Guldhund

Alla inlägg under december 2013

Av Ingela Karlsson - 31 december 2013 13:15

Nyårsafton är för mig inget stort. Vi träffas ett gäng om 10 personer ca och äter ngt gott.


Delar av vår underbara flock.



Hundarna har fått spåra i dag och fått promenad. Underbart. Dessutom sällskap av Lotta och Stella som inte gjorde saken sämre.

Segra spårar riktigt fint nu. Fina markeringar. Jag utvecklar min fanatsi även i spåret och testar lite vad som passar oss. Just nu har jag hittat en bra variant för markering av föremål!

Jag gillar det där att själv leta utvägar och fudnerar på småsaker. Sånt man inte kan läsa ngn stans. Det är jag. Våga testa! Våga prova!


Året som gått ska jag summera med! Men inte så stort utan bara i korta drag.


Sommar, Segra liten.

 


Min trogna lojala skugga. Den finaste och bästaste man kan ha bredvid sig genom livet. Hon sviker mig aldrig, hon finns alltid där om jag tittar mig över axeln, hon står troget bredvid vad jag än gör för galenskaper.

Hon finns alltid där. Varje dag, varje timma varje minut, varje sekund.


     

Av Ingela Karlsson - 30 december 2013 22:30

Juldagen slappade vi och bara njöt. Jag läste som en besatt. Fick boken Svennis av Sam. Den är utläst. Den var bra!



Annandag jul var vi hos farmor och firade. God mat och umgänge! Alla hundar var med.


I fredags var vi tre som for till Frida Wallén för lite träning. Lina, Adelia och jag.



Vi hade en timma var som vi valde att dela upp på 3 pass.

Jag tog upp apportering, ingångar IPO, fritt följ bla... Sedan tyckte frida vi kunde titta på början på rondering, framåtsändanet och hoppet inför BSL. Så det gjorde vi. Och jag är så nöjd med Segras attityd och vilja!

Hon är en riktigt kul hund. Nike är extremt förig. Segra med men på ett annat vis, hon är liksom mer medel, Nike ligger altid på extra +++++. Nike var galen. Inget fick henne att släppa mig, inget. Segra är lite mer jobb med men vad gör det, för hon vill. Nike valde bort allt själv, det fick jag gratis. Här får jag arbeta lite med den delen. Men som sagt, rolig är hon, galen är hon men helt underbar!


Kilo och Indra jobbade på riktigt bra båda. Det kommer bli fint, helt övertygad!


        


Vägen hem var kortare än dit...lustigt!


Lördagen hade Andreas badtunnekväll här.

Jag var på specialsök med Segra på Specialhunden i Åby.

Det var jättekul och vi har anmält oss till en kurs i det hela. Helene och Adelia ska också gå. Ska bli spännande

Segra var duktig. Hade inga problem med miljö. Tvärtom hoppade hon rakt upp flertalet ggr när vi satt och pratade.... Sötnöt!

Ser fram emot våren 2014!

Av Ingela Karlsson - 24 december 2013 22:30

................ till våran älskade Dollan, Lillasyster, Dollis, Baydoll, Sockertopp, Sockervadd... Skoja.... som i dagfyller 4 år! Tänk att det är så länge sedan hon föddes!



Glömme aldrig när Anna skickade bilden på valparna ngr timmar gamla. Valde Skoja över en mobilbild. Anna sa att man kan inte välja hund så. Jo sa jag hon eller ingen! anna suckade och ojade sig lite.... Hon var så iten så hon visste inte om hon skulle klara sig.

Men det gjorde hon. Det var och ÄR gott gry i den lilla hunden! 15 kg tung. Apsöt. Men fy vilket humör! Och så underbar!



Köpt två border av Anna och det är inte alls omöjligt att det blir en tredje den dagen det är dags! Anna har alltid stöttatoch hjälpt mig med vallningen. Så uppskattat!

Sedan att hon sålt sina två bästa uppfödningar till mig, det är ngt hon får leva med!


Kortet nedan är på Skojas pappa, Taddymore Joe. Jag gillar han skarpt. Skulle gärna vilja ha med hans blod igen!


   


Julafton har annars varit jättebra! Ätit hos mamma. Innan det gick Andreas en långsväng med hundarna på dryga 1,5 timma.... han gick vilse!


Efter mat hos mor for vi hem och styrde lite. För vi skulle samlas hos oss sedan. Blir inte så trångt. Vi var 14 personer och typ 12 hundar.


En fin julafton utan stress. Det är i min smak. En jul firad med min älskade familj.

Av Ingela Karlsson - 23 december 2013 22:00

Jaha då ska vi kolla vad som hände i december!


Alla kurser i tävlingslydnad har haft sin årlig hazardkväll. Det har varit så roligt att träffas utan hundar. Och alla finklädda! Jättkul! Lite hundprat blev det ju ändå.... Vi lever ju med dem... jämt.... varje dag....


Den 4 december skrev jag teoriprovet till domarutbildningen i lydnadslydnad jag går. Irriterade var vi lite.... vi hade fått klart att vi ska inte plugga elit då vi inte ska skriva för det utan 1-3. På söndagen innan stod det klart att det kommer elit med.... Vi har då inte fått ngn utbildning på det alls. Nu har man ju lite koll när an tävlar men de fasta betygen är inte enkla... och de är många. Tror Suzanne sa att bara på momentet rutan i elit är det 11 fasta betyg... Totalt i alla klasser ca 200 tror jag hon sa med.... phu....



Hur som haver så trodde jag inte att jag klarade det alls, inte ens i närheten! Men vi fick beskedet ett par v senare och vi hade alla klarat oss! Så skönt!!!! Det trodde jag som sagt inte. Så till våren är det att bakdöma och sedan det praktiska provet! Och det lär ju inte bli det enklaste heller...


Segra har gått på rehab efter sin skada i juli. Det ser fint ut och hon rör sig nu fritt. Hon hr musklat på sig rejält. Väger ca 33,5 kg och är i lagom höjd. Om jag får säga själv är hon riktigt snygg!

Hon går i trasken. Och det är ju lite cirkus då hon ska ligga i den, ligga och simma, bita, dyka, plaska och busa.... Hon är ju totalt vattenskadad! Tokan!


 


Sedan har vi julhandlat och fixat inför julen förstås. Jag  älskar ju julen! Har plockat upp ca 430-450 tomtar och så är det väl 50 talet som inte fått komma upp i år!


Har ridit ett par ggr med Eve. Varit skitkul!!! Men ryggen, gillar det inte. Var med om en ridolycka 1991, som förstörde ryggen. Har inga direkt problem med den annars, man lär sig ju. Och jag är inte den som gnäller om det direkt så ofta. Alla har sina krämpor och jag kan inte sluta leva bara för det. Så jag skiter faktiskt i det och fortsätter rida! Det kan det vara värt..... säger jag nu i alla fall.... Vi får väl se.... hihi


Vi hade även ett besök av Segras uppfödare. De kom efter västarna kenneln ska brodera och vi ska bära dem med ära! Jag tycker väldigt mycket om dem. De är så omtänksamma vad gäller sina valpar. Och jag är dem evigt tacksam, att vi fick köpa Segra! För där är det inte självklart du får köpa hund. Hundhandlare göre sig icke besvär om jag säger så! För dem är det viktigaste att hunden får det bra. En fin vardag med träning. Om man tävlar är det en bonus.


     


Molle har blivit trimmad och är julfin.

Vi simmade också. Julbadet. Adelia hade fixat massor med fint. Ljus och hela baletten! Hon kan verkligen det där med att få det mysigt med lite detaljer.


Har tränat lite med Segra inomhus. Vi jobbar med grunderna i allt möjligt. Hon är ganska het men lätt att direkt gå in i koncentration. Vi jobbar med tyngdkänslan inför fjärren. IPO ingångarna. vanliga ingångar. Hålla föremål, kampa och olika sätt att hantera det. Spårat väldigt lite. Haft spårvila.....


Den 27 ska vi åka till Frida Wallén och träna en timma. Ska bli kul att se vad hon har att säga!








Av Ingela Karlsson - 21 december 2013 20:45

Ja då ska vi kolla vad som hände under november.

bra att bakåtblogga om man vill tillbaka och kolla. Nu var det väl inte så mycket men men...


Jag började med att åka till Värnamo och jobbar i 3 dagar. Var en snabbis hos uppfödarna på Qbaz och visade Segra för dem. Det har hänt en del med hennes kropp sedan sist de såg henne. Musklat på sig en del.


Spårat lite. Pernilla Lagnevik var här och hade spårdag med oss.


     


Var ute med min vän sedan 37 år tillbaka. Vi går ut och äter ett par ggr om året. Mysigt!


Hade minisemester i Ullared. Med järngänget. Mamma och farmor är värst. de är upp till3-4 om nätterna och löer korsord och dricker grogg! Roliga de är!

Hittade en del i alla fall! Skönt.


Tränat en del torsdagar med Adelia, Helene och Annika. Roligt att få lite puffar då jag har träningstorka. Min träningslust försvann sommaren 2010. Efter vårt första SM, så kom vi tolva tror jag. Och jag tappade allt då. Vad skule vi kunna göra för att matcha den formen? Jag som aldrig ens funderat på SM med Viska. Sedan dess har träningstimmarna varit få varje år. Ledsamt men så är det. Önskar den hoppade på mig!


Sedan blev det en tur tillbaka till Värnamo. Denna gång för att ha lite kurs med deras instruktörer.



Vår syssling Lena gick bort i november. En underbar kvinna som för andra gången i sitt liv fick leukemi. Hon kämpade och vann den kampen. Men denna gång har hon kämpat men hennes kropp orkade inte helt enkelt! Så sorgligt!

En ung kvinna nyligen fyllda 38 år. En gladoch sprallig och modig kvinna. Som alltid backade upp sin mamma i hundträningen då många bara hade åsikter. Livet är orättvist.


Vi skulle haft en träningshelg med Helene, Diana och Lillemor. Men tyvärr fick vi inte ihop det denna gång!



Av Ingela Karlsson - 20 december 2013 11:15

Vad har hänt sedan sist? Massor som jag nu inte kommer i håg...


September.....

Var på valpträff med Segra. Det var så roligt att se dem alla. De är ganska ojämna i strl om man tittade på dem då. Men alla lika fina. Fast det är klart Segra är ju lite finare än alla andra, det är ju oundvikligt!

Hon skötte sig bra. Hon brydde sig inte redan då om ngn gormade och kastade sig. Hon spände lite, jag muttrade och hon gick vidare. Duktig flicka.


       


Alla fick visa lite vad de hade gjort med sina hundar. Min kunde minst. Jag hade bara lite stadgeträningsövningar att visa upp. Hon kunde inte ligg inte fot osv...

Men hon kunde en del saker som är viktiga för mig. Viktigaste i min värld för fortsatt träning.

man lägger ju fokus på det man själv tror på.


Veckan efter var det kennelläger på Qbaz. Fre till sön! Oj vad roligt det var!


Vi tränade spår och lydnad, pratade och fick träffa de andra med Qbaz hundar. Så roligt att se dem alla släktingarna! Var ngr där som imponerade på mig med sin storhet som person. Bla Peter med Dimma. Så duktig men så ödmjuk.


Peter och Yosette är dessutom väldigt trevliga och lättsamma. Och måna om sina valpar och dess ägare!

Vi bodde i stugor två och två. Jag bodde med Britta och fina Essi. Syskon till Segra.

Fantastiska dagar och nästa år hoppas vi på 4 dagar samma helg!


Jag var också själv på kurs för Jessica S från Finland i 2 dagar! Oj vilken tjej. Hennes sätt att träna hund passade mig! Körde Skoja mest men även Segra lite. Men henne gillar jag och ska absolut gå fler ggr för om jag får tillfälle! Tack Heléne för frågan!


Vi skickade vår första vända lamm. Alltd med sorg i hjärtat. Jag är absolut inte med, som tur är tar Andreas hand om det. Våra fina djur. Vi fick i all fall riktigt gott betyg på dem! Det är ju bra i bedrövelsen. Baksidan.



Spårat massor. Segra är ganska duktig. Svåt för vinklarna. Men har god nos.


Claes har varit här och klippt våra tackor. de var så fina och lättklippta! Nu kommer han i januari igen innan högdräktigheten sätter in!


Haft en tävlingsträning med 19 starter. Helt osannolikt! Så roligt och så nyttigt!


Påbörjat min domartbildning. Den teoretiska delen. Men så lite tid vi får! Vi behöver mer tid! Spännande men ack vad fasta betyg att ha koll på!!


OKTOBER


Vår älskade son Sam fyllde 15 år!!! Oj vad tiden går.


Vi släppt in baggarna till tackorna. Vi bestämde oss även för att behålla vår fina Evert. Vår enorma texcelbagge.


Provade på att simma lite i Norrköping. Provade 3-4 veckor men jag fick så ont. Det är så synd för det är ganska skönt att simma. Långtråkigt men skönt. Jaja nu har jag provat i alla fall.


Spårade en hel del även här. Med Lotta och Adelia.



Klubben hade sin Internationella lydnadstävling. Den avlöpte väl!


Andra tillfället på domarutbildningen. Återigen för llite tid. Hur tror de vi ska kunna lära oss allt om vi inte får rejält med tid. Det drog två timmar över tiden så vi fick lite extra tid!


Var och kollade i Sommenbygden på tävlingar. Så kul. Sedan till Motala för kurs, åhörare. Skoja höll på att bli uppäten av en schäfer, dock inte min egen.... inte så kul med tanke på hennes stora osäkerhet som hon redan har på andra hundar. Den bekräftade henne bara! Tur den inte fick tag i henne.


Jobbat som vanligt har man ju gjort. Haft lite privata träningar och så.

Just det ja, vi har ju börjat med simmet varje måndag igen! Utan det vore Nike inte den hon är. Segra, Viska och Skoja simmar också förstås men det är främst för Nike.

Skapa flashcards