Guldhund

Alla inlägg under mars 2014

Av Ingela Karlsson - 17 mars 2014 08:00

I dag drog jag i gång tre av mina sju tävlingslydnadsgrupper!


Det var så roligt att vara i gång!!!


MÅnga var oroliga då de inte tränat ngt sedan november. Men som jag sa, hundarna behöver vila. Man sk inte ha dåligt samvete för jag vet ju att dessa tränas väldigt mycket mars till november! Så ha inte dåligt samvete. Njut av er ledighet med era hundar.


Ni gör ju annat med dem än lydnad! Ni är duktiga med era hundar.


Jag har inte dåligt samvete för att mina får alldeles för lite lydnadsträning. Hunden vet ju inte att den får för lite, ur mina ögon sett. Och så får de vara med om så mycket annat så jag anser inte jag dessutom behöver ha dåigt samvete.


Jag tror våra lydnadshundar i generella drag får för lite vila just från lydnaden. Det blir ensidig träning lätt. Jag tror det är viktigt medmental vila även för våra hundar.

Med Segra får jag verkligen tvinga mig att ge henne spårvila. Annarsskulle jag lätt kunna spåra 7 dagar i veckan. Men jag vill det ska bli bra och då måste hon ju vila från det precis som vila från lydnaden Men visst tar det emot.

Men eftersom hunden inte kan välja, för den kör ju bara. Precis som människor tar fart in i väggen kan hunden hamna där med.

Men där måste vi ju ta ansvar och ge dem det den behöver.


Kör man bruks eller dy så har man ju fler saker med i det hela och får atuomatiskt bredare träning med skogsarbete och annat. En klar fördel för dem.


Jaja lite funderingar bara!


I dag känner jag en lycklig kvinna. Mer info kommer! Jag gläds med dig!



I dag var det sim.

Adelias hundar är här men i dag fungerde det inte att jag simmade dem. Har kurs i stan och hade med mig mina så det var fullt. Och de kan inte ligga så trångt i 3,5 timma.


Nike simmade 3*5 min. Hon är helt klar i knoppen. Men bogen är dålig. Så hon får simma korta stunder. Det gör henne gott. Min älskade hund. Hur ska jag klara mig? Överlever jag?

Tårarna rinner när jag bara skriver det, som en mental förberedelse. Inte dags än så inte så. Men hon är halva jag liksom.



Ni får inte tro hon lider. Hon har det bra. Men jag är varken dum eller trög. Jag inser att det kan smälla när som helst. Om en timma om en månad? Om en vecka?

Det gör ont. Så ont. Det förföljer mig varje dag.


Jag försöker ta vara på allt jag kan med henne. Ge henne allt jag kan, aktivera henne, låta henne vara hund. Vara med i skogen, spåra osv... Men tiden rinner. Jag hinner inte med.


        


Skoja, Viska och Segra simmade på bra.

Viska var duktig och modig. Förstås.

Skoja simmade massor. Hon är enastående den lilla 15 kg hunden. Vilken ork!


Segra simmade. Hon är som en tornado. Nu är det ju ett par v sedan vi simmade så hon var helt vrickad först.

Molle simmde 9 minuter! Han är stark och ser så gullig ut är han tar i och far runt! Han simmar faktiskt jäkligt bra!

Evelin var med och hjälpte till!

Hon schamponerade ngr och simmade lite med ngr och bara finns runt om och underlättar. Hon är en helt underbar ung tjej! På många sätt. Och ett brinnande intrese för hund och lära sig.

Hon är hos oss nu ett tag och hjälper till. Har en enorm hjälp av henne!


Väl hemma är det ju sent. Varva ned och sedan sova. Tankarna far.


Tack Carro för du tar fåren i natt som vägrar lamma!

Av Ingela Karlsson - 16 mars 2014 22:38

En härlig dag!


Inga lamm. Inte kul!

Firade Sonny som fyllt 21. Tack för god varm smörgåstårta!!!
Hoppas din brännskada svider mindre syster!! Usch vad det kan göra ont.


Såg hos Brita att Viska och jag var med och vann Lag DM 2013. Heja Söderköping!!! Hade inte koll på detta. Trodde man fick ngt från Östgötadistriktet så man blev kallad men så var det visst inte!


 


Kursat i omgångar i dag! Så roligt det är! Duktiga allmänekipage!!! Ja vill verkligen trycka på hur viktigt det är med en god allmänlydnad. Trygghet.


Och ska man tävla kan jag ibland tycka man lägger för lite tid på allmänlydnaden hundens första år, att man kanske har liiitte bråttom med momenten. Men det är min personliga åsikt! Jag är ju en grundar människa!


Sedan drog tävlingslydnaden igång! Gud vad roligt!!!!! De var så himla duktiga både förare och hundar!!!


 

Segra har jag börjat kampa lite mer med. Har ju varit otroligt sparsam med det med den tron att det finns. Har ju lagt tid på koncentration och stadga och lyda i alla lägen. Känns toppen.


Så fin hon är. Så otrolig fin. Så balanserad. Så cool.

       


Hon är så jäkla rolig den där stollan! Jag älskar när hon springer medsin boll och sedan akstar sig å mig med full kraft för att riktigt grisa mot mig för att jag ska leka med henne! Hon är säkert i andras ögon stökig och ofostrad,men jag har verkligen uppmuntrat det! Jag gillar det!


Viska och Skoja fick vara med och störa. Det gjorde de bra! Gudmor var ju med och då var ju lyckan stor för Viska!

Av Ingela Karlsson - 11 mars 2014 22:53

Dagen har tillbringats i solen med Adelia.


Witch fick sin medicin. Fått två doser nu. Nu tycker jag hon varit extremt slö i kväll. Oroande!


Ska ringa Krister i morgon och diskutera!


Vi har fikat, spårat och fikat och lite lite prat med. Vi saknade vår spårvänner....



Segra har fått klivit upp ett steg på spårstegen. Kravfas. En liten en.

Där är vi nu och det är lite svårt för henne. Men hon jobbar på superbra och varje spår går bättre! Hon är fasansfullt trevlig att arbeta med!!!

Så enkel och så lätt att övertyga! Med det inte sagt vi inte har svagheter. För det har vi, men hon är som sagt så okomplicerad! Så lätt. Så lätt att älska dessutom!
Vi grundtränar lite med markeringarna igen, och det fungerade fint i dag!
Ett spår med vinklar, och ett spår med bara markeringar.
Duktig tjej!

Nike fick ett spår på 200 m.... herregud säger jag! Haha vilket tempo hon håller. Vaddå 10 år och paj i varje led! Jag bara älskar den hunden, mer än vad som är nyttigt!


Indra gick så bra!!!! Där har matte lagt manken till verkligen sedan sist!! Snyggt! Och vilka markeringar.

Bianca hade också gått bra!!


              


Efter det var i och fikade hos Lorna. Adelia hade medsig lunch till mig. Tack!!! Det var supergott. Som vanligt!


Efter det tog vi lite kort på mina och Adelias hundar! Perfekt väder!

Korten på Bianca och Indra var superfina! Kolla min FB sida.



Nikes blev så fina. Så talande.


Segra blev ngr bra Fick fel ljus!



Avslutat kvällen med sista gången på valpkursen! Åh vad kul det varit. En helt underbar grupp med mycket humor och så fantastiskt duktiga!

Valparna har utvecklats i rasande takt!!


En bra dag.



Inga lamm i sikte! Men snart måste det ploppa ut. Tror vi kommer ha väldigt stora lamm tyvärr. Trots 0 % kraftfoder.

KRAV foder till 100 %! Känns bra!

Av Ingela Karlsson - 10 mars 2014 17:01

I dag for jag in till Söderköping för att träffa veterinären i olika ärenden.


Witch var med för att hon skulle kollas. Ho är 11 år fyllda och jag älskar den hunden så gränslöst.


Jag tänker ofta hur vår familj kommer se ut utan henne. en unik gapig och så älskad hund! Vi är alla lika galna i henne. Ett liv utan henne? Vad tyst det kommer bli. Och vad plats i sängen. Kommer ha en egen kudde! Och min arm kommer inte varje natt bli stel och ha ont!

Jag skulle gärna ha dubbelt av allt detta, om det fungerade så.



Det är alltid jobbigt att ha gamla hundar. Jag har 2 nu. Samtidigt. Lojala. Kloka. Underbara. Unika. Böst.

              

    


Hon hade lunginflammtion som två veckors valp. Hon skulle gått till Norge och vi skulle behållt den tik som sedan gick till Norge.

Men vi ville inte sälja henne då vi inte visste vad det skulle bli av henne och sedan blev hon vår bebis. Jag gick där i en veckas tid med henne mer eller mindre innanför kläderna.

Vi klarade henne!



Sviterna efter det visade sig vid 6,5 års ålder. Lunginflammtionen hade förstört hennes lungor. Hennes karriär som jakthund var slut. Sorgligt.

Hon älskade att jaga, länge! För länge.



Idag ligger det till så att om hon lyckas rymma kommer hon till 99 % inte tillbaka, i livet. Hon skulle sannolikt somna in under sin jakt.


Hon har rymt en gång under alla dessa år. Och hon blev tvärsjuk direkt Hon hann jaga 30 min fullt drev innan jag lyckades få tag i henne. Tack för en bra veterninär, igen. vi räddade henne även denna gång. Hur många liv har hon?



Jaja vi var hos Krister halv 9.  Witch blev genomgången.


Eftersom hon blivit lite tröttare sista tiden ville jag kolla henne. Visst hon är 11 år men det kan man inte tro när man ser henne. Hon är smidig, ingen stelhet, glad och så sprallig på promenaderna. Men. Ibland är hon så trött.
Krister dividerade lite om hur hon var och så. Tack gode gud för en veterinär som lyssnar och litar på att jag kan min hund bäst. Han kan det medicinska, jag kan hunden. Bra kombo!


Vad är ålderdom och vad är annat? Det har jag funderat på. Min intuition har sagt det är annat. Och jag litar på den. De gånger jag struntat i den har det gått sämre i olika samman hang. (Jag till och med förlorade en hund. Vilket jag för alltid kommer klandra mig för.)



Jag fick i alla fall svaret vad annat är.


Annat är hjärtfel.


Min älskade lilla Witch!

Av Ingela Karlsson - 6 mars 2014 18:02

Ibland önskar jag att jag inte var djurägare!


Jag har oerhört svårt att se när de lider, och har svårt att acceptera saker och ting har sin gång, vare sig jag vill eller inte!


I dag började dagen så bra med solen! Solen ser man inte ofta så när jag ser den stora gula letar jag fram kameran! Så och i dag!. Skulle hämta Eve vid gården. Skulle spåra och njuta....


Men när jag kommer dit får jag för mig att kolla djuren, även fast Evelin var där en halvtimme tidigare.

I efterhand så är det så att mycket hinner hända på en halvtimma. Det vet man ju sedan innan.


Intuitionen säger mig ngt. Går in i flocken och lägger direkt ögonen på vår underbart fina Linnea! Daggans tacklamm, eller hon är ju ngr år.


Hon har sele pga att slidframfall. Ser att hon är på g att lamma. Linnea är en skygg tacka precis som sin mor, men av de bättre mödrarna, precis som sin mor.


Jag känner bara direkt att detta är ngt som är fel. Ringer Conny som är hos mig på 2 min, ringer Andreas som inte svarar och inte vaknar av telefonen. Jag blir vansinnig och åker hem och gapr och skriker på honom.

Åker tillbaka.


Jag säger att jag tror inte lammen lever och hon ser tagen ut, utan värkar.

Sedan åker jag och Eve lovar mig rapport vartefter han ska plocka ut lammen. Jag har svårt att vara med då jag lider så med tackan när du ska in och vända och dra inuti henne! Inte min grej. Andreas och jag har olika styrkor kan man säga.


Eve rapporterar ett lamm ute, dött. Tårarna rinner sakta i Lornas kök.

Eve rapporterat andra lammet ute, dött. Tårarna rinner sakta utför mina kinder.

Finns ett tredje säger hon med....


Ring veterinären säger Andreas. Det går inte.

Andreas har dragit ut många lamm, svåra fellägen med många lamm inblandat. Han är duktg på det där. Tur han och Conny kan. De är bäst.Tack


Tiden går.........


Kort sagt om denna jävla dagjävel är att den är skit.


Jag tog beslutet att låta henne somna in. 3 döda lamm och en död tacka. Vilken jävla start på den här förbannade lamningen! Ursäkta språket men jag är så oerhört ledsen. Så ledsen.

3 fina fullgångna lamm. Döda. Varför undrar man, varför är livet så grymt.


Linnea var en så underbar tacka, och jag ville så gärna att hon skulle få tacklamm för jag skulle spara dem efter henne, för den linjen, med Daggan i täten,  har aldrig haft framfall, varit friska och de har varit de bästa mödrarna. De har varit bra på alla sätt, ngt skygga men oerhört måna och rädda som sina lamm. Skulle vilja se den räv som kollat på deras lamm.


Nu finns inte vår Linnea mer. När jag la på luren till Andreas med orden låt henne somna, grät jag. Stod i fönstret hos Lorna och tårarna bara rann,  och tittade ut över den vackra sjön, solen sken och jag förbannade den. Den hade inte behövt skina denna dag, den hade inget att skina för.  Och sjön hade inte behövt vara så jävla vacker.


Det kunde varit grått och mulet som alla andra dagar och Linnea kunde fått tre fina lamm i livet och även själv fått vara i livet. Jag hade gladeligen bytt hennes liv mot det.


Stod en bra stund och grät över vår fina Linnea, som gett oss så fina lamm, förra året tre stora lamm, detta år även 3 lamm, stora men tyvärr döda.


Gick ut i köket där vi satt tysta en stund.


Att äga djur är allldeles underbart, för det mesta. Dagens beslut var ett av mina svåraste. Men för Linneas skull fick hon somna in.


Maktlösheten rår man inte på, inte heller livet.


Jag vänjer mig aldrig. Aldrig någonsin. Efter alla år med fåren blir jag fortfarande så ledsen, så tagen och så arg.


Jag är blödig men jag tycker så mycket om våra djur. Visst vi har 70 talet tackor men vad hjälper det. Jag tycker ju om var och en. Kan ju allt i huvudet om alla. De är ju mer än produktiva varelser för oss.


R.I.P älskade Linnea!!!


Linnea förra året med sina tre telningar.


 



Skapa flashcards