Guldhund

Alla inlägg under april 2011

Av Ingela Karlsson - 6 april 2011 10:15

Lilla Bää är vårt lilla flasklamm som mamman inte vill veta av. Hon är inte superelak men hon fr inte äta och inte vara vid huvudet på mamman.

Hon är hur go som helst det lilla trollet.

Första tiden ska hon ha mat varje timma, sedan varannan och sedan styr man det efter hur hon är. Hon är så liten, men så söt!!


Smärta Berta!



I dag var det kurs.


Alla tre grupperna har gått bra. Det har hänt mycket i deras helheter framförallt. Det ska bli så spännande att se hur det går för alla på söndag! Vi är många från mina grupper då!!


Hos fåren är det inslppt en del tackor för att få mera plats. Det blir lite kaos först när de kommer in med sina små till de andra, stångar lite omkring sig. Sedan ligger de och vakar över sina små. Det ser så fridfullt ut!


I morgon har vi fårvakt för då ska vi till Linköping!


       

Av Ingela Karlsson - 5 april 2011 10:30

Dagen med stort D firades i går.

På kursen på fm så sjöng de för Nike och sedan hurrade de. Så här såg det ut!


Tack!!!! Ni har förgyllt Guldhunds dag! 

Efter kurs for jag in till stan för lite ärende. Hundarna skulle vara i bilen men då det blev så soligt vågade jag inte ha dem där så jag ringde snälla Adelia som lånade sin svärfars bil, liiiten röd micra.... stoppade in mina tre monster där och tog hem dem ett par timmar! För att se bilder från den bilturen, gå in på: http://www.nogg.se/startPage.asp?idHomepage=84786 och scrolla ner så finns det..

Hos Adelia hade det gått bra. Hennes man tyckte Nike hade grova ben... Hennes son undrade om en en hane kunde födas som en tik..... Han tyckte hon var lite stor. Sedan hade hon haft lite uppvisning med sina strån och så....

När jag kom hade hon ett utbrott. Micke trodde nog jag hade ihjäl henne. Fast det är hon som skriker jag gör henne inget... men hon blir ju sådan. Haha Jag blir så full i skratt åt henne.


Lyckan var enorm när vi åkte till Norsholm... att hitta från Adelia dit är en annan historia.

Hon har inga hämningar den hunden vad gällande vatten..... heller....  

 


Hon älskar verkligen att bada. I dag skulle jag fota plus att det var hennes födelsedag så då fick hon kasta sig i! Det får hon inte annars.


 

Hon fick simma 2*15, 5 min i streamern varje pass. Viska 2*20 med streamern på.

Skoja simmade mycket... törs inte skriva hur mycket, men mycket.

  


Baby gillar att hoppa i! Om det inte är hennes tur spelar ingen roll för då hoppar man från golvet i poolen... Allt går!

 


I går fick Gullan 2 fina flickor. Nu ökar tacklammen! De är så bedårande söta att alla borde få se dessa små gullisar!


I dag har Ellionora fått ett lamm, en bagge. Den största jag sett nästan. Han var enorm! Andres fick hjälpa henne lite för att spara på henne. Och hon vaktar sitt lamm så man får passa sig! Hrmf....


Hunddräparn... hon hatar hundar kan jag säga... Hon väger cirka 80-90 kg...


  
Sedan har Gena lammat. Fick två flickor. Inget söta alls.... Den ena så liten så liten så herregud så liten. Men den stöter hon! Vet inte om det beror på att vi var för många i stallet när Gena lammade. Så nu måste vi verkligen se till att det är tyst och stilla!



Så det är lugnt. De är så känsliga djuren för det där. I alla fall fåren. De är så vaksamma och minsta lilla så kan de bara stöta bort det.



Hade en privat träning i dag. Gick jättebra. en jätteduktig hundägare!


Packat det sista av levern jag kokade i går. Skönt nu är det klart...

Av Ingela Karlsson - 4 april 2011 09:16

Min älskade hund Korad SE LCH Miridocs Cora fyller 7 år!!


Stort Grattis till dig Nike!


Hon är det närmaste en hund kan komma en människa, hon är min skugga, hon är bara Nike....och det är inte så bara det. Det vet ni som känner henne!


Hon vet hur jag mår, hon finns där när det är tufft, hon ser efter mig, hon är min stöttepelare när jag är rädd, hon vet när jag behöver hjälp, hon känner mig bättre än någon annan.


Hon är unik! Något utöver det vanliga! En på drillijonen....


Har inte ord för den hunden. Bilderna får tala för sig själva! Bilderna visar vem hon är! Den bästa av dem alla. Hon är allt och lite till.


Och visst är hon väl vacker min älskade hund?



           


 

 

                   

   

               

               


Av Ingela Karlsson - 3 april 2011 08:15

Ja min dag började med många utbrott. Inte så farligt faktiskt... Det var bara Nike som fick sina mååånga morgonspel! Hon älskar när jag vaknar, eller är på gång att vakna räcker för henne.

Ni skulle se henne.... finns liksom inte ord hur hon blir. Hon springer runt sängen med en strumpa i munnen gapandes som en idiot, öronen fladdrar. Hon springer runt sängen, fram och tillbaka sisådär 10-15 gånger. Och jag är hemskt ledsen att meddela det är INTE någon överdrift. Det är så det är. Jag brukar sluta räkna vid 12... Haha Asjobbigt på morgonen men ändå charmerande. Sedan upp i sängen och bee sig lika galet. Ser sig inte för övr huvudtaget! Då är det bara att brotta ned henne och hålla fast henne medans hon gapar och biter i täcket och kuddarna och lever. Sedan kelar vi. Då är det verkligen mys... Samma procedur VARJE morgon i 7 år. Det ni!


 


Annars har morgon varit som en vanlig morgon i ett hund hem.


Ulla fått två pojkar i dag. Allt gått bra med henne och hon tar hand om de små.


Jag väntar på att få höra från Molles fästmö om det är på G!!!


Han, Moltas har fått spåra i dag med. Eve ska gå lite spår med honom åt mig då jag har svårt med det utöver det jag har just nu. Mitt mål är att under maj och juni ordna spårtillfällen. Och då spårar jag med hanockså. Men han bör få göra något han med. Han gillar att arbeta.


     


Efter det så tog Eve och jag lite kort på Skoja. Hon fick leta lite boll i skogen och Moltas sprang efter som en idiot. Men han har ju inte samma kondis.... Så när hon har hittat bollen och kommer tillbaka då möter honom honom... Hihi



Efter att ha sprunhit i skogen med Skoja i ris och ljung. Kan ni ana lite hur han såg ut. Så i kvällv ar det dusch och borstning på tapeten. Blev lite skogsmaterial i hans lååånga päls. Han är så fin i sin päls, men så här är det en nackdel.

Hur kan man göra en arbetande jakthund med lång päls???? Lika så med Briard, hur kan man göra en skogsarbetande brukshund med sådan päls?? Men det är väl som vanligt det var ok från början och så kommer människan in och vill ha det fina för ögat och så tappar man det funktionella.

Nu är han fin i alla fall! Han är så snäll att styra med.

En flygande baby! Dålig skärpa men kul bild!

 

Av Ingela Karlsson - 2 april 2011 09:30

I dag har det varit arbete med djuren hela långa dagen!


Vi har fått två bäääbisar. Det är Alfrida som nedkommit med två stycken små. En av varje och därmed kan vi fira vårt första tacklamm. Hur gulligt som helst givevis.


Hon var lite fundersam till att ta tacklammet. Men det var lite för stojigt i stallet då. Så vi gick alla ut och så så hon fick lugn och ro. Sedan kollade jag till henne då och då och efter ett par timmar var det bra! Hon pussade och tvättade den, men den fick knappt snutta. Men nu är livet fint för dem!

Alfrida fick för övrigt vårt första tacklamm. Nu har vi 8 lamm och 7 baggar och en tacka. Bra....


           


Vi har halmat, fodrat och gullat med dem. Går igenom dem ofta nu. Kollar så det inte blir några slidframfall eller tokigheter. Mycket kan man fixa om man ser i tid. Kalkbrist till exempel. Är det kanon om man kan se det när det börjar, innan de lägger sig.


Det är ett sådant lugn med tjejerna nu. De är coola, de bara bidar sin tid känns det som. Det är så rogivande att sitta med dem där inne. Jag älskar verkligen detta liv. Vem kunde tro det när jag var yngre? Avskydde detta lantbrukarliv då. Nu skulle jag inte vilja leva på annat sätt. Sitta på kontor eller sådant är inget för mig! Nu har jag förmånen till detta och det njuter jag av. Varje dag. Att sedan få tag i en karl som är beredd att dela det med sig trots han inte är bondson från början som man säger, det är ju ett plus! Det som är minus är att man alltid har skitiga kläder.....



Adelia var och hämtade Bianca som hade bytt lite skepnad. Hon var lite skitig av leran och gått på gården hela dagen. Men det var nog okej! Hon är ju en i flocken hos oss så hon är med överallt, inne i stallarna, när vi halmade, på promenad, inne hos mamma.... En underbar hund. Kidnappa henne funderar vi på, alla i vår familj...


Adelia var inne med bland fåren och jag tror hon njöt av det, lugnet och det lugnande tuggandet.... Alla ville kela! Fina tjejerna! Hon hade aldrig sett så nya lamm, och inte hållit i dem heller. Så det fick hon göra för första gången! Titta in för att se hennes bilder: http://www.nogg.se/startPage.asp?idHomepage=84786


Nike var med och halmade och gjorde andra stoll saker.... Det ser ni på en del bilder från idag...



Kvällen har jag tillbringat med att städa hela nedervåningen, skurit 5 kg lever och förpackat 13 kg. Och kokar det sista nu som ska skäras i morgon. Så lagade jag mat med.

Vi fick jättegod mat hos Lorna och Conny. Tack snälla ni!!! Men Sam var hungrig och jag hade planerat köttfärsås. Så det gjorde jag med. Tvättade ett par maskiner med. Försöker hinna med det värsta när man väl är hemma.


De andra har sett på tv.


Just ja.. Jag har ju vallat i dag med!!


Av Ingela Karlsson - 1 april 2011 23:45

I dag har jag kokt massor med lever och skurit det i små bitar.

Det är många som vill ha det när de tränar sina hundar för det är extra gott.


Och i dag har det löst sig så jg får ett privat tillfälle med Peter. Ska ringa honom och tala om att det löste sig!!!


Den 11-12 april ska han till Breviksnäs i Gryt. På kvällen den 11 ska jag träna lite privat för honom. Och Laila med man är snälla och lånar ut får till mig!

Gissa om jag är glad!


Väldigt generöst av Laila med familj! TACK!!!


Vilken glädje för mig! Längtar dit redan!!


Sedan bort till djuren en vända för att kolla dem. Fick middag av mamma och kaffe.


Inga mer lamm just nu. Men vi får se. Det är en del som är skumma..

Får jag presenterar årets första lamm Gullis!



Här är de båda två, Gullis och Gullis. Mamma är Sassa. En duktig mamma.

    

Sedan hem och styra för att åka och ha kurs. I dag var det stort manfall. Inte ofta det är det i denna grupp kan jag meddela. Men i dag var det 4 borta. Det innebar att vi är 3 kvar och så var det en som tog igen ett tillfälle.


Men en ny tjej var med som kommer från Finspång! Ska bli jättekul att följa med på deras resa i lydnadsvärlden!


I dag fick de prova att gå med förbundna ögon en kort stund. Väldigt roligt var det...


Min toka...


     


Ett bra pass med helhet och momentdetaljer.


Sedan hem och styra. Sam åkte in till Söderköping på disco. Andreas skulle skjutsas på fest. Sedan skulle jag hämta Sam och hans kompis.

Men när jag skulle skjutsa Andreas ringde de och ville hem, det var tråkigt! Jaha det vara bara att åka direkt till Söderköping efter att jag lämnat av Andreas.


Varför ska allt rystas till döds??



I alla fall på vägen hem med grabbarna svängde vi inte till djuren. Och visst hade det blivit bäääbisar. Gunsan hade fått två fina pojkar! Den ena var lite slö så vi fick mjölka ur lite och ge honom i munnen. Cirka 40 fick jag i han. De var inget söta...

Så jag har åkt dit ett par gånger i kväll med. Goda vänner ska sova där i natt! TACK!! Guld värt!!!


That´s all for now!

Ovido - Quiz & Flashcards