Guldhund

Direktlänk till inlägg 12 juli 2011

Sista kurs innan....

Av Ingela Karlsson - 12 juli 2011 13:15

.... semestern!


Herregud vilken kurs!

Det var ena stadsgänget som hade kurs i kväll. Sista kursen innan semestern!


Vi jobbade hårt innan fikat med lite kedjor och detaljer. Lite diskussioner med förstås.


Seda var det lite lajbans!

Alla förare skulle vara utan 4 bent hund. Vi skulle vara hundar åt varandra.

En övning som visade sig vara så nyttig, och så rolig! Tyvärr hade jagntkameran emd mig så inga bilder. Om jag kan be Sam att fixa över det från telefonen har jag filmer på det.... och det är ju en syn.... Men Sara med Pippi och Wilda filmade med så kanske hon kan visa något...


Fast risken kändes stor att vi skulle se en plin plong bil komma farande med män och vita tröjor till hela gänget.....


Hoppas inte Lelle såg oss!


Det är så roligt att se hur alla har utvecklats under detta år. De har bytts klasser, de har genomgått stora personliga förändringar.

De har fått se en annan sida av träning.

En del har kommit nya detta år lite så där halv fundersamma då en del pratar att jag är så hård i träningen. Det är jag... mot förarna! Haha.


Alla vill inte tävla, och det behöver man inte för att träna hund! Man kan gå tävingslydnad för att aktivera men avstå tävling. Men man får jobba lika hårt för det! hihi


Jag blandar och ger i träningen. Använder mig av olika metoder. Det jag inte använder mig av alls är target. Fast kommer någon och vill använda det är det helt okej. Alla sätt är bra bara de fungerar! Jag är inte den som häktar upp mig på att den tränar si och så. Utan alla ska träna som de vill, så det känns bra! Flexibilitet.


Annars försöker jag se vad varje individ behöver, och att se vad det är för förare. Så det blir bra.


     


Det viktigaste är att föraren tycker det känns bra allt den gör.

Ibland kommer en stark hund och ibland en vek hund. En stark hund som är förarvek och en vek hund som är förarstark!

Ibland är det en stark förare med en förarvekhund, och en mjukare förare och en stark hund.

Det är denna salilga blandning som gör att man utvecklas hela tiden som tränare!

Man lär sig ågot av varje ekipage! Så stimulerande det är.


Jag lovar er, jag har världens bästa jobb!


 
 
Ingen bild

Lorna

20 juli 2011 11:22

En av alla fördelar som tränare som du har är just att du ser till var och en. En kanon bra fröken som gör att vi är ett härligt gäng och att vi har roligt och hasplar ur oss både det ena och andra.Kolla bara vilken framgång dina elever har på tävlingar :) Sträck på dig och va stolt! För det måste ju alltså betyda att du är en mycket duktig läromästare. Kram

Ingela Karlsson

20 juli 2011 13:24

Tack det var många fina ord. Och jag är glad det går framåt för dem! Jag kan ge verktyg men sedan får ju ni göra jobbet själv med mej sparkandes hej vilt!
Och visst är det fina gäng i alla grupperna! Kram

 
Ingen bild

Thina

20 juli 2011 12:25

Visst är det bra att ha ett jobb som man gillar. O du är en klippa i det du gör. Många av dina kursare skulle absolut inte kommit så långt utan din hjälp. En engagerad kursledare är A o O för att utvecklas. "Sparka" på dom mer ;). hihi

Ingela Karlsson

20 juli 2011 13:25

Tack Thina!
Ja jag ska fortsätta aprka dem där bak... hihi nej vars jag ska stötta dem till mer träning och framsteg! Kram

 
Lisbeth .Zack och Wille

Lisbeth .Zack och Wille

20 juli 2011 18:47

Hi den övningen har jag gjort på ett läger en gång.

så kul att se på de övriga och så lärorik. Var stolt både över dig själv att du är en sådan duktig lärare som kan insperera dina elever att jobba så hårt så att nå så fina resultat.
kram

http://sheltizack.se

Ingela Karlsson

20 juli 2011 23:14

Tack Lisbeth! Ja det var en rolig övning!! Kram

 
Ingen bild

Lotta Zeb o Enzo

20 juli 2011 22:49

kan väl säga som så att jag tror inte jag kommit dit där jag är idag med Zeb om jag inte träffat dig Ingela du är en klippa som orkar att stötta oss när vi har motgångar och gläds med oss i farmagångar....Du lägger verkligen ner din själ i detta och det tackar jag tusen ggr ooom för stooor kraaaam...

Ingela Karlsson

20 juli 2011 23:17

Oh vad gullig du är Lotta! Det är klart jag gläds med er!
Även om det är ett yrke för mig så är det så roligt att kunna göra det med hjärtat. Det är så lyftande att få arbeta med er!
Massor med kramar till dig som alltid kan förgylla min dag med ett gulligt SMS eller ngr ord.

 
Ancki, Frida & Agnes

Ancki, Frida & Agnes

21 juli 2011 17:25

Ångrar inte en sekund att jag började kurs hos dig Ingela. Du ser vad var och en behöver för individuell hjälp. Och du har ögon i nacken... Det har blivit väldigt roligt att träna på detaljer när man ser att det ger resultat. Förstår att du har ett drömjobb, men jag är ändå imponerad att du orkar med oss och peppar så mycket som du gör !!! Vi ses i höst igen !!!

http://www.goldentjejerna.se

Ingela Karlsson

22 juli 2011 21:41

Tack Ancki! De orden gick rakt i i hjärtat!
Jag orkar för det är så kul och ni är så engagerade! Jag hoppas vi ses innan dess!!! Ha en underbar semester! Kram

 
Yvonne & Ziggy

Yvonne & Ziggy

21 juli 2011 18:25

Hej hopp i svampskogen:)
Jag håller med alla de andras inlägg.Du är fantastisk.
Det räcker att titta på dina fina harmoniska hundar o alla tips man får.
Det är väl lugna harmoniska hundar vi alla vill ha som fungerar i vårt samhälle.
Kan man sen tävla (om man vill)så är ju det en bonus om man lyckas få hunden att tycka det är kul att samarbeta med sin förare.
du hjälper oss alla med detta.
Många kramar från oss

http://ziggy.bloggplatsen.se

Ingela Karlsson

22 juli 2011 21:42

Tack Yvonne!!! Dina ord värmer mig verkligen! Jag är så glad det går bra för er. Och Ziggy har gått framåt ur många synvinklar! NI är så fiiina.
Ha det gott
Kram

 
Sarah, Pippi & Wilda

Sarah, Pippi & Wilda

22 juli 2011 22:37

Haha, ja herregud vilken avslutning... Man kan ju undra vad de 4-benta hundarna tyckte om det ;) Jag kan bara instämma med föregående talare o tacka för all hjälp o stöttning o utan dig hade det inte funnits en liten brun i familjen ;) Ha en bra "semester" <3

http://flattar.wordpress.com

Ingela Karlsson

24 juli 2011 14:06

Varsågod. Ja det är tur det blev en brun liten dam!!!!!! Tack för dina ord!! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Ovido - Quiz & Flashcards