Guldhund

Alla inlägg den 11 mars 2012

Av Ingela Karlsson - 11 mars 2012 20:15

I dag har det varit kursande för fulla muggar. Tre kurser har jag kört i ett underbart väder!.


Det har varit allmän, valp och tävlingslydnad! Det är nu tio grupper i gång, varav 7 är tävlingslydnad med genomsnitt  6 i varje grupp. Det är roligt att arbeta med alla dessa människor!

Man lära känna så mycket fina männsikor, och man får mycket raskunskap med alla varianter! Det som är lite extra kul är att det är inte mycket brukshundar utan ganska mycket raser som man kanske inte tänker som lydnadshundar. Berner, cocker, gråhund, broholmer, olika blandraser, spetsar... ja en salig blandning.


En del vill tävla och de siktar olika högt och en del vill absolut inte tävla utan gör det för att träna och göra ngt med sin hund. Alla är välkomna att göra vad de själva vill. Det är absolut inget tävlingstvång, tvärtom!


Tar en sväng med egna hundar sedan. Har en extrahund denna vecka. En 1 årig labbetik som ska bo en vecka drygt!

Första promenaden sprang hon in i Witch. Ingen bra idé. Hon blev skitförbannad med 25 kg tung hund som rammade henne i sidan! Hon jagade i fatt henne och gav henne en omgång stryk på hundiska. Tror inte att hon springer på Witch igen. 

Sedan springer hon på Skoja på samma sätt, i fem hundra knyck och så in i sidan. Men oj då. Ni som känner Skoja kan ju bara gissa om det var en bra idé eller inte. Om Witch blev vansinnig så blev Skoja hundra resor värr! Hon jagade i fatt tiken och gav henne en rejäl omgång på hundiska. Mycket värr än den Witch gav! 

Tror inte hon springer på Skoj en enda gång till i sitt liv. 

Jag lägger mig inte i sådana där situationer. Jag låter helst hundarna sköta sin rang själv så länge de klarar det. Då fungerar flocken som bäst. Att inte vara med och peta och bestämma för mycket. 

För hur jag än gör så kan jag inte påverka rangen under mig, dem emellan. Jag kan styra upp dem, men om jag inte är med och gör det så är det deras rang som gäller i alla fall. 

Det festliga i hundvärlden är att studera dem. Inte en enda gång har hon varit i närheten av att ens toucha Nike eller Viska! Inte ens nära. Fascinerande! Luzzan lekte med henne en stund. Det gillade hon. Då var det varsamt. Men då hade hon gått på både Witch och Skoj innan!


Hundspråk och att studera en flock, är en av de saker jag verkligen tycker om att göra. Sitta på en stubbe och studera hundarna i deras lek, hur det fungerar, signaler och så! Intressant.

Nog om det! Hej hopp!


   


Skapa flashcards