Guldhund

Alla inlägg under oktober 2012

Av Ingela Karlsson - 8 oktober 2012 22:15

I dag var det kurs som vanligt hela dagen. Två kurser hemma sedan hem och fixa med lite annat och sedan in till stan för att ha kursen där!


Alla kurser gick kanon. Jag är så imponerad av alla som kör. De är så ambitiösa och det är underbara gäng!!!


Efter kursen i stan bar det av till Norsholm för att som, numer vanligt simma med tjejerna! Andra tillfället av måååånga.


           


Vi har fast sim under många veckor! Problemet är att jag slarvat bort fakturan, så jag måste be om en ny! Så de inte låser oss ute! Hihi


Simmet gick bra i alla fall. Viska simmade väl så där 40 min och Nike 20 min och Skoja 60 min.



Det är otroligt bra träning för dem. Det är ju främst för Nikes skull jag åker. Men de andra med. Med tanke på Viskas artros som kom dryga 3 år gammal och Skojas två smällar hon redan hunnit få i det riktiga arbetet.Det sliter att jobba med djuren. Förstår inte att de håller som de gör. Stor skaderisk i skogarna kan jag tycka. Usch.



Jaja jag gör vad jag kan för mina djur.

Nike är som sagt sämrei kroppen. Och jag undrar dagligen hur länge det kommer gå. Ska hon klara en kall vinter till? Frågorna kring henne är många och jag är ständigt orolig för henne. Det är bar att vänta och se.

Jag kan i dag säga i alla fall att jag är glad jag följde Kristers råd att INTE operera hennes rygg. Jag var tveksam, men han avrådde. Dels med hur det såg ut och sedan med den hunden. Han har ju sett henne i några år så han vet hur stollig hon är! Han har sett henne flippa ut med....vilken syn!


På vägen till stan fick jag svänga in och köpa en dyr ljudbok på Stat Oil. Har blivit beroende!!!! 299 kr gav jag för den och så är det en karl som läser och jag hör inte ett ord av vad han säger. Grötigt och talar så lågt neri skalanatt jag blir totalt vansinnig!

Skitbok!



Av Ingela Karlsson - 7 oktober 2012 07:45

Det är Moltas valp!


Jag blir så glad så glad så herregud!



Moltas fick en date med Zindra på kennel Allerts. En kennel som sades till mig var en fin kennel. Vilket gjorde mig extra glad att hon då tog sig tid att leta upp vart Zebas Conjac fanns. Alias Moltas! Han försvann ju liksom när hans matte Lena gick bort och han flyttade till mig. Jag är ju inte känd i den världen direkt! **ler**

Daten resulterade att Zindra fick 4 valpar. En tik och 3 hanar.


     


Therese behöll den ljusa hanen. Vilket visade sig vara ett lyckokort! Hon vet väl vad hon gör de kvinnan.


Han har flertalet cert redan, knappt 1,5 år gammal. Både utomlands och i Sverige. Han har ett antal R cert dessutom! Visst de ger ju inget men det är roligt att han har det i alla fall.

Nu är ju inte jag ngn utställnings människa så jag frågar Therese vad det betyder med alla saker som han gör. Kan inte utländska termer. De svenska fattar jag. hihi


Jillans dotter med Nike! Snygga tjejer!


 


Jag gissar på att han är nära sitt utställningschampionat. Vet ju inte riktigt reglerna med cert i Sverige och utlandet hur det räknas.

Jag gissar på att han måste ha fyllt 2 år för att få championatet! Och ett av certen måste tas efter den åldern eller ngt sådant.


Dessutom ska han bli pappa!!! Han har redan en kull bebisar på gång. Det är så väldigt roligt tycker jag. Att Moltas ursnygga gener ska vidare! Att det inte stannade med honom och Zindras valpkull! De ska födas redan nästa vecka!


 


Han är ju verkligen snygg Molle, det tycker jag ju. Och Jillan sa sist hon ställde upp honom för korttagning att han var så snygg! Och jag håller med. Han är superfin. Nu är jag inte ngt snille på det där.

Men visst är han förbaskat snygg!


 


Alla gnäller på att jag har honom i päls trots jag inte ställer ut. Jag vill ha honom i päls. Just nu är han ngt mer kortklippt än i utställningsform. För på hösten blir det skitigare och med det liv vi lever passar det bättre den årstiden.


Han kommer aldrg mer ställas ut. Han är nära att bli kastrerad, om det det inte vore för det där med hur pälsarna blir.... Men tiden får utvisa hur länge jag står med honom som hane!


Just nu är han på kollo hos Cilla med familj. Tack snälla ni för att han får vara hos er under löpperioderna. Guld värt!!!!! Och han älskar ju er, det vet jag!!


Nike leker med Jillans barn!


     


I dag har vi desutom vägt alla lammen. Kan väl säga som så att vi behöver nog fundera på att skicka, eller redan ha skickat dem. Vi har redan slaktvitkerna på 50-58 kg.... de flesta. Endast uppfödda på grovfoder ska tilläggas så ingen tror vi pumpar i den kraftfoder för det blir inget.


Tackornas vikter låg på 40-50 kg.... Fina vikter med må jag säga. De är så satans stora!!!


I dag har vi även sålt en pälsbagge till en gård. Hoppas han får många fina år där med sina tjejer!!!


Dagen avslutades med en bra och rolig kurs! Härligt härligt!

Solen har lyst och underbart väder har inte gjort dagen sämre!

Av Ingela Karlsson - 6 oktober 2012 20:15

I dag var det tävling på klubben.


Var där vid halv 8 och fixade och donade. La upp planen då jag skulle vara TL i alla klasser! Caro var med och assisterade! Tack!


När jag fixat plan anslöt jag mig till de andra i stugan. De hade koll på allt så där var jag överflödig.

Nu har vi haft denna lydnadsgrupp snart ett år och jag tycker det rullar på bra. Alla vet sina uppgifter så naturligt nu.


                 


Tävlingen avlöpte väl. Kanonväder. Strålande sol hela dagen! Helt otroligt!


Som TL får man se alla fina rundor från första parkett! Som TL har man ju som jag ser det ett ansvar gentemot den tävlande att kunna sin sak, vara smidig och läsa av varje ekipage. Jag försöker att anpassa mig mycket efter varje tävlande, om de vill belöna en stund eller köra med en gång. Tycker det fungerar bra.



Ngt som jag är extra glad åt är att domaren var väldigt nöjd med mitt fria följ! Han tyckte det var ett roligt fritt följ. Annorlunda men roligt och lite längre än vad han var van vid! Superkul att få lite feedback som TL för det får man sällan. Man får bara höra om man klantat sig, och det är ju inte lika roligt! Haha!!


Prisutdelningen gick jättebra. Carro och Yvonne förberedde och så bad jag Barbro ta den! Fint prisbord!!

Efteråt var det lunch. Smakade bra!



Alla skötte sig så bra, som vanligt i vår ansvarsgrupp!


Efteråt så körde jag igenom Carro och Melker i klass 2. Vi diskuterade lite runt hans bus. Han är en underbar hund med så mycket underbart i sig! Han är explosiv, allt går så fort! Han har tur att han har Carro som förare, hon vet hur han ska hanteras! Han går så snyggt att det är gräsligt!

Blev ett riktigt bra program för dem!!!



Carro körde igenom Skoja och mig från rutan och till slut. Det mesta helt ok. Ingångarna från rutan måste jag bryta valla i balanstanken! Det gick bra att bryta i dag.... herregud!

Vittringen helt ok, lyfte fel, men kom på sig! YIPPIEE!!!!!!!



Fjärren, lite rörelser framåt men alla skiften!

Nöjd med fröken!



Tack snälla Carro för du tog dig tiden!


Bianca var med och stöttade Skoja! De andra var hemma hos farmor och husse. Nike är bättre i kroppen men vill inte ha henne i bil så många timmar! Hon måste kunna röra sig. Hon betyder så mycket för mig, så mycket. Viska löper ju då.


Sedan hem. Ta det lite lugnt och ha en härlig kväll hemma med familjen!


Bilderna här är tagna i går!! Den vackra hösten. Bilderna får mig att inse hur lyckligt lottad jag är som är delägare i en föräldragård!

Av Ingela Karlsson - 5 oktober 2012 06:45

I dag har det varit fredag hela dagen!!

Och kan ni tänka er? Det har varit sol och inte en droppe regn?????????? När hände det senast. Hjälp mig, jag är i chock!!!!


Och jag hade inte ngt som stod i almanackan, mer än Bianca. Och hon är ju här då. Men annars tomt!! Hjälp, vad är det som händer!!!!



Dagen har spenderats till att styra lite men faktiskt ta det lite lugnt med. Dammsugit och sådant skräp. Farmor är här och har putsat lite fönster, fixat lite skåp och så. Tack! Det är så värdefullt med den hjälpen när det alltid är så fullt!


Sedan tog jag hundarna med mig, min vän Canon och åkte ut till det vackra Väldenäs. Det är min favoritplats att vara där. Vattnet har vi ju utmed hela marken och det är ju inte så fel, men Väldenäs i sig är ett magiskt ställe att gå på.

För andra människor inget speciellt alls, men för mig är det helande.


        


Vi gick in fårhagen, tackorna, vuxna och lamm går där ca 150 st. Fältet de går på är nästan 8 ha, och så är det massor med skog för dem dessutom. Så det är stort!



Gick in, satte hundarna på fältet och kelade med dem och kollade dem så de mådde bra. Mysiga de är. Det har varit lite för mycket nu ett tag kände jag när jag stod där. För jag har inte tagit mig tiden att åka till dem, Andreas har mest kollat dem. Dåligt samvete. Jag måste planera på annat sätt. Jag saknar dem så, det inser jag när jag står där med dem omkring mig, på kö för att bli kliade.



Sedan fick Skoja jobba lite. Byta håll i fart, samla i hop hela flocken, dela på stora flocken och lite annat. Sedan bytte vi och tog en flock flera hundra meter bort. 25 djur kanske. Vägrade ta liggkommandon! Igen på håll.

Blev en springvända för mig!

Bytte flock igen, samma sak. Tog inte kommandot. Springa igen!

Gjorde igen. Då hade poletten trillat ned!! Skrälle!


Livsglädjen saknas inte hos ednna underbara hund!!


           


Humöret var inte på topp. För när jag fick springa över fältet för att prata allvar med henne fick jag sätta alla hundar: NIke, VIska, Witch och Bianca. Witch går i flexi och henne band jag fast i Nike.. Vilken syn.


Bianca ute och snosar bajs



I alla fall beslutade jag att fortsätta och inte åka hem som jag tänkte i frustration.


VI gick runt fältet och kollade efter fler djur. Vi hittade två små flockar till längst in, som Skoja fick jobba med och se till så alla samlades i stor flock. Hon jobbade på bra. Har svårt med sakta kommandot...


Skoja retar Viska



Nike fick gå kopplae nästan hela promenaden för att hon har varit så dålig i kroppen. Riktigt dålig. Och ni kan ju tänka er hur glad hon var.... Witch går ju allti i koppel. Flexi faktiskt när vi går på öppna ytor. Nu är det mycket fält och beteshagar vi går i, för Nikes kropp klarar inte riktigt skogen. Inte lös i alla fall. Eftersom hon är ju inte så stillsam..

Sista 5 minutrarna släppte jag henne sp hon fick springa lite. Trodde det skulle gå lugnt då.... Jovisst! Fick vara på hela tiden: Nej spring inte så där fort. Nej stanna. Nej inte bada! Nej! Stackars hund! Haha


Söta Witch, typsikt luzernkort, öron fladdrar!



Väldenäs är så vackert, promenaden blev lika fin som jag trodde till slut. Färgerna är vackra, fast det vackraste är kvar att se. Jag väntar på det röda i löven. Men visst är det väl underbart!


        


Tycker inte hon ska bada liksom.


Efter promenaden åkte vi.. Nöjda och glad efter en fin promenad.


Av Ingela Karlsson - 4 oktober 2012 20:00

I dag är det 6 år sedan jag och Bibban åkte och hämtade lilla Viska!! Skogsvallarens Lady Lakritza. Hon är döpt efter in älskade Lakritz som jag förlorade så olyckligt 2004.


Viska kom till oss i förhoppningen om bli vår stjärna i vallningen. Så blev det inte.

Hon kom att bli den hund jag tävlar med i lydnad. Vi har hunnit med elit i 3,5 år, tävlat 3 SM med resultat som jag är så stolt och glad över!


I dag var det kurs på em. Uppehåll tro det eller inte. Men det var det!!


Vi körde lite programträning och hundarna var fantastiskt duktiga på den blöta planen! Imponerande mattar också!


Skoja fick göra två vittringar som Gunilla hjälpte mig med! Gjorde dem faktiskt ganska bra! Det artar sig.


Jag har kört Niina S tips jag fick. Har aldrig gjort det förut så jag var glad att prova ngt nytt. Men nu har jag kört den länge och inga direkta framsteg. Det kan inte passa alla! Jag har memorerat metoden, den kanske jag har nytta av på nästa hund?


Men nu har jag låtit fantastin flöda och nu börjar jag se en ljusning. Fantasi spelar stor del in i mitt sätt att träna hund.

Jag läser inte lydnadsböcker och så utan skapar ideer i huvudet. Knäppt va?  


Fantastin kommer man långt med! hihi

Jag är ju lite knäpp men det tror jag underlättar!


I tisdags var det en tjej som sa en sak på träningen som gjorde mig glad!


Hennes slutord var: Jag är glad jag inte lyssnade på dem som sa du var hård!


Tack för att du tittade på mig och såg vem jag är, inte vem folk tror jag är!


Att skapa sig en egen uppfattning är viktigt.


Det var i alla fall glädjande att få de orden!





Av Ingela Karlsson - 3 oktober 2012 19:45

För 14 år sedan denna dag hade vi väntat på vårt barn i 19 dagar extra! Jag hade gått över tiden lääänge. Men det störde mig inte nämnvärt då jag mådde förträffligt!


Jag är var inte sådan som lät graviditeten stoppa mig för saker. Jag körde på ganska som vanligt. Jag var inte eller är inte den som sa Åh jag är gravid jag kan inte göra det.... Jag gjorde inte det som var direkt farligt. Annars levde jag som vanligt, fast lite långsammare!


Mys i soffan!

                       

Vi var ute och plockade svamp 5-7 timmar 5 dagar i veckan farmor och jag. 15 dagar över tiden gick vi vilse, och irrade runt säkert 3-4 timmar innan vi hittade hem. Inte så kul faktiskt.

Vi plockade hundratals liter svamp, som mamma och Gunsan rensade. Fy vale vad svamp.


Tiden gick och det blev bestämt att vi skulle sätta i gång det hela 2 oktober kl 8. 06 gick vattnet.

Men han skulle inte ut för det!


Den 3 oktober 01:47 kom han ut. Via snitt! Han vägrade komma ut. Men efter 18 timmar med värkar 6-8 min mellan så tvingade vi ut han! Buse!



14 år sedan är det. Ärret sitter fortfarande kvar och påminner om den finaste dagen i mitt liv!


I dag firade vi honom på morgonen.

Sedan åkte vi in till stan och handlade en ny höstgarderob. Det gick över förväntan! Skor jacka byxor t shirt långärmat! Gick lite för enkelt. Inga diskussioner!



Vi åt mat och hade en riktigt riktigt trevlig em tillsammans. Han avslutade med bio med kompisarna och jag åkte hemåt!


Syrran och Snören med 2 av sina barn!


Grattis vår älskade son!

Ovido - Quiz & Flashcards