Guldhund

Alla inlägg under februari 2014

Av Ingela Karlsson - 8 februari 2014 22:45

I dag så gick bilen ner till Västervik på morgonen!


Jag blev tillfrågad av Mi på Jami om jag kunde tänka mig komma och ha en kurs där! Jättekul sa jag och snabbt blev det bestämt och snabbt blev det fullt!


6 ekipage som vill drillas i lydnadens värld! Att få jobba med människor som har lika stort intresse för hundar är fantastiskt!

Det var en tollare, en BC, två briarder, en schäfer och en rottis. Roliga blandningar av raser!


All var verkligen duktiga och bara sög i sig det jag hade att förmedla, min syn på hundträning. Jag är som jag sa inte moment styrd utan jag anpassar mig först och främst efter föraren! Och hunden med förstås. Men föraren måste känna att det känns rätt i hjärtat, annars fungerar det inte hur bra än metoden är i mina ögon.


Hade med mig Segra och Viska! De skötte sig perfekt! De låg i ett hörn bakom galler hel dagen! Och att Viska sköter sig det förväntar man sig av en BC på 7,5 år. I alla fall jag.

Men lilla Segra imponerade på mig! Hon var knäppt TYST!!! Inte ett pip när det kastades bollar, apporter ody!!!!!!!!!!!! Hon var TYST! TYST TYST TYST hela tiden!!!!!!!!!!! Och hon är en schäfer!!!!!! Som är TYST!!!


Kan ngn därute förstå den lyckan?

Hon fräste i två ggr under dagen då det kom in ngn. Då harklar jag mig mest och hon slutar direkt och lägger sig!


Underbara duktiga Segra!


I pauserna var hon med i köket. Vägg i vägg med köket är det simmet..... hon kunde inte ligga ned. För där inne fanns vatten, poolen!! Herregud hon är verkligen helt vattenväck!!!


     


I slutet av dagen när vi var klara sa Mi släpp i henne en stund. Så hon fick simma 25 min. Snacka om att lyckan var total!!!!!

Viska är ju trött av att bara vara med då hon alltid har koll på hundar och alla ljud! Men Segra kopplar ju verkligen av så hon blir ju stökig, eller mer rättvist sagt, hon vill göra ngt vettigt!

Men när vi åkte hem sov de båda gott i bilen!


Tack Mi för inbjudan! Nu får vi se om vi får till en fortsättning!


Sam och Witch


Av Ingela Karlsson - 7 februari 2014 17:45

I onsdags var vi och hälsade på Segras uppfödare. Lotta och Micke var med. För vi skulle träffa Segras halvsyster som ska paras nu vid löp.


Såg henne på kennelägret i höstas och upplevde henne lite väl gasad.

Nu var hon en annan hund. Mognat lite kanske. Jättemysig och trevlig. Social och mycket trevlig!



Vi gick en promenad med hundarna när vi kom så de fick sträcka på benen. Segra skötte sig fint. Visade sig frn sin bästa sida vad gällande inkallningen. Duktig tjej!


Sedan fick Kennelpappa leka lite med Segra och råkade trampa henne på hennes lite onda tass. Då bliv hon lite sur! Det finns tydligen lite humör i denna underbara lilla hund! Jag gillar skarpt att hon har en hög tröskel till det!



Vi pratade och babblade i timmar! Det är så himla roligt att komma dit! De är så omtänksamma och roliga. Lättsamma!

Segra och Stella fick komma in också. Skönt för dem då de legat i bilen länge. Jag är ju lite larvig med det där.....

De tycker INTE Segra ser stor ut! Haha där fick ni.... **ler**


Sedan begav vi oss hemåt! Tack för gott sällskap Fam Lembke!


Onsdagen var vi i Västervik och tränade. Gick bra. Segra känns lite tung i kropppen. Liksom trött! Antingen är det löpet eller också växer hon.



Vi fick till riktigt bra träning tycker jag. Hann köra igenom alla mina tre rejält! Skoja gör framsteg i vittringen!!!! Och allmänt. En för mig svår hund att träna. Men jag lär mig mycket på henne!!

Nike fick simma lite med. 12 min. Och Segra fick simma 25 min med. Hon brukar fixa det och träna men i dag blev det för mycket. Det händer nog mycket med henne nu!


           


En riktigt bra dag. Både Adelia och jag var nog väldigt nöjda! Duktiga tjejer vi har!!!


Fredagen var Edit frn Örebro här och tränade. De är så himla duktiga! En riktigt rolig tollare. Pigg och alert som sjutton!


Ett möte på em som slog väl ut. Finner inte ord av den lycka jag känner!


Firade med kaffe med förman och fru!





Av Ingela Karlsson - 4 februari 2014 22:45

Helgen har spenderats med god vänner i Kungsör!


I fredags åkte vi till Kungsör där Siv S, Carin B, Synnove M och Kjellaug S och Towa L skulle hålla clinic!


Siv lyssnade jag på förra året med. Hon är otroligt lätt och rolig att lyssna på. Alltid inspirerande. Men det var mycket som var likt förra året. Hade önskat mer nytt! Men som sagt hon är helt underbar!!!!



Sedan på em var det Carin Bengtsson. Med sin Vallhundens Lyxa är hon en av de få som imponerat på mig. Jag är inte den som blir impad till höger och vänster. Bra eller dåligt? Skitsamma. Men på SM 2012 kommer hon helt ny och går in och gör i mina ögon det SM:s bästa rundor! Herregud så fint!

Hon var helt enastående att lyssna på! Så duktig, så planerad. Jag skulle absolut inte kunna träna på det sättet. Vill ha mer spontanietet. Men för henne passade detta perfekt! Och jag är verkligen imponerad av henne!

Jag var så otroligt fascinerad! Väl värt att lyssna på!

                 

Söndagen började med norskorna Synnove och Kjellaug. Svåra att förstå. Första timmen förstod jag inget. Johanna och Helene översatte lite! Efter pausen gick det bättre, kunde begripa en helhet! Och så mina tolkar.. hihi De var verkligen bra. Så roliga med sina rollspel! Skrattade så jag tjöt!!! Och jag var inte ensam om det!

De var riktigt bra!


Em var det Towa Lind. Hon var helgens bästa! Jättebra tänk. Hon pratade mycket om det här med grunder, allmänlydnad och så. Det är ju precis min tro! Lätt att lyssna på. Otroligt duktig att variera mellan teroi och praktik!

Precis så tänker jag i min träning. Att ha ruggigt bra allmänlydnad, göra skillnad på det och inlärningslydnad, då är det lite lättare på ngr sätt! Tyvärr hann hon inte medden sista delen. Miss i planeringen! Synd! Hade velat hört just tävlingsdelen.

Klart en av helgens bästa!



Helgen var rolig med mycket skratt! En av mina förebilder var med, Lillemor. Hon imponerar på mig!

Jag och Skoja har förmånen att ingå i en grupp som ska coachas av henne under året! Det ser jag fram emot!


Måndagen innebar jobb. Tävligsträningskurs, rehab med Nike och Segra, och däremellan en oanmäld KRAV påhälsning där de skulle kolla djuren och deras omgivning! Vi gick igenom med +! Skönt! Hon tyckte vi hade runda djur.... och de är i oerhört gott hull! Det ska klipparen med ju! Bra foder ger bra hull!


Kursen gick super. Är så himla kul!!!


Rehab gick också bra. Jag och Marie var överens om det jag trodde. Det tråkiga är att Marie nu är tjänstledig 1 år.

Nike är enastående. Hon är bättre i kroppen nu än hon var sist. Gud om det kan gå ett tag till!!!

Jag är inte redo. Kommer väl aldrig bli det. Hon är mitt allt, min skugga, mitt syre, min lojala följeslagare. Älskade hund! Hon fick lite el! Skönt sa hon!



Segra fick också lite el. Gick bra. Lugn och enkel att hantera. Så duktig trots sin låga ålder! Älskar den hunden med. Så oerhört enkel och smidig! Och liten..... hihi



Kvällen innebar ju sim. Det gick bra. Adelia och jag avhandlade ju en del. Herregud vad vi pratade! Var värre än vanligt!



I dag har det varit specialsök på Specialhunden. Segra skötte sig superfint! Hon är så lugn och cool. Indra är en stjärna på detta! Verkligen. Hon glänser i detta!!


Mick har gått framåt med stora steg. Han är så duktig trots höglöpande tik! Snygga Mick!


På kvällen har jag haft valpkurs. Oj oj vad roligt! Underbar grupp!


Ovido - Quiz & Flashcards