Guldhund

Alla inlägg den 30 september 2011

Av Ingela Karlsson - 30 september 2011 23:00

Jaha nu har det hänt igen. Vargen slagit till och dödat ett antal får ännu en gång!


Det får mig bara att ogilla vargen mer och mer. Det är ju inte vargens fel att den inte blir jagad och är sig fungera som den borde. Det är ju vi människor som tror det går att ha varg utan jakt, utan att den har en predator över sig.


Hur tror ni det skulle bli om vi inte fick jaga björn? Skulle den fortfarande vara rädd för människan? Skulle vi ha problem med våra tamdjur med dem med?


http://nt.se/nyheter/?articleid=7137294



Många tycker vi  som djurhållare har all tid och pengar i världen, allt ansvar ligger på oss. Men kan det vara så? Om vi inte har fåren tex som betar och håller rent våra marker. Hur tror ni att vårt land kommer se ut? Igenväxt? Kan man ta sig en stund att tänka vad som skulle ske om vi inte kunde ha våra tamdjur, hur kommer det se ut runt oss. De har inte riktigt tänkt igenom helheten. Enkelspåriga kansk?


Tror alla som är för, att varg inte ska jagas, tror de att vargen kommer hålla sig i skogarna då? Att de inte närmar sig befokningen mer än vad den gör idag? Kommer den attackera människor? 

Kommer man kunna ha häst? Kor? Får? Gris? Katter? Tror ni maten i skogen kommer räcka om de får härja och växa helt fritt? Vilken värld lever ni i?? Inte i min värld, verkligheten.


Varg får gärna finnas så länge jag får försvara mina djur, så länge vi kan ha vanlig jakt på dem som vi har på andra rovdjur. 

Se till att de har rätt beteende. De ska vara skygga för oss, inte stå och glo och inte gå undan när de ser oss.


Det är vi, människan som skapat vargen till det den är i dag. Den tror inte den har någon fiende. Men det har den fast den är inte medveten om det. Ännu.


I natt rök 6 djur. 2 lamm och 4 tackor, som avlidit och plågats till döds av sina skador. Men det verkar helt ok för dem som vill ha vargen. Vi ska sätta stängsel, vi ska ta in dem på natten, vi ska göra allt. Men hallå. Ska vargen få styra allt? Ska vi inte ha några rättigheter? Är det bara vargen som har dem? Ursäkta men det låter sjukt. Inget objektivt och väldigt trångsynt.


Okunskap och trångsynthet, att leva i verkligheten gör de nog inte i mina ögon.


Jag önskar alla de som bara skriker att vargen har rätt att vara här, den var här före oss osv... att de hade 30 får, 1 hund. Och få komma till hagen och se dessa, kanske 9 individer lida, ligga och skrika av smärta, med tarmar och bukinnehåll utslitet, men fortfarande i livet... Ofödda lamm utslitna ur bukarna...


Jag kan inte tro att de är så känslokalla att de fortfarande skulle tycka att vi inte ska göra något åt vargen. De kallar sig djurvänner. Det är det sista de är i mina ögon. De offrar alla andra djur bara vargen får finnas. Att kalla sig djurvän då, det är ett hån mot de offrade djuren.


Jag har fått ett samtal i dag om Skoja och jag kan komma och hjälpa till att valla in deras djur, där de har blivit av med dessa djur i natt. Han kan inte ha dem på bete längre då han blivit av med cirka 45 djur. De är helt galna och livrädda djuren. På måndag ska vi göra ett försök.


Stackars djur säger jag.


Hoppas nu det blir förlängd jakt. Tama Sverige ger jakt för ett par veckor i stöten. Se till att man får jaga den tills aset är skjutet! Varför tidsbegränsa??


Jag hoppas innerligt den kommer till en skytt som får skjuta den. Jag ska då tända ett ljus för alla offrade individer, offrade pga människans dumhet, men jag ska också hälla upp ett glas av ngt starkt, för att fira.

Jag har inte ord för det jag känner för denna varg.


Usch ja...


I dag har jag lagt i hop smörgåstårtorna tills i morgon. Sam fyller på måndag men ska firas i morgon! Mysigt! 

Han fyller tonåring!!!


Luzzan varit och jagat i dag. Tog tid innan hon reste haren men sedan jagade hon. Snören såg haren men lät henne jaga i stället då vi har ont om hare.

Snören står nog lika gärna och bara lyssnar, som att han skjuter den.





Ovido - Quiz & Flashcards