Guldhund

Alla inlägg den 7 februari 2011

Av Ingela Karlsson - 7 februari 2011 09:45

I dag for jag till ridhuset för att ha kurs.

Vi skulle träna fritt följ i dag med filmning. Sara skulle filma, erbjöd sig! TACK!


Vi kör de fritt följ var och en, jag kommenderade. De andra fick jobba på i alla momnet utom hopp.


Vi gick igenom rutan och de provade det igen med klass 1 hundarna. Anna jobbade med apporten. Och jag tror vi fick till en bra sak på henne. Ska bli spännande att se nästa vecka!

Vi gjorde en plats som jag tycker gick bra. Trots hästlukter och det som hör häst till...

Vi hade en häst med inne på arenan. Det gick bra. Hundarna brydde sig inte och hästen tittade lite i början men sen inget.

Efteråt stannade jag och körde mina ljus.

Viska.... vittring. Fel pinne först. Sedan klockrent 2 gånger. Inget tugg eller omtag.

Filmade fria följet. Hon var långt fram, märktes i v svängar. Vi jobbar med det fortfarande. Körde dummen. Viska kunde bara sitt... hihi det som hon haft så svårt med. Men jag körde på och fick till ett par bra stå där hon fick direktbelöning.

En inkallning med stå. Bra och avslutade med en rak. Bra.


Skoja.... Ja är hon trög eller gymnast? Vi arbetar just nu med att man kan svänga. Vi har inte gjort så mycket ännu men nu är det dags med svängar. Hon kan gå en bit framåt nu rakt. Och göra ok halter.

Höger sväng.... ja är ställer jag frågan igen.... trög kontra gymnast.

varje gång jag försökte göra en höger halt, spå hoppar hon rakt upp i luften 1,5 meter och sedan sätter sig direkt i position......

Likaså åt vänster. Jag skrattade bara åt henne. Ni ska se hennes blick. Hon tror på fullaste allvar att man gör så! Och när belöningen inte kommer blir hon frustrerad och gör sattyg...


I dag fick jag mig en funderare.... Ska jag träna henne i lydnad eller inte just nu? För ska jag det måste jag göra en del jobb rejält nu under grundarbetet. Och inte bara köra lite för det är kul... för då blir det så tufft att ordna till detta nästa år när jag tänkt starta henne....

Har jag tid till det? Annars är det nog bättre att inte göra det alls. För denna hund krävs lite tanke med.... allt går snabbt fel och fort eller snabbt rätt och fort... Finns inget mellan läge,,,, Måste fundera lite över det....


Jag funderar på...


Jag körde lite läggande under gång. Pang! Där är hon stabil tror jag. Inget klart men bra. Ställandet. Där har vi bara gjort ett par stycken med hjälp. Tränar stadga och återgång där...

Vi jobbade med upptassg. Inte hennes starkaste sida... Haha ni ska stollen. Hon kastar de i luften till mig, medvetet uppåt! Hrmf... jag vet precis nr hon började med det.. mitt fel.... Snabb dam det där....i bland....

Men i dag tror jag vi hade ett litet litet genombrott. Men det tuggas. Så det ska vi ta tag i strax,,,,

Våran största brist är fria följet. Där måste jag lägga krutet om jag ska,,,,

Apporten är inte att tänka på i dagsläget. Ska lära in kontakten först där....


Mycket jobb är det OM jag ska göra det nu.... eller 2012?


På väg hem for jag till Djurbergs, sedan till Jofotex. Där min bil blir påbackad.

Sedan hem, svida om. Bort till djuren. Har kommit två tackor fel så vi flyttade dem till rätt grupp.

Märkte dem, räknade igenom dem och så. Allt lugnt.... Ful Bollis börjar inte se smal ut...

Hem och så duscha. Iväg på Medial kväll. Avkopplande. Vi gjorde en meditation vi inte gjort förut. Jag gillar inte att meditera, men denna var super!

Jag kunde verkligen koppla av och göra det jag skulle. Perfekt.

Ovido - Quiz & Flashcards