Guldhund

Alla inlägg under januari 2012

Av Ingela Karlsson - 6 januari 2012 15:45

I dag är det röd dag men jag har bokat in ett par privata träningar.


Började med en stor vuxen hane. Oh herregud vilken underbar hund!! Fastnade för hans personlighet med en gång!

Och det gick jättebra. Mycket ambitiösa mattar! Guld för den hunden med den familjen!



Sedan en liten golden valp! Gick också jättebra. En guldstjärna till hundägare som är så engagerade och kollar upp saker!


En bedårande liten sak!



Ulla Blåsladd var tvungen att visa sig med.... hon gick förbi som den högsta Drottnigen av världen. Jag säger snabbt att klappa henne inte och släpp inte fram valpen.... Ulla är liksom Ulla.


Sedan for jag till Ringarum och huset. Huset fick mera ved i pannan och jag träffade Adelia en stund vid skolan för lite träning.

Viskas ruta är puts väck adjöss! Måste nog backa ett par steg för att få på hjärnan där! Stollfia!

Dirr apporteringarna var superfina. Ett dåligt omtag som jag fick med på kort! haha Men fina vinklar och så!

Ff går lite framåt. Jag älskar att peta i det. Och det behövs verkligen med den där busan!


            


B skötte sig fint! Hon är så härlig att se . En spänstig pigg dam det där! Oh vad jag gillar rottisar, och jag tänker mer på det varje gång jag träffar henne! Vi är så glada att låna henne i bland. Då känns hon som ens egen... fast jag är väl medveten om att hon inte är det.... tyvärr...



Till kvällen firade vi med att äta helstekt älgfilé och helstekt fläskfilé. Var inte helt nöjd med det men de andra gillade det!


Vad firar vi då?

Av Ingela Karlsson - 5 januari 2012 15:15

Jobba på fm. Sedan till gamla huset och styra lite!


Gått med hundarna. Jag uppskattar verkligen verkligen varenda en av dem. Men på olika sätt. Sanningen är att säga med att Nike, Nike är Nike, och hon sitter djupt, lite djupare än ngn annan.

En speciellt hund som jag ena sekunden är så trött på för att hon är så jobbig och så tungjobbad. Hon är så extrem i alla lägen. Verkligen extrem.

Nästa sekunde känner jag sådan värme och stark känsla till henne.

För hur jobbig hon än kan vara, så är hon mig närmast. Hennes blick, hennes sätt att visa att det är bara jag i hennes liv som finns, hennes attityd trots sin trasiga kropp. Allt hon gör och företar sig gör hon till 200 %. Finns inget som görs till 100 %. Därför hon går sönder med....


Jag hoppas innerligt jag får behålla henne många år till som pensionär. Hon lever verkligen livet.


Jag tänker på henne när jag hör denn:


http://www.youtube.com/watch?v=ridUqEFixQ0


Jag vill känna att jag lever all den tid jag har... sjunger hon. Och det gör Nike. Hon är på lånad tid det vet jag, men hon lever verkligen livet fullt ut den tid hon har kvar hos oss.


Nu är det klart!!! Jag är så glad så glad! Vi ska snart fira. Jag tog en cider eller två för att fira. Jag som aldrig tar ngt nästan!! Gud vad skönt!


Kvällen avslutades med att Witch hittade ett långöra på tomten så det var full jakt..... och då menar jag full jakt. Hennes skall hörs.... till Norrköping säkert.


Herregud innan jag fick in henne. Livrädd hon skulle bryta sig ut på ngt sätt. För om hon kommer ut så kommer hon troligen inte hem mer. 

Men glad var hon!! Haha älskada Witch!


 

Av Ingela Karlsson - 4 januari 2012 12:30

I dag for jag till ridhuset för träning med Adelia och Ann med hundar...


Skoja fick sitta i bilen medans Nemo körde för hon löper ju... och jag kan inte ha koll när jag kör Viska då.


Viska fick en del fritt följ, koncentration och apporteringar! I dag fixade hon ridhus väldigt bra trots!!!! att det blåste halv storm och lät i ridhuset! Jag blir så glad när jag ser hon vänjer sig mer och mer, klarar med och mer och anstränger sig mer och mer!

Fina rutskick, superfina dirr app. Supervittring!!!! Fjärren mindre super. Och massor med ff blev det. Ser en ljusning där!!


Skoja fick komma in och köra ett par apporteringar, lite ingångar och lite ff med folus på att klara längre sträckor innan blicken släpper! Där är det mitt fel vi inte går framåt. Gör det för lite.


Nike varit med och apporterat och gått ff. Hon älskar det men jag känner att mitt vänstra ben inte har den muskulaturen som jag hade förr när hon gick fullt.... Hon är stor och tung och har helt fel pos,,,, ilgger på....


Tack tjejer för en bra träning! Jättekul var det. Och jag älskar att känna suget efter mer träning!!!!


Sedan väntar jag på samtal..... väntar och väntar, med spänning!!!!! 

Av Ingela Karlsson - 3 januari 2012 19:15

Fm var lugn, eller som vanligt.


Sedan for jag till stan för att träffa ett gäng för träning... trodde jag..... Då ska de gå en stadspromenad! Jag vek mig!!! Har ni lurat in mig här för att gå en promenad? I stan???? Skrattade gott en stund. En och annan hade nog lite funderingar om att jag skulle gå stadspromenad....


Det slutade med att vi tränade lite i alla fall. En del lekte och en del babblade... och en del tränade.... nej vars vi gjorde lite av allt!

Jag kommer aldrig sluta le när jag tän ker på det.... åka till stan för en stadspromenad... Ingela Karlsson.... hahaha


Jag avskyr stan. Det är ett straff att behöva åka dit om det inte är för typ träning..... Jag är en lantloppa! En lycklig sådan...

Hahaha kul var det i alla fall. Och kul att se alla!

Efter det for jag till Norsholm för att Marie skulle kolla på Skoja. 


Som jag själv känt är hon sämre. Jäkla skit! Jag ser att hon vrider benet. Och nu i dag efter ökad aktivitet, och Marie dragit lite i henne, simmat lite och sedan gåband. Hon gick  så fel så fel... Stackars min lilla Skoj!


Vi pratade om att jag skulle ringa Krister för en koll.


Jag blev lite nere men jag visste ju redan innan vad hon skulle säga. Jag känner min hund....


Alltid roligt att träffa Marie i alla fall. Hon är en underbar människa som ger så mycket.


Efter det så hade vi simtid, vår första simtid som ska vara en fast tid hela våren! Perfekt! Vi ska simma måndagar men denna gång blev det en tisdag!


Viska simmade så fint. Hon är i fin form må jag säga. Stark och fin i 40 min med streamern. Nike simmade på fint med!! Hon fick simma 3*10 min och ska bli spännande att se hur hon svarar på det! Hennes rygg blir så fin av simmet. Hon blir så mjuk och fin. 

Skoja fick simma lite då fast på sin tid, tror det var 2*8 min bara!


Sedan kom Lina med sin karl och fina berners. Adelia och jag satt och drack kaffe och pratade efteråt. Det är så skönt med dessa simtider. Vi pratar om allt och inget.


Tänker på ibland hur vår vänskap startade. Jag var TL i söderköping vid Ekbacken ridhus eller ngt sådant... springer spaniel klubben hade off tävling. Anders dömde. Adelia som jag aldrig sett startade i klass 2 tror jag. Och jag reagerade på att Bianca inte kunde sitta som hon skulle. Och att Adelia gick så bra som förare!

Och jag brukar alltid bjuda på att säga ngt positivit om jag kan så jag smög fram till henne och berömde henne för hennes fina gång!

Vi pratade ett par minuter så sa jag lite försiktigt att din hund verkar ha ont i bak knät för den har svårt att sätta sig. Vi pratade en stund och hon fick numret till Krister.


Och som den fina hundägare hon är tog hon till sig detta från en vilt främmande människa. Det beundrar jag henne för. Hon åkte till Krister som lagade henne och i dag är hon frisk och kan sitta och tävlar elit! Bianca menar jag nu,,,,


Det var starten på en stark vänskap som kom helt utan förvarning, när man minst anade det, men kanske som mest när man behövde det?


När Nike var dålig i somras fick jag ett mail av Adelia som jag velat visa men det försann när min dator kraschade. Det var ett så fint mail, att jag tänker ofta på det om jag är nere eller ledsen. 


När jag får veta att folk har fördomar om mig. Då tänker jag på det extra mycket. Hon såg människan inuti i mig, inte den jag var utsidan. 

Vi är som natt och dag ur många synsätt, men vi trivs så bra i hop!


Vet inte varför jag kom att tänka på det nu....


 

Av Ingela Karlsson - 2 januari 2012 19:15

I dag åkte jag till något rishu någonstans på 210:an... Var tillfrågad av Katta om jag ville träna med dem. Jag frågade Andreas lite försynt om jag kunde fara och träna ett par timmar! Och snäll som han är fick jag åka medans han jobbade....


Viska avskyr ridhus. Hon har blivit skrämd ngn gång på agilityn tror jag. Men det brukar gå bättre och bättre ju mer jag kör så. Och i dag gick det liiite bättre än sist. Fartmoment gick bra i dag med. Så hon inte bara behöver tänka för koncentrerat! Vi körde rutor, inkallningar och lite annat bråte.

Nöjd med hennes sätt att i alla fall försöka i dag!


Nike fick apportera, gå fot och lite fjärr. Hon älskar apporten kan jag ju säga. Hon blir gaaalen om ngn annan apporterar...


Skoja fick apportera. Hon har fina upptag! Vilket klipp! Oftast i alla fall.

Sedan jobbade vi vidare med fjärren och det går framåt. Just nu är det svårt med första uppsitt!

Ff tragglar vi på med. Det kommer ta tid då hon inte riktigt håller pos och koncentrationen så värst långt. Men hon ser så söt ut där hon trippar på med blicken på mig.

Ink bra. Tränade fina uppsitt!

Körde en del stadgeövningar med förstås, viktigt på henne....

Ett bra pass med trollfia!

Sedan var det ju förstås fikat....


Tack för en trevlig dag Katta, Bibban och Lollan!


I morgon rehab med Skoj, sim sedan med gänget....

Av Ingela Karlsson - 1 januari 2012 14:15

Gott Nytt År till er alla!


Oj vad tiden går. Denna vinter har gått så fort. Vi är en bra bit på väg genom den! Nu är det bara ett par månader kvar sedan börjar vårtiden! 


Gårdagewn var jätterolig! Vi var 19 personer och 9 hundar. Det gick bra med Viska. Hon har fått zylkene så det kanske hjälpte lite? Men hon reagerade lite då grannen sköt tidigt på kvällen men la sig tillrätta hos Evelin.

Vid 12 slaget så öppnads dörren och skotten hördes men det var itne så farligt hon gick in till TV:n och mamma och la sig. Inget hässjande inget flåsande, inget stressande!

Så skönt för henne!


De andra dårarna brydde sig inget. Skönt det måtte jag säga! Jag hoppas innerligt att Skoja inte blir berörd. Hon är ganska orädd för nya miljöer, det påverkar henne inte. Men hon är feg för andra hundar och kan morra och gömma sig bakom mig. Men står det en 90 kg tacka är hon inte rädd... Då är det bara att flytta sig...


Vi åt mat och efterrätt och drack kaffe. Drack lite starkare saker med. Mycket skratt och babbel blev det. EN helt underbar kväll i vår Blå Sal! Jag älskar den. Den är som gjord för att samlas i.

Inget trångt, gott om plast, och att alla får plats!!!


Jag gjorde årets sista lydnadspass i går kväll nere vid skolan, och kyrkogården.... halv 9 var jag där. Mycket fritt följ förstås! Framsteg kan anas.


I dag då... promenad med alla hundarna. Skoja i koppel. Fick i slutet gå lös tio minuter. Men jag undrar jag. Jag är inte nöjd med det jag ser. Nu är jag inte vet eller Marie. Men jag undrar ja...


Sedan kom Marielle och Pontus så vi provade Rivals Back o Track täcke! Det satt superfint. Han fick nu 165 cm i storlek. Köpte 155 för ett par år sedan men det är inte bra på han, han är lång och stooor. Så det här tror jag han kommer gilla. Måtte han nu inte ha sönder det med en gång!!!!! Dyrt det där... Men ack så bra!


Jag ska göra en summering, när som helst. Och det vet nu ju när det kan bli!


Jag hoppas på ett bra hundår 2012. Ett år där min lust att träna med hund kommer tillbaka och slår till med full kraft!


   


Ovido - Quiz & Flashcards