Guldhund

Direktlänk till inlägg 1 januari 2013

Sorglig läsning

Av Ingela Karlsson - 1 januari 2013 20:45

I dag har det varit en lugn dag. Blev inte så farligt sent i natt kanske halv två.


Hade haft kontakt med nästan alla grannar och de skulle bara skjuta runt 12. Mycket rabalder runt det här med smällare. Jag r helt motståndare till det.

Men jag inser också att vi kommer aldrig undan det helt hur vi ängör och vilka lagar och bestämmelser som skapas!


Jag tror att vi hundägare måste ta mer ansvar för våra hundar. Planera mer, eller tom lämna bort dem över nyår om vi inte kan lösa det för dem. Jag tycker inte det borde vara så men man kanske måste göra så för att skydda sin hund.


Viska är ju enormt skotträdd. Det är med stor planering vi firar. Folk fick inte gå ut vid tolvslaget då hon var påverkad. För det hörs genom dörren.. Stackars gäster.


Om jag bodde i stan skulle jag lämna bort henne eller göra som Linda gör, resa bort. Skulle inte utsätta henne för det.

Sedan är det ju inte så enkelt för alla att göra så. Det inser jag med. Men man kanske kan spara många hundar om bara ägarna engagerade sig mer i problemet i stället för att bara svära och vara arg över situationen.


Jag blir lite krass. Det är bara att acceptera att skiten finns och försöka göra det bästa av det. Medans man försöker påverka. Det är ju det bästa för hunden. Ha DAP, eller det heter ju inte så nu. Man kan ge Zylkene. Lite finns man kan göra.  Försöka i alla fall. Det kanske inte lyckas för alla, men lyckas det för en hund är ju det toppen för den individen!


Beklämmande att läsa på FB om alla bortsprungna hundar under kvällen och natten!


Och vad gjorde ägarna? Hur kunde det hända så många? Att en olycka sker det kan man ju förstå, men det är ju en stor drös!!!! Har de haf med sig hundarna ut vid tolvsöaget? Det står på många, försvann vid tolvslaget, försvann kvart i tolv.... Då undrar jag verkligen... äver vem som ska ha hund!


Att hundar kan smita det är ju klart som sagt. Men en del undrar jag, det är troligen bara föraren som gjort bort sig.


Även om jag har raket och smällarfasta hundar utsätter jag dem inte. Utifall att de helt plötsligt skulle få för sig att det är farligt. Man vet aldrig vad de får för sig!


Det är en tråkig start på året för alla dessa stackars djur!


Hoppa alla blir återfunna och mår bra!



 
 
Linda

Linda

3 januari 2013 21:16

Ja de där jäkla fyrverkerierna som ska skjutas i både tid och otid... Inte lätt för hundarna, men även människor, barn och vuxna och andra djur är ju berörda.
Det tjänar nog inget till att bli förbannad å hålla på att bråka, men visst kan vi dra vårt strå till stacken, bla genom att hjälpa hundarna och informera andra hundägare om hur man kan göra. Så tänker jag iaf och informerar via bloggen mm om förberedelser och hur det funkat osv...
kram till dig och hela flocken

http://blogg.passagen.se/liri

Ingela Karlsson

3 januari 2013 21:37

Nej det är bättre att göra ngt åt det. Som du säger hjälpa andra med info! Denna dag kan man ju undvika till stor del, det är ju värr de andra dagarn!
Tycler du är så fin mot dina djur som alltid reser bort!
Kram

 
Ingen bild

siriosmilla

3 januari 2013 21:19

Visst är det jobbigt med alla smällare. Om folk följde bestämmelserna skulle det inte vara så stora problem. Just vid tolvslaget kan man faktiskt hålla sig inne med stängda dörrar! Vi kröp i säng vid halv 12 med neddragna persienner och teven på allt för att minska ljudet och då är mina hundar inte skotträdda!

Ingela Karlsson

3 januari 2013 21:36

Ja detta dygn vet man blir ett helvete. Det är ju svårt att gardera sig dessa strödagar då folka inte kan sköta sig! Men då läser man ju inte om hundar som är borta i tid och otid!

 
Ingen bild

Lena

3 januari 2013 21:24

Om det bara vore vid tolvslaget på nyårsnatten, vore det ju inte så svårt att vara förberedd. Men det skjuts båda dagtid och kvällar under flera dagar både före och efter. Det är omöjligt att planera in rastning utan att det ska smälla. Det borde vara straffbart, med stränga straff!

Ingela Karlsson

3 januari 2013 21:35

Nej man kan inte gardera alltd. Men denna dag vet man ju hur den blir. OCh då är det konstigt att det försvinner så många hundar just den dagen men inte andra dagar! Man kan göra vad man kan då man vet.

 
Ann

Ann

4 januari 2013 13:03

Ja jag undrar också över att så många hundar försvinner runt tolvslaget...?
Vi packade oss till landet med flocken. Uno är helt oberörd,Hoggge tycker det är jobbigt och Mille visste vi inte så vi tyckte det var en bra lösning. Inte ett skott hörde vi förrens 12 och då lite på avstånd i ett par minuter.
Något positivt är att det är väldigt mycke mindre "fulsmällande" i närheten av nyår än förr! Alltid något.

God fortsättning på er!

http://http:/blogg.passagen.se/unobloggen

Ingela Karlsson

4 januari 2013 13:04

Vad skönt ni kan fara ut dit!!!

Ja BC är ju ofta berörda tyvärr.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Ovido - Quiz & Flashcards