Guldhund

Direktlänk till inlägg 21 april 2014

Årsdebut med seger

Av Ingela Karlsson - 21 april 2014 22:00

I dag var det tävling på klubbens. Årets första lydnadstävling av 5!


Vi hade många anmälda, tror vi var 34 och väldigt få återbud!

Vi var många elithundar, 8 st. Väldigt kul att det ökar i den klassen!


Jag och Viska skulle göra årsdebut med två rejäla pass i benen! Hon är en otrolig hund det kan jag säga återigen. Hon är en liten krigare!


              


Gruppmomenten gick riktigt bra. Lite tramp men lite tryggare än vanligt! Det är ett problem jag jobbar på att förebygga men inte petar i. Ett val jag gjort efter den hund jag har. Fast visst är det surt att på varje SM har vi tappat 8-12 p i gruppmomenten!!!!! Det kan jag tyckamen nu är detta hennes sårighet, andra hundar har andra problem! Och alla ska vi ha ngt!



Sedan gick hon bra.Hade u en plan A och en B.Och planB tog jag till två ggr.

Våra sista två starter förr året fick vi skott på under vårt program. Inte önskvärt med en skotträddhund! Värst blev det i rutan där hon reste sig och blev så rädd.


Intressant för dagen var om hon satte i hop deti situationen tävling, då vi tränat på planen men inget visat då.

Och det kom en flasch på henne i ff, men det hjälpte med plan B.


Sedan gjorde hon z riktigt fint, ink ok, fin ruta...men där kom det igen! När hon skulle springa in till mig så såg jag hon var berörd... väntande...

Men plan B fixade till situationen igen Duktig tjej!!!!! Mattes Bästa Viska!



Dirr app gjorde hon bra, ngt omtag i avlämningen! Bra hopp, fin vittring och ngn cm rörelse i fjärren!


Vi slutade på 298 p och en första plats!

På andra plats kom Helene och Tarzan som gjorde debut och de gjorde en riktigt fin debutrunda!!! Såg mycket bra ut!



VIska kändes fin, och jag gasade henne lite mellan momenten med tanke på att hon skulle klara att belastats med tanke på ev flasher!

Bra upplägg av planen var det. Adelia är duktig på det och att vara TL.

Jag önskar ju längre fria följ men det är jag ganska ensam om.


Viska kändes stabil och fin. Inte nära att gå mig ur händerna. Bra flyt och det kändes som hon och jag.


Jag har tävlat ngr hundar i mitt hundliv. Men Viska är den bästa tävlingshunden jag haft- En sak är negativ och det är ljuden. Annars tycker jag hon är en väldigt bra tävlingshund!

Stabil i situationen, relatvit momentsäker, bra tempo, bryr sig inte om störningar så länge det inte är ljud... Och framförallt så lyfter hon sig på tävling.


Jag vill faktiskt påstå att hon går bättre på tävling än träning!


Hon är relativt jämn! Presterar jämnt. Inga berg och dalbanor.



Vi slutade som sagt på 298 p och SM poäng som en del säger. Nu är inte mitt mål SM poäng. För i år blir det Viskas sista SM. Om vi nu åker på det vill säga.


Känns nostalgiskt. Kvalat till fem SM, jag som inte ens hade den tanken våren 2010. Varit i final 2 ggr, 12:a 2010 och 9:a 2012.

Efter vårt första SM var mitt nya mål att kvala till 5 st. Det målet är nu uppnått!


Fem SM, hade aldrig trott jag skulle komma dit. Syrran tjatade om det. Men jag, näe fanns inte i min tanke!


Jag törs faktiskt säga att jag är stolt över min Viska och det hon gjort. Hon har ett stort hjärta och ger allt hon kan och förmår. Och vad mer kan man begära?


Vi måste hitta ngn stans att bo! Vet ni ngn som kan tänka sig hyra in 3-4 personer och ett par hundar?


Ja livet leker i ena sekunden, och i nästa tas man ner på marken lite väl hårt kan jag tycka. Men så är ju livet.

Man tycker det är orättvist, men vi har nog alla det lika i olika perioder i livet!


Jag försöker verkligen leva i nuet, ta vara på varje stund jag kan meddet viktiga i mitt liv.

 

Man måste det.

 
 
Jeanette, Sly, Maya & Joy

Jeanette, Sly, Maya & Joy

26 april 2014 22:47

Stort grattis Ingela & Viska! Ni är verkligen duktiga som är så jämna & presterar gång på gång :-) Hoppas ni finner ett boende till SM så ni kan vara med. Ha de gott!

http://www.starsweepers.se

Ingela Karlsson

26 april 2014 22:50

Tack Jeanette!!! Vi letar!

Kram

 
Heléne & Grabbarna

Heléne & Grabbarna

26 april 2014 23:31

Ni är ett härligt team, riktigt samspelta. Det var fler än jag bland åskådarna som konstaterade det. :) Hoppas innerligt ni kommer iväg till SM i år. Vilket facit ni har, varit på topp så långe. Inte alla förunnat.
Kram

http://www.high5hundkurser.se

 
susanne

susanne

27 april 2014 07:04

Grattis och kul att läsa. Att ha skottpåverkad hund är verkligen ett gissel känner så väl igen det. Här lagt ner tävlandet mer än ett år då vi också haft skott under bl.å gruppmomenten som sabbat allt. Med tydliga minnesbilder för hunden. Men jag är mycket nyfiken på dina plan B som hjälpte er under denna tävling. Skulle vara intressant att göra mer om dem. Hoppas ni kommer iväg till SM.
Mvh Susanne

http://susella.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Skapa flashcards