Guldhund

Alla inlägg under juni 2013

Av Ingela Karlsson - 30 juni 2013 22:15

Denna vecka har gått i full fart!

Kursande.

Valpträning med Adelia som vi har på måndagarna. Superbra för oss. Segra får lite miljöträning och träna på att träna med sin bästa kompis bredvid sig!

De är verkligen duktiga med det!


Lite möten och lite privata träningar!


Onsdagen hade vi tävling klass 1-2 på klubben. Vi ade druga 20 anmälda och jag tror det var 17 eller 18 till start!


Tävlingen flöt på bra. Mycket duktiga ekipage! Jag var TL. Jättekul att så se alla från första parkett!



I fredags kom det färksfoder som skulle levereras överallt.


I fredags var det också första dagen på skyddslägret med Frida och Jonas Wallén!


Jag är inget fan av skyddet. Men efter att ha sett dessa två helt fantastiska människor jobba med dessa hundar, kan jag inte låta bli att tycka det är roligt!



Dagarna har varit suveräna! Var hundar som behövde bygga självförtroende, ngn hade blivit illa behandlad av tidigare figge, ngn nybörjare osv....

De löste allt! Alla hundar gick jättefint!


       


Att se dessa två samarbeta var roligt. De tänker lika och olika.

Men framför allt är de helt outstandning på att läsa hund. Hitta varje sak som fungerar på varje indivd!


Tack till alla inblandade!!
Ettextr tack till köket! Adelia, Lotta och syrran! Ni har gjort ett suveränt jobb där!!!!!





Av Ingela Karlsson - 23 juni 2013 22:00

... går så fort.

Veckan har bestått av valläger med Karin Söderberg! Det var 6 deltagare varje dag! Det är så himla kul. Skoja fick ju ej vara med. Jo hon fick ta i dem ngn gång i fållan och ta ut dem ngn gång.. dagens arbete!



Dagen började med att tackorna smet när de skulle hämtas! det tog 1,5 timma innan de var på plats!Destod på en klippa som vi inte gå ut på, men de fick plats. De var rätt billiga!


Annars har det varit kurser som vanligt. 6-7 tävlingslydnadskurser och ett par allmän valp kurser. Full rulle!


Midsommar var lugnt och skönt! Hämtade ungdomar. Inte en droppe intogs av ngn av oss.


Lördagen så kom Heléne så vi tränade en stund! Väldigt roligt!!!

Rätt som det var kommer det en igelkott gåendes över gräsmattan.. bland mina kurshundar! Jag sriker rutan då den är precis i rutan... duktig vältränad igelkott!!


Gillar våra kottar!!


Sötaste Segra mumsar ben1

                 



Av Ingela Karlsson - 16 juni 2013 20:45

I dag var sista dagen i Falkenberg!


Finalen gick i dag som vi missade. Vi slutade på 17:e plats och jag är väldigt nöjd med Viskas insats. Jag sa hon kändes lite trött i går. Inte likt henne! Och så tabbar jag mig, då är det inte lätt att vara liten Viska!


Lotta Hagström och Tindra!



Vann gjorde samma som förra året, Maria Brandl. Hon gjorde en superrunda i går, verkligen en superrunda! Klart dagens bästa!

I dag blev det strul i ff. Många i publiken trodde en 0 m en så blev inte fallet.

Det gick som ett sus av förskräckelse när Ylle började skälla vilt!! Men han lugnade sig som tur var!


Vi åkte innan prisutdelningen!

Vi hade redan lämnat stugan och packat ner tältet och så. Så det var bara att fara hem!


Nöjda och trötta åkte vi hemåt. Det spöregnade verkligen i början!


En underbar liten papillon som drog lördagens största applåder!!     


Väl hemma var alla glada!!


Och inte nog med det så hade jag ngr av mina fina vänner som överraskade mig och Viska, med fika och blommor och paket!


Tack alla ni som var med på presenterna och tack till Bibban, Christina, Berta och Evelina för att ni kom!!!



Jag kan bara tacka alla runt om mig för allt, pepping, stöd och att ni alltid tror på oss!!!


Det är så ovärderligt! Utan alla människor runt mig skulle jag inte hålla på år efter år med detta farande. Men ni gör mig glad och sugen på att åka!


Tack min finaste familj, och tack min älskade Viska! För utan henne blev det inget SM alls!


        



Av Ingela Karlsson - 15 juni 2013 10:45

I dag var det dags för allvaret!



Gruppmomenten gick relativt bra.

Började med plats. Hade en vipp och satte sig inte på första. Hunden bredvid hade vridit sig och rört sig massor och då blir Viska så orolig och rädd att hon går i en bubbla. För kvar måste man ju ligga tror jag hon tänker. På DK upp försvann många poäng! Men jag är oerhört glad och stolt över henne att hon övervinner sin rädsla för andra hundar och ligger kvar fast hon vill fly därifrån! Min bästa duktiga Viska!


Och vem dök upp!!! Viska uppfödare Anna Hall! Hon är uppfödare till både Viska och Skoja på Kennel Skogsvallarens1 Och vem hade trott hon skulle åka till Falkenberg för att kolla på oss!! Jättekul verkligen!


                                


Sitt i grupp. Satt fint. När jag gå in i tältet har hunden nummer 4 redan lagt sig. När vi kommer fram har hunden bredvid Viska lagt sig och när vi är på väg tillbaka lägger sig andra hunden bredvid henne!

men hon satt så duktigt! lite tass tramp får vi ju direkt det rör sig band de andra! Men hon satt trots att 3 av fem lade sig!

Hon är en fantastisk hund!


Teknikansvarig Lotta fixat med banden...


Sedan var det ju lång väntan! Vi var hemma lite mellan så Viska skulle få vila och så hämtades hon av mina bästa tjejer som var med. Jag fick sitta och titta på program efter program medans de fixade allt. Vilket gäng!



Sedan var det vår tur!

Vi började med hopp. Ny modell av metall apport gjorde att det inte blev samma klipp i upptaget och fart tillbaka. Men hon gjorde det bra. Tror vi fick runt 8-8,5


Sedan fjärren! Hon gjorde den så bra!!! Alla skiften på första kommandot, ingen rörelse och ngt långsamt! Tror vi fick runt 8,5 Bästaste Viska!!!

Sedan rutan! Den gjorde hon bra!!!!! Vi fick runt 9-9,5 tror jag.



Byte av ring!

Började med z. Missade ett skifte pga MIG!!!!!!!!!!!!! Och där vet jag med facit i hand att vi tappade finalplatsen. För den gör hon bra. Vi fick en 6! Men så är det!


Sedan dirr app. Bra!! Vet ej vad vi fick men helt ok p.

Sedan ink med stå och ligg. Gjorde det bra med!



Ringbyte till sista ring. Ff.


Där trodde jag vi hade fördel av att kört hela programmet först. Då hade hon liksom gasat ur sig.... Glöm det!

Första fot kommandot... lite gnissel och ett halvt gläfs. Kunde strypt henne i det ögonblicket..... hihi



Överlag lite på, lite svajig, en ok. Jag hde tydligen inte varit tydlig med stegen i ff. Ff kan hon göra så mycket bättre. Ett superkort ff!


Överlag så var tävlingen bra. Hon kändes fin. Sämst var ff!


Vi slutade på dryga 253 p. Hade vi bara fixat z med skiftet hade vi varit med! Lite retligt var det allt men så är det med djur! och denna gång var det jag som schabblade med kommanot!



Hur som haver skötte sig Viska jättefint! Är riktigt nöjd med henne förutom ff..... Hon höll fokus, brydde sig inte om publik, inte ljuden som fanns. Hon vara bara den där fantastiska hunden vid min sida!


Största glädjen kände jag när hon satte fjärren! Slitet har gett lite utdelning. Såg ingen oro på henne där alls mot det runt om!


Men vilket SM överlag! Ett super bra arrangemang! Jag hittar inte en sak som inte var bra! Vilket upplägg inne på panen.Snygga planer, rent och snyggt, inte massa onödigt spring och konor och skit på plan!

De hade tänkt på allt verkligen!


En stor eloge till dem! Jag tyckte att Karlstad var kanon men detta var snäppet bättre!!


Sedan kollade vi förstås på flera ekipage. Vi hade ju ett par till från Östergötland. Anders och Maggan.


Kvällen spenderades med de fina vännerna som var med! Vilket fantastiskt gäng!


Tack bästa ni!

Syrran-allt i allo anasvarig. Lelle-materialansvarig. Adelia - mat/hundansvarig. Lorna -  Ingela ansvarig. Lotta-teknik ansvarig. Micki Boy - Bodyguard

Utan er skulle det här inte vara lika kul! Och jag skulle troligen inte ha åkt alla dessa år om jag åkt själv!


Visst ett SM är ett SM men ni som känner mig vet hur jag är!


Varken titelgalen eller tävlingsgalen!


Detta är vårt 4 SM vi kvalat till! Första gången 2010 kvalade vi in som sista hund och kom 12:a tror jag.

Vilken resa det har varit!

Vi har även kvalat in oss till nästa års SM! Som går 70 mil härifrån. Vi får se om det blir ngt tävlande. Eller om vi låter bli. Det är låååångt!


Men Viska är i alla fall kvalad till sitt femte SM! Jag älskar henne så mycket. Jag vet hon gör vad hon kan, alltid!


 


Medaljen fick Viska av Adelia! Henne har jag att tacka för mycket i vår träning. Som står och viftar för fjärren, bär apporter, bär pinnar. Utan träningsvänner är det inte lika kul och givande!


Lelle har varit med varje år. Min äldsta vän, sedan vi var typ 2-3 år. Själv tränar hon inte hund för dagen men ändå fixar hon med sitt jobb så hon är med.


Sedan har vi syrran. Som alltid finns där alltid peppar alltid tror på oss! Hon har alltid sagt saker som jag inte trott på, men hon fick rätt!


Lorna en fantastisk vän som alltid ställer upp och tränar oss med kort varsel, sent på kvällanra, bär på pinnar och pinnar.... Ovärderligt!


Sedan har vi Lotta. Som halkade in i denna värld och blev bunden! Som sprider så myket glädje omkring sig, alltid peppar och är så hjälpsam! Vi känner varandra sedan barnen var små! En underbar vän!


Tack alla ni som varit med på min resa. Kan inte med ord ni vet!


Måste ju också tillägga att att jag har den bästa sambon! Som fixar allt hemma med alla djur och skjutsande hit och dit. Detta år fick han dessutom ta hand om Segra... Och Nike.... vilket kap för han!

Utan honom skulle allt detta inte vara möjligt. Vi skulle inte ens komma till SM utan honom!

Han backar alltid upp mig, säger aldrig nej när jag ska träna eller åka i väg och träna hos andra!

Av Ingela Karlsson - 14 juni 2013 22:00

Torsdag kom vi fram till campingen och vår stuga! En jättefin stuga, ren och fräsch!


Packade in oss och åt och drack lite.... mycket skratt och ett höjt humör! Vilket underbart gäng! Lotta, Lorna, Adelia och Lelle! Saknades gjorde syrran just då!


Fredagen. Sov länge. Adelia var uppe tidigt och ficxde och gick med hundarna!



Vi åt frukost och pratade och hade det bara bra! Att ha med sig ett gäng så här betyder så mycket!

Jag vet att ett SM är ett SM, och jag är stolt över att ha tagit oss dit i 4 år, så det är inte så jag menar. Men jag vet inte om jag skulle åka år efter år om jag inte hade gänget med mig! det är ju liksom halva nöjet! Ni är fantastiska som följer med och fixar.

Kan inte med ord beskriva det.


Lelle med Viska, Lelle har varit med mig alla 4 år, i vått och torrt! TACK!

   


Efter lite röj så  har tjejerna skojat om sina uppgifter. Eller skojat det är dagens sanning!


Följande ansvarsområden:

Lelle Material och tränings ansvarig

Lotta teknik och informations och strump ansvarig

Lorna Ingela ansvarig

Adelia Viska, mat och dryck ansvarig


   


Vi åkte för att besiktiga och vara med på invigningen. Besiktningen blev en OK stämpel.

Sedan invigningen. Roligt de gör lite show av det. Ingång på området!

Lottningen.... en lång väntant.... jag drog som nummer 28 tror jag, den placering jag hade 2011 om jag inte minns fel!

Och vad nervös jag blev. Gick bar massa höga nummer, inga låga och inte nummer 1..... Min fasa var att få det igen! Men jag var mer förberedd än förra året i allafall.... då satt chocken i i timmar!



När det var min tur hade jag gått runt runt, vankat och ojat mig. Fick gå fram... vågade inte ta en... han sa du måste ta en!  Jag tog en och vågade inte titta. Du måste titta med säger han.... Jag vände på mojängen, hittar ingen siffra och tror direkt det är nummer 1, svårt att hitta ett streck bara.... men DÅ, ser jag de underbara numren... en 4 och en 2! 42 fick vi. Lite sent om jag får säga, men det spelar ingen roll! Man skainte klaga!




Efter invigningen åkte vi hem ett par timmar för att åka tillbaka till 16. Då skulle lydnadsprovhunden gå! och det ville jag ju se, så man får en hint om upplägg!


Kl 16 var vi på plats. Upplägget var jättebra! Rena och snygga planer, duktiga TL som verkligen tänkte på allt!


Upplägget passade Viska, det hade jag insett innan! Fartmomenten i början, app och fjärren!Avsluta med ff. Borde vara perfekt hade jag trott. Då har hon ju blåst ur sig och borde vara tyst!


       


Efter det for vi till Engelssons och köpte regnställ och lite annat! sedan hem för att grilla och äta rökt lax......


Kvällen avnjöts med goda skratt, underbara vänner och galenskaper! Man har inte tråkigt i detta gängs sällskap det kan jag lova er!



Vi hade grannar och så var det kaniner överallt! Ja skratt blev det på hög nivå!

Av Ingela Karlsson - 13 juni 2013 20:30

Måndag Kurs hela dagen! I stan på kvällen regnade det!

Adelia och jag skulle ses och valpträna i hop! Det spöregnade så vi satt i bilen och tränade käkarna!


Det är sååå roligt att ha valp samtidigt då vi tänker ganska lika med vardagen och i lydnaden! Roligt att prata om det vi gjort sedan förra gången och vad vi ska göra och se varandras framsteg! Och Indra är superduktig redan. Min ligger i lä helt klart! Min kan inte sitt stanna ens.... Men det ska det bli ändring på! Blev inspirerad av Indra!


        


Tisdag

Då träffades Helene, Adelia och jag för att träna. De var så himla snälla och gjorde SM upplägg med tre ringar! Jättebra. Men Viska gick som en kratta. Inte många saker som blev rätt! Herregud säger jag! Strul överallt i det närmsta. Hon sätter mig i svaj! Var faktiskt lite stressad av detta pass!

Tack snälla för all er tid!!!! Väldigt uppskattat!



Sötnöten ovan fick också göra ngr saker. Och busa med sin lekkompis Indra.

Adelia tyckte de kunde ligga ihop i hagen,,,,, javisst sa jag men vår valp kommer inte vara kvar där.....


Jo då sa hon...


Jag fick rätt! Mattegris som hon var kom hon farandes ut till mig i prgorammet så Adelia fick jaga rätt på henne. Provade en gång till men ute lika kvickt. Forcerade gallret bara! Adelia fick ge upp!



Bianca och Tarzan skötte sig fint! Varmt och skönt var det dessutom!


Andreas besiktigade min bil! Gick igenom utan en enda anmärkning! Skönt! Är för övrigt väldigt nöjd med min bil!


Onsdag Kurs hela dagen. Klippte mig!


Torsdag Vi begav oss mot Falkenberg och en avstickare till Ullared! Handlade lite därinne!


Sedan var det Falkenberg!


Viska hade ju fått paket av sin Gudmor innan vi åkte! Mycket snällt, världens bästa Gudmor säger Dulle!!


 


Dulle fick nam nam i!!!!


Av Ingela Karlsson - 9 juni 2013 18:45

Herregud vad roligt det är med valp igen. Visst är det jobb men valpar är för kula!


Veckan har bestått av mycket jobb. dt är enda minuset med valp just nu! Fast jag gör det bästa av det hoppas jag i alla fall!


Valpen är med på kurserna en del när ingen är hemma och kan ha henne!


Hon är redan en mattegris. Men hon är också glad i de andra i familjen! Men det är mig hon går efter och skriker efter.... Hrmf... känner igen dragen.....


        


Hon har blivit 13,5 v och växer så det knakar! Hon är så fin. Jag är väldigt förtjust i henne! Hon är en Ingela hund tror jag. Som det ser ut nu. Har ju bara haft henne 1,5 v. Men åh så mysig. Så tillgiven och rar. Vill gärna lägga upp framtassar och huvudet i knät! Älskar henne redan så mycket!!!!


I tisdags var jag på röntgen! Jag går sällan till läkare. Nu gör jag det för att syrran säger det. Men de är inte speciellt gulliga. Så nu tänker jag itne göra resten av utredningen! jag skiter faktiskt i det! Jag är stickrädd och thats it!



I torsdags var jag och kollade på vallhundstävlingar  i Norrköping. Vilka skittråkiga får att tävla på.

De har haft väldigt mycket kurs på dem så de var tunga och tråkiga. Usch!

En trevlig dag var det i alla fall. Valpen sov sig igenom det! Nike, Viska och Skoja var medoch tog det lugnt bara. Duktiga att ha med!



I fredags trimmade Nancy Molle! Han blir så fin!!!! Han är en fin hane. Kan tycka det är synd han inte ställs ut och får visa sig! men jag gläds åt att han har en kull efter sig där två av dem gått och blivit riktigt fina. Den ena hanen finns på kennel allerts.se och tiken finns i Österrike tror jag det är.

Molles son Gurra har dessutom blivit pappa och hans dotter är parad! Så fina har de ju blivit. Inte för att jag egentligen tycker det är superviktigt men  det är ju kul. Och framför allt för Lenas skull.


I går var det lite party. Vi var på Gusum dagarna i går på kvällen! Träffade massa folk vi känner, och det var kul att komma ut!!


Och i dag har det varit kurs ggr 2.



Av Ingela Karlsson - 2 juni 2013 22:30

I fredags hade i år kvällstävling på klubben!

Det var ett kanonväder med ca 30 starter. ett riktigt fint prisbord hade vi! Alla DM fick ett sponsrat halsband från Popix, som också är vår sponsor med halsband!! Gå in på www.popix.seoch kika! Många fina halsband finns det!!!


Dagens lydnadshund med bsäta snittet fic ett fårskinn sponsrat av Djulpan KRAV Lamm. Sedan hade vi andra fina priser sponsrade från Grizzly, Thina Johansson, Lilla Foderbutiken, Loppas hund o Katthus, min mamma och kaske ngr jag missat...


Viskas runda då.... Ja vad ska man säga. Vi har gjort bättre rundor än så! Hon var på gränsen hela tiden till att flippa ur! Sista passen vi gjort, typ ett per vecka nu har jag dragit på henne.... Vilket jag får ångra. För då gasar hon upp sig lite..... Hon skallrar tänder till och med... NÖT!


Fria följet kändes ok, sådär. Z kändes bra. Ink, dåligt stopp, ok ligg. Rutan bra men gick för fort så jag hann ej stoppa henne! For ur rutan....

Dirr app, bra. Ett tugg. Metall ISLAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vittring bra, fjärr BRA!!!! Inte en mm flytt men ngt långsamt, tog alla skiften på första!!!!!!!


Utåt sett syns det kanske inte, men jag får slita med att hålla i henne!


Jag gick  av plan med en sådär känsla. Hon har ju gått bra nu men denna dag kändes det inte så. Det kändes nog värr än vad det såg ut.


Det som var kul var att en kvinna som satt bredvid berömde oss för det såg snyggt och prydligt ut. Inga dk tillhögeroch vänster. Det känns skönt att höra, för jag vill verkligen inte ha massa dk! Och jag jobbar verkligen med mig själv att inte styra med massa saker. För det ser inte så fint ut tycker jag! Det ska vara stilrent och enkelt.

de orden gladde mig!

Vi fick i hop 298 p! På våra första 3 tävlingar i år hade vi ett snitt på 297 p och då kändes det som vi var klara för SM 2014! Vårt femte! Min fina bästa Viska!!


 


Efter denna tävling säkrade vi det, det är jag övertygad om. Hon har kvalat in till sitt femte SM! Känns så roligt!!! att hon faktiskt är så pass jämn!


Jag som inte brukar bry mig om listorna, och har dålig koll, har vänner som sköter det där. Fick ett SMS med infon om att kolla Dogmatix. Det gjorde jag och roligt nog ligger vi på plats nummer 1!!! Det kommer ju inte att hända mer så det ar riktigt kul!

Nu är ju säsongen knappt startad så proffsen har ju inte tävlat än, men det är kul, och jag gläds åt den tiden vi är där!


Rubriken Galenskap... den är tillägnad Viska! hon är full av galenskap som jag måste hålla reda på! Men ack så fantastisk hon är!


 


Annars har det varit kursdag! Skitkul och duktiga är de som bara den!!


Vi kör på och kör på!!!




Skapa flashcards