Guldhund

Direktlänk till inlägg 1 september 2012

Valltävling

Av Ingela Karlsson - 1 september 2012 14:30

      Tordag och fredag denna vecka har Karin Söderberg varit här hos oss.


Vi var lite olika folk ena dagen till den andra och även ngn som gick flera dagar!

Alla har gått så bra och det är så kul att se alla utvecklas från gång till gång. Hundar som inte ens tänt till att tända, och veta vad de är födda för som Karin ofta säger!


Skoja då.

Ja på torsdagen fick vi säga vad vi ville göra. Jag sa som det var att jag kmmer aldrig tävla i det här, och jag känner mig helt värdelös som förare. Jag har för höga krav på henne, jag känner det och vi får inte fösningen att fungera främst. Jag ville helt enkelt Karin skulle kolla på allt och hjälpa mig att hjälpa Skoja. För hon gör allt jag ber henne om. Hon är fantastisk och jag mindre fantastisk....

Självinsikt!


           

Och Skoja har gått som en klocka. Herregud vad hon kan gå fint denna lilla 15 kg tjej. Vi fick direkt hjälp med fösningen. Jag har fått en annan bild av hur det ska se ut, vilket innebar förut att jag hade helt fel målbild och det hade adrig gått att få en hund utföra det jag ville. kändes så skönt! En tung sten föll.


Efter det så hade hon kollat på flanker, kommadon, ur balans, delningar och allt möjligt! Vi la en del tid på det där med linjer. I både fösning och linjerna har jag inte förstått VART jag gör fel någonstans, men jag fattar inte vart det går åt pipan. Nu vet jag vart jag brister! Nu vet jag vart jag ska vara kvickare i huvudet! Vilken känsla att äntligen fatta!



Vi har tränat fålla, ränna, tratt. Skoja fixar allt bara jag sköter mig. Hon är bra på att ta kommandon, jag kan jobba med djuren och behöver inte ens titta på henne för hon gör allt jag säger. Speciellt vid delningarna märktes det.


Vi har delat flocken om 4 djur och passat och jobbat med 2 och fållat i dem i trattar och fållor. Oj vad hon gick bra!


Karin är en inspirationskälla. Hon är engagerad i alla, lyssnar och puschar. Sparkar när man snöar in, eller velar. Hon gör alltid så det blir bra för hundarna. Säger till oss att vi måste bli bättre så de förstår oss. Det gillar jag när de verkligen talar om svart på vitt, rakt på sak!



Efter dessa två dagar så känner jag mig inte värdelös som förare.. Jag känner att jag faktiskt kan lite grann, och att Skoja kan massor.

Och att den hunden gör allt för mig därute!


Karin tjatar om tävling men det känner jag inte. Jag får panik vid bara tanken. Håller mig till lydnaden vad gäller tävling, där känner jag mig hemma.

Ett annat plus är att man lär känna människor med samma intresse. Fina roliga människor. alla peppar och klappar åt varandra och gläds med varandra!


Tack Karin för två underbara dagar med dig!


Och tack alla trevliga människor som varit med!!



Skoja är min lilla solstråle. Hon är verkligen bedårande och sockersöt på alla sätt. Och utöver det så är hon en helt fantastisk hund för mig, för just mig. Hon är i mina ögon helt fantastisk! På många saker.... Skoja och jag avslutade två dagars vallträning med att flytta baggarna på kvällen. Men hon tackade inte nej utan gör ett utmärkt arbete.


Hur kan man inte älska henne?



Kvällen avslutades med att ta ett pass med Viska, vi ska tävla i morgon bitti.


Hon har skallat och pipit och varit som hon är, galen! Gått på mittenapporten, tagit fel pinnar, strulat med fjärr, allt som ska hända innan tävling.... Jag tor nog det kommer gå bra, hon brukar lyfta sig lite.

 
 
Jeanette, Sly & Maya

Jeanette, Sly & Maya

2 september 2012 14:37

TACK för en jättebra arrangerad kurs!! Som alltid ger det mersmak & man vill bara valla mer :-) Ni är ett fint team du & din fina Skoja!!! Hoppas att du ändrar dig ang tävlandet ;-) Kram!

http://www.starsweepers.se

Ingela Karlsson

25 september 2012 22:24

Haha vem vet fast jag tror inte det...
Tack själv!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Ovido - Quiz & Flashcards