Guldhund

Direktlänk till inlägg 24 september 2011

LP 1 GK Vallh Pr

Av Ingela Karlsson - 24 september 2011 00:00

Det är Skojas nya titel!!


I dag for vi till Gamleby för att göra vårt VP. Det är då ett arbetsprov som man måte ha godkänt i för att tex få registrera valpar. 

Nu är det inte därför jag gör det. Men det är så roligt det är gjort.


                  


Dagen började fel... Kom i väg runt 6. Åker ut på E 22... åker dryga milen... hamnar i Brabger i Söderköping.. Jag bor mellan Ringarum och Söderköping, och ska alltså åt andra hållet.... Herregud säger jag.



Var bara att vända ekipaget och åka åt rätt håll, mot Gamleby...

Framme i god tid. Det stod man skulle anmäla sig 30 min innan..... Jag var först och klockan var då 07:43 när jag fick anmäla.



Det var gjort och jag kände mig ändå ganska lugn.


Domargenomgången var bra. Han var väldigt noga med att poängtera att vi inte ska störa hunden så mycket då det var ett arbetsprov inte en tävling.


Vi hade nummer 7. Och syrran Roxie hade nummer 6.


Jag var ganska lugn hela tiden. 


När det var vår tur hade en tjej lovat att filma och det var roligt att se!!


Utgången var bra, men snipade in lite bakom. Tror vi fick 39 p på det.


Framdrivningen var ganska bra, lite het. Eller lite.... Rundade mig, och sedan blev det lite styr. Hon låg på för hårt, fåren blev lite springiga. Jag tappade huvudet igen.... Men det gick okej.. Men det var inte direkt ngn fin fösning det kan jag inte påstå. Hon som kan göra det så lugnt och fint... ibland... hihi


Igenom grindarna. Skickade vänster, var ganska långt i från mig då men gjorde det fint. Men sedan blev det lite strul i drivningen till nästa grind. Vi missade grinden men det var mitt fel. Inte Skojas. Vi tappade flocken lite, men fick tag i den igen. Sedan gick det skapligt runt startpinnen. Hon var het och låg lite väl nära och tryckte på lite hårt. 


Sedan var det fålla in. Där blev hon lite välan het och började springa lite tajt på dem varpå de blev lite stressade tackorna. Men bara jag fick lugna ned fröken fick hon in dem ganska fint.



Jag kände att det gått okej. Men hon var väl het och det retar mig oerhört att hon inte lyssnar helt på bya ställen och på nya får. Men jag tappade lite med kan man säga.


Domarens ord efteråt var att det var en fantastisk hund. Men jag som förare skulle låta hunden arbeta på mera. För jag störde henne med att lägga henne lite för mycket. För han sa att hon klarar det bara du låter henne arbeta på. Så sant så sant... Och så sa han att hon hade en väldigt fin koncentration hela tiden trots mitt galande... Haha hon är väl så van att höra mig!


Jag ska arbeta på att ta ner henne i tempo i stället för att lägga henne hela tiden. Ska låta henne arbeta mer på egen hand och inte styra henne för mycket. Hon ska även tränas mer att hålla sin jädra linje...


Fåren var väldigt trevliga att valla på. Lugna och fina, och lyhörda!



Sedan var det ngr hundar, speciellt en, som fick höga poäng men som man undrade själv om de skulle bli godkända. Matten verkade själv chockad över att bli godkänd. Vilket jag kan förstå. Men det är ju en bedömningssport!


Jag var så glad att vi klarade vårt VP!!! Mitt mål var att komma över 60 p och vi fick faktiskt i hop 75 p!! Hennes syster skötte sig jättefint och fick i hop 83 p tror jag och blev dagens bästa hund gällande VP. Men de var lika i mångt och mycket. Heta, ligger på. 

Skoja kanske har mer stil, vilket inte gör henne till en bättre vallare men det syns tydligt i själva vallningen.

Roxie och Skoja var inte så lika. Men däremot träffade vi syster Reti som gjorde sitt VP i maj tror jag.


De var mer lika!!! Lik mamma Dimma. 



Vi var kvar hela dagen i stort sett innan vi for hem. Träffade nya människor. 

Tjustvallarna har väldigt trevlig gemenskap i sin klubb. Alla välkomndae mig och pratade och man kände sig inte som en nybörjar idiot.

De verkar ta hand om oss nya bra. Fundilerar...



Tyckte domaren missade fula bett i IK 1 som var efter. Usch en otäck incident precis vid våra stolar, det kommer en tacka springandes ensam med en galen BC efer sig. Den fick tag i låret och slet längs hela benet innan tackan kom loss. Tackan for in bland publiken. Det låg en del ull där, undrar hur benet såg ut...

Domaren bröt inte utan missade det!!!!!!!!! Hur man nu kunde göra det! Usch stackars tacka.


Väl hemma var jag lite trött. Var glad att jag lyckades hålla mina tävlingsnerver i styr. Att Skoja skötte sig så fint som hon gjorde.


Min stjärna!! Mattes tjej!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Ovido - Quiz & Flashcards