Guldhund

Alla inlägg den 21 september 2011

Av Ingela Karlsson - 21 september 2011 15:30

I dag har jag börjat att följa en ny blogg. Det är Marielle som är fodervärd på min fina Rival som har bärjat blogga.


Det är jag jätteglad över för att jag lättare ska kunna följa honom i vardagen.


Jag är så glad över att Marielle tar hand om honom. Han älskar verkligen henne, det ser man när man ser dem ihop.


Rival kom till mig för 7 år sedan då en god vän fått honom som betalning. Han var i riktigt dåligt skicka då de fick honom. Och han var ngt bättre efter en månad eller två hos dem. Sedan kom han till mig.


Min vän sa att han inte kunnat beta. Och han kunde verkligen inte det. Han glodde på gräset och vispade det runt munnen men kunde inte bita av det.

Han var mager som få! Kanske vägde runt 400 kg? Herregud så han såg ut. Då hade ändå ätit upp sig lite hos vännen.


Han har troligen gått i en liten fyrkant, med lite sand i. Han är rädd för höga röster, livrädd om man blir arg. Mentalt går han i en bubbla om han blir rädd. Det är travsporten de. Ni får själva gissa vad jag anser om den. Har jobbat i ett travstall, stod ut 2 veckor. Det var det värsta jag varit med om.


Det tog 1,5 år att få honom normal, och stabil i vikten. Han krävde enormt mycket mat. Ingen överdrift men han åt runt 20 kg hö om dagen, han orkade inte ens äta allt, han åt alltid, jämt, varje minut kändes det som. Han hade täcke på sig för det var kallt, och han rasade i vikt av kylan.

Han åt 3-6 kg korn om dagen, + ett par liteer betfor och melass och vad det nu var allt han mumsade på. Herregud han hann inget mer än att äta kändes det som.


Efter cirka 4 år tror jag, så kunde han äta mera normala givor utan att rasa. Kanske 15 kg per dag, och ett par kilo korn och en del betfor.


Vintern 2009 och tills nu har han inte behövt mhycket kraft utan bara grovfoder, i stort sett fri tillgång på det och ett par liter kraft.


I dag väger han runt 600 kg, är stor som ett hus som alltid men han har lite hull. Blir han lite rund gör det inget, jag drar aldrig in på mat för han går ner det rätt som det är.

Han har tillit till oss närmaste. Han avskyr hundar, han äter alltid. Men ack så snäll han är, han är som en teddybjörn. (om nu de är snälla)


Han är oerhört dyr i drift. Tur vi har grovfodret själva kan man ju säga!! Men han är värd det. Och han var 9 år då tor jag, så i dag är han då 16 år.Jag hoppas innerligt att han kan stanna hos mig tills hans tid här är klar. Jag vill inte flytta honom. Han är en otroligt personlig häst, och hans tillåt får man inte om man inte har förtjänat den.


http://marielleks.myshowroom.se/


Där är deras blogg och ni kan följa dem om ni vill.


Annars har det varit kurs i regnet. Ska köra VP i helgen med Skoja. Måste träna!!!!! Bana. Har inte gjort det sedan vi skulle köra IK 1, och se hur bra det gick.

Ovido - Quiz & Flashcards