Guldhund

Alla inlägg under juli 2012

Av Ingela Karlsson - 31 juli 2012 22:02

I dag sov jag länge till strax efter 8! inte vanligt i detta hus! Andreas var vaken tom!


Vi åt frukost och med tiden begav vi oss till djuren där vi i dag skulle dela dem från sina mammor. Alla ska prickas av i blocket. Statstik, statistik....


Vi flyttade dem ju går så i dag var de hungriga då det var bara bete i den lilla lilla hagen för max en natt! 

Skoja fick ta in dem i fållan. Åh vilken tur vi har henne. Hon är så duktig i arbetet!

Vi fick en större delen, sedan blev det problem. Men Skoja fixar in dem. Tog alla kommandon, sköter sig i tajta arbetet i dag. Hon är ju lite välan het den där damen men jäklar vad fint hon rörde sig inne i fållan när hon skulle flytta dem från grindarna. Trångt men hon kröp under magar och mellan ben för att komma dit jag bad henne. Imponerande att se, får man säga det som sin egen hund?


Skoja kan även valla Ulla!


        


Vi delade dem och i stället för att valla bort dem till nya hagen som var kanske 500 meter bort så kör vi dem i kärra så de ska tappa lite mot mammorna!

Första vändan fick Evert åka med. För har vi en stor pappa med så blir lammen superlugna när de släpps ut. 


Vi sorterade in i en fålla va 20 st som skulle på kärra. Arne fick varje gång följa med in i fållan för att då är de lugna när de delats. Annars blir de stressade och vill hoppa. Fascinerande vilken inverkan han har. Snäll som han är vår finaste Arne så finner han sig i att bli flyttade 100 ggr. Till slut visste han vad som gällde så han gick själv. Bästaste Arne!


Ulla retar gallfeber på Skoja!


Efter att prickat av alla, flyttat lammen skulle vi flytta tackorna till nytt dåligt bete. De ska sinas och nu ber vi till gud, som om det fanns ngn.... att ingen får juverinflammation! Usch! Det är det värsta med detta. Men dåligt bete brukar hjälpa.

Skoja föste i hop dem och bytte hage med dem. Pärlan!


Lammen fick däremot gå ut på ett superfint bete. Kraftigt och massor! De kommer bli stora som hus!


Sedan säger Andreas när vi är hos mammorna att det är en tacka där med bagg lamm! Jaha. Då har hon rymt ur hagen under natten. Vilket vi inte noterade. 

Men Skoja fixar det. Vallar i hop den mot mig och jag fångar mitt bagglamm! Wow vad bra det gick! 




I dag har Skoja jobbat kanonbra. Lydig, självständig och bara fixat det.

Hon blir ganska trött då kondisen tappats på dessa alla veckor. Dessutom var hon ju inte fullt återhämtad fysiskt efter höftskadan. Men nu är hon på g!


Skoja älskar Ulla som är uppe i trädet!


Efter allt jobb tog jag hundarna och åkte till sjön med. Viska, Nike och Skoja simmade som stollar. Ca 5-600meter fick de i benen. Witch fick vara bunden! Kort promenad efter.

De beter sig verkligen som idioter när vi är och badar. Hur galna kan man bli? Fast jag säger det med kärlek! De är väldigt underhållande!


För kommer hon loss och jagar, då har vi en hund mindre. Då stryker hon med. Och det vill jag inte. Jag är livrädd! 


Tack för all hjälp i dag Conny! Vad gjorde vi utan dig? Tack för lånet av Conny Lorna.... hihi


Sedan hem. Andreas for på speedway, hur roligt det nu kan vara. Sam spelar fotboll. Jag har inte gjort ngt vettigt. 


Idag vid badet och den korta promenaden slog det mig igen att vad fjuttigt det känns med nu bara fyra hundar. Molle är ju på kollo under löp.

Men vad tomt det känns. Hon är verkligen saknad. Ingen diesel man får gapa på när hon går och lufsar i sin egen värld. Fast jag saknar det, när hon var med mig gjorde det mig galen. Så knäppt.




Av Ingela Karlsson - 30 juli 2012 20:00

Ja dagarna går framåt. Man går som i ett vakum. Har man djur så måste man ta och göra det man måste vare sig man särger eller inte. De är beroende av just oss!


I söndags var det dags att gå igenom alla djur. Alla som var kollade fick en prick i pannan med en fin orange färg!

Alla lamm ser fina ut, inga hältor på någon. Inga sår att ta hand om. Skönt.

Dr var inte villiga att röra på sig. Skoja fick jobba som ett riktigt svin faktiskt. Jag var lite halv förbannad ett tag, men det hjälper ju föga. Tar bara energi.

Hon gjorde en sådan praktvurpa att jag höll på att få en chock! Såg ut som en riktigt otäck olycka!


Våran lilla stjärna!


 


Hon vallar på ett större plant område med större stenar som står upp väl synliga. Vad gör hon? Jo jag skickar iväg henne höger och hon far i väg som en katapult. Väjer inte för den fullt synliga stenen, även för mig 100 m bort!!!!!!!!!!!!!! Slår dubbelvokt över den. När hon ska upp får hon verkligen kolla vilket hon kom åt. Annars reser de sig ju bara och kutar igen. Men denna gång fick hon kolla upp lite. Såg otäckt ut.



Men hon fortsatte ju med det hon skulle och gjorde ett superjobb med galningarna! Hon jobbadoch sprang och tog alla kommanon i farten. trots trättheten tappade hon inte huvudet! Duktig mattes tjej!!


En annan av våra stjärnor!


 


När hon kommer tillbaka är hon helt nedblodad. Huvud, tassar, ben bringa.... Ett stort bett i tungan och ett jack i mun vid en tand. Hjälp vad det såg ut.

Jaja i med henne i badbaljan. Hon var trött. Låg där i svalkan säkert 5-10 min! Hon är så duktig denna lilla hund!


Hon flyttade på 240 djur, tröga för de ville bara beta och inte in i fålla. Men hon gjorde det.

De fick byta hage efter genomgången och så bytte vi hage sent i kväll igen, för att samla i hop dem och dela dem i morgon. Att byta hage är bara strategi. Hihi


Alla våra stjärnor. Varav en är en vacker stjärna på himlen.


           


I dag har jag haft träningstävling. Det var totalt 13 ekipage. Enastående att de lägger så mycket tid på sina hundar. Ambitiöst verkligen!

Och jag förstår dem. Att tävlingsträna ger en sådana möjligheter att träna bort saker de gör som man inte vill ha i situationen tävling. Man kan göra så mycket med en tävlingsträning!


Vår bortskämda 9 åring!




Det gick bra i alla fall. Adelia kom en stund innan så vi bara pratade och bara var. Det behövdes tack min vän! Det behövdes verkligen. Har noll energi. 


Jag fick ett fint paket av henne. Det var en dusch gele i den underbara serien Oriflame har med Honey doft. ÅH älskar dessa produkter, är min absoluta favorit! Och så en kylklamp med kork. Som man kan ha i kylväskan och när den tinar har man kallt vatten till hunden. Jag själv dricker ju varmt.... hihi

Tack snälla! Ska inviga dusch cremen i morgon!


Vår så otrolig älskade och saknade Luzille.



Efter den roliga träningstävlingen som ger mig energi, for vi som sagt ut till djuren för att flytta dem då. Det gick bra. Skoja fixade det galant och de var villiga för de hade åtit upp maten på dryga dygnet där! 


Den mattesjuka cockospanieln.




Dagen har varit rolig. Att träffa alla hundmänniskor får mig att tänka på annat. På fm satt vi ett par st och pratade om folk och om det som hänt. Tack!!


Avslutar med en bild på min älskade Guldhund!


 






Av Ingela Karlsson - 28 juli 2012 22:45

Nu har det gått ngr dagar sedan vår älskade Luzille lämnade oss så hastigt!


Jag ropar på henne vid maten, men hon kommer inte. Blir inte sur för hennes pipande. För det finns inget pipande.

När de ska ut ropar jag på henne. Flera ggr, irriterat då hon alltid är så diesel. Men då ropar Andreas från köket: Nu blev det väl fel va? Och ja det blev så fel. Fanns ingen som kom.


Jag saknar henne så otroligt. Jag har inte förstått hur mycket hon betydde för vår flock. Hon har alltid varit en sådan diskret hund. Men herregud så tomt det är, vilken plats hon hade. 


Lekfull trots åldern!


         


Vi kan båda få för oss att hon piper utanför dörren när hon vill in. Jag saknar hennes ylande när hon är glad. Hon lät så mysig, mjukt och ett fint luzerner yl. Som sin mor.

Jag saknar hennes springande under knäna när man lagt upp benen på fotpallen, då skulle hon klia sig på ryggen.


Galenpannan!



Jag saknar att hitta täcken och filtar överallt i sovrummet.

Jag saknar allt det där som gjort mig galen i bland. Jag saknar henne så det gör ont i kroppen. Som att hjärtat ska slitas ur mig.


Så fin hon var!




Tårarna rinner när jag skriver detta inlägg. Minnena gär ont, korten gör ont. Allt gör ont.

Pratar ogärna om det för det går inte ännu. En del kanske tycker jag är märklig som inte gråter när de frågar om det, men jag stänger av. Min kropp klarar inte att ta hand om det. För då faller jag. Jag släpper ut lite när jag är själv.


 



Vi sålde henne som 9 v valp. Och vi fick tillbaka henne som dryga 4 åring. Väl injagad och vi fick fem fina år med henne. Men alldeles för få. Det har skjutits massor med hare för henne, många jakter har det blivit. Många långa och fina drev. Hon var en eftertraktad harhund som många ville jaga med. Snören åkte runt med henne överallt.

Snören älskade hon. Det är ju han som jagat mest med henne. När han var i antågande var det inte diesel. Då var det turbo! Hon blev helt galen. Hoppade på honom! Hon hoppade aldrig på ngn annan. Bara Snören. Hon vill aldrig sitta i knät. Men på Snören satt hon alltid hos. De var ett fint jaktpar.

Och jag vet att Snören är lika ledsen som vi är. Han förlorade ju sin bäsa jaktkompis och vi vår underbar familjehund.


Tack Snören för allt jakt du gav henne. För att du ställde upp och tog henne vid vattenkollarna vi gjorde. För att du alltid ställde upp för henne! Hon älskade dig verkligen! Och du henne.


  


Det är så fruktansvärtt tragiskt det som hände. Så sorgligt. Så traumatiskt. Hon bara la sig ned och dog. Utan förvarning. I efterhand förstår jag att hon sa farväl till mig uppe på kontoret. När hon gjort det så gick hon ned och la sig och somande in. Helt odramatiskt. Usch jag får sådan ångest när jag släpper det inpå mig.



Detta kort är Luzzan i ett nötskal! Hoppar och öronen åt alla håll.


 


Gabbe som sköt sin första hare för henne!


 




Av Ingela Karlsson - 25 juli 2012 17:24

Dagen började så bra. Kaffe, planer för dagen med kära syster, träffa vårt fadderbarn som kommer från Lettland till Sverige. 

Gårdagen under promenaden var hon lite slöare än vanligt inte fullt så sprallg som hon varit en tid. Ville inte ligga under täcket i natt när Andreas lyfte på det och bad henne skutta upp.

I morse var hon itne helt ok. Men åt glatt, gick ut med tvekan, men så är det alltid!!! Jag tyckte hon verkade ha lite vätska i buken, men det har hon när hon druckit mycket,  vilket hon gör ofta. Men vi hade koll på henne och sa att hon var inte som hon skulle.


Redan i går tyckte jag hon var ngt ljusare i munnen. Men det var heller inget konstigt då det går upp och ned med det efter operationen.

I dag var hon lite ljus så hon fick lite extra blodpudding vilket hon slukade! Åt mat och det med god aptit.

Vi hade ögonen på henne, men inte direkt orolig. Hon var ju nästan som vanligt. Lit slö men ändå glad och med.



Jag satt vid datorn. Luzzan var med upp, lite slö men med upp. Jag satt i telefon kö om trasig vara, 18 min. Hon gick ned under den tiden. Efter det ringde en kvinna och ville köpa en flock tackor. Vi satt och pratade och Andreas kommer upp helt märklig: Men Ingela, Luzille är ju död!!!!!!!!!!!!!!!!!!



Jag flyger ned och där ligger hon. I soffan. Död! Jag blir nog chockad, vet inte riktigt vad jag gjorde. Det tog ett tag innan tårarna kom, att jag förstod hon verkligen var död. Är du säker sa jag till Andreas flertalet ggr. Svaret var samma varje gång. Ja hon är död.


Jag är i chock, hela vår familj är nog i chock. Så traumatiskt det blev.

Hon lämnade oss bara rakt upp och ned! På dagen 9 år och 5 månader. Har inte ord. 



Jag känner mig som i trans, det känns som jag ska gå sönder inuti. Vår underbart, fantastiska älskade flock har nu mist en medlem. En så högt älskade medlem, som betyder så mycket för mig, mer än vad jag trodde.

Flocken känns liten bara vid tanken. Ingen galen Luzzan som vovvar sina långa vackra välkomstyl. Ingen Luzzan som drar omkring med täcken i hela huset. Ingen Luzzan som ställer sig mellan benen och ska bli kliad på ryggen.

Ingen Luzzan någonstans.

DU saknas vår flock. Himlen har fått en klar och stark stjärna tänd. Men jag hade helst behållt denna stjärna själv. 



Du saknas oss älskade Luzille, du fattas oss så oerhört, mer än vad du kan ana!



Du var en fantastisk hund, en fantastisk jakthund och vilken fin hund i flocken.

Vi kallade dig diesel med kärlek, och det gick oss på nerverna ibland med din sävlighet. Men åh vad vi kommer sakna detta. Vi kommer sakna sig och din närvaro varenda dag. Du tog större plats än vad du visste, då du alltid höll låg profil.

Du var en norrlänning ända in islutet trots du bott hos oss sedan du var 4.



Här kommer en liten bildkavalkad på denna underbart fantastiska jakthund, familjehund!


                             

           




Av Ingela Karlsson - 20 juli 2012 19:30

I går fick vi ett ryck och for in till Söderköping för att kolla efter en garderob. Hittade en men den var på utgående! Skit!

Vi fick med en kontorstol med hem till Sam i alla fall och vattenflaska!


Efter det for vi till Smultronstället och åt glass! Mums! Jag okade typ 1/ sedan så fick Andreas äta upp den... också... Han är helt makalös med glass den där karln, och Sam är likadan! Mysigt hade vi det i alla fall.

Vi gick en runda och kollade in båtarna. Nu är jag INTE ngn sjömänniska, men visst finns det fina!!


   


I dag har jag vallat. Träffade Bibban i vallhagen. Hon hämtade djuren med Spot och jälar vad lugnt och fint det gick! Sedan i hagen gick han sådär rasande bra. Ragge var inne med och han tänder lite mer för varje gång.


Skoj då! Jodå hon gick fint. Fick träna "stand", korta kommando i lina. Gå ur balans, ta dem till punkter, delningar, övningar med de delade djuren.

Hon gick riktigt bra helt enkelt!! Min Baby Doll!!!


Sedan till syrran. Har varit där hela em. Vet inte när vi hade den tiden sist!!! Kul hde vi och avhandlade massor med saker!! kul. Omeltt lunch fick jag på goda ägg. Sedan har jag matat alla höns och ankor med bullar i vatten... Och så blev jag fadder till hönana Beatrice! Det ni!


   

Av Ingela Karlsson - 18 juli 2012 19:15

I går for jag mot typ Vreta Kloster för träning med Helen, Sofa och och Susanne. Som sedan visade sig bli Anders med.


Jag åkte lite hejjsan svejjsan.. men sedan var jag rätt!

Fick en god lunch att ladda med! Tack!

Sedan for vi åter mot Linköping för att träna på klubben. Lite annorlunda sätt att träna på än vad jag gör men det är ju bara nyttigt!

Skoja fick ett pass och vi kikade på ff. Hon tänker myyyycket vänster men jag kör på ungeför som jag gjort. Vi diskuterade lite ink med stopp med. Har inte påblörjat det med Skoja ännu av förklarliga anledningar. Men att prata om olika varianter är ju bra. 

De andra hundarna skötte sig så fint! Vi avslutade med lite kaffe i solen!


   


Sedan for jag hemåt för att ha en privat träning på kvällen.

Ett jätteduktigt par som verkligen jobbat med sin hund! Underbart att se verkligen. Den har förändrats. Och jag kände mig överflödig i slutet. Den känslan var rolig!!!


     


     

Av Ingela Karlsson - 16 juli 2012 14:15

I dag är första dagen på semestern. 4 veckor.... Har svårt att gå och dra i 4 veckor så lite jobb blir det. Lite privata träningar, och så lite tävlingsträningar! Det blir kul!


Dagen har varit som bäst!


Började med lydnad på planen med ett gäng tjejer och doggar. Gick bra. Skja fick ett litet pass och en ruta som hon faktiskt satte! Inte gjort ngn sedan 3 juni, och den var inte befäst innan. Den kanske vilade sig i form?


Efter det till fåren och valla. Skoja fick gå två små korta pass. Ur balans, fösa, korta kommando, bärjade med stå träningen. 

Ville inte åka hem!Men det var jag tvungen till för att Evelina skulle hmta mig och vi skulle fara till Adelia på SE LCH fest!


Hon trodde aldrig hon skulle få sitt SE LCH så hon sa hon skulle bjuda på fest då. Och vi förstod dirket att detta skulle hon förlora. Och mycket riktigt i maj satte hon och Bianca det! Och lite partaj blev det!


Mycket god mat. Vilken människa att göra mat! Och värdinna!


Vi hade en superkul kväll med många galna skratt och kommentarer. Har en film på Ann som jag skulle vilja ladda upp, men vete sjutton om jag törs! Hon har lite undervisning i ett känsligare ämne i kvinnornas värld!! Ja herregud vad vi skrattade!


B fick träna fjärr med mig, hon låg vid mina fötter eller satt med huvudet i knät. Hon är så underbar den hunden! Så underbar!


Andreas var snäll och hämtade mig, han är så snäll så min sambo!


Ja som sagt första semesterdagen kunde inte varit bättre!


 


Av Ingela Karlsson - 15 juli 2012 13:30

I går var det en rolig fest! God mat och en del prat kan man säga. Skratt blev det också!


I dag på fm har vi flyttat djuren. Skoja fick vara med och fösa ihop dem. Det gick på nolltid, när de ser henne så samlades de. Det går bra i denna lilla hage för den är bara ett par hektar. Men det är värr på de stora fälten där är de inte lika angelägna att samla ihop sig!

Skojigt för henne i alla fall att få valla lite lite grann. Kanske 4 minuter.... i snöre...


På em var det kursavsluning på Allmänkursen. Vi skulle lägga spår i dag, med en böj i för dem. Alla hundarna skötte sig jättefint. Bomsa hade jättesvårt förra gången gjorde ett jättefint spår denna gång! 

Alla hundarna klarade det galant. Det är så roligt med dem!

De vill fortsätta i höst igen så då kör vi en vända till. Aktivitets modellen, lydnad och skogsarbete!


Sedan var det sista tillfället för tävlingslydnadskursen innan semestern. Det gick jättebra för dem. Ett härligt gäng!


 

Skapa flashcards