Guldhund

Alla inlägg under december 2011

Av Ingela Karlsson - 31 december 2011 00:30

Får man väl säga!


I dag ska vi ha gäster vi blir 19 st. Laga mat till alla. Blir vilt på menyn, fyra sorters vilt. Enkel mat men hoppas de gillar den.

Är så usel på mdet där med att hitta på rolig mat! Avkyr matlagning!

Efterrätten gjord och det mesta klart så det belv ingen stressig dag! Skönt!


Har hunnit ut med hundarna. Anki kom och hjälpte mig lite innan, Andreas städade av det sista.

Dukat och fixat!


Mitt 2011 har inte varit ngt kanonår ur en del synpunkter, typ min egen hundträning! Den har i stort sett legat nere. inte gjort mer än tio pass med tanke bakom, skäms för att skriva det men det är tyvärr sant. Har inte haft ork, motivation och inte hittat glädjen i det.


Glädjen har funnits i att valla, gå kurser och lära mig konsten i det. En helt ny värld, men så fantastiskt rolig!


Nu hoppas vi på en härlig avslutning på 2011 och ett gott 2012!


Gott Nytt År till er alla!


             


   

Av Ingela Karlsson - 30 december 2011 23:45

I dag är det fem år sedan vår älskad Mis Valientes Belleza somnade in!

Aktu hjärtsvikt och hon somnade i mina armar på väg till veterinären. En hund  med så oerhört stor integritet, sådan pondus och så bra i huvudet. Hon gick bra med alla hundar som kunde hundspråk. Det räckte med en blick.

Så självsäker i sin roll, på ett bra sätt. Hon saknas oss så mycket. Hon var en hund som tog stor plats i världen.

HOn var stor själv med. Hon vägde 44 kg eller om det var 45 kg, stor och lite lurvig. Och det får de ju inte vara, då avlivas man ju tidigt hos vissa...

Men hos mig fick man vara hur lurvig som helst. Åh vad vi älskade den hunden!


 




Fikat hos Lorna i dag! TACK!  

Promenad med hundarna. MAssa uppletande. Skoja fic inte följa med i dag, hon fick valla lite. Vi körde lite träning på att släppa fint. Hon gör det bra när med tryck men inte på längre håll. Måste ta hjälp!!!


Annars nöjd med henne stumpan. Det är så trist att ha henne i vila. Jag vill ju valla varje dag!!!!!!!


Luzzan jagat i dag igen. Ett långt fint drev, med en hare skjuten. Blev mer jakt men inte ngn mer hare! Hon är duktig tjejan!


Skulle ned till Falkman och lägga på ved i panna. Hade slocknat, klockan var cirka halv 9. Fick tända upp igen och medans jag fick vänta på att kunna stänga luckan.. åkte jag ed till skolan och tränade!!! I lampsken och bredvid en kyrkogård. Det är stort för mig som inte gillar mörker. Nike var med ut hela tiden om man säger så. Tjejerna sköte sig helt ok!


Nu närmar det sig slutet med huset. En hoppat av, och det är två kvar! Spännande som sjutton!

Av Ingela Karlsson - 29 december 2011 23:45

Började dagen med en skogspromenad. Satt på min stubbe så Nike fick coola ned sig lite. Det är det stadiga. Ser nog kul ut. Tur ingen ser mig! Haha

Avslutade med lite godisregn som vanligt för att få sepciellt Nike att inse att promenaden är slut. Hon ger sig inte.

Har aldrig gjort. Kommer aldrig att göra.

Den dagen hon inte vill med på promenad är det dags att fundera lite. hihihi


 


Sedan for jag med tiden till Ewa med Viktor. Vi skulle vara i ridhuset hemma hos henne på tävlinsgträningskursen som började i dag!

Kursen går ut på att man ska kunna lägga upp sin tävling hur man vill, med de hjälper man vill för at hitta sitt tävlingsupplägg.


Kommer troligen ha en sådan till kurs när denna är slut. Vill ni veta exakt om upplägg kan ni höra av er via mail: ingela@ostanvindens.se


Kvällen var mycket bra. Jag tror alla tjejerna var nöjda med. Papper ska skrivas rent och mailas till med med det som skrevs och med tips på vad man kan prova att göra för att förbättra!


Innan kursen tränade vi själva. Adelia och Ewa med.

Viska var helt pucko i bollen av vinden, stormen. Det lät i ridhuset och det var horribelt enligt henne! hihi


Lite fartmoment gick bra men inget me stor koncentration för då blev hon skraj. Jag lät henne vara så hon bara fick inse att inget händer. Det brukar bli bättre med flera sådana träningar inomhus.

Nike fick göra lite av varje.

Skoa fick apporetar, ingångar och inkallning. Fria följ träning som går framåt men hon är vinglig... väldigt vinglig.


Tack för i dag tjejer!!! För hjälp och för ridhus! Helt overäderligt!


 



Av Ingela Karlsson - 28 december 2011 23:30

I dag var det först privat träning på fm. Gick jättebra och mycket framsteg. Det är verkligen ett superrolgt ekipage att jobba med. Noggrann och gillar att detaljeran sitter! 


Sedan var det kurs i tre timmar! Så kul att ha det igen. Var flera veckor sedan och jag börjar få lite lappsjuka.


Har försökt att jag ska verkligen vara ledig dessa veckor för jag behöver det även om jag inte gillar det. Känns bara som om jag slappar bort min tid.


Kursen gick bra och alla var jätteduktiga!! Jag tror alla tyckte det var kul att köra ett pass igen!


Med Skoja körde jag lite apporteringar. Det ser fint ut. Jag är orolig för ett omtag kommer och kan finnas tendens till tugg! Men jag ska verkligen ha koll på det. 

Nike fick också apportera för det älskar hon så mycket. Hon går i gång på dem, på tok för hårt. Men vad spelar det för roll nu?

Viska fick lite blandat med blandat resultat. Jag försöker jobba mycket med fria följet för det har hon ett ganska fint men det är puts adjöss nu. Nu är det hets, stress och LJUD med stora bokstäver....

Hon ligger på som en stolle och plogar... Men redan nu kan jag tycka det är lite bättre.


Luzzan jagat med i dag. Vet inte vart de var, han var bortbjuden långt! Kul att de är bortbjudna på jakt titt som tätt. Men det är kul för det betyder att de är nöjda och tycker hon är bra. Och hon är det. Hon har ett uselt sök men annars är hon duktig. 

Det har skjutis en del för henne. Inte så mycket i år. Skyttarna har inte skött sig... hihi... Men Luzzan har haft fina och bra jakter. Precis det som hon är ämnad för. Det är lite sorgligt att Witch inte får jaga, som också var duktig, inte lika duktig som Luzzan men oj vad hon jagade, LIte länge ibland då...

Men så är det. Hon har ett gott liv i alla fall, eller?


Kanske är det plågeri att ha henne kvar när hon inte får jaga, inte får göra det hon är ämnad för?

Hon är vår lilla Witch, vår valp. Hon ligger oss nära hjärtat. Speciellt för att hon var så sjuk som bebis, så sjuk så hon var i stort livlös framme hos vet. På tok för bortskämd. Det erkänner jag. Men hon lyder i alla fall det är viktigt. Sedan att hon gapar som en galning är en annan, och ska ligga på kudden annars gnöar hon osv....


Promenad i skogen med hundarna. Nike fixar det bra. Hon ska absolut inte gå på plana underlag. Det ser man skillnad på nu. Skulle aldrig gå på asfalt med henne. Mjuka fina skogspartier är perfekt!


     


Av Ingela Karlsson - 27 december 2011 19:00

Usch i dag åkte de våra fina djur.

Andreas är med och det går lugnt till, men de förstår nog mer än vi tror.

Här går min gräns, jag klarar inte den där delen. Men som tur är fixar Andreas det.


Orkar inte tänka på det. 


I alla fall kom Bibban och hjälpte oss flytta runt flockarna lite. SKoja får ju ännu inte ligga i så. Vi tog bort baggarna från tjejerna så nu står de tillsammans och ska bli kompisar.... hoppas vi..


När man sätter i hop dem har man begrönsat utrymme för dem. Så att de inte kan stånga ihjäl varandra. Men det är en kort period och för deras eget bästa. Det gör ju att de inte behöver gå själva en del perioder, om de kan samsas.


Lennart och Arne var ju sådan vänner så vi hoppas Evert och Arne också kan bli det.

Evert verkar kolugn och muckar inte mot Arne. Han svarar inte ens upp. Nu är ju Arne stor. Men jag kommer i håg att det struntade Lennart i, som var hälften så stor som Arne....


Medans vi väntade på foderutkörning tränade vi lite. Skoja fick inte göra mycket då hon drivit en bit. Men Spot fick träna lite. Såg fint ut.


I dag åkte även Moltas in till stan för att bo hos Maria med familj ett par veckor medans Skoja löper här hemma. Känns tryggt att han bor där. De är så måna om honom coh han älskar Tilde och Tilde honom!


En del har lite för mycket bekymmer än vad de ska om ämnet, jag hoppas de läser och fattar att det inte berör dem, de ska inte lägga sig i andras liv, när det bara är ren egosim! Skitstövel! Så där ja.

Av Ingela Karlsson - 26 december 2011 16:45

Skrev ett långt inlägg om dagen men skiten försvann!


Kort igen. VI har tagit hema baggarna och soretrat dem inför morgondagen då de ska till slakt. Vi har märkt dem i öronen, varför får ni själva räkna ut!

Det är ledsamt och tragiskt. Men så är det...

Jag är köttätare men dessa dagar ifrågasätter man sig själv. Varför äter jag kött?


Men vi gör vad vi kan för dem. De får komma ut strax efter deras födsel. De får gå ute och äta gräs hela sommren, gå till sjön och dricka. Får fint KRAV odlat grovfider på hösten, de får växa långsamt. Vi gör vad vi kan för att de ska ha det bra innan vi äter upp dem. Makabert, ja men sanningen.. USch ja. Den är inte kul. Men det är lite som att straffa sig själv att skriva ut det.


Efter det blev det en promenad med hundarna. Det behövdes.

Av Ingela Karlsson - 25 december 2011 23:45

Var en underbar julafton med hela familjen på min sida samlad.


Vi hade en lugn fm med förbredelser och så men allt var så lugnt. Ingen stress


Vårt bonus syskon barn Jimmy har fått en flicka och valde att fira jul med oss! Jättekul med en liten bebis. Ni kan ju gissa vem sog efter denna lilla varelse...


När de kom så var hon nerei babysittern direkt. Sedan hade hon mer eller mindre koll. När Carro ammade var Viska med med huvudet i knät. 



Tomten ringde på. Jag tar med mig Nike ut. Ska du ha med henne säger Janne. Det har alödrig varit ngr problem med henne. Hon blir lite sne men lyder och lägger sig och inget mer med det.


Kan väl säga som så att hon gillade inte tomten i år.


                   


Viska gillade tomten tills han sträckte sig mot Hilde, bebisen, för att ge henne klapp. Då skäller hon i från sin plats en meter från tomten.... Men inga problem, sa bara åt henne så var det inget mer med det! Men just bara att göra det, hon vaktade Hilde eftersom hon inte ansåg oss vara rädd om henne! Haha hon är för kul Viska! Hon och barn, det är ngt visst. Hon älskar dem. Ju mindre desto bättre.

Undrar hur hon hade blivit som mamma? En curlingmamma? Förmodligen aldrig lämnat valplådan och vaktat den mot alla människor.... Ja det får vi aldrig veta hur eller hur! Tur är kanske det...



Kvällen i går var så bra i alla fall. Jag fick så fina klappar! Massor med porslin till min högt önskade servis, Disneys Jul! OCh en Blender av Sam och Zlatan boken av Sam!! Och andra fina saker!


I dag var det lugnt på fm. Andreas tog djuren. Sedan for vi mot Gusum för att fira med Andreas sida. Syster med fam och farmor.


Det var en jätteskön em med god mat och fina klappar igen! Hundarna fick mera klappar och de slet av papper med bestämdhet. Inte Luzzan hon är försiktig!

Jag fick mer till min servis!!!!!!!!



På kvällen ringde den som är så intresserad av huset och ville komma in igen. Och det löste vi så de var där och kollade igenom. Han hade med sig en byggnisse.



De ska ut i morgon igen och kolla dagtid på lite olika saker.

Av Ingela Karlsson - 24 december 2011 23:45

I dag fyller vår älskade Skoja, Skogsvallarens Rimfrost år! 2 år...


Jag glömmer aldrig MMS:et jag fick av Anna på de små. När Andreas sagt ja, messade jag direkt: Jag ska ha den med vitt huvud. Jag var lovad första tjing, och skulle jag ha ngn skulle jag ha den. Och den blev det.

Och vilken hund.


Blandad bildkavalkad från första året.


                                  


Hon är underbar på så många sätt. Hon är en bra vallhund! Men hon får mig att le flera ggr varje dag bara genom sin uppsyn! Hon ser så bara Skoj ut. Hon kan attackera dammsugaren emd full kraft på liv och död. Hör hon den startas kommer hon nerför trappen i flygande fläng och flyger på den! Tror ni man kan hålla sig för skratt? Nej det kan jag inte.



Hon är bara våra underbara Skoj, hon är skoj och rolig och vi älskar henne högt. Hon är en som har bitit sig fast som en igel i mitt hjärta, så nära och så hårt hon bara kan.

Vilken fantastiskt rolig hund hon är!



Vi har hunnit med vårt VP i år, och tagit Lp 1. Inte mycket för världen, men det var vårt mål. Jag hade som mål med start och vara klar i klass 2, men det la jag ned i somras då träningssuget var spårlöst borta. Men vi har vallat och gått många kurser. Och det är det viktigaste med henne, vallningen!



Lite bilder från hennes andra år:


   

               

       

 

   


     


Om julafton skrivar jag i morgon för i dag är det Skojs dag!


Finaste Skoj skoj!           

Ovido - Quiz & Flashcards