Guldhund

Alla inlägg under augusti 2011

Av Ingela Karlsson - 31 augusti 2011 10:15

I dag har jag börjat dagen tidigt med att fakturera lite.... måste verkligen göra det. Ligger efter. Men tråkigt och såå ont om tid.


Sedan kurs. En riktigt bra kurs.


Efter det var det att kolla till alla tre flockarna. Andreas jobbar in lite för att kunna vara ledig fredagen. Skönt.


Alla flockar har fått vatten och tillsyn. 


Vallade ett bra pass med Skoja. Att ta mycket kommandon medans hon är i rörelse runt dem. Går bra ibland och ibland inte. Men hon arbetade på bra nu.


Sedan kör vi en hel del flankeringar, höger och vänster. Att inte ta det hållet hon har i huvudet utan att ta det jag säger. Jag försöker träna mycket på det i allmänhet då hon gärna har en egen åsikt om vad som bör göras.... Helst på stora tackgruppen.

Min lilla stjärna. Hon är så älskade denna lilla hund. Hon har snärjt mitt hjärta totalt. Och inte bara mitt.


Efter det tog jag en runda med hundarna. Avslutade med att simma dem. Vilket kan ha blivit för mycket för Nike. Men hon har sitt BoT och sedan masserat henne. Lite Novafon hade varit bra om jag visste var den var...


Sedan hämta barn och laga mat.


Sedan kurs igen. En superkurs!


Och så gick denna dag igen!

Av Ingela Karlsson - 30 augusti 2011 10:00

Haha jag ler när jag tänker på det.

I går em frös jag så jag tände upp i kaminen. Satte mig under en filt i soffan en stund med en kopp hett te.


Nike, Skoja, Luzzan och Witch ligger i soffan. Molle i en bädd och Viska under bordet.

Rätt som det är smäller det på min vänstra sida som en bomb!

Jag kikar på hundarna i reflex. Viska smög i väg lite sakta och de andra rörde knappt en fena.

Men jag blev så jäkla skiträdd. Vad var det som small? Belv stendöv på vänster öra.


Jag satt och glodde på tv:n, den var ju hel så det var inte den. Kaminen såg helt ut så det var väl inte den. Jag kröp ned på golvet och kröp omkring för att jag var rädd kaminen skulle explodera vid en ev nästa smäll. Jag var som ett frågetecken verkligen, fönstren var hela, det fanns inget som var paj! Då hittar jag massa plastdelar på golvet.... Hrmf....

Letar efter fler.... ute i matrummet hittar jag orsaken....


Tändaren.


Jag hade lagt tändaren på kaminen.... Resten kan ni räkna ut själva!


Herregud säger jag bara!


Jag skrattade i min ensamhet så jag vred mig. Av både skräck och för att jag såg mitt eget agerande spelas upp.


Vilken syn.... Så nu gömmer Andreas allt med gas i....


Jag hör fortfarande väldigt illa på vänster öra...


Idag har det vallats. Har gått bra med dem alla. Skoja fick göra mycket delningar i dag. Plockade upp flock fint. Är nöjd med henne i dag blev ett par korta pass för henne.


Efter det hämtade jag hundarna som varit hos mamma. Och tog en promenad som vanligt med dem. Älskar skogen.

Jag saknar att inte kunna gå lika länge, men så är det med en Guldhund i familjen!

De får fin kropp av det i alla fall som de far. Jag ser stor skillnad på när vi går mycket på fält som vi gör under sommaren då det ska vara lugnt för alla mammor och barn. Så ser man hur de förändras i kroppen muskulärt under hösten då man är mer i skogen.

Fascinernade.


Till middag blev det älgbiff och potatis i ugn. Gott.


Sedan var det kurs med ett gäng. En bra och rolig kurs.

Av Ingela Karlsson - 29 augusti 2011 09:45

Witch har varit risig i helgen. Så jag messade den bästa veterinären i morse och bad om att få komma in med henne snabbt vid 8 då jag kan lämna Sam på skolan. 


Fick ett svar att jag skulle vara där då.


Iväg. Sa till skolan och jag in till vet.


Han lyssnade på hjärta och lungor som låter hur fint som helst.

Märkligt. Hon har ju fel på lungorna, de är skadade efter en lunginflammation. Bronkerna är lite slitna kan vi säga, och hon har en del slem. Hon äter medicin för det där. Men det hjälper inte och jag har sett i sommar att hon har haft flera dagar där hon inte varit så där hundra. 


Har svårt med värmen, men hon älskar värmen. Men trött, tungt att andas, piper och så.


Vi pratade fram och tillbaka men beslutade att vi ska ses nästa vecka och lägga en röntgen på henne, och ta en del prover. Man har ju Ottilias och Luzzans mjälte med i huvudet. Tack gode gud så här i efterhand att Luzzan inte fick ngr valpar, med de sjukdomarna i generna säger jag bara. Vidrig sjukdom. 


Så vi åkte hem. Hon behöver dessutom gå ner mycket i vikt. Och de tär också konstigt att hon är så rund. Hon äter bra mat för det, det är dyrt men det är det värt. Det enda fodret som kan hålla henne på mattan. Men ändå får hon perioder där hon sväller upp? Pratade med det med men vi ska avvakta prover.


Usch det är oroligt. Denna lilla hund är vår prinsessa, hon sitter på en pedistal. Bortskämd så det stör mig, det är verkligen så. Men ack vad jag känner för den hunden. När hon var liten och sjuk 2 veckor gammal gick jag med henne innanför kläderna för att hon skulle överleva. Vi hade nog velat haft den tiken som gick till Norge, men vi tog denna av anledningen att hon varit sjuk och att hon var så go, men så vild.

Och så är det i dag med. Hon sover mycket. Men hon är den som är spralligast och galnast av Luzzan och henne. Luzzan är mer eftertänksam, lite Nalle Phu, eller Diesel som vi kallar henne.


Efter detta var det kurs. En bra kurs men jag kände mig inte på topp.


På em frör jag så jag tände i kaminen. Om det ska jag berätta i morgon!

Av Ingela Karlsson - 28 augusti 2011 16:15

Har Simon fyllt. Syrran och Snörens äldsta grabb. 

I dag firade vi honom med dunder och brak!


Annars har vi vallat på tackorna i dag. Skpja blev väldigt osäker i dag, fattade inte riktigt varför. Men ska lösa det en annan dag det är jag säker på....


Gått med hundarna så de var trötta och nöjda men då drog vi till med att simma med så de var lite mer nöjda.


Träffade Marielle som är fodervärd åt Rival, den bästa Marielle verkligen. Allt fungerar så bra med dem tillsammans. Så glad för det!


Har skjutsat Sams kompis till bussen, räfsat gräs i mängder och så har jag letat efter Gullben. Han har önnu inte kommit in!


Usch.


Vallkurs för Karin Söderberg i dagarna två  6-7 oktober. 1,5 mil söder om Söderköping. Välkommen med din anmälan om intresse finnes!


ingela@ostanvindens.se

Av Ingela Karlsson - 27 augusti 2011 16:00

I dag har det varit tävling i Valdemarsvik.


För eliten var det Internationell.


Viska och jag gjorde vår förstastart sedan SM och fjärde för i år förutom SM:


En riktigt bra runda. Jag var supernöjd med fria följet, hon gick jättebra. Men se där tyckte domaren och jag helt olika. Fick superdåliga 6,5 p på det och det kan jag säga att det var riktigt snålt. Har sett filmen flera ggr och hon går bra. Kan tycka alla elit och klass3 hundar blev neddömda på ff. Katastrof.


Vi fick en femma på dirr app, för hon fastnade på fel. Men ok. Fjärren dåligt med för det kom ett ljud på sitt från ligg, och då blev hon osäker på stå från sitt och halvlade sig innan sitt. Men det gör inget för jag såg att hon inte blev rädd av ljudet utan mer stannade upp och glömde mig! Men sedanv ar det klart med det. Det var skönt!


Annars bra. Jag gick lite på fel sida av konorna vid Z. Tror vi fick 7,5, ink fick vi 9, rutan 9,5, dirr app 5, hopp app 9, vittring 9. fjärr tror jag 6,5. Plats 9,5 och sitt 10. Inte glömt ngt?

Vi slutade i alla fall på 256 p och fick med oss en stor fin Bia bädd hem! Duktig Dulle!


Men vi hade storslam från Team Ingela.


Alla tjejerna hade fina rundor!, Jag ser förbättringarna hela tiden och det är faktiskt så förskräckligt roligt.


Vi hade alla klass vinster! Superkul verkligen. Det är lite extra kul.


Klass1 vanns av Lotta och Malva, klass 2 av Anna och Näva och klass 3 av Sara och Pippi och eliten av mig.


Här är filmen om ngn vill kika!

http://www.youtube.com/watch?v=HSMxVKgqsDM&feature=share

Tack Sara för det!


Just det ja, jag fick mitt första gula kort i dag!

Vid vittringen blåste jag på pinne! Haha så det kan bli.


Det var nästan kul. Det fick man tydligen inte internationellt. Jag har aldrig fått det av denna domare förut så det är nog så. Kanske ska läsa på reglerna lite känner jag.

Av Ingela Karlsson - 26 augusti 2011 01:15

Ingen Gulleben! Bara inte räven tagit honom. Eller att han är påkörd och har plågats.


Sam for till skolan. 

Och jag hem och styr med papper och annat skit. Packat upp ett par kartonger.

Är le på det så jag packar inte upp mycket nu och det är massor kvar!


På em for jag ned till Valdemarsvik för att träna! Jo det är sant!!! Mitt första riktiga pass sedan SM!! Jag skäms nästan. Men jag har tappat allt inspiration för det! Har tänkt att bara göra denna start i år.

Vi gjorde tre bra starter i våras och vi borde vara kvalade till SM 2012 på det. Så jag vill försöka hitta tillbaka till träningsglädjen! Jag saknar den.


Väl nere var planen markerad, ej utställd. Men vi fick inte vara på den i alla fall trots att klockan bara var 13. Undrar om det får vara så? Inget ont om det men en tanke i alla fall. Man kanske måste utlysa det på hemsida eller så? Ska kolla det så vår klubb inte hamnar i klistret utifall att vi hamnar i situationen.


Det var Carina, Sara och Adelia som var med! Vi körde en hel del själva och sedan hjälpte vi varandra med en del saker med!

Vi gick igenom Z till tävlingen då det är internationell. Undrar var de reglerna finnes! Har aldrig gjort Z förut men vet hur det går till så det ska väl inte ställa till ngr stora problem. Kanske att Viska tror det alltid är stå först.


 


Gjorde flertalet vittringar som var ganska fina. Önskar bättre grepp och bättre fart in.

Hjälpte Adelia en del och det såg riktigt fint ut. Vi löste lite på vittringen och den gjordes kanonfint!

En del babbel och så blev det med! Så trevligt det var att komma ut och träna igen! Kändes bra. Viska har tappat en hel del detaljer men helheten är jag nöjd med! Och utan har vi inget, jag ser det så!


Har letat en vecka efter Viskas tävlingsbok och den är HITTAD!!! Yippie!


Sedan avslutades kvällen med att Andreas och jag åkte in och handlade! Sam sover hos kompis.


I morgon tävling!

Av Ingela Karlsson - 25 augusti 2011 01:15

VI saknar ännu Gulleben. Nu har han varit borta 1,5 dygn. Gillar inte det här. Med tanke på att räven går här och stryker om nätterna, tom på trappen...


Annars har dagen bestått i att köra Sam till bussen, stressa hem för att fixa lite. Förskringsbolaget kom klockan 9 med Pelle. Jag hann vara med en stund sedan hade jag ett möte. Efter mötet. Hem rasta och styra med alla 11 hundarna. 


Efter det for jag med tre av hundarna till Marie på rehab. Fick ett samtal om att hon undrade om jag ville komma med hundarna för att testa det nya. Hon ville se olika hundar och så.

Och det är klart vi ställer upp på det! Jag har ju 3 olika individer som hon säkert kan ha intresse.


Det var en upplevelse. Skoja klarade det bäst. N ike hatar underlag. Så hon tyckte det var jobbigt, men helt ok sedan.

Viska tyckte inte det var ok alls. Men vi gick ut en runda när Kennelmamma kom för att prata och så lite. Sedan in igen för ett varv och det gick bättre då.

Skoja kan inte trava. Hon är en stor galoppör.... Men efter ett tag gick det riktigt bra så hon travade en bra stund.


Duktiga tjejer. Men det är festligt att Nike som är så stenhård och tuff, är rädd och larvig med ett löpband? Och trappor man kan se igenom! Haha Medans lilla Skoja är starkare där.

Viska blir starkare bara hon förstår det. Jag vet hur hon fungerar. Hon kommer troligen gå bäst på det hela i slutändan, minst komplicerad av dem.


Efter det for jag till Åtvidaberg för att kolla på lydnad.

Hade ju fem hundar som stod för LP varav 3 nådde ända fram.


Grattis till alla otroligt fina rundor!!! Jag är så stolt över er alla. 


Resan från Lin köping till Åtvidaberg var en egen resa....

Av Ingela Karlsson - 24 augusti 2011 01:00

I dag fick Gulleben gå ut. Och det var kanske ett misstag. Han har inte kommit in i kväll.

Vad jag har ropat och ropat. Han är ju vår knäpp katt som mer på allvar fungerar som en hund, han jamar men annars väldigt hundlik.


Håller alla tummarna för att han kommer in. Min sötaste Gulleben!



Ananrs har det varit kursdags i dag. Båda kurserna har gått jättfint och vi har lagt lite fokus på apporteringen. Och annat med förstås.


Alla jobbar på bra och jag ser framsteg lite här och där, det är en härlig känsla.


Luzzan i ett nötskal!



I morgon är det tävling i Åtvidaberg. En del ska tävla och jag tror jag har fem hundar med fyra förare som står för LP!


De är så duktiga, både med och utan LP.


Jag går nu upp 06:15. Väcker Sam. Det verkar fungera bra med skolan än så länge. De har mjukstart. Valdemarsvik hade visst redan läxor.


Känns helt okej. Ska bli spännande att se slutgiltiga schemat!


         

Skapa flashcards