Guldhund

Alla inlägg den 15 april 2012

Av Ingela Karlsson - 15 april 2012 00:00

I dag har dagen gått på halvfart. Trots jag fått sova i natt så känner jag mig inte utsövd. Jag är trött mentalt.

Jag känner en sorgsenhet inom mig. Skuld. 


En sorgsenhet, för Gullan och hennes tre lamm. Det är verkligen hemskt. 

I fm när jag skulle åka bort till dem vid 10 var jag tvungen att stanna vid Bellevue och titta på alla trillingmammor. För att ladda för att åka upp till ladugården.

Det jag inte tänkte på var ju att här skulle Gullan också gått, med sina 3 små. Det blev väldigt tungt.

Jag titta på Ellionora som är en kopia av Gullan, det hugger till. Usch. 

Så usel man känner sig som djurägare. De har ju bara oss att förlita sig på.


Kollade djuren och hade en lamning. Beata lammade. Hade ett stort lamm som jag hjälpte henne med, ett ben i taget och så var den ute! 

De är så tacksamma att hjälpa de flesta. En del vill absolut inte att man ska hjälpa till och dra ut dem. Och en del ser man att Åh Tack!!! Hjälp mig att få ut den!

En del visar sin tacksamhet genom att nosa, slicka lite, eller lägga huvudet i handen en kort stund. Det är magiska stunder man upplever med dem. Svårt att sätta ord på dem.


Fler på G troligen. Bad Conny komma och ta över så Andreas fick sova ett par timmar till då han hade 7 lamningar i natt och flertalet av dem var första lammare. De är lite styrigare, mer nervösa och vill INTE ha hjälp!

Agnelins första låg helt fel så det fick Andreas trassla ut och rätta till.



Under dagen har det lammat 6 till. En trilling mamma till, vår 10;e.  I dag var det Tone som fick dem. Första låg helt galet så det fick han också rätta till. Jag är fascinerad av att han klarar allt det där min karl. Det är en sådan trygghet att han fixar det. Lugn som han är fungerar det bra. Själv vill jag inte vara med om jag kan slippa. Kan Conny komma så är det kanon. Jag lider med dem, och det är inte bra för dem att känna det.


Jag åkte i alla fall till Ringarum för att ha 3 kurser. Alla gick bra. Lite ståhej på valpkursen. Haha de är för roliga valparna! Lite bus måste man ha!! Åldern spelar sin roll...


Själv kände jag mig inte på topp, men att arbeta gör att hjärnan inte hinner tänka eller känna efter. Det var skönt att slippa tankarna ett par timmar!



Efter det så for jag till gården igen! Hemma och rasta hundar mellan bara. 15 min spring blev det. Fullt ös!

Det lammade på. Fullt överallt, Boxar överallt. Bäää överallt.


Gunsan som tappat bort sitt lamm hittades igen. Märktes på med liten färgspot. Och då säger Gunsan: det där är inte mitt! HJÄLP!

Så det var att boxa henne igen, och spraya med adoptionsspray, mjölka ur henne och gno in båda lammen med mjölk... Phust.... Det kan ha gått vägen.


Kvällen har bestått i att jaga lamm, sitta inne hos dem och kjela med alla mammor som kommer fram och ska klias. Jaga lamm för att tvångskelas med... fota dem. Fixa boxar, släppa i hop tackor, ta i sär tackor som inte går att ha i hop... ja herregud!


Livet som får bonde är inte så glamouröst kan jag lova.


Nu har vi varit borta hos dem en vända. Sedan ska jag dit i natt. 

I morgon ska jag till Viken på tävlingar! Spännade, har ngr kursare att titta på. Väldigt dåligt med starter, var totalt 9 tror jag. Väldigt synd!!!!


        

Ovido - Quiz & Flashcards