Guldhund

Direktlänk till inlägg 30 juli 2010

Fårdelning

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2010 23:30

I dag har vi haft en arbetsdag kan man säga. Som gick så bra!


Vi har tagit hem alla får i går kväll. Eller jag var inte med i går då jag hade tävlingsträning. Men Andreas med assistans tog hem dem.

Så i dag blev det till att samlas med goda vänner som erbjudit sin hjälp!


Alla lamm skulle skiljas från sina mammor. Det är hjärtskärande kan jag säga. Men man msåte ju. Dels för att tackan inte ska gå ned sig helt. För det sliter på att dia dessa stora klumpar. Det är ju inte så att det är några små bebisar längre. Det är stora bebisar som börjar fundera över att betäcka tackorna... och det vill vi inte!

Och dels för att det ska bli bättre tillväxt på dem.

Så i dag gjordes det. Det gick snabbt och effektivt. När bagglammen var delade och klara skulle de köras ut till en hage med kärra. Och vi insåg att vi behövde har med Arne (avelsbaggen) med i första lasset. För han är en klippa för de mindre. Jag gick bara ut på baksidan, gick fram till honom och kopplade han. Sedan ledde jag bara in honom. Och han föjer så snällt med. Denna bagge är helt underbar.

Vad gjorde vi utan honom?
Så han skuttade snällt upp på vagnen. Han vet ju vad man ska göra så då följer ju de små med! Duktiga pojkar!

Sedan delade vi tacklammen. Och körde ned dem till Bellevue. Conny är så envis att de ska ned dit. Jag hade en annan plan men jag törs inte gå emot honom..... hihi Men han skulle sköta vattnet om han fick med dem, så det blev ju bra.


Vi har hunnit gå igenom alla individer. En som hade en klump i juvret. Usch.

Annars var de fina. Just det ja! Manna hade ett sår på ryggen. ett konstigt. Så antingen har bromsarna tuggat upp ett och sedan skatorna pickat upp det. För det var stort som en fem krona. Och skatorna sitter ofta på ryggen på fåren i hagen.

Så nu har hon ett plåster med lite special medikamenter på så det ska bli bra. Är ju rötmånad med så det känns aldrig bra med sår då!

Så nu när det är klart blir det lite trevligt här hemma. Vi ska grilla och ha det bra.

I morgon ska vi ev släppa ut tackorna. Om de är lugna!


Eve skulle tävlat ungdoms SM i helgen men det blev ju som sagt inställt! Stackars Eve!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Skapa flashcards