Guldhund

Direktlänk till inlägg 30 juli 2011

Djurarbete

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2011 20:45

I dag var det arbete med djuren igen.

Annars är sommaren väldigt lugn med djuren. Man har koll varje dag, man samlar i hop dem lite då och då och känner igenom varje individ. Kollar alla klövar, kollar hälsan. Känner igenom juvren.


Men det är desto mer jobb med skörd, maskiner och den delen. Jag blir ju inte direkt berörd då Andreas dra den biten. Min del är ju djuren mest. Han gör ju grovjobbet, köra vatten och sånt medans jag har koll på individen, stamtavlor, släktband osv,...


I dag har vi alla fall gått igenom alla tackor. Så tyvärr har vi hittat en vi måste ta  bort till hösten. Har fått knölar i juvret. En av våra äldre, Vera. Hon är 4 år bara.


Det är det värsta jag vet när man måst slå ut djur som man säger. Jag önskar att varje tacka ska vara hos oss för alltid. Men så är det fast det inte är kul.

Vår älskade Cassandra ska också slås ut egentligen. Men hon är oss så kär. Hon var med de första fem tackorna vi tog till gården, det var syrran som gjorde.


Första sommaren så rymde hon från de andra och gick hem till syrran för att få bulle... Men hon hon får vara kvar tills det är dags. En bra betestacka.


Efter tackorna så åkte vi till alla lamm. Läget var lugnt. Lillan får lite kraftfoder, KRAV foder förstås! Det får hon varje dag nu för att vi tycker hon växt lite dåligt.


Alla lamm är nu klara och kollade med. Har ett halt lamm. Men vi har kollat det och det får gå kvar i flocken. Att vi gör så är att ska man ta bort dem från flocken och bpxa dem blir de så stressade. Och då läker de bättre ute i flocken.


inte konstigt de blir lite halta med tanke på hur de uppför sig. Som idioter när de far och bockar och har sig! Så festligt att stå och kolla på dem!


Skoja fått jobba i dag med men inte som i går. Men hon är duktig!


Efter det så var det lite middag. Carro gjorde pannbiff och svampsås! Mums!

Sedan ska vi ner en vända på Balja pub!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Skapa flashcards