Guldhund

Alla inlägg den 14 maj 2013

Av Ingela Karlsson - 14 maj 2013 21:15

Att ha en hårt arbetande hund är inte alltid kul! En ensam arbetande BC slits hårt påså pass många djur.

Och med facit i hand så har vi en vallhund för lite! Hon får gå så hårt mot om vi hade två! Jaja...


Förra söndagen flyttade vi ut 6 icke dräktiga tackor till stora flocken. Då gjorde Skoja en sådan vurpa ut på asfalten när en tacka skulle dra.... hon for ut och stoppade och står på skallen!! Gör två otäcka volter!

Jag håller händerna för huvudet och trodde på riktigt att hon skulle bryta nacken!


Jag berättade det för Andreas och sa det där kommer hon få problem med! Ja rätt som vanligt fick jag.


I helgen började jag ge henne lite previcox för att jag såg hon inte var ren. På måndagen haltade hon trots det i kroppen. Ringde Krister förstås! Fick en tid direkt som i dag!

Jag har dragit och känt. Brukar ha lätt för att känna vart det sitter men denna gång var jag tveksam! Kanske bogen sa jag. Fick inte fram ngn reaktion trots hältan!

Haltare i dag. Inte så där superglad morgon!


     


Han gör böjprov och hittar det. Bogen. Han tror avslitet ligament. Om vi har otur en större biceps. Men det trodde han inte. Han föreslår rensa upp. Jag funderar. Vill inte gå in i kroppen.

Jag går igenom alla tänkbaka förslag. Han säger bara för och nackdelar beslutet är mitt säger han.

Jag vet ju vad det är att göra.



Jag vet ju själv hur jag svär över alla som går till div veterinärer med hältor. De röntgar inte ens utan ger rimadyl och vila 14 dagar, hunden blir inte bra så de får en vända till... kanske går det bort då och sedan blir det återkommande. Har flera sådana fall runt mig. Är det ngt jag lärt mig med åren så är det att laga innan skadan blir för gammal. Jag vet att en del inte håller med mig. Men mina hundar går hårt och det sliter på dem.



Erfarenheten gör att jag avskyr veterinärer som inte röntgar och så behandlar de med medicin utan att veta det exakta felet!


Extra kul är att hon får beröm för sina extrema muskler! All träning har gett resultat. Hon har inga förhöjd hjärtslag ens under besöket!!!

Det går knappt att komma in i kroppen när man klämmer för hon är så fasansfullt hård! Han skrattade åt henneoch frågade vad jag gör med henne.... ja vad gör jag... simmar, går och lite mer....

                       


Vi rensar upp säger jag! Usch! Skoja får en spruta. Slår knappt i hop. In med henne på röntgen. Där slår hon i hop.

Hittar inget. Lederna ser perfekta ut. Phu....


Eller inte.. mjukdelsskador är inte heller så himla kul....


Jag lämnar min lilla så älskad Skoja. Med tårar i ögonen satt jag mig i bilen och grät av oro. Jobbigt att vara ensam då. Tänker på en tjej som förlorade sin hund nyligen efter en sedering. Om nu det hade ngt med det att göra, det vet inte jag. Jag känner henne inte men har läst om det.


Jag handlar och är på ett möte under tiden!



Krister ringer!! Det har gått bra. Och hon är vaken. Phu.... Ligament avslitet, ett skadat. Rensat upp det hela.


Åker dit. Jag går in och hon är skitpigg och glad! Haltar lite. Pigg och sprallig..... 



Jag får se filmen. Fy sjutton så det såg ut i leden. Inte undra på hon hade ont! Man såg vart smällen tagit. allt såg blodigt ut, luddigt.

Filmade en del av filmen. Där är det bilder av hur det ska se ut och hur det såg ut. Lite skillnad.


Åker till apoteket och hemåt!

Skoja blir utlyft ur bilen. Går in. Ulla satt i trappen. Jag missade det. Upp efter katten i trappen i femhundra och ner innan jag hunnit öppna munnen.... Jäkla hund!

Ut med katten och sedan galler!



Hon är precis som vanligt! Och vet ni. Hon haltar inte. Kanske en markering. Men inte halt!

Ingreppet i sig är litet, väldigt liten retning i kroppen. Men det har gjort ont! Nu när det är borta som retar, försvann mycket av smärtan.

En otrolig lättnad!!!!



Önskar bara att hon var lite lugnare.... Hon är redan otålig att vara stilla. Hur ska denna första vecka bli? Hahaha

Jag säger som jag brukar: Har jag klarat Nike, klarar jag vad som helst! Ingen, absolut ingen kan vara värr än henne att ha i stillhet!!



Vi hoppas hon ska vara tillbaka i fullt arbete om 4-7 veckor.


Är det ngn som vill komma på måndag och ta hem 180 djur inför klippning hör av er! Hjälp mottages tacksamt!


Bilden nedan har tagits av Ewa A eller Ancki S


Skoja så förskräckligt älskade av hela vår familj!






Av Ingela Karlsson - 14 maj 2013 14:25

I går for vi mot Sommenbygden för att göra vår årsdebut Viska och jag!

Vi mötte Adelia och Bianca vid 7 tiden. Jag åkte fel... åkte in mot simmet... herregud säger jag bara!!!

Vi packade in oss och sedan åkte vi!


Vi avhandlade viktiga saker i bilen som vanligt. Denna gång hittade vi!!!!!!!!!! Yippie!! Första gången vi åker i hop och inte åker fel?


Vi var i god tid, rastade, värmde upp. Rutor och fjärr!


Vi fick nummer 2.

Vårt program gick bra. Lite svajig i ff, dåligt i sprången. Z kändes bra. Inkallningen dåligt stopp! Rutan bra. Dirr app, bra men ett omtag vid sidan. Inte bra!

Metallen bra, vittringen riktigt bra, fjärren supernöjd!


Helhetsmässigt var jag väldigt nöjd med henne. Inte lika utåtriktad som hon kan vara! Ett skall mellan momenten. Annars tyst! Hallelulja.


Vi slutade på 306,5 p och klassvinst. Riktigt kul att börja med en bra tävling!

Extra roligt var att Adelia och Bianca tog ett första pris, och det är ett år sedan de tog championatet här!


Vi var många från kurserna som tävlade. Och ALLA gjorde så fina rundor! Är så stolt och glad över er!!!


Grattis tjejer sträck på er!


I dag började en valpkurs här. Så roligt! Valpar är för bedårande! Avslutade dagen med tävlingslydnad!




Ovido - Quiz & Flashcards