henne!


Så här trött blir man efter ett par timmar!


  


Jag förstår heller inte de som skaffar dem och inte vallar med dem. En så renodlad vallhund! Det är en fröjd för ögat att se henne få göra det rasen är bäst på! Det är sorgligt att det är så många BC som inte får utlopp för det den är så skapt för. Det räcker ju om man hobby vallar lite.


Det är som att köpa en luzern och inte jaga! Eller en brukshund som sällskaps hund. Jag vet att jag är ganska stel där, men jag har sett för mycket bieffekter av både det ena och andra. Jag vet att det inte alltid är svart eller vitt...


Men med Skoja blir det så påtagligt vilken fenomenal vall hund det är. Att få jobba med sina instinkter, det de föddes för.


Jaja vi är olika. Sedan har man ju dem som inte vill...... Eller de som inte kan det på grund av andra orsaker. Man ska inte dra dem över en kant!


Hur som haver är jag supernöjd med henne i dag. Framför allt delningarna. Där börjar hon bli bra! Vi har gjort en sådan där vad det nu heter, när man delar och så får hon balansera dem lite och sedan runda dem ett helt varv så de inte får gå i hop! Vad heter det Anna?


Vi avslutade gårdagskvällen med att kolla stora flocken. Där fick hon sprinag långa höger och vänster för träningens skull bara.


Hon har tappat lite kondis sedan vi slutade simma på Norsholm. Och lite trött av löpet. Men vi ska arbeta på det nu!


Sedan har et gäng varit och tävlat i dag!


Grattis Nancy till ett första pris till med Anja!!! Malin gjorde en fin debut i klass 3 och Vernica en bra runda som inte räckte ända fram, och Lena hade fina saker men Milli gjorde ett bus och då bröt hon. Klokt av henne! Jag är stolt över varenda en av er!


Guldhund vill vara med och valla!


 

Ovido - Quiz & Flashcards