Guldhund

Alla inlägg den 5 april 2013

Av Ingela Karlsson - 5 april 2013 17:44

Jag tror jag blir tokig!


På allvar!


Vi har två raser i vår besättning. Pälsfår och texcel och lite blandning dem emellan, då 75 % texcel.


Texcel är känd som sämre mammor, päls som bra mammor. Päls kan få tre lamm, inte vanligt så men så är det, men inte så vanligt på texcel. Då kommer den spännande frågan!


Varförfår våra texcel trillingar i större mängd????? Jag tror vi har ca 25 % trillingfödslar! Då har vi nästan bara texceltackor som har trillingar och ngr blandade. Inte en ren pälstacka med trillingar!


Jag älskar djuren, därför vill jag inte att de ska ha trillingar. Det tar på dem väldigt. De brukar kunna vara smala till hösten trots fint bete!


Vi har vår första texcel genom åren som stöter sitt lamm! Har aldrig haft det förut! Bara varit pälstackorna! Så i våra ögon är texcel den västa mamman!


Hur gulliga är de? De sover ofta på sina mammor! Som rätt som det är reser sig och lammen dråsar ned! Ingen pardon där inte!


 


Här ligger de inne i stallet. I solen och myser!



Här är Marias lamm.  En av våra nappisar. Mamma Maria hade dåligt med mjölk första dagarna och sedan blir de ju vana att få en slurk!


    


Daggan till vänster! Vår största tacka med den grövsta rösten. Till höger om henne står Siri!


 


Här är Marias lamm som snuttar. Varför stå när man kan ligga


 


Här är vår Wilma avkomma Rut som fått lamm! Hur guliga är de???


 


I natt var Katta hos djuren. allt hade gått bra och det blev en lamning. Krydda födde två fina lamm!


Jag åkte bort tidigt och styrde. Gick en rejäl sväng med hundarna. Vi gick i skogen och så mysigt!!!!! Hundarna fick göra lite uppletande och sprang som stollar!! Så skönt i den strålande solen dessutom!


 


Sedan var jag inne hos mamma och fick lite kaffe! Babblade en stund och sedan ut till djuren igen! Sedan hemåt!


 


Andreas var efter Sonny vid bussen och farmor i Gusum. Hämtade ut lite kläder till mig på posten. Skönt att ha ngt att ha när jag jobbar. Nu är alla t shirts för stora. Angenämnt problem! Bara arbetskläder men det var kul det med!!



 


Och när Andreas kollade djuren var det lamm igen. En trilling...... och en med två.Silvia fick tre små fina lamm, och Freja fick 2 stora fina lamm. Vi möblerade om lite där inne, gjorde större fållor, sorterade runt dem lite. Nappade dem som skulle ha, och de som inte ska ha med..... Kan inte motstå Vickan.... Hon får en slurk!


 


Vi fodrade med. Kollade de som var kvar i den grupp som ska lamma. Vi tog bort dem som inte var dräktiga. Vi har ju valt en kortare tid med baggen. Så vi hade några som inte var dräktiga! Blir tufft med 8 veckors lamning!


 


De som inte var dräktiga fick Skoja ta hand om och valla in till vallflocken.

Åh så kul tyckte hon! Vi gick in och körde i den liiiillllla fålla och körde lite korta kommandon och höger och vänster!

Hon var mycket lycklig. Hon brukar få vara med och hålla i gruppen med tackor och lamm när de ska vattnas för då vill alla ut!



Snart till djuren igen. Nu är det bara 5 damer kvar att lamma!! Sedan är det över för detta år. Tråkigt men ändå inte.... Det är en underbar tid, med både sorg och glädje! Vi har låg dödlighet på våra djur och det är vi glada för. Fast vi förlorar också lamm, men det orkar jag inte alltid skriva, för jag far illa av det. Blir så ledsen.

Vi ligger hittils en bra bit över 2 lamm per tacka, vilket är riktigt bra! 1,79 lamm per tacka så anses det bra!! Men det är ju inte konstigt med alla trillingmammor! 

Jaja Baggarna kan man ju konstatera är duktiga och kan sitt jobb!

  


Nedan är det Peppar som fått ett litet lamm. Hon hade ett dött också som var så litet och inte utvecklat. Det fick Andreas plocka ut... usch! Tur hon fick ett kvar!!


 


Nu är det fredag kväll! Tv och får står på agendan. En vecka till drygt sedan kanske man kan vara social igen? Är jag kort i SMS eller så, är det bara för att jag inte har tiden eller står illa till! Förlåt utifall att!


 

Ovido - Quiz & Flashcards