Guldhund

Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

Östanvindens Bonnie Tyler

Av Ingela Karlsson - 11 januari 2012 11:00

Kallad Luzille. Det är en jäkla bra jakthund!

Vi fick henne som en fin injagad 4 åring av de som köpte henne av oss. Lennart och Kerstin! Helt fantastiska människor.

Att lämna i från sig Luzzan till oss var nog det svåraste de har gjort tror jag.

Jag glömmer aldrig den dagen de kom med henne. Och när de åkte. Vad vi grät och vilken sorg de hade.

Jag sörjde deras sorg över Luzzan. Så ledsamt och tragiskt.

Där blev jag mer övertygad om att hundarna som kommer till oss stannar för alltid. Jag får ge dem stimulan sefter vad de klarar. För fy vad sorgligt det var.

Luzzan älskade dem och de tog så väl hand om henne!


     


Än i dag har vi kontakt med dem lite då och då. Det är härligt att höra från dem. Nu är det ett tag sedan. Hoppas de ringer snart annars får jag ringa dem!


I alla fall så har ju Luzzan jagat en del med Snören. Hon älskar verkligen Snören. Bara hon hör hans bil. Luzzan är tillvardags en väldigt långsam hund! Vääääldigt långsam. Förutom när det är jakt eller Snören kommer på kaffe då är hon som en raket.

Hon har gjort fina jakter detta år och förra året. Hennes stora brist är söket. Ett bekymmer i rasen. Snören och hon åker runt och jagar mycket. De blir inbjudna till höger och vänster. Och det är kul!!! Så kul, för Snören och Luzzan. Och för oss, så att Luzzan får jaga, för det är det hon är skapt för. Jag skulle aldrig skaffa en och sedan ha den som soffhund. Witch är det och hon saknar sin jakt. Men är man sjuk är man! Jaga är livet för dem!!!



Hon har RR som betyder Rådjursrenhet som jag tycker är en oerhört viktig merit. Sedan har hon även en 1:a i öppenklass. Hon skulle gått elitklass 2010 men snön gjorde att allt blev inställt. Hon hade varit ett gott avelsmaterial jag förstår rasklubben ville vi skulle ta en kull på henne. 

Hade jag haft mer kunskap när denna kull blev till hade det inte blivit ngr valpar. Ottilia hade lite för lite jakt i sig. Och de individerna ska ju inte användas. Men hon hade bra blod och så blev det så.

Vad jag vet så är flertalet valpar bra jakthundar men jag vet också att det finns lite för lite jakt. Så det slår igenom.

Nu ångrar jag mig inte, jag älskar våra Luzzar!!! En helt underbar hund. Och som valp finns det inget, absolut inget sötare än just luzern!


Tagit hand om 900 kg foder i dag med. Andreas levererar i Norrköoing och Söderköping. Folk har hämtat här hemma. Mycket jobb är det med det men det är värt det!


 
 
Lotta o pojkarna

Lotta o pojkarna

16 januari 2012 12:25

åhh håller tassar o tummar här att Skojskoj ska få valla som hon ska men förstår det tunga...ska bli kul att ses snart igen tjattra o fika ja o sen träna förstås kram kram

http://www.zebulon.bloggplatsen.se

Ingela Karlsson

16 januari 2012 12:55

Tack vin uppskattar det! Du har ju precis gått igenom en rehab hund med! Du vet ju. Ja ser fram emot att dra i gång!

Kram

 
Malin

Malin

22 januari 2012 08:53

Vilken fin tjej, och duktig! Förstår att dom led när dom inte kunde ha henne kvar men tur för dom, och för henne, att hon fick komma tillbaka till er!

http://www.cannolisblogg.se

Ingela Karlsson

22 januari 2012 08:56

Ja vi är glada de vände sig till oss, men sorgligt var det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Skapa flashcards