Guldhund

Alla inlägg under mars 2011

Av Ingela Karlsson - 31 mars 2011 09:30

I dag var det att kliva upp tidigt. Kvart i 6 ringde klockan. I dag var det vallpass inbokat. En privat timma med Peter Nilsson. Dagen kan inte starta bättre!"


Men innan dess skulle jag väcka Sam. Hans klass skulle till Vammarskolan och hälsa på i dag. Jag tror att det var lite nervöst men väldigt roligt!

Nu känns det som att de är lite för stora för skolan, och lite för små för Vammarskolan.


Han gick ned till bussen i alla fall då vi ska lämna in hans cykel i dag på reparation, igen...


Jag åkte mot Norrköping. Väl på plats körde vi gång direkt.

Han tyckte hon fått jättefina flankeringar. Hon höll sin linje runt om, även om hon var tvungen att slå tillbaka. La sig fint på andra sidan i balansen. NÖJD!!


              


Sedan gjorde vi lite fösningar men det var inget vi skulle jobba med, men för att variera fick hon fösa någon minut. Så vi arbetade inte med vårt problem att balansera flocken. Vi hann inte dit.


Och oj vad springiga tackorna var! Skitkul för oss som jobbat mycket på gamla tackor som står som stenstodar. Men krävdes lite mer av fröken. Det klarade hon bra.



Sedan tyckte han det var dags att stå fel men ändå kräva hon skulle ta kommandot. Det var lite svårt för henne i början, men vi fick till det riktigt bra! Tycker hon är lydig, väldigt bra med ligg kommandon. Det jobbar jag alltid med, att ligg betyder ligg! Någon gång kanske jag släpper igenom det men 1 av 100. Utan det är det svårt att få till ett bra flyt i träningen.


Vi provade med att skicka henne, jag backar undan lite och sedan står still så fåren är hos är hos mig. Hur arbetar hon då? Då är hon liksom under fritt arbete.

Hon gjorde det superfint. Fick säga till någon gång då hon blev nära. Men annars jobbade hon ganska bra på sin linje där ute. Häll dem. Stod de still så låg hon. Fick de rymningstankar fixade hon det.


Järngänget



Skoja fick mycket beröm. Han tycker hon är en riktigt duktig hund, det är bara matte som ska machas. Hihi Han hade bara fina ord att säga om henne. Hon är en riktig naturbegåvning fröken.

Men vi insåg att en timma är alldeles för lite för oss. Så vi pratade om att vi ev skulle se om jag kan få till ett par timmar med honom nu i april när han ska i trakterna.

Så det ska undersökas! Jag väntar på svar!


Jag är så satans nöjd med henne. Hon är en underbar hund att arbeta med.



Var kvar och träffade de andra med. Var kvar på deras timmar med. Alla hade gått framåt riktigt mycket de med! Jättekul att se!


Hem. Pratade med Sam om dagen. Det hade varit bra och han ser fram emot att få byta skola nu. Härligt för dem, ett steg framåt i livet.


Sedan var det dags att ta emot ett ton färskfoder. Sortera och så.

Andreas for in till stan för att leverera och lämna cykeln.


Jag fixade med djuren och sedan for jag på årsmöte. Sedan en vända till djuren igen. Allt lugnt. Gullis och Gullis mår bra! De är så gulliga. Man kan sitta länge med dem. Och mamma Sassa är en jätteduktig mamma, men hon börjar bli rastlös. Men så är det att vara mamma, man ska stå i box i en dag mer än vad man har i antal lamm.


I natt har vi lammvaktshjälp. Hoppas det blir några lamm! Det är ju stort att vara med dem i livets start! Dessa små liv med sina långa ben!


I morgon är det djuren igen, hundarna och in till mamma på middag!


Min egen stjärna

Av Ingela Karlsson - 30 mars 2011 09:15

Nu börjar lammvaket. Ännu kör vi inte varannan timma men var tredje timma ungefär. Tills det drar igång! Då är det tätt mellan besöken..


I morse var Andreas där efter jobbet och jag var där sedan. Så har dagen rullat.


Jag har haft kurs från 11.30-21 så jag är lite mör i knoppen. Men vad kul det varit.


Vi har gjort lite roligt i dag! Haha Jag undrar vad mina kursare egentligen tycker om mig och mina idéer! Haha Jag tror nog de står ut!


Söt som socker.... vild som få...


     


Alla 3 kurserna har gått bra. Mycket träning på momenten och helheten även denna vecka. Ser att det går framåt.


Jag märker att flera har lite tungt i sin träning nu. Inte konstigt säger jag. Man har sämre och bättre perioder. Jag tror det bara är så det fungerar så man kan utvecklas.


Jag försöker förmedla till dem att de inte får tappa glädje i sin träning, att man inte får fastna och tänka bara moment. Eller moment kan man tänka men man måste alltid motiveta hunden att göra det jag säger åt den att göra.


Mitt hjärta!


Hunden gör ju bara det den tjänar på. Och då måste jag erbjuda det den vill ha mer eller mindre. Men det viktigaste är att man ska ha kul under tiden man lär in och när man tränar för att bibehålla bra saker. Påminna hunden om hur kul det är att springa till konen!!!! Hur kul det är att hämta apporten med snabba greppanden osv..


Jag hoppas jag når fram och att de är vid gott mod nästa vecka. Tycker de verkade lite mer tankfulla i slutet. Det gillar jag!


I kväll är det lammvak ett par gånger innan sovdags. Ska dit två gånger innan jag lägger mig tänkte jag. Andreas kollade dem vid 7 halv 8.


Sylvia, Gunsan och Ulla är lite skumma...


Just de ja. När Andreas kom i kväll så låg Dietta på rygg. Dietta är en ungtacka som ska lamma för första gången. Kommer de på rygg kan det gå fort, de dör.

Men Andreas kom nog i tid. Hon var lite flåsig och så men ok. Phu... det är det värsta när de är dräktiga att de lätt hamnar på rygg när de ska upp.

Av Ingela Karlsson - 29 mars 2011 01:30

De första små barnen har kommit!!!

Jag åkte bor till djuren fast jag inte skulle det då Andreas snart skulle dit. Men jag åkte bort och man känner på atmosfären när man kliver in att det är något!


Jag gick fram och öppnade grinden, alla 73 tackor stenglodde på mig. Jag spetsade mina öron och så... där ja.... Bäääää lät det lite ynkligt!


Sötbild på Enzo


  

Där stod fina Sassa med sitt lamm! Hon var lite orolog i blicken så jag förstod hon hade ett lamm till! Och mycket riktigt stod det ett par meter bland de andra tackorna! Hon var superduktig när jag flyttade henne till box. Skoja var platsad för att inte stressa, men när tackan for runt mig skulle hon stoppa henne. Vilket resulterade i att Sassa blev skitförbannad och flög på Skoja, som nästan hann undan då det var trångt. Hon touchade Skoja så hon flög in i en tunna men det blev ingen hård smäll. Skoja blev inte rädd utan ville tukta Sassa, vilket hon inte fick... Så kan det gå när man inte hör..


  


De är inte döpta ännu, men de heter Gullis och Gullis så länge, det brukar alla få heta i början. Jag tror de ska heta Christer och Totte, då Sassa är döpt efter Sara och hennes kille heter det. Jag trodde absolut inte att hon skulle bli först ut! Jag höll på Gunsan. Hon var först förra året!

Tyvärr har jag inga bilder då Lorna fortfarande inte skickat dem.


Sedan hem igen. Det gamla vanliga. Hundarna har fått sitt. Anki kom med sina troll. Jag väntar på att Moltas ska få bli pappa!! På måndag är det 63 dygn.


Den vackra!

 


Laga mat gjorde jag i morse. Så det var bara att skala potatisen. Det blev en gryta med älgbiffar. Och det blev verkligen gott. Jag älskar älgkött!!!!


Sedan dusch!


Jögga kom och hämtade Sam och mig! Vi skulle till Gusum för att ha info möte om Vammaraskolan. Freddy, Sackis husse har det.


Det gick bra. Men jag tycker de kunde bjuda på kaffe!! Jag var kaffesugen så jag höll på att smälla av!


Sedan hem och prata lite om det hela!


I morgon är det en lång dag. Djuren, våra hundar och sedan kurs 11:30-21. Sam har dessutom innebandy. Men där är pappa med!

Av Ingela Karlsson - 28 mars 2011 10:00

 Dagen började som en vanlig dag. Upp med Sam, som INTE är rolig på morgonen att väcka...

Sedan kaffe och fixa med det som ska med på kursen. Farmor är här och herregud vilken stor hjälp hon är!

Hon är helt fantastisk. Vilken energi hon har.


Hon har hjälpt oss mycket genom åren. När farfar levde och Sam var liten ställde de upp till 200  %. De kom ofta upp och hälsade på, och de var så engagerade i honom. De var barnvakt åt honom ofta när vi båda jobbade. Jag började jobba ganska tidigt då jag fick lappsjuka av att vara hemma. Det är så fina minnen av Gun, Bosse och Sam tillsammans.


Zebs lillebror, söta Enzo


        


Nu när vi har så mycket att göra håller hon ställningarna här hemma. Fixar och donar. Det hon helst inte gör är att laga mat, så det gör jag. Förutom en dag då brukar det bli farmors pannkakor beställda av Sam.


I alla fall, kom in på ett sidspår där, så var det kurs. En bra kurs. Vi jobbade lite med platsen, återgångar och linförighet främst.

Blåste gjorde det i början men jag fick låna en skön fårskinnmössa av Sussi. Oh vad den var skön!! Vill ha en sådan!


Nemo funderar över vilken apport....



Andra gruppen. Ett bra pass. Lite mentalt prat. Att man behöver inte tävla om man inte vill, man kan träna och ha kul med hunden ändå. Jag har absolut inte tävlingskrav. Vilket jag tror en och annan tyckte var skönt att höra.

Vi jobbade med enskilda moment och kommenderingar i sin klass. Lite platsträning med!


I träningen är det så lätt att fastna i fel tänk. Man får inte glömma att arbeta för att behålla det som är bra, och det kan man genom att i stora drag belöna mycket på det som man vill ha mycket av! Slutar man det så försvinner det där superbra med tiden.


Sockersöta Baby.



Viska tränar jag med mycket bus och belöningar. Hon ska ha en glad och positiv förväntan i det vi gör.

Tex rutan. Ska göra ett skick med belöning på läggandet. Det är min tanke. Men sedan gör en sådant perfekt konskick! Då får hon alltid belöning för det!


Efter kursandet var det en sväng till djuren. Vattna dem och mysa med dem. De är så tjocka och fina. Gun blir nog först ut. Man blir kvar där en timma utan några bekymmer.

När jag ändå var där så fick Skoja ett kort pass. Svårt att hålla balansen i fösningen. Men fina flanker, tog mina kommandon fint! Nöjd!    


Simma med hundarna, laga mat lite kvickt och sedan fara till Norsholm. Sim stod på tapeten.... och det blir ju alltid ngn historia,,, när Adelia och jag hamnar på samma ställe....


Jag var först. Adelia kom lite senare! In på kliniken och köpte foder till Witch.


Sedan fick Nike simma med flytväst i dag.

Hon kändes bra och fick simma tre pass. Skoja busade och hoppade i, man får inte ha två hundar i men de simmade så fint och vände så fint åt samma håll bredvid varandra så jag blundade för det denna gång.



Skoja simmade själv 2*20 varvat med streamern på. Sedan tjuvsimmade hon med Nike 9 min och med Bianca cirka 15 min.... Så hon har simmat. Men hon simmar så fint och bra. Samma tempo hela kvällen. Hon är lite kul. Undrar om hon kommer ha träningsvärk i morgon? Troligen inte...


Viska fick simma 2*17 min varvat med streamern. Ett par minuter i gången med den. Att jag vågade det i dag var för att förra veckan fick jag ingen reaktion på simmet alls.


Efter det så var det dusch och tork av alla. Har köpt ett gurka/melon schampo som jag älskar. Det luktar så gott!!!!


Sedan klädde vi på hundarna, gick ut till bilen med grejerna och gick och rastade av hundarna. Sedan ska vi åka.....


Vad kallt det är om fötterna hann jag tänka.... Haha Då har jag glömt byta skor! Så där sprang jag i dessa gummidojjor!

Men jag gick in och bytte. Ut i bilen. Ja då har jag glömt Viskas leksak, t.o.m lagt den i Norsholms egna burkar.....  Jaha in igen....


Sedan en annan liten olycka med... Haha Stackars Nike!


Sedan var det att bege sig hemåt. Skönt med bar väg nu!


Den vackra stollen i sitt fina ulltöcke jag fick köpa av Shadya. Under har hon sitt ryggbälte BoT som är så bra!!!


        


Väl hemma. Pratade med Sam, eldade, myste med hundarna och bara slöade lite!


I morgon ska vi till Gusum för att få information om Vammarskolan! Herregud han börjar klass 7! Spännade för dem!


Min vackraste

Av Ingela Karlsson - 27 mars 2011 08:45

..sträning har det varit i dag.

Var på plats klockan 9. Adelia var redan där, och så Sara... kom sent! Någon hade glömt ställa om klockan.... inte jag, inte Adelia....


Ställde upp en elitplan med ett par lite längre transporter. Annars transportfritt.


Nemo tränar på att yla.


        


Jag hade planerat denna dag som en riktig tävlingsdag i stort sett. Började med eliten, sedan trean, tvåan och sist ettan.


Som tur är man omgiven av många människor, som gärna hjälper till. Därav går det att ordna detta.

Och det var hela 25 starter! 5 elithundar, 5 klass 3 hundar, 5 klass 2 hundar och 10 klass 1 hundar!


Fritt följ i grupp, därav lite galen skärpa... riktigt kul!



Grillen tänds också så man kunde grilla sig en korv eller vad man nu hade i sin matlåda.


Det blåste och var inte så varmt men inte superkallt. Kyligt,....


Vi började strax efter halv 10 och höll på till cirka 15:30 tror jag. Sedan var det prat efteråt så man varinte hemma förrän 17.


Det som jag gladdes mest åt är allas fria följ/linförighet. Jag ser sådan förbättringar hos var och en. Det gör mig så glad.

Och man ser vad slit i detta moment betyder. Vi har arbetat mycket med det. Och kommer göra det i fortsättningen med. Jag lägger väldigt mycket tid på just fria följet / linförigheten. Jag tycker dessutom det är så roligt!!!


Lottas söta troll Enzo som jag tog lite bilder på fredags. Sockertroll.



Tack alla för en helt underbar dag!

Tack för all hjälp, med stort som smått. Ett extra tack till Paloma som tog hand om Skoja åt mig tills mormor släpade hem Henne (Paloma menar jag då)


Sedan hem. farmor har packat ned en hel del. Och började steka pannkakor. Mums!


Dessutom så var det hockey. Färjestad slog ut AIK med 4-0 i matcher. Så stämningen var hög i huset.


Lite trött i kolat är jag allt.


Dagens bilder är från träningen i fredags...

Av Ingela Karlsson - 26 mars 2011 21:00

Det har inte jag varit. Jag har varit på ett strålande hummör.


Förmiddagen tillbringades hemma med lite av varje. Hundar som ska ut och så vidare.


Sedan bort till huset. Hade mer eller mindre tvingat Lorna komma med och hålla mig sällskap. Hon var inte ljummen... hon var på ett rasande humör. Haha jag frågade varför. Svaret var att hon hade vakant så...

Så det har jag spunnit på..... jag har sett till att hålla henne i gång lite....


        


Haha vi har en rå men hjärtlig jargong mellan oss! Vi skojade och styrde så hon skrattade många gånger faktiskt! Haha Jag tror hon blev lite gladare i alla fall.


Sedan for jag till mamma för att vi skulle få äta våfflor. Oh vad det var gott!!!


Efter det så hjälpte Skoja och jag husse att fodra djuren. Conny var med. Skoja var riktigt duktig!

Hon har inte varit med så mycket i själva bruksarbetet nu. Då de är så dräktiga så vill jag ha hund inne så lite som möjligt. Då de är ganska tjuriga mot henne nu, och jag är så rädd om henne, och om tackornas bebbar med. Så ingen onödig stress.



Efter det så tog vi ett kort pass innen på ungtackorna. Tycker hon börjar bli mer lydig, supersnabba lägganden. Kunna korta kommandon och flankerar riktigt bra mestadels. Stark i drivningen, lite svårt att gå rakt kanske, men stark. Är inte lika intresserad av att bara hålla flocken som hon var för en månad sedan.


Ska till Peter kommande vecka och ska bli spännande att se vad han säger. Något rätt borde jag ha gjort!



Efter det så for jag till huset och målade ett par varv till. Andreas kom och började att tapetsera tv rummet!!! Spännande!!


Sedan hem. Nu trött. Har förberett för i morgon. Det är tävlingsträning, med 25 starter! Herregud vad många!!! Men så kul att det är sådan intresse för det!

Av Ingela Karlsson - 25 mars 2011 20:00

Dagen började med papper, tvätt och det vanliga med djuren.


På morgonen har hundarna varit hemska. Viska är galen, löpt drygt en vecka..... då kan ni förstå.

Nike och Skoja är inte kula. De jagar mig, leker med allt, är allmänt rantiga.

Hualigen, ibland blir man lite trött på dem, för en kort stund. Fast jag älskar dem i alla fall...


Åkte bort innan kursen till Lorna för att lämna Moltas. Han ska trimams och vara där ett par dagar nu udner Viskas löp. Han får vara där nu när jag ändå inte ska ha kurs där. För då går han upp i atomer, och stressar i hjäl sig bara han hör min bil. Usch det är det värsta med att han inte är kastrerad.


Det gör mina tankar starkare att verkligen kastrera honom. En och annan tycker jag ska vänta och se vad det blir av hans kull. Som föds om drygt en vecka! Men det känns inte som så....


Sedan var det kurs. Ett underbart gäng.

Det var kallt och halv storm. Gänget var lite halvt ur humör i dag. En del åkte hem tidigare för vädret. De rent ut sagt vägrade att köra fritt följ med kommedering. hihi

Jag jobbade med var och en i ett eget valt moment. Nöjd där är jag!


Tycker ni Ulla ser stressad ut?


     


Det var i alla fall 3 kvar som jag körde med!


Vi gjorde ett fritt följ, med alla 3 på en gång. Det var en kul grej från början. Men efter att vi har analyserat det så insåg vi att det var många goda saker med det hela. Så det ska nog göras fler gånger! Kort kommer.


Sedan kikade vi lite på olika moment för var och en.


Ulla är den mest retsamma katt jag haft! Hon driver Skoja till vansinne!


  


Sedan hem. Vi har lagat tacos och ätit när vi såg på tv:n. Vi såg 101 sätt att åka ur....  Hur galan får man bli!!! Fast det är lite kul.

Efter det var slut såg vi Let´s Dance. Jag är inte glad!


Jag har hejat på Frank från gång 1. Har inte gillat Jessica någon gång! Jag gillar henne inte direkt som sångerska heller.

Frank har varit så bra.

Men i kväll måste jag säga att Jessica var lite bättre i en av danserna.

Och det såg ut som att Frank hade så ont i knäna! Fasiken vad synd!


Nu ska jag inte gräma mig över det!


I morgon ska jag måla vårt skafferi!!! Och lite annat med. Valla, promenera, fodra djuren, och en del annat troligen!


Avslutar med en bild på det vackraste.


 

Av Ingela Karlsson - 24 mars 2011 22:15

I dag började dagen med att borsta Moltas. Nu var han lite tovig faktiskt. Brukar försöka ta direkt jag känner eller helt innan det blir. Men denna gång har jag missat.


Efter bortsning blev det ett bad! Han fick prova det nya underabrt gott luktande schampot. Melon och gurka!! Han luktar numer ljuvligt!


efter det blev det en hårblås, och så blåsa hunden torr vilket tar sin lilla tid.  Och borsta han igen då förstås.


Lilla Prinsessna Rakel blev också genomborstad. Man måste ju vara fin när man r Prinsessa.


Min älskade katt Ulla Blåsladd


     


Sedan har jag gått igenom de som anmält sig till tävlingsträningen på söndag! Det är hela 25 stycken! Alla är mina kursare utom 2 som brukar komma och träna lite. Ska bli jättekl och det kommer bli en lång men rolig dag!


Vår underbara tacka FulBollis. Hon är inte så fin men hon är underbar! Undrar hur många hon får i år! Men än kan jag inte ställa kaffemuggen på henne....



Färjestad vann i kväll över AIK. Det var jubel här hemma.


I dag har det varit en sådan där dag då hundarna bara är för mycket! Superjobiga, speciellt då Skoja och Nike. Nike leker som en galning. Rystar alla leksaker, springer med dem och rystar dem så det ska slå henne på sidorna. Bara stora tunga leksaker,,,,,

Skoja har kasta i väggen leken. Springer oc leker med något som hon kastar i väggarna. Herregud.


    


Moltas och Prinsessan har vankat hela dagen. Till slut fick de sitta i tvättstugan innan jag blev nervklen på dem.


Tacka vare vet jag luzzarna dessa dagara.....


Denna tass är det många som är rädda för!



Farmor är här nu med så hon ska hjälpa oss att packa ned lite. Hon ska ta tvättstugan och styra med. Väldigt tacksamt med hjälp kan jag säga!


Annars har dagen varit som alla andra dagar. Nej egentligen inte.... Det skulle kommit färskfoder men det kommer inte.... Så då blev dagen så att säga nästan ledig... Sedan finns det ju alltid saker som man kan fylla den med.



Skapa flashcards