Guldhund

Direktlänk till inlägg 9 maj 2011

Tårar

Av Ingela Karlsson - 9 maj 2011 22:45

I dag började dagen med fodring, vattning, och nappning. Gå igenom flockarna.


Fick en chock då jag hittade ett dött lamm. Ellionoras lamm låg dött och hon stod över det och vakade. Nosen två cm över sitt döda lamm. Och hon hade bara ett.


Ja såg det när jag skulle åka och bara kolla igenom flocken först. Hon hade stått över det redan när jag kom, och fast det var så nära dörren syntes det inte.

Oh så ledsen jag blev. Tårarna bara rann sakta. Så sorgligt att se henne stå och sörja sitt lamm.


                 


Jag klarade inte att ta bort det från henne. Det är bättre hon får lämna lammet självmant. Då blir hon inte så skrikig. Synen ser jag framför mig hela tiden. Hur hon bara står. Och jag blev så fruktansvärt ledsen, det gör så ont att se en mamma förlora sitt barn. Ja jag är blödig.


Ner till kursen med tårarna sprutandes. Bad Conny ta bort lammet när hon själv har lämnat det. Lorna fick ner alla på plan och jag kunde samla mig. TACK!



Livet som fårägare är hårt dessa stunder. Det vore enklare om man vore lite tuffare. Mindre smärtsamt. Och jag har så svårt att bli av med bilderna.


Kurserna gick i alla fall bra. Var lite ut slag men jag tror inte det märktes så mycket. Jag kan dölja det mesta. Alla jobbade på jättebra i värmen. De är så roliga mina tjejer, de ger sådan energi!



Éfter kurs var det upp och jobba med djuren. Fixa kart de sista klövarna i stora flocken och så. Skoja var med och arbetade en del

Fåren rymde en gång och jag säger bara det: Hur kunde vi ha 300 djur utan hund för två år sedan???? Hon är en pärla.


Sedan skulle vi ha ut dem på betet. Oh herregud säger jag bara. Vilket kaos det blir, varje år. Men i år tog det priset.


Alla tackor försvann som avlöningar, kvar kvar alla lamm som är många... och en tacka. Sassa. Det är en jättego tacka som är helt körd i huvet. Och det bevisade hon igen!



Ja ut kom de i alla fall. Men herregud så olydig Skoja var. Jag var så arg på henne. Jag tycker inte hon fick för svåra uppgifter utan hon var bara rent olydig! Hon skulle inte ligga stilla, och hon ville gärna nypa dem i nosen. Hon ville valla på eget bevåg. Och de här tendenserna kommer på nya platser och om det är lite hetsigt i flocken. Inte springiga men hetsiga! Det är skillnad.


Min älskade Guldhund!



Så i kväll har jag dåligt samvete att jag blev så barsk på henne. Hon bryr sig ju inte men jag får ont i hjärtat av att jag ryter åt henne.


Hemma lekte vi med bollen som plåster på såren, mattes då.... Det älskar hon!


Hemma halv 9 och laga middag till Sam.

En lång dag blev det.


 
 
Ingen bild

Lotta Zeb o Enzo

13 maj 2011 07:20

åh man tror att man kan dölja men nog så jag att du var sammanbiten när du kom ner på plan...Lorna berätta för mig då :( Så sorgligt...kram kram

Ingela Karlsson

13 maj 2011 08:54

Skvaller majan Lorna.,.. nej vars det gör inget. Ja det är så fruktansvärt sorgligt att se dem vaka över dem i hopp om att de ska resa sig! Kram

 
Sarah, Pippi & Wilda

Sarah, Pippi & Wilda

13 maj 2011 09:39

Sorgligt :( Man ska inte försöka dölja allt, fröken!!!
Kram

http://flattar.wordpress.com

Ingela Karlsson

13 maj 2011 10:09

Nej egentligen inte. Men det sitter i så länge. Jag önskar jag kunde släppa det lättare och att bidlerna inte förföljde mig!
Kram

 
Ingen bild

Lotta Zeb o Enzo

13 maj 2011 10:14

tyckte det var bra att hon tala om för mig varför du såg så sammanbiten ut...annrs hade jag kanske sagt ngt "dumt" el så (skoj alltså)och det hade ju inte varit läge till eller hur vill ju inte göra dig mer ledsen än va du var kramar om hårt ::))) du behöver inte publicera denna kommentar för den var mest till dig själv

Ingela Karlsson

13 maj 2011 13:18

Tack Lotta. Du är så genomsnäll. Kram

 
Ingen bild

Carina och Atena

14 maj 2011 19:58

Usch, så sorgligt. Det måste vara jättejobbigt när det händer. Kram

Ingela Karlsson

14 maj 2011 21:21

Ja det är det verkligen. Att se mamman är så smärtsamt. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Ovido - Quiz & Flashcards