Guldhund

Direktlänk till inlägg 31 januari 2014

Wow vilka framsteg

Av Ingela Karlsson - 31 januari 2014 22:45

I dag blev det promenad med alla hundar på morgonen. Sedan framåt dagen for jag till stan. Skulle träna mina egna hundar ett par timmar och sedan en privatträning!

Adelia och jag skulle träna ihop. Hon skulle bara ha Bianca med sig då Indra löper. Blvitit stor tjej nu! Våra bebisar!!!!


 


Hon var lite sen och jag i tid, märkligt kombo! Brukar vara tvärtom!


I alla fall smög jag ut och skrämde henne vid bilen så jag trodde hon skulle slå i när jag skriker BU! Jag skrattar så tårarna rinner och kan knappt stå ute på parkeringen då kommer en tant och går och bara glor på oss. Undrar vad hon tänkte...

Sedan in och lägga upp dagen med lite fika.


Jag började med Viska som det är mycket fokus på fritt följ. Hon är het och galen, sitter som en säck! Ett bra pass med henne. Filmade oss lite och ser att hon tänker alldeles för mycket svängar. Så bakdelen är alltid på väg åt vänster eller höger! Tokan. Nu har en plan lagts upp för det!!


       


Sedan blev det fjärr. Lite störningskänslig. Missar ngt skifte om ngt händer, men steget framåt är att hon inte går ner sig utan jobbar vidare med glad attityd. Förut jobbade hon vidare och såg rädd ut! Tänk vad saker kan förstöra som händer dem på resans gång! Denna händelse har satt så djupa spår i henne. Man kan inte kontrollera sina med människor på tävling!


Vittring borde vi gjort men det blev inget. Vi tränade lite på att kasta boll i väggen för att bygga henne lite. Klarade hon fint! Lite annat med körde vi. Överlag ett bra pass med en laddad häftigt glad hund!


Sedan fick Nike komma en vända. Herreegud det är som på Berings hav i de där dokumentärerna om krabbfisket! Hon är fortfarande helt jäkla galen! Hon fick lite ff. Hon har pos som en kratta men det skiter jag i. Det fokuset hon har är inte det man ser ofta kan jag väl säga lite enkelt. Hon är som galen i att jobba! Vad rolig hon är, vad roligt vi haft.



Vägen till vårt SELCH var inte enkel! Många galna tävlingar, pip, tränger, långt fram. Men vi fick alltid beröm för vårt samarbete, att hon var djupt fokuserad på mig. Det gick inte att bringa henne ur slag liksom! Vad som hände runt henne det vet vi inte för det var hon och jag liksom! Herregud vad mycket roligt det har varit tillsammans. det var hon och jag i vår bubbla!


Hon har varit så svår och eldig. Men jag har ALDRIG behövt lägga ngn tid på att få henne släppa det runt om, lukta på backen eller ngt sådant. Varken i träning eller tävling! För henne har det alltid varit viktigast att gå vid min sida och titta på mig. Ojoj jag ler när jag tänker på en del tävlingar!


Glömmer inte i Söderköping. Moment sitt i grupp. Anders dömde. Anders ropar fram oss. Då har leonbergern gått upp, till Nike. Hon hade glott på honom som försvinn jag bevakar min matte!

Han luktade och buffade på henne. Hon hade inte gjort en min sas det. Hon fokuserade efter mig!

Men när han skulle rida på henne vilket skedde precis när vi klivit fram då var det bra! Hon surade i hop på på ett väldigt typiskt snyggt Nike sätt! Hon var inte berörd äverhuvudtaget av händelsen. Så har hon varit så otroligt stabil och säker i sitt sätt och språk. Ja det finns många historier om den älskade hunden!


Hon fick i alla fall göra lite ff, lite fjärr och apporteringar. Ja hon gör detinte regelrätt, men hon gör det med fullt fokus och glädje som inte kan skådas! Haha


Sedan kom Segra ut en kort stund. Hon fick köra lite uppsitt, ingångar framirfån, lite ff övningar, stadga och lek. kastade i väggar och styrde.


Lite fjärr rörelser provade vi igen och det går så där. Väldigt lätt att röra en baktass i baksitt. Så här gr det långsamt, så inget blir fel! Jobbar en del med uppsitt träningen. Att hon ska ha kraft med sin stora kropp att få fina uppsitt i fjärren är viktigt!

Hon är rikigt fin nu. Riktigt snygg! Om jag får säga! Visst är hon lite rejäl, men smidig och lätt för övrigt!


              


Vi gjorde lite hakan ned träning. Av en slump utan att tänka mig för la jag henne en meter från B som Adelia gjorde fjärr med. Hon gjorde det så bra. Jag bröt belönade och ville göra om och filma!

Så det gjorde vi. La med ngn meters mellanrum. Segra fick lägga ned hakan och jag lämnade henne. Adelia la ut godis runt B. Under tiden låg hon helt lugnt och fint ned! Herregud vad glad jag var.

Hon låg inte så länge kanske 40-50 sek så. Men klarade den störningen kanonbra. Jag var väldigt nöjd måste jag säga!



Sedan åt vi lunch. Det smakade bra. Adelia hade varit och fixat lunch via Maxi!

Mycket hann vi avhandla om världsliga saker! Haha. Jag uppskattar dessa träningar. Det ger mig styrka och energi. Att få hjälp och att få hjälpa ger mycket!



Jag avslutade med att ta Skoja. Lite ff, Riktigt bra. Ngt långt fram Ibland liksom glider hon fram lite. Men annars nöjd. Bör jobba en del med sprången.



Lite app och det gör hon bra. Väldigt lugn och fin i munnen. Inga tendenser till omtag eller tugg!

En hel del fjärr. Det kan hon riktigt bra utan ngn rörelse. Men i kedjan blir det lätt rörelser i stå sitt med en baktass tramp och stå lill med tramp med en baktass. Hrmf..... Men med den lilla träningen är jag nöjd att hon gör det så bra trots allt. Lilla Strösockret.

Gjorde en vittring med som var skitbra! Herregud vad fin. Rätt tanke och känsla, bra gripande, naturligt lugn i munnen med fin ingång!


Efter det var det privat träning som kändes riktigt riktigt bra! Kör på nu!!!


Sedan handla lite för att fara hem. Och efter det åka till djuren. Egon mår bra och trivs bland hans nya tjejer! Hoppas det blir ngr betäckta i alla fall!


Kvällen har bara njutits av att vara så nöjd med tjejerna!


Träningssuget ökar med stora steg. Vill ha vår och värme så man kan vara ute och träna utan att få frysskador på kroppen!






 
 
Adelia

Adelia

3 februari 2014 04:49

Ja vännen en otrolig bra Tröning nere i källar hålan;) säger som dig , energi o glädje .. Det ger mig så mkt💗vilken hund Nike är.. Vilken berättelse ! Fasen du skulle skriva en bok om den unika Nike 👍😜
Alla dina skötte sig så bra! Tänk att du körde mig filma haha
Och segra då så duktig hon var! Vilken störning !! Imponerande duktig!
Fler sådana tränings tillfällen får vi fixa... Och utan skrämselskott😜
Kram

http://www.nogg.se/kungsvikstorpsbianca

Ingela Karlsson

11 februari 2014 22:01

Ja duktiga tjejer hade vi! Ja att jag lärde dig filma, det kommer jag le åt många ggr!! Du är så rolig!
Ingen skulle orka läsa om Nike!!!
Tack för en underbar rolig dag!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Ovido - Quiz & Flashcards