Guldhund

Alla inlägg den 18 augusti 2012

Av Ingela Karlsson - 18 augusti 2012 23:15

I dag for jag in till Norrköping med Anki för att vara med och se Bomsas debut i officiell utställningsring!


Det gick jättebra för dem!! Hon fick  CK och Excellent i bedömning!!! Grattis till er!!!


Skoja var med för att få se på andra hundar.Hon har ju en osäkerhet som jag inte vill hon ska ha. Jag gick emellan så fort jag såg ngn bara titta på henne!


På utställningar är folk verkligen hej och hå! Hundar får nosa andra hundar i baken om man står vid samma stånd..... om hundarna stretar och vill fram till en hund så släpps de fram.

En tjej kom fram alldeles chockad och sa:


Men Ingela, vad gör du här???

Mitt svar: Ja det undrar jag med.... hihi


Hon tyckte jag var malplacerad här..... Och jag kan hålla med. Kände mig malplacerad. Denna värld lämnade jag för många år sedan, när jag ställde Ottilia mycket.

På SKK:s utställningar gick hon super men på ras specialerna sämre. Återigen är det bara att konstatera att SKK främjar det stora. Hon var både stor och grov....


På specialerna följer de mer rasstandarden.


Jag slapp se schäfrarna i alla fall. Se alla stackars indivder som inte kan röra sig. Slipper sitta och oja mig över SKK:s usla avel av rasen.

Hur kunde de dela rasen i lång och korthårig? I stället för bruks och exteriör?


För det är verkligen exteriör. Den avel är helt makalös!!! Gränsfall om det är djurskyddsvänligt!

Stackas djur, stackars djur säger jag!


Jag är emot denna extrem avel av vissa raser. Där de bra kollar på färg, vinklar.Och så glömmer de helt att de ska ha en mentalitet med? Och ett MH säger inte allt. Det är ju bara en status dessutom! Sedan saknar de större delar av sin viktiga del, arbetslust! Katastrof att göra om en brukshund till en utställningshund! Skäms SKK att ni tillåter det!


Tacka vet jag en rejäl schäfer som ser ut som den ska! Eller vad säger ni där ute....


 

Ovido - Quiz & Flashcards