Guldhund

Alla inlägg den 17 mars 2014

Av Ingela Karlsson - 17 mars 2014 08:00

I dag drog jag i gång tre av mina sju tävlingslydnadsgrupper!


Det var så roligt att vara i gång!!!


MÅnga var oroliga då de inte tränat ngt sedan november. Men som jag sa, hundarna behöver vila. Man sk inte ha dåligt samvete för jag vet ju att dessa tränas väldigt mycket mars till november! Så ha inte dåligt samvete. Njut av er ledighet med era hundar.


Ni gör ju annat med dem än lydnad! Ni är duktiga med era hundar.


Jag har inte dåligt samvete för att mina får alldeles för lite lydnadsträning. Hunden vet ju inte att den får för lite, ur mina ögon sett. Och så får de vara med om så mycket annat så jag anser inte jag dessutom behöver ha dåigt samvete.


Jag tror våra lydnadshundar i generella drag får för lite vila just från lydnaden. Det blir ensidig träning lätt. Jag tror det är viktigt medmental vila även för våra hundar.

Med Segra får jag verkligen tvinga mig att ge henne spårvila. Annarsskulle jag lätt kunna spåra 7 dagar i veckan. Men jag vill det ska bli bra och då måste hon ju vila från det precis som vila från lydnaden Men visst tar det emot.

Men eftersom hunden inte kan välja, för den kör ju bara. Precis som människor tar fart in i väggen kan hunden hamna där med.

Men där måste vi ju ta ansvar och ge dem det den behöver.


Kör man bruks eller dy så har man ju fler saker med i det hela och får atuomatiskt bredare träning med skogsarbete och annat. En klar fördel för dem.


Jaja lite funderingar bara!


I dag känner jag en lycklig kvinna. Mer info kommer! Jag gläds med dig!



I dag var det sim.

Adelias hundar är här men i dag fungerde det inte att jag simmade dem. Har kurs i stan och hade med mig mina så det var fullt. Och de kan inte ligga så trångt i 3,5 timma.


Nike simmade 3*5 min. Hon är helt klar i knoppen. Men bogen är dålig. Så hon får simma korta stunder. Det gör henne gott. Min älskade hund. Hur ska jag klara mig? Överlever jag?

Tårarna rinner när jag bara skriver det, som en mental förberedelse. Inte dags än så inte så. Men hon är halva jag liksom.



Ni får inte tro hon lider. Hon har det bra. Men jag är varken dum eller trög. Jag inser att det kan smälla när som helst. Om en timma om en månad? Om en vecka?

Det gör ont. Så ont. Det förföljer mig varje dag.


Jag försöker ta vara på allt jag kan med henne. Ge henne allt jag kan, aktivera henne, låta henne vara hund. Vara med i skogen, spåra osv... Men tiden rinner. Jag hinner inte med.


        


Skoja, Viska och Segra simmade på bra.

Viska var duktig och modig. Förstås.

Skoja simmade massor. Hon är enastående den lilla 15 kg hunden. Vilken ork!


Segra simmade. Hon är som en tornado. Nu är det ju ett par v sedan vi simmade så hon var helt vrickad först.

Molle simmde 9 minuter! Han är stark och ser så gullig ut är han tar i och far runt! Han simmar faktiskt jäkligt bra!

Evelin var med och hjälpte till!

Hon schamponerade ngr och simmade lite med ngr och bara finns runt om och underlättar. Hon är en helt underbar ung tjej! På många sätt. Och ett brinnande intrese för hund och lära sig.

Hon är hos oss nu ett tag och hjälper till. Har en enorm hjälp av henne!


Väl hemma är det ju sent. Varva ned och sedan sova. Tankarna far.


Tack Carro för du tar fåren i natt som vägrar lamma!

Skapa flashcards