Guldhund

Direktlänk till inlägg 14 maj 2013

Skoja skadad!!

Av Ingela Karlsson - 14 maj 2013 21:15

Att ha en hårt arbetande hund är inte alltid kul! En ensam arbetande BC slits hårt påså pass många djur.

Och med facit i hand så har vi en vallhund för lite! Hon får gå så hårt mot om vi hade två! Jaja...


Förra söndagen flyttade vi ut 6 icke dräktiga tackor till stora flocken. Då gjorde Skoja en sådan vurpa ut på asfalten när en tacka skulle dra.... hon for ut och stoppade och står på skallen!! Gör två otäcka volter!

Jag håller händerna för huvudet och trodde på riktigt att hon skulle bryta nacken!


Jag berättade det för Andreas och sa det där kommer hon få problem med! Ja rätt som vanligt fick jag.


I helgen började jag ge henne lite previcox för att jag såg hon inte var ren. På måndagen haltade hon trots det i kroppen. Ringde Krister förstås! Fick en tid direkt som i dag!

Jag har dragit och känt. Brukar ha lätt för att känna vart det sitter men denna gång var jag tveksam! Kanske bogen sa jag. Fick inte fram ngn reaktion trots hältan!

Haltare i dag. Inte så där superglad morgon!


     


Han gör böjprov och hittar det. Bogen. Han tror avslitet ligament. Om vi har otur en större biceps. Men det trodde han inte. Han föreslår rensa upp. Jag funderar. Vill inte gå in i kroppen.

Jag går igenom alla tänkbaka förslag. Han säger bara för och nackdelar beslutet är mitt säger han.

Jag vet ju vad det är att göra.



Jag vet ju själv hur jag svär över alla som går till div veterinärer med hältor. De röntgar inte ens utan ger rimadyl och vila 14 dagar, hunden blir inte bra så de får en vända till... kanske går det bort då och sedan blir det återkommande. Har flera sådana fall runt mig. Är det ngt jag lärt mig med åren så är det att laga innan skadan blir för gammal. Jag vet att en del inte håller med mig. Men mina hundar går hårt och det sliter på dem.



Erfarenheten gör att jag avskyr veterinärer som inte röntgar och så behandlar de med medicin utan att veta det exakta felet!


Extra kul är att hon får beröm för sina extrema muskler! All träning har gett resultat. Hon har inga förhöjd hjärtslag ens under besöket!!!

Det går knappt att komma in i kroppen när man klämmer för hon är så fasansfullt hård! Han skrattade åt henneoch frågade vad jag gör med henne.... ja vad gör jag... simmar, går och lite mer....

                       


Vi rensar upp säger jag! Usch! Skoja får en spruta. Slår knappt i hop. In med henne på röntgen. Där slår hon i hop.

Hittar inget. Lederna ser perfekta ut. Phu....


Eller inte.. mjukdelsskador är inte heller så himla kul....


Jag lämnar min lilla så älskad Skoja. Med tårar i ögonen satt jag mig i bilen och grät av oro. Jobbigt att vara ensam då. Tänker på en tjej som förlorade sin hund nyligen efter en sedering. Om nu det hade ngt med det att göra, det vet inte jag. Jag känner henne inte men har läst om det.


Jag handlar och är på ett möte under tiden!



Krister ringer!! Det har gått bra. Och hon är vaken. Phu.... Ligament avslitet, ett skadat. Rensat upp det hela.


Åker dit. Jag går in och hon är skitpigg och glad! Haltar lite. Pigg och sprallig..... 



Jag får se filmen. Fy sjutton så det såg ut i leden. Inte undra på hon hade ont! Man såg vart smällen tagit. allt såg blodigt ut, luddigt.

Filmade en del av filmen. Där är det bilder av hur det ska se ut och hur det såg ut. Lite skillnad.


Åker till apoteket och hemåt!

Skoja blir utlyft ur bilen. Går in. Ulla satt i trappen. Jag missade det. Upp efter katten i trappen i femhundra och ner innan jag hunnit öppna munnen.... Jäkla hund!

Ut med katten och sedan galler!



Hon är precis som vanligt! Och vet ni. Hon haltar inte. Kanske en markering. Men inte halt!

Ingreppet i sig är litet, väldigt liten retning i kroppen. Men det har gjort ont! Nu när det är borta som retar, försvann mycket av smärtan.

En otrolig lättnad!!!!



Önskar bara att hon var lite lugnare.... Hon är redan otålig att vara stilla. Hur ska denna första vecka bli? Hahaha

Jag säger som jag brukar: Har jag klarat Nike, klarar jag vad som helst! Ingen, absolut ingen kan vara värr än henne att ha i stillhet!!



Vi hoppas hon ska vara tillbaka i fullt arbete om 4-7 veckor.


Är det ngn som vill komma på måndag och ta hem 180 djur inför klippning hör av er! Hjälp mottages tacksamt!


Bilden nedan har tagits av Ewa A eller Ancki S


Skoja så förskräckligt älskade av hela vår familj!






 
 
Malin

Malin

14 maj 2013 22:00

Om jag vore en hund så skulle jag vilja vara din hund. Ditt engagemang och kärlek till dina 4-benta är otroligt.
Skoja är nog rena barnleken i jämförelse mot Nike ;)
Saknar er alla!!!
Kram

http://sashaschafer.blogg.se

Ingela Karlsson

14 maj 2013 22:06

Tack Malin vad gullig du är! Ja allt är en barnlek mot den stollen! Men ack vad jag älskar den stora klumpen!
Saknar er med!! Men snart är ni hemma!!!
Kram

 
Linda

Linda

14 maj 2013 22:03

Usch, jäkla skit med Skoja :( men nu blir hon bra igen... Ni skulle verkligen behöva åtminstone EN arbetande vallhund till, att få en skadad arbetshund är ju en mardröm!

Kram

http://blogg.passagen.se/liri

Ingela Karlsson

14 maj 2013 22:05

Ja Linda mardröm är faktiskt rätta ordet!!!!
Kram

 
Ingen bild

Biggan Tyra Max och Loke!

14 maj 2013 22:03

Oj, viöken otur stackars lilla
Hoppas hon snart blir bra, och att hon kan hålla sig lugn!
Kramar från oss!

Ingela Karlsson

14 maj 2013 22:05

Haha Lugn???? Det är hon bara i lydnaden! Nej vars det ska nog gå bra..
Kram

 
Ingen bild

Lotta

14 maj 2013 22:45

Nej usch va tråkigt stackars skoj..krya kram från oss

Ingela Karlsson

14 maj 2013 23:04

Ja aptrist!!! Kram

 
SANDRATORN.SE - BLI MÅNADENS BLOGG!

SANDRATORN.SE - BLI MÅNADENS BLOGG!

15 maj 2013 03:01

Åh, så fina bilder på fina hundar!

http://sandratorn.se

Ingela Karlsson

15 maj 2013 07:55

Tack!!

 
Carolin

Carolin

15 maj 2013 08:47

Håller med dig när de gäller andra vet. Skulle inte gå till nån annan vet . E som du skriver de röntgar inte ger bara piller utan veta vad felet är. Hoppas Skoja kryar på sig snart <3. Kram

http://www.nogg.se/carolinjohansson

Ingela Karlsson

15 maj 2013 08:53

Ja tyvärr ser man mycket sådant. Tack!
Kram

 
Ingen bild

Lotta

15 maj 2013 09:05

Lilla Dollan då krya på dig!!Jag håller med Malin om jag vore hund skulle jag vilja bo hos dig =) Kram

Ingela Karlsson

16 maj 2013 12:46

Haha vad snällt sagt! Ja
fast ni skulle få jobba hårt.... hihi
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Ovido - Quiz & Flashcards