Guldhund

Direktlänk till inlägg 22 juni 2011

Djupt peptalk

Av Ingela Karlsson - 22 juni 2011 16:00

I dag var det kurs hela dagen! En lång dag men en så rolig dag!


Lite manfall då en del är bortresta och en del får jobba för andra på sina jobb.


Men då blir det plats för andra att gå igen. Och det är bra att det kmmer in lite andra hundar med!


I dag blev det en del detalj tröning och en del helhetsträning.

En del fått börja med lite nytt då det är dags känns det som.


Sista kursen blev det ett djpt peptalk i.


Vi pratade mycket om att inte bara träna tävlingsmässigt, enformigt. Utan att fortfarande ha roligt!


Att prestera på topp ett år, visst det är ju jättekul. Men år efter år. Hålla motivationen uppe, hos både hund och förare. Behålla det allra bästa år efter år, hur gör man för att klara det?


              


Lillemor Edström är en otroligt duktig människa på det. Hon har med sin gamla Krollie tävlat 9 SM tror jag. att år efter år prestera på topp. Det är en konst. Man är i mina ögon en otroligt duktig tränare till sin hund då.



Det gäller att inte träna sönder hunden. Att motivera hunden att göra om sakerna år efter år, på samma kanonfina sätt. Utom vid regeländringarna haha.

Där är Lillemor en förebild. Dessutom att hon har en ödmjukhet som berör, det gör henne till en ännu större människa. Hon ser den lilla människan. Vare sig hon känner dem eller inte tar hon sig tiden att säga ett par ord.



Jag tror alla fick sig en liten tankeställare. Då en del kanske fastnat lite i det monotona, de glömmer att träna med glädjen.

Efter pratet så gick vi ut på plan igen. Och vad fint de jobbade! Vilka energier det blev! De tog till sig det vi pratade om och det märktes!


För att träna hund ska vara roligt! Det roligaste som finns!


Nike tycker det är roligt! allt är roligt! Hon är en verklig livsnjutare denna hund! Hon vet hur man tar tillvara på livet.



Livet ska vara roligt!




 
 
Heléne, Mick & Tiger

Heléne, Mick & Tiger

26 juni 2011 19:52

Håller med dig till fullo! Det finns nog ingen större prestation än att hålla motivationen på topp - hos både sig själv och hunden - under flera år. Det är ju ändå samma moment som ska slipas på, och det gäller att ha både fantasi och kreativitet!
Kramis!

http://web.mac.com/jackeoki2/Webbplats

Ingela Karlsson

26 juni 2011 22:28

Nej det är nog så. Där har man en del att lära!
Kramen

 
Sarah, Pippi o Wilda

Sarah, Pippi o Wilda

26 juni 2011 23:19

Hihi, o jag har fingrarna kvar ;)
Det var ett bra peptalk! Sen tror jag att man själv måste få säga att: "nu är det tugnt o glädjen finns inte riktigt här för tillället" istället för att bara le o traggla på... Tror vi behöver fler sånn pratstunder!
Kram till en mycket klurig fröken <3

http://flattar.wordpress.com

Ingela Karlsson

26 juni 2011 23:32

Jag håller med dig! Man måste få känna sig nere för att kunna känna glädjen när man är på väg upp!

Ha klurig vet jag inte men jag försöker ha lite koll på er!
Ska ha fler peptalk!!!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Skapa flashcards