Guldhund

Alla inlägg den 14 april 2012

Av Ingela Karlsson - 14 april 2012 23:00

Efter gårdagens hemska upplevelse kan jag skriva om det som var bra.


Vi skulle då valla Heléne och jag.

Hon kom och så myste vi ju med lamm och så förstås. Hon fick även se en lamning. Toker fick två fina barn! Toker är en sådan fin tacka, vill vara lite anonym men så bra mamma. Hennes syster Snövit likaså! Deras mor Monica är den enda vi har kvar med horn. Hon är gute med ngt mer i som vi inte vet.

Jag gillar inte rasen gute men Monica gillar jag, för det mesta. Ska man hantera henne får man passa sig för honvet hur man använder hornen. Men annars vilken under bara mamma!!!


Jaja. Vi tog ut fåren och i dag fick Skoja göra delningar, drivningar, korta hämt. Tycker det mesta gick ganska bra. 

Delningarna är jag nöjd med. De klarade hon bra, hon klarade att balansera flocken bra. Och även att hämta den delade flocken och ta den till mig eller hur jag ska beskriva, utan att de gick i hop.

Jag håller på att lära in visslan på henne. Fram och ligg går okej. I dag kanske det lossnade lite lite på lång höger. Har bara gjort ett pass innan. Men sedan är det ju bra om hennes matte kan blåsa så hon får en god chans att göra rätt!!!


Stackars hund att ha en sådan värdelös blåsare i sin matte!

Men Skoja gör sitt bästa. Tränar mycket korta kommando och get up direkt efter det. Ser en förbättring. Hon har bättre släpp åt vänster och sämre åt höger.

I drivningen går det fort och ibland glömmer hon att jag ska ha dem utan hon kan få för sig att bara ta dem förbi mig om jag låter henne hållas! Säkert jag som gjort fel ngn stans.


Denna lilla hund på sina 15 kg gör mig så gott. Hon är en underbar vallhund, hon är sällskapssjuk, sitter gärna i famn hos mig och ger mig så många goda skratt. Hon är en pajas. Ett riktigt frö med mycket HUMÖR!


Hon älskar sin husse, när det passar henne. Ropar han på henne och jag är för nära får hon panik och bara kastar sig mot mig! Oh panik: Husse ropar på mig! HJÄLP! Så ser hon ut att tänka! Haha hon är för go!


Mycket nöjd med gårdagens pass i alla fall.


Heléne och Mick skötte sig riktig fint. Matte själv går från klarhet till klarhet. Det är riktigt roligt att se dem. Man ser att de har hittat varandra. De litar på varandra.

Mick är ju dessutom en väldigt vacker vallare. Han har en fin stil och fin djurkänsla.


Efter vallning och allt elände var vi kvar och styrde i ladugården. Mockade ur boxar. Alla tackor får alltid ren box när de lammat. Andreas har fodrat med Connys hjälp.


Sedan åkte vi hem. Jag tog ut alla hundarna en sväng i spöregnet. Berörde dem inte kan man väl säga.....

Man läser om hundar som inte vill gå ut i vädret, eller finaste B som kissar snabbt som sjutton och så in.

Önskar mina vore lite mer så. De bryr sig inte om väder och vind, bara man får sträcka på kroppen och rasa ur sig all energi! Eller jaktisarna, de får nosa... lääänge.


I går kväll började Sassa se märklig ut med. Jag skjutsade Sam till bussen och sedan upp till gården. Andreas sov då han bara fick sova 2,5 timma i morse innan jag väckte honom.

Då hade vattnet gått. Gick in till mamma en stund och fikade. Ut sedan, inget hänt. Känslan sa att jag borde hämta Andreas.

Hem efter Andreas. Extra försiktig med tanke på finaste Gullan.


Och jovisst var det så. Lammet låg fel! Men Andreas trasslade väl ut det hela och ut kom två fina välskapta pojkar! Phu.

Tack Conny återigen för all hjälp under dagen! Du är ovärderlig för oss!

Ovido - Quiz & Flashcards