Guldhund

Alla inlägg under september 2012

Av Ingela Karlsson - 25 september 2012 22:00

I dag är det ju tisdag och det betyder träning med Adelia och Bianca!

Vi for till bruxa och lade upp en plan över vad vi skulle göra. Fast jag hade ingen för dagen... Gjorde upp en plan som jag följde och blev så nöjd med.

Viska fick jobba med ff, Z , ink och rutan. Vi jobbade med att man är tyst och uppför sig på ett bra sätt. Inte gapar och far runt. Strama tyglar på fröken! Hihi

FF kändes riktigt bra så jag bad Adelia filma det om det var som det kändes, och det var faktiskt ganska ok. Lite på och så men helheten riktigt bra. Och tyst!

Z mycket stadga i den.

Ink kollade av stoppet.

Rutan.... Ja undan går det. Men bra.



Sedan blev det Skojas tur. Ja vad ska man säga om det.

FF är svajigt men ändå ok på ngt sätt. Långt kvar till ett stabilt klass 3 ff, men helt ok. Steg ff bra förutom vänster som är en katastrof.

Sitt under gång. Fint.

Ink med stå. Kan hon inte så vi jobbade med stoppet.

Rutan, njae...

Sedan gjorde vi en fjärr på tio m, den var inte fryst med lite rörelse framåt men ändå nöjd med den. Med tanke på vart vi är i träningen. Hon anstränger sig för att göra rätt, det gillar jag. Sedan att det inte alltid blir det det är en annan femma! Trollfia! 

Vittringen. Ja herregud det har nog lossnat ngt sedan förra tisdagen. Den kommer bli ett eget kapitel i vår träning! Fast i dag var den ändå ok. Hon började med en tanke på det hela! Det är ju ganska angeläget att ha...



Nike var med och störde, det är hon proffs på. Låg och gapade. Speciellt när ngn tar en metallapport!!!

Witch var med och fick  bara lukta. Hon vill inte vara ensam hemma trots husse är hemma sovandes,sedan Luzzan

försvann. Molle är dessutom hos Cilla nu under ngr veckor! Luzzan är så saknad. Så saknad.

Sedan in i stugan för att prata och äta. Och dricka kaffe!


Jag uppskattar verkligen våra pass, för då blir det att jag tränar med mina egna. Annars gör jag det inte mer än ngr minuter här eller där medans jag väntar på att ngn ska hämta godis, eller en apport...

Och dessutom att få en stund med bara prat!!!


I går var det kurs hela dagen. Gick jättebra. Fick mig ngr goda skratt. Det är fina människor runt mig.

Uppskattar!!

I morgon är det kurs hela dagen med! Jättekul!!


I dag var det också en privat lydnadsträning och en vallträning. Båda gick super.


           

Skoja har jobbat hela dagen känns det som. Lydnaden och sedan vara med under valllektionen. Och fick även i ett par omgångar flytta in baggar som rymt, och sedan samla i hop alla istadiga baggar för att flytta dem till annan hage!



Det märks det är utedjur, får. De ligger ute vad det än är för väder. Regnet kan de gå in i skogen för. Tur vi har den förmånen för våra djur att de får gå ute året om. Borde vara förbjudet att få ha djur inne helt. Speciellt får som är utedjur.

Av Ingela Karlsson - 23 september 2012 22:45

I helgen har jag jobbat som instruktör för JRF. De har kurser som vänder sig främst till jägare men alla är välkomna.

I helgen har vi hållit till i Yxnerum. Det var ett gäng glada kursare med hundar som kom förväntansfulla!


Helgen har verkligen varit bra. De har varit så duktiga med sina fyrbenta. Och jag älskar verkligen att lära ut det jag tror på.

Allmänlydnaden är så viktig. Viktigast! Den kommer igen i vad man än tränar med sin hund. Jakt, lydnad, sgility, you name it!


Jag kan ibland tror att folk lägger för lite tid på allmänlydnaden av den lilla valpen/ungunden första året. Lär dem mycket oviktiga saker, om det nu finns oviktiga saker. Svårt att formulera mig där.


Jag själv lägger mycket tid på allmänlydnaden. Den ska komma när jag ropar, stanna kvar, inte hoppa ur bilen, inte kasta sig ut genom dörren. Komma även om den leker, eller ser vilt, leker med annan.


Däremot kan inte mina hundar vacker tass, sitt vackert och rulla runt. För mig är det viktigare att de är lydiga, vet vad som förväntas av dem i varadgen. Den lydnaden är ovillkorlig. Tävlingslydnaden är inlärning.

Det jobbar jag på helt skilda sätt med. Speciellt kravmässigt.

Jag slår inte ned på ngn, det är inte det jag vill ha fram. Utan bara att olika saker är olika viktigt.


Denna helg har det varit 100 % fokus på allmänlydnaden. Vilket är väldigt roligt att jobba med.


De har sagt så roliga saker, så fina saker, så jag blir så glad, det kan verkligen göra dagen med dessa fina kommentarer.

Just nu är det lite tungt, så detta betyder extra mycket då. Det lyser upp tillvaron. Och jag känner att jag verkligen valt rätt yrke! Verkligen.


Tack alla inblandade som var med och gjorde helgen helt fantastisk.


Denna underbara hund har varit med och visat upp övningar. Och visat hur en schäfer kan uppföra sig både bland hundar, människor och i BILAR! De med schäferfördomar borde få träffa Nike! Guldhunden, The One And Only!

   



Av Ingela Karlsson - 18 september 2012 22:15

I ördags var jag och Viska till Ödeshög för att starta.


Adelia, Anna, Nancy, Lina, Sarah och Anette var där för att tävla med. Ett härligt galet gäng!

Ja ingen kan säga att vi inte har kul!


Viska gjorde gruppmomenten helt ok. Ett tasstramp i platsmomentet.

Annars var hon faktiskt inte klok!

Fria följet helt stollig! Jag bara känner hur nära hon är att explodera! Stegff två meter från domaren, då skallar hon. Stolle!

Jag jobbade som en galning för att hålla henne kvar i händerna.

Z var ganska bra.

Rutan.... ja vad ska vi säga. Det gic fort in, sladdade ur. La sig...nästan.... hon får kommando komkom ligg. Inne i rutan. Men domaren uppfattade det som hon hann lägga sig. Vilket jag förstår att hon trodde. Så det har jag ingen åsikt om. Men jag har en stor åsikt om att hon LA sig på eget bevåg! Hrmf.... En stor nolla!


Inkallningen var bra. Dirr app, mot mitten! Hann tänka fula saker. hihi

Hopp apport bra. Vittring bra, lite slarvig och het... Fjärren ganska bra.



Vi fick i hop 260,5 p tror jag. Vi blev Östgötamästare dessutom. Kul! Hon vann även klassen.


Flowet infann sig inte i dag för hon var helt enkelt för galen! Ljuden låg väldigt nära, och väldigt nära jag tappade henne antalet gånger!

Tokfia är det jag kan säga. Jag hade ju itne tänk tävla mer redan förra tävlingen. Men bestämde mig för att göra ett par tävlingar för vi behöver få tillbaka vår tävlingsrutin. Jag känner den är liksom lite borta. Jag startar henne nog för få ggr per år. Förra året kanske hon gick 3 eller fyra tävlingar? Fem? I år var det denna 5:e. Förutom SM.


De andra gjorde fina rundor. Lite strul här och där. Men så är det väl.


Väl hemma for vi på kräftskiva hos Plingan. En kväll som var väldigt rolig!!! Vi var inte hemma förrän halv fyra! Uppe med tuppen nästa dag och sedan var det jobb i olika former under dagen.


I dag har det varit träning med Adelia och Bianca. Vi försöker ha en dag vi träffas och pratar och tränar med förstås. En bra träning. Skoja fattar inte vittring alls. Mina andra hundar har klippt det på ett nafs. Men inte denna lilla dam! Oj vad jobb det kommer bli med det momentet! Hualigen!



     

Av Ingela Karlsson - 1 september 2012 14:30

      Tordag och fredag denna vecka har Karin Söderberg varit här hos oss.


Vi var lite olika folk ena dagen till den andra och även ngn som gick flera dagar!

Alla har gått så bra och det är så kul att se alla utvecklas från gång till gång. Hundar som inte ens tänt till att tända, och veta vad de är födda för som Karin ofta säger!


Skoja då.

Ja på torsdagen fick vi säga vad vi ville göra. Jag sa som det var att jag kmmer aldrig tävla i det här, och jag känner mig helt värdelös som förare. Jag har för höga krav på henne, jag känner det och vi får inte fösningen att fungera främst. Jag ville helt enkelt Karin skulle kolla på allt och hjälpa mig att hjälpa Skoja. För hon gör allt jag ber henne om. Hon är fantastisk och jag mindre fantastisk....

Självinsikt!


           

Och Skoja har gått som en klocka. Herregud vad hon kan gå fint denna lilla 15 kg tjej. Vi fick direkt hjälp med fösningen. Jag har fått en annan bild av hur det ska se ut, vilket innebar förut att jag hade helt fel målbild och det hade adrig gått att få en hund utföra det jag ville. kändes så skönt! En tung sten föll.


Efter det så hade hon kollat på flanker, kommadon, ur balans, delningar och allt möjligt! Vi la en del tid på det där med linjer. I både fösning och linjerna har jag inte förstått VART jag gör fel någonstans, men jag fattar inte vart det går åt pipan. Nu vet jag vart jag brister! Nu vet jag vart jag ska vara kvickare i huvudet! Vilken känsla att äntligen fatta!



Vi har tränat fålla, ränna, tratt. Skoja fixar allt bara jag sköter mig. Hon är bra på att ta kommandon, jag kan jobba med djuren och behöver inte ens titta på henne för hon gör allt jag säger. Speciellt vid delningarna märktes det.


Vi har delat flocken om 4 djur och passat och jobbat med 2 och fållat i dem i trattar och fållor. Oj vad hon gick bra!


Karin är en inspirationskälla. Hon är engagerad i alla, lyssnar och puschar. Sparkar när man snöar in, eller velar. Hon gör alltid så det blir bra för hundarna. Säger till oss att vi måste bli bättre så de förstår oss. Det gillar jag när de verkligen talar om svart på vitt, rakt på sak!



Efter dessa två dagar så känner jag mig inte värdelös som förare.. Jag känner att jag faktiskt kan lite grann, och att Skoja kan massor.

Och att den hunden gör allt för mig därute!


Karin tjatar om tävling men det känner jag inte. Jag får panik vid bara tanken. Håller mig till lydnaden vad gäller tävling, där känner jag mig hemma.

Ett annat plus är att man lär känna människor med samma intresse. Fina roliga människor. alla peppar och klappar åt varandra och gläds med varandra!


Tack Karin för två underbara dagar med dig!


Och tack alla trevliga människor som varit med!!



Skoja är min lilla solstråle. Hon är verkligen bedårande och sockersöt på alla sätt. Och utöver det så är hon en helt fantastisk hund för mig, för just mig. Hon är i mina ögon helt fantastisk! På många saker.... Skoja och jag avslutade två dagars vallträning med att flytta baggarna på kvällen. Men hon tackade inte nej utan gör ett utmärkt arbete.


Hur kan man inte älska henne?



Kvällen avslutades med att ta ett pass med Viska, vi ska tävla i morgon bitti.


Hon har skallat och pipit och varit som hon är, galen! Gått på mittenapporten, tagit fel pinnar, strulat med fjärr, allt som ska hända innan tävling.... Jag tor nog det kommer gå bra, hon brukar lyfta sig lite.

Skapa flashcards