Guldhund

Alla inlägg under januari 2014

Av Ingela Karlsson - 31 januari 2014 22:45

I dag blev det promenad med alla hundar på morgonen. Sedan framåt dagen for jag till stan. Skulle träna mina egna hundar ett par timmar och sedan en privatträning!

Adelia och jag skulle träna ihop. Hon skulle bara ha Bianca med sig då Indra löper. Blvitit stor tjej nu! Våra bebisar!!!!


 


Hon var lite sen och jag i tid, märkligt kombo! Brukar vara tvärtom!


I alla fall smög jag ut och skrämde henne vid bilen så jag trodde hon skulle slå i när jag skriker BU! Jag skrattar så tårarna rinner och kan knappt stå ute på parkeringen då kommer en tant och går och bara glor på oss. Undrar vad hon tänkte...

Sedan in och lägga upp dagen med lite fika.


Jag började med Viska som det är mycket fokus på fritt följ. Hon är het och galen, sitter som en säck! Ett bra pass med henne. Filmade oss lite och ser att hon tänker alldeles för mycket svängar. Så bakdelen är alltid på väg åt vänster eller höger! Tokan. Nu har en plan lagts upp för det!!


       


Sedan blev det fjärr. Lite störningskänslig. Missar ngt skifte om ngt händer, men steget framåt är att hon inte går ner sig utan jobbar vidare med glad attityd. Förut jobbade hon vidare och såg rädd ut! Tänk vad saker kan förstöra som händer dem på resans gång! Denna händelse har satt så djupa spår i henne. Man kan inte kontrollera sina med människor på tävling!


Vittring borde vi gjort men det blev inget. Vi tränade lite på att kasta boll i väggen för att bygga henne lite. Klarade hon fint! Lite annat med körde vi. Överlag ett bra pass med en laddad häftigt glad hund!


Sedan fick Nike komma en vända. Herreegud det är som på Berings hav i de där dokumentärerna om krabbfisket! Hon är fortfarande helt jäkla galen! Hon fick lite ff. Hon har pos som en kratta men det skiter jag i. Det fokuset hon har är inte det man ser ofta kan jag väl säga lite enkelt. Hon är som galen i att jobba! Vad rolig hon är, vad roligt vi haft.



Vägen till vårt SELCH var inte enkel! Många galna tävlingar, pip, tränger, långt fram. Men vi fick alltid beröm för vårt samarbete, att hon var djupt fokuserad på mig. Det gick inte att bringa henne ur slag liksom! Vad som hände runt henne det vet vi inte för det var hon och jag liksom! Herregud vad mycket roligt det har varit tillsammans. det var hon och jag i vår bubbla!


Hon har varit så svår och eldig. Men jag har ALDRIG behövt lägga ngn tid på att få henne släppa det runt om, lukta på backen eller ngt sådant. Varken i träning eller tävling! För henne har det alltid varit viktigast att gå vid min sida och titta på mig. Ojoj jag ler när jag tänker på en del tävlingar!


Glömmer inte i Söderköping. Moment sitt i grupp. Anders dömde. Anders ropar fram oss. Då har leonbergern gått upp, till Nike. Hon hade glott på honom som försvinn jag bevakar min matte!

Han luktade och buffade på henne. Hon hade inte gjort en min sas det. Hon fokuserade efter mig!

Men när han skulle rida på henne vilket skedde precis när vi klivit fram då var det bra! Hon surade i hop på på ett väldigt typiskt snyggt Nike sätt! Hon var inte berörd äverhuvudtaget av händelsen. Så har hon varit så otroligt stabil och säker i sitt sätt och språk. Ja det finns många historier om den älskade hunden!


Hon fick i alla fall göra lite ff, lite fjärr och apporteringar. Ja hon gör detinte regelrätt, men hon gör det med fullt fokus och glädje som inte kan skådas! Haha


Sedan kom Segra ut en kort stund. Hon fick köra lite uppsitt, ingångar framirfån, lite ff övningar, stadga och lek. kastade i väggar och styrde.


Lite fjärr rörelser provade vi igen och det går så där. Väldigt lätt att röra en baktass i baksitt. Så här gr det långsamt, så inget blir fel! Jobbar en del med uppsitt träningen. Att hon ska ha kraft med sin stora kropp att få fina uppsitt i fjärren är viktigt!

Hon är rikigt fin nu. Riktigt snygg! Om jag får säga! Visst är hon lite rejäl, men smidig och lätt för övrigt!


              


Vi gjorde lite hakan ned träning. Av en slump utan att tänka mig för la jag henne en meter från B som Adelia gjorde fjärr med. Hon gjorde det så bra. Jag bröt belönade och ville göra om och filma!

Så det gjorde vi. La med ngn meters mellanrum. Segra fick lägga ned hakan och jag lämnade henne. Adelia la ut godis runt B. Under tiden låg hon helt lugnt och fint ned! Herregud vad glad jag var.

Hon låg inte så länge kanske 40-50 sek så. Men klarade den störningen kanonbra. Jag var väldigt nöjd måste jag säga!



Sedan åt vi lunch. Det smakade bra. Adelia hade varit och fixat lunch via Maxi!

Mycket hann vi avhandla om världsliga saker! Haha. Jag uppskattar dessa träningar. Det ger mig styrka och energi. Att få hjälp och att få hjälpa ger mycket!



Jag avslutade med att ta Skoja. Lite ff, Riktigt bra. Ngt långt fram Ibland liksom glider hon fram lite. Men annars nöjd. Bör jobba en del med sprången.



Lite app och det gör hon bra. Väldigt lugn och fin i munnen. Inga tendenser till omtag eller tugg!

En hel del fjärr. Det kan hon riktigt bra utan ngn rörelse. Men i kedjan blir det lätt rörelser i stå sitt med en baktass tramp och stå lill med tramp med en baktass. Hrmf..... Men med den lilla träningen är jag nöjd att hon gör det så bra trots allt. Lilla Strösockret.

Gjorde en vittring med som var skitbra! Herregud vad fin. Rätt tanke och känsla, bra gripande, naturligt lugn i munnen med fin ingång!


Efter det var det privat träning som kändes riktigt riktigt bra! Kör på nu!!!


Sedan handla lite för att fara hem. Och efter det åka till djuren. Egon mår bra och trivs bland hans nya tjejer! Hoppas det blir ngr betäckta i alla fall!


Kvällen har bara njutits av att vara så nöjd med tjejerna!


Träningssuget ökar med stora steg. Vill ha vår och värme så man kan vara ute och träna utan att få frysskador på kroppen!






Av Ingela Karlsson - 29 januari 2014 22:00

I går var en och hämtade en provbal till sina får. Vi har en del foder att sälja. Och det är tydligen brist på maten till dem i år! Vi har dessutom KRAV foder som kanske är svårare att få tag i!



Jag är glad att vi har foder och kan hjälpa ngn!

På Gotland sa ngn i en fårgrupp att de fått slakta av djur för de inte har mat. Så sorgligt!


              


I dag var första tillfället på tävlingsträningkursen! Det är så roligt att vara i gång igen!

Fördelen med att tävlingsträna är många! Man kan prova olika sätt att värma upp inför tävling, man kan prov olika sätt att förbereda inne på plan, hur belöna, lära känna varandra i den situationen. Träna sig själv att hantera saker som händer, tex hunden ballar ur, hunden tappar huvudet, den blir osäker, det blir fel håll med det ena eller det andra, ja man kan rabbla upp tusen saker!



I dag körde var och en upplägg de planerat själva. Jag är med och bollar men alla hade riktigt bra tankar! Första vändan gick super. Andra vändan fick de planera lite efter hur första vändan gick!


Alla skötte sig super och jag gillar när förarna engagerar sig hårt för att göra det som känns bra och för att hitta rätt!



Efter det blev det fika och prat om träningen! Tror alla var nöjda trots lite blåst och kyla. Planen var helt nyplogad. Andreas ställer upp och plogar i parti och minut!


Sedan hem ngr timmar och styra. Motionera alla hundar som ville ut!


På kvällen sedan började valpkursen. Valpkurs är ju bland det roligaste att ha! herregud dessasmå klimpar som inte har ngt vett om ngt! Allt är skitkul, de är livliga, glada, älskar världen och har inte en aning om livets allvar!

En underbar grupp med 8 indvider! Med 8 härliga förare! Kallt var det pga blåsten men vi stod ut i 45 min sedan gick vi in. Valparna fick givetvis följa med. Den yngsta valpen somnade på studs i famnen. Den fick även under kursen sitta innanför jackan stundvis!



Ja en rolig kväll som är som en energiboost.


Våra egna hundar är nu glada för hela flocken är samlad. Moltas fick nu komma hem. Mamma tycker så synd om honom för att han får fara mellan gud och alla i hans liv..... Mm, visst... han får åka till Cilla med fam när vi har löptik! Han älskar Cilla, och blir alltid så till sig när de träffas!

Men det ärsynd om honom i alla fall.... saken är nog den att mamma själv vill ha honom egentlgen. Hon är löjligt svag för honom.


   

Av Ingela Karlsson - 27 januari 2014 21:45

I går var det södag och aktivitetskurs!

Vi körde lydnad i två olika grupper. Efter vad det är för typ av hund och vad just den behöver.

I denna grupp finns det två hundar som är ganska osäkra. Den ena har blivit antastad och har lite rädslor. Den andra har inget sådant i bagaget utan har lite osäkerhet i alla fall. Två underbara hundar är det och dess förare med.


Den ena har kommit under många kurser nu och det är så roligt att se dess framsteg. De med osäkra hundar fick jobba tillsammans med speciella övningar just passande för dem. Kändes riktigt bra!

           


Jag gillar verkligen att jobba med de osäkra och bygga på dem! Det är så himla givande och stimulerande!


De som inte har osäkra hundar fick göra svåra stadgövningar. Sitta med 10 cm mellanrum utan att bry sig om varandra, kalla in dem en och en, ja mycket mer! Och de är så himla duktiga. Gud vad de har tränat stadga i sina dagar och jäklar vad bra förarna gjort det!


Det är så roligt att se allas djup engagemang och jobb!!


Innan kursen fotade jag lite åt Lena. Hon ville ha lite rörliga bilder. Hoppas det blir ngr hon kan använda inom sin kennelverksamhet som reklam bilder!



Dagen har varit papper papper och promenad med stollarna! Så mysigt för dem i snön! Värst i snön är Nike.... är ni förvånade??? Hon ligger på rygg med tassar upp eller plogar med huvuet under snön...9 år och 10 mån! Kära älskade galna hund!


     


I dag skulle Adelia och jag tränat inne i Hundens hus Liten lokal men lagom för två. Men det får inte vara löptikar där och då var det inte lika kul längre. Indra löper! Så trist. Jaja. Jag for in till stan för att handla kläder till Sam!
Jaherregud han bad mig handla kläder åt honom! Trodde den tiden var förbi! Haha


Jaja jag hittade massor på rea och han kunde ha allt utom två t shirt och ett par jeans. Skönt klädförrådet är påfyllt!


Sedan for vi till simmet.



Alla fick simma bra pass. Segra skötte sig bra i dag! Vi blev inte osams en enda gång! Duktig tjej! När vi går ut och kissar dem så kissar hon och medans jag går med de andra bortåt springer hon och sätter sig vid dörren och vill in i badet igen! OBS Det är bara vi där, på hela parkeringen!


Nike simmar lite kortare ca 16 min. 20 in är lite för länge för henne ser jag. Måste ju acceptera det hela. Jävla skit helvetes faan! Ursäkta språket. Men jag blir så arg och ledsen när jag tänker på det!

L7S1 hoppas jag innerligt att de som föder upp har koll på. En fasansfullt tråkig sjukdom, eller vad man kallar det. Skulle Segra få det skulle hon få stanna i alla fall. Men nu har jag Nike med det och sett eländet under många år.

Maktlösheten är stor!


Adelia skulle simma Segra sista minutrarna. Medans jag skulle duscha Skoja. Då får hon ha en boll i handen för att hon inte ska följa med mig. Nackdelen då är att hon blir lite exalterad....



Adelia går i godan ro med bollen lite väl synlig, varpå Segra gasar upp och gläfser gällt, samtidigt som hon håller på att tappa bollen i munnen under skallet, samtidigt som hon känner det och liksom hugger framåt för att fånga bollen i munnen som hon tror ska ploppa ut.....

Det är bara det att det där hugget framåt gör hon samtidigt som hon följer Adelia med blicken som går bredvid henne, varpå Adelia blir skiträdd och gör en min så jag viker mig dubbel! Hon såg så jäkla rädd ut! Trodde hon skulle hoppa ut genom fönstret medögonen hängandes ut! Jag skrattade säkert i fem minuter innan jag kunde prata. Sedan skulle jag berätta det för Lina och Henrik och det gick inte.... Tårarna bara rann!



Stackars Adelia....


Ja simmet är en härlig kväll då vi skrattar och gråter! Vi kan komma dit skitförbannade men efter 10 min så är det på topp! Vi har god inverkan på varandra.....


Vägen hem var inte kul. Oplogade vägar och snö! Jag är inte rädd för att köra så, men jag tar det oerhört lugnt.

Väl hemma var man trött!



Av Ingela Karlsson - 25 januari 2014 21:15

I går var det lite styr på morgonen. Rasta hundar och det vanliga.


Ett möte i stan har avklarats under dagen Gick bra. Blir spännande att höra om utvärderingen sedan!


Var hos en av mina allra goaste och bästa vänner. Hon betyder så mycket för mig. Undrar om hon vet det? Flera timmar av prat och skratt och kaffe blev det. På vägen hem ringde jag en annan vän som har parat sig hund!


Nu hoppas vi det tar sig!!!! Jag vet hur mycket hon längtat efter detta!! Så jag hoppas innerligt det blir ngt!


Får inte in ngr bilder uppenbarligen!!


Andreas jobbade lite övertid. Bättre de sätter in honom på helg så det blir ngt gjort!


I dag hade jag en väldigt rolig kurs! Vad säger din hund!

Vi satt inne och hade teori ngn timma och pratade och alla fick tex säga vad de hade för typ av hund. Så var det spännande att se dem hur de var när de kom ut!


Och det var spännande! Det visar sig attman ofta tyder sin hund fel. Inte för att man vill utan för att man vet för lite om hur hunden kommunicerar.


En underbar grupp som ställde frågor och var så vetgiriga!

En salig blandning av olika hundar, vilket är perfekt för en sådan här kurs!


Som sagt en oerhört intressant dag. Nu fick de lite läxor de ska göra tills nästa tillfälle som är den 15 feb!


Andreas och Conny var efter vår nya avelsbagge i dag! Han heter Claudius i stamtavlan men han ska heta Egon. Egon var jättecool när han kom. Lung och samlad.


När han kom in till tjejerna blev de så nyfina på honom. De sprang efter honom och styrde. Och han sprang och nosade på alla och var lyrisk.


Vi hoppas han är lika snäll som Arne och då får han vara kvar lääänge! Arne får nu gå så länge han är frisk. Han är ju steril så han kan vi ha vart vi vill! Ska bli spännande att se hur det blir att sätta i hop dessa tre herrar efter betäckingen! Hrmf.... Evert är ju liksom stor. Egon är en fin reslig pojke men en miniatyr bredvid Arne som är gigantisk pälsbagge!


Segra fick lite träning inomhus! Hon har börjat fuska lite med hur man lägger sig nu  när vi trälat lite med uppsitt från ligg. Hålla i pinnen, lyfta och kunna vända med den.

Ingångar som vanligt och det tror jag börjar fungera lite faktiskt!


Roligt är det i alla fall!




Av Ingela Karlsson - 23 januari 2014 12:00

I dag for jag och Adelia ner mot Västervik. Vi hade bokat hallen 10-15. Annica och Helene skulle med men Helene kunde inte i slutändan!

Jag hade även bokat ett pass sim till Nike. Bianca med hinner simma lite och Segra fick även ett pass. Hon går bättre om hon är lite motionerad innan.


 



Viska fick jobba med konskick, fjärr, vittring, ff och raka sättanden som är puts väck!

Vi har tappat så mycket. Alla detaljer är som borta lisom. Och jag kan inte säga ngt vi har ju liksom varit usla på att träna. Men nu är ju motivationen tillbaka så nu ska det tränas!

Hon är väldigt ljudlig vilket kan göra mig grön. Men jag är tydligt att de inte är ok och då skärper hon sig!

Hon är så himla duktig i hallen. Hon är ju en känslig hund. Men den hallen fungerar det bra med. Blir inte hyteriskt räddom bollen dundrar in i väggen, utan hon tar den glatt, lite se jag ju men det är så lite mot vad hon kan visa. Hon arbetde på riktigt bra! Är oerhört nöjd med passet med henne!


 


Skoja fick jobba med tempoväxlingar i ff, konskick, vittringar och fjärr! Ngr rutor med gjorde vi.

Hon har svårt för att håll pos i språng marschen. Hon kan backa och lägga sig i en position bakom mig så vi la lite tid på det!

Annars i ff går hon ganska fint. Ibland glider hon fram lite, men oftast ganska rätt!

Konan går framåt. Har inte rätt placering ännu men det kommer nog på henne.


 


Fjärren gör hon oftast helt stilla. Ibland kommer en tass ngn mm framåt. Hon blir lite sned det är svårt att komma åt. Hur jag än placerar belöningen blir det en vridning.

Vittringen är svårt men går framåt. Hon bågnar myycket då hon är väldigt osäker. Har provat olika saker men hon vet ju det blir fel även om jag inte yppar ngt. Men när hon gör det rätt är det väldigt bra förutom bågen. Fin analys, snabbt gripande och håller blick still och oftast superfina ingångar. Hon har absolut inget tugg den lilla hunden.

Hon är nu faktiskt rolig att träna!


 


Segra då. I slutet av löp. Har inte märkt ngt på henne att hon löper. Lika glad, sprallig, arbetsvillig. Hoppas det håller i sig! Blir hon en ledsen hund under löp, eller skenlöpet kommer jag kastrera direkt!


           

Hon fick påbörja inkallning med ingång. Lite stadga när hon förväntar sig att få komma. Hoppet med ingång. Lite apportering med ingång. Där håller hon fint och ingt tugg.

Hon har lätt för tugg så jag jobbar mest med hantering av föremålen hon får hålla.


Lite uppsitt träning. Ligg träning. Ngr rutor, lite framåt. Lite ff, detgår sakta famåt men det är svårt att gå och titta upp. Hon är ju som en ponny bredvdi mig.



Inget av det är momentsmässigt, utan delar som sedan ska plockas i hop. Än så länge är det stadga och förståelse i övningarna som gäller! Och att hon är tyst!

Hon har oerhört lätt att ta in vad jag vill. Från att få ta ett friande varv med bollen för att vila, så kan hon direkt komma in och gå in i koncentration och jobba.


Sedan fick ju Nike göra lite apporteringar, fjärr, vittring! Och det är ju livet att få jobba. Så gammal och så trasig och så underbar!


Hon är min stora stjärna! Jag älskar henne så oerhört och gläds för varje dag med henne, men fäller också en tår nästan varje dag för jag vet ju, tiden rinner ut. Jag kämmer bort henne så mycket jag kan.



Nike fick simma 11 min, och Segra 25 min. Bra motion, önskar jag hade ett sim hemma. Funderar starkt på att skaffa att gå band till dem, som komplement!


Indra gick super. Hon är som en tickande bomb. En helt jäkla underbar arbetsmaskin! Den komer bli farlig bra!

Lennox skötte sig väldigt bra med två löptjejer runt sig!



Avsutade med att häma min byxor jag beställt där!


Den 8 februari ska jag dit igen för att hålla kurs i tävlingslydnad. Är ni intresserade hör av er till Jami Hndsport, Mi! Tror det finns plats kvar.


Sedan hem, var hemma halv sex. Orkade inte ner till ridhuset i Viken i dag.


Var så nöjd med vår träning i dag!


Tack för i dag tjejer!











Av Ingela Karlsson - 22 januari 2014 22:00

Tisdag lite då och då innebär Speciasök hos Susanne å Specialhunden.


I dag var det andra gången för oss. Helen och Mick, Adelia och Indra och Jag och Segra kör i hop!

Denna vecka valde vi att komma lite senare för både Indra och Segra löper. Då får tjejtjusaren Mick lite egen tid innan doften lägger sig som en dimma i hans hjärna.


Först körde vi lite på platt formen. Sedan frysmarkering är. Segra var riktig duktig hon förstod frysdelen. Men det var bara ett test. Nu ska vi fortsätta på den vägen vi ska!


Sedan blev det golvbanan. Det gjorde hon jättebra. Hon är oerhört lugn och samlad i uppgiften!

I slutet provade hon plats med hakan i backen....... kan inte annat än att skratta åt henne. Hon hittar på saker hon tror ger utdelning! Sötaste Segra!!

Mycket nöjd med den övningen med!

En el del egen träning. Jättekul!


          


Sedan fick vi avsluta med att köra target på vägg. Det snappade hon också kvickt! Susanne frågade om vi kört target innan. Näe sa jag, jag är ingen target människa.

Duktiga duktiga Segra!!!


Indra och Mick skötte sig så himla bra med! Indra är en naturbegåvning på detta!. Hon har så lätt att förstå och lätt att markera rätt!

Micken såg vi inte mycket av. Jag såg golvbanan och jag måste säga där har det hänt saker! Mycket fint! Ipmponerad av att han jobbar så bra trots två snygga doftande brudar!


Efter det blev det fika hos Adelia. Micke var hemma och bluddrade lite med. Han kan få i gång sin fru med ngr enkla ord... jag bara log... Han vet vad han gör, och hur han ska göra för att höja pulsen hos henne!


Lite jobb fick det bli med denna dag!


Det känns bra med hundträningen nu! Suget är stort Vill ha värme med! NU! SOL! 30 grader varmt! Jaja drömma kan jag...


I dag var det jobb på fm. Med djuren. Gå med hundar. Har Ankis med! Sedan till stan för en timmas privatträning. Vi hade hyrt Hunden Hus inomhus lokal. Den var helt ok. Lite tajt var den. Men man får inte vara kräsen. Glad det finns en lokal! Därkommer jag träna fler gånger. Men svårt vara mer än 2 om man ska få ut ngt vettigt.

Men jag är väldigt glad för att få hyra den!


Vi tränade lite efteråt. Hade med Skoja och Nike. Nike för att det är just min älskade Nike!


Och Skoja för hon behöver mycket träning nu. Nackdelen med lokalen är att man inte får ha med löptik!



Andreas var under tide iväg til Uffe för att byta däck. Eller lägga om däck på fälg eller ngt sådant.




Av Ingela Karlsson - 20 januari 2014 20:45




Långa promenader med hundarna, det har helgen inneburit!


Andreas har jagat en av dagarna. Sett lte en nget skjutit. Bra för djuren!!!


Jag hade aktivitetsgruppen igen. Ett roligt pass med mycket pulsande i snön för båd förre och hundar. Mycket spring i djup snö i grupper och flockar!

Det är så fantastiskt roligt att se framstegen i denna grupp. Vi har ngr hundar som bara sprider tygghet och säkerhet i flocken till dem som behöver få känna det och stor portion vänlighet. en bragrupp med blandade individer!

Och så härliga förare!!!

Sagt det tidigare och säger det igen: Jag älskar mitt jobb verkligen!!!


Lotta som nakenman. Hennes man Micke och hon gjorde Bordellmammans julvisa Hej Tomtegubbbar.... resten får ni räkna ut.... Denna dress hade Micke sedan....


        


I dag var det annat på schema. Beställt lite saker, ussla, athlt och Kelp från Svenska Djurapoteket.

Har sålt deras produkter ett bra tag och det är riktgt bra produkter! Nike äter kelp, mussla och nypon från dem. De andra äter kelp och nypon alla 5.


Beställde även Standardt igen. det fodret går som smör! Och jag åst säga att jag är verkligen nöjd med det. Svenskt och spannmålsfritt!


Kvällen har varit i Norsholm på simmet som vanligt!

Gick en promenad med hundarna på dagen för tänkte de skule simma lite mindre då min plan (Utan Adelias vetskap) var att vi skulle ägna mycket tid till att få i Indra! Promenaden blev en timma i snön. Jag fattar inte att de orkar. Vi gick i skogen. Säg att jag gick 2-2,5 km. Undrar hur långt de springer? 2,5 mil? Är det ngn som kollat upp detta hur hundarna rör sig mot oss? Skulle sätta på dem pejlenför att kolla det. På Segra..... om jag törs...


Adelia som hönan Agda. Hon och Carro var hönor i CW melodi....



Simningen gick bra. Det är enda stället jag kan bli totalt galen på Segra. Vid vattnet! Jag exploderar direkt. Hon är så olydig, hoppar i så fort jag vänder ryggen till henne. Jag får puls redan 1vid parkeringen. Fast det går bättre.... Andas Ingela, andas....


Indra var jätteduktig att så i så det gick inte åt mycket tid till henne! Så Segra fick simma lite mer.


Vi fikade och skrattade. Adelia hade show, som inte kan pratas om öppet... Jag kan bara säga det ni som läser. Ni skulle vara en fluga på väggen!!!


Om en vecka får Molle komma hem!!!! Jag vet han har det toppen hos fam Moberg/Persson. Men tomt är det. Skönt när flocken blir samlad!



Ett kort på en av våra träffar! Skratt och galenskap!

Av Ingela Karlsson - 17 januari 2014 20:45

Sista dagarna har besått av långa sköna promenader i snö och utebliven sol. Önskar solen var framme varje dag. Men den ser man inte ofta!!!


I onsdags tog jag ut tackorna, de nya tjejerna och tog ett pass i lite snö. De var så spralliga och busade och bockade. Mysiga de är. De är ju inte invallade så de är ju rörliga liksom.


Skoja skötte sig  superbra. Tog alla kommadon fint. Ngt fel blev det säkert fast det bryr jag mig inte om. Hon håller ut bättre och bättre åt vänster om hon haft svårt för. Jag är verkligen nöjd med henne! Den enda saken som går mig på nerverna med henne är att hon älskar att ligga och hålla dem, och då kan det vara svåååårt att få upp henne. Man kan tror att Agge är hennes far.... hihi

Pipan Ingela, pipan.... Lär in den förbaskade pipan!


 


Torsdagen skulle vi till Kungsör för att träna 4 timmar för Maria. Heléne Annika och jag. Vid länsgränsen blev vi sittandes pga en stor olycka. Vi valde att efter en timma vända. Det var inte värt att åka. Dels tiden blev ett par timmar mindre och så väglaget var otäckt. Glansis!

Mycket tråkigt då jag hade verkligen funderat ut vad vi skulle jobba med. Viska var den som skulle drillas! Men rätt beslut tycker jag!


Hem och ta hand om ett ton färskfoder i stället. Andreas levererade det, vi var även hos djuren och grejade inför fredagen.

Det tråkiga var att jag helt glömde bort att det var ridhusträning i ridhuset i Viken! Skit också!


En bild på Nance och syrran som gjorde Svandansen på Lornas fest!


 


Och i dag var det dags för frissan! Claes skulle komma och scanna och klippa våra djur. Scanningen var gjorde på en timma. Och klippningen på ngr timmar till! Han är duktig och lugn Claes. Ingen stress. Mycket kunskap om det mesta gällande får.  En filur!

I höstas inför betäckning, vid klippnngen upptäckte vi att vår Arne hade lite problem med pungeriet! Vi visste inte om han var steril eller inte. Vi valde att chansa.


Vår älskade FulBollis som fick ett brck och var tvungen att avlivas på plats!



Han är steril! Tråkigt men så är det! Chansningen gick inte hem. Han blir 9 år i vår och vi har haft honom sedan han var 6 mån. Han han gett oss många fina lamm!

Så lamningen komme gå fort. Evert har 100 % dråktighet, en som har ett lamm, 2-3 st med trilingar och resten 2. Mycket nöjda med det. Vore skönt med ett år utan 15 trillingmammor!


    


Kvällen har bestått med lite tacos och öl med goda vänner! Carro och Tomy och barnen var här. Tack för hjälpen i dag!

I morgon är det aktivitetskurs igen! Jättekul!


    

Ovido - Quiz & Flashcards