Guldhund

Alla inlägg under april 2011

Av Ingela Karlsson - 14 april 2011 09:00

Ja SM guld för Färjestad åter igen! Jag är inte så där galen i hockey men jag hejar på dem och tar reda på hur det går för dem och kan till och med sitta ned och titta stunder.

De andra två som bor här med är galna i dem! Vilket liv!


Det blev 3 lamm natten till i dag, och så lammade Filippa i dag med.


varit hos dem på morgonen. Vattnat, nappat, fodrat och allt det där.


 


Sam har blivi akut sjuk. Han åkte till skolan i morse. Sedan ringde de halv 11 så jag hämtade honom. Skyhög feber. Skyhög... Jag tycker inte man ska peta i sig skit i onödan utan låta kroppen själv ta hand om det. Så alvedon får man bara om det går över så där 39,5.


Han har legat i runt 40 graders hela dagen. Från ingenstans kom det. Jag törs inte tänka på vad han haft utan alvedon...


I alla fall så var Andreas hemma och jag åkte till simmet med hundarna.

Nike simmade 2*15 med streamern på igen. Viska 2*20 och Skoja 2*20.

Nike vägde 42, Viska 19,4 och Skoja 15,8!


        


Tiden var knapp då vi hade en rehab tid med. Men tack vare att Adelia ställer upp så simmade hon mina två i slutet med. Nike fick gå in till Marie och få el och massage.


Det gillar hon. I dag inga reaktioner i leder eller rygg!!! Det var länge sedan hon inte reagerade alls. Hon var lite spänd i sina vader men det ska vi massera lite på!

När vi kommer in vill hon upp på madrassen direkt för att rulla runt och grisa på den. Vilket jag fick hejda henne med all min kraft.

Sedan lade Marie ut en handduk på golvet för hon skulle blöta henne där el lapparna ska ligga, och då en handduk för att det inte ska bli blött. Nike kastar sig ned och ålar sig på den.... gapandes.... Vi skrattade gott åt henne.



Hon är en fascinerande hund, det var vi överens om.

Sedan blev det madrass och där får jag hålla fast henne för kung och fosterland för hon gapar och vrålar och ska gno på dem. Man kan inte annat än le... Hon gör det av glädje och hon tycker om denna rehab varje månad.

Tack Adelia för du gör det möjligt!


Sedan hem till sjukt barn.


Då han var så dålig så har Carro lovat att ta natten då jag inte har någon här hemma till honom. Att bara kolla går fort men får man en lamning kan det ta ett par timmar.

TACK!



Kvällen slutade med att jag skulle ta in två tackor med fem lamm. D har fått bytt byggnad i dag, så de kan gå ut och in. Men jag vill ha in dem på natten.... Ja jag är larvig...


Hur svårt låter det, 2 tackor och 5 lamm? Inte svårt men herregud i himlen! Det tog nog 20 min i alla fall. Till slut fick jag ta in Skoj, vilket är fara och färde med två ilskna tackor som vaktar sina lamm med sina liv. Så jag fick ha en lång pinne och mota dem med och så fick Skoja valla in lammen, samtidigt som jag skulle skydda Skoja för de tar sats kan jag lova... Det hela var inte lätt för hon hade svårt att förstå man skulle valla på dem när det fanns stooora.

Haha I alla fall kom de in och jag var lätt upprörd...


Av Ingela Karlsson - 13 april 2011 07:00

Som Jim säger i Jims Värld.


Jag anmälde till Katrineholm den 29 april för debut med Viska. Kom inte med för att betalningen inte var inne. Reglerna är sådan jag vet. Men varför ska det vara så enkelspårigt! De flesta andra klubbar som det kommit in en dag för sent på, har tagit det. Jaja så är det. Reglerna är sådana så jag kan inte klandra dem. De har säkert många starter kan jag tro.


Annars har det blivit trillingar igen.... Två omgångar. Både Clara och Manna som för övrigt är syskon födda 2006, fick med ett par timmars mellanrum, båda fick trillingar i år med, för det fick de förra året med! Året efter de fått trillingar ser vi ett mönster i att de ofta bara får en. För att spara på kroppen kan jag tro. Men inte dessa två inte!


     


Har ett par platser ledig i tävlingslydnad om någon är intresserad. Maila bara! ingela@ostanvindens.se


Varit kurs hela dagen. Gått bra. Trodde jag skulle vara trött då jag bara sovit ett par timmar på morgonen. På fm när jag skulle sova kunde jag inte somna utan fakturerade i stället...

Kurserna gick riktigt bra. I dag var det inte helhet utan vi arbetade med pet i moment och gruppmomenten.


Vackra njuter ute i solen



Nu i kväll är jag sliten. Inte sovi massor sista två dygnen. Men kroppen ångar på, det gillar jag. Får man sova ett par timmar så går det igen!


I natt ska C ha djuren så jag får sova. Vilket lyx!!!

Av Ingela Karlsson - 12 april 2011 22:00

Borde jag sjunga. För oj vad vita lamm vi får!


Cassandra fick tre små lamm i går kväll. Och hon själv är risig. Och hon stöter det lilla vita lite granna. Hon får vra med och även snutta men inte vara nära huvudet... Då puffar hon. Och det lilla via är så rart, jag kan sitta med henne i famnen och ar gosa med henne. Ett sådant litet liv som är så utelämnat till oss människor för att överleva utan mamman.

Förstår inte dem som låter fåren sköta allt själva och naturen ha sin gång. Som inte ser efter sina djur under lamning! Det borde vara en självklarhet. Usch jag lider med djuren.


        


I alla fall så är hon gullig, ja det är väl alla. Men nappbarnen blir något speciellt. Och eftersom detta är Cassandras sista lamm skulle jag hemskt gärna behålla henne. För hon har varit en underbar tacka. Hon är nu 7 år i år. En fin mamma med goda modersegenskaper. Att hon stötte i år tror jag är på grund av att hon haft lite kalkkänningar och inte varit pigg.


Vera lammat i natt med. 2 gullisar. Och sedan även Malou, även de Gullisar. Just det ja, Olivia fick ju trillingar med.



I kväll hade Sams klass filmkväll. Magnus han slärare hade fixat en film. De fick ta med sig godis och läsk. Och innan det hela så köpte vi pizza till dem. Så de hade en riktig festkväll!

Magnus är en fantastisk lärare. Han har ställt upp på denna klass så mycket. Han kom in i rätt tid för att rädda klassen. Han har varit ett oerhört stöd för Sam. Han har sett Sam som en individ och inte som en stökig grabb som andra gjort. Han har behandlat honom med respekt ,en krävt det åter. Han har verkligen lärt barnen så mycket fint.

Jag vet man inte ska se bakåt. Men jag kan ändå fundera på hur det hade varit om han kommit in ett år tidigare?



Vi föräldrar satt i personalrummet och pratade och skrattade. Och som sagt en del skratt blev det. Min syssling fick för sig han skulle prova massagestolen. Herregud vad vi hade roligt åt honom!


I natt ska är det lammvak igen. Det lär väl bli ett par lamningar igen.

Av Ingela Karlsson - 11 april 2011 16:30

I dag började dagen med två kurser. Båda gick bra. Duktiga förare förstås!!!!


Sedan for jag hem och pakcade om. For ner till Brevisnäs. Där var Peter Nillson och hade vallkurs i dagarna två. Tyvärr kunde jag inte vara med på det då det var fullt, men jag fick erbjudandet av Peter att köra privat för honom efteråt. Och det nappad jag på.

Så jag ringde och frågade Laila och Kristoffer om jag fick låna får på kvällen. Och det fick jag!

Tack för det, vad generöst av er!


Skoj under uppvärmningen!

            


Men jag var där efter 13 så jag var med under eftermiddagen och tittade på de andra och pratade en del med.


Jag var nere ett pass på tackorna på gärdet och körde lite själv för att värma henne lite..... eller blåsa ur henne. Hon gick ganska bra, lite snäv och så. Men lydig. Det gillar jag att hon har blivit så lydig på mina ligg kommandon!


En fantastisk instruktör som lärt mig mycket, om mycket.


Sent om sider blev det min tur. Jag värmde upp själv i fållan medans Peter avslutade med gruppen. Han kom sedan och sa att han tjuvkikat på oss och berömde Skoja för att hon har verkligen fått fina balanserade flanker. Det gör mig glad! För vi har tränat på det i fålla, jag har varit stenhård på att hon måste släppa rejält.


Sedan frågar han hur långa hämt vi gjort... Hämt säger jag lite dumt.... Vi har inte gjort några direkta hämt... kanske 30 meter?? I hösts var hon för liten och nu har det varit vinter....



Jaja säger han. Ut med henne på gärdet. Vi börjar med att ställa upp på 150 m. Gulp.. men då valde hon fel flock.... hon tog den som var i hagen bredvid..

Vi flyttade fram så vi stog på 100-120 m. Hon klippte det direkt och gjorde ett jättefint hämt. Jag påminde henne en gång om att hålla ut på sin linje. Och det gjorde hon. Kanske lite snävt bakom. Jag kände hur jag bara strålade av lycka!



Hon drev dem till mig. Vi körde ett par höger och vänster flanker. Pratade om hur vi skulle lägga upp det, vad jag gjorde för rätt och fel och han sa återigen vad duktig hon är! Vi konstaterade att hon är lik sin mamma. Mjuk, fin, lyhörd.


Sedan gjorde vi flera hämt med henne. Längre och längr Hon jobbade som den värsta hunden. Sista hämtet vad 250 meter. Och hon gjorde det jättefint! Fint släpp i starten och sedan bara som en gud!


Jag stod som i trans och bara tittade! Peter stod och höll fåren, och när hon kommit dit och drev dem till mig gick han efter och såg ur som en strålande sol!


Det är som ljuv musik att titta på henne säger han! Hon såg lika glad ut som jag kände mig! Jag fick mycket beröm för min egen utveckling som förare och Skoja fick massor med beröm som hund!



Han ger mig några ord om henne och mig som gör mig glad och nästan tårögd. Men jag behåller det för mig själv. Det är något jag kommer bära med mig.



Jag var tvungen att i mitt gläjderus ringa Kennelmamma och berätta. Jag hoppas hon blev lika glad som jag var!


Skoja är min lilla valhunds stjärna. På grund av att hon är är min första vallhund kommer hon inte komma upp på den nivå hon skulle kunna göra med en erfaren förare. Men det har jag inte dåligt samvete för. Utan jag ser mig som lyckligt lottad att fått en sådan hund i mina händer.


Jag ska kämpa och göra allt jag kan för att ta tillvara på min guldklimp!


En eloge till fam Tiderman som anordnat detta! Underbart trevliga människor, öppna och gästvänliga!



Av Ingela Karlsson - 10 april 2011 10:45

            I dag var det tävling i Viken.Jag hade med 16 tjejer från mina grupper. Snacka om att jag är glad!! Och vilka tjejer!


ALLA, och då menar jag verkligen ALLA har presterat toppen i dag! Några nollor här eller där, men jag ser helheten. Jag är så nöjd och så imponerad av er alla!


Jag hade rysningar under dagen.

Tack alla ni för en underbar dag tillsammans!!



Vi hade klassvinterna från Team Ingela i alla utom i klass 3 där vi var en futtig ½ p efter. I klass 1 var det topp 5 från Telam Ingela.


Vill ni se deras poäng gå in på: http://hem.bredband.net/1072586/resultat/res2011/lydnad20110410.htm

För att kolla deras fina poäng!


Jag hade med mig mina tre monster!  De skötte sig bra. Viska är helt oregerlig när hundfolket är med för de har skämt bort henne lite granna....+


Tjejer!

Jag kan bara bocka och buga för era prestationer! Ni var helt enastående!


Ni är bara helt fantastiska, rakt igenom.

Vilka prestationer och nu menar jag inte bara poängmässigt utan av er som förare!!! Stiligt, enkelt, fokuserat och snyggt! WOW!!!


Och det som var extra roligt var att av 31 starter så var 17 från Söderköpings BK!



En sak tog udden lite av glädjeruset. Det är att domaren gjorde en felbedömning i klass 1, vilket kostade Ewa förstapriset. Och när vi lade in en protest så sa han först att det var på grund av ändrad ställning när föraren vänt sig om, dvs tjuvstart. Men när jag tröck lite på att det inte behöver vara 0, utan det max kan bli 6 eller 8, kommer inte ihåg vilket, så var det inte bara det, utan att det var strul i början. Skit på dig! Det var inget strul i början. Han satt rakt och fint, och en tocuh vid avslut. Det kan inte ge 2 p avdrag. Det står inget om det, strulet i början i protokollet, det står bara tjuvstart, och han hade nollan i blocket uppe innan momentet var avslutat! Så han dömde tjuvstart. Och han kunde inte erkänna att han gjorde fel.


Dåligt tycker jag! Han hade den morska attityden att det är domarens rätt..... Ja varför ska man kunna protestera om de ändå inte behöver följa regelboken.

Jag råkade ut för det i lördags med Skoja, men han ändrade sitt utan att blinka.


Har aldrig gillat denna domare och han står inte högre i kurs nu kan jag säga. Fler saker jag inte gillar. Jag brukar inte uttala mig i bloggen om domaren men denna gång blev jag faktiskt förbannad! De måste väl inse att de kan göra fel med och sedan stå för det?


Sedan hör man hur folk står och mjäkar med honom det retar mig att ingen törs stå upp mot domaren utan det ska vara så bra. Är de någon form av gud?


Jag tycker synd om Ewa som gjort sådan framsteg som hade 152 med en riktig nolla på apporten och en oriktig nolla på hoppet. Hon var så förtjänt av det!


I dag skulle min pappa fyllt 80 år.


Av Ingela Karlsson - 9 april 2011 15:30

I dag har vi gjort två debuter!


Tävlingsdebut för året och Skojas första tävling!


Vi hade anmält hastigt och lustigt till Oskarshamn för 3 veckor sedan. Jag insåg att jag hade tre veckor på mig att lära in klass 1 hjälpligt!


        


I går lurade jag Sara... förlåt.... att köra igenom mig.... Gick ganska bra. I tisdags hade vi ingen apportering alls..... Men i går gick den ok. Släppte den... med drog inte all världens väg emd den! Framsteg...


Halv 7 i morse bar det av till Oskarshamns BK. En mysig klubb med jättetrevliga människor och en kanondomare.


Vi var 6 i klass 1 och jag fick nummer 2. Kunde inte bli bättre. Jag kände mig så jäkla taggad, ville in och se hur det är att tävla denna lilla toka!


Platsen. Låg bredvid en cane corso och en flat på andra sidan.

Hon låg stabilt och lugnt. Cane corson satte sig och vred sig mot henne. Men visade inget hot mot henne. Skoja brydde sig inte utan låg aktiv mot mig.



Sedan ut och värma henne lite. Jag hade en liten plan på hur vi skulle värma upp och den höll jag. Och den kändes riktigt bra!


Vi gick in på plan, såg hur hon kollade på stora stegen. Då släppte jag ut henne på varsågod. Hon fick kolla av den lite och så var det bra med det! Hon är så spökig nu. Får hon inte kolla in så går hon och spänner sig och muttrar... ska tränas bort med tiden.


Linförigheten är vårt svagaste moment för dagen. Har inte tränat i koppel knappt och det är en miss! Har itne tränatfotågende alls mer än korta sträckor, ca 5 meter. Har inte lärt in  halterna ordentligt åt något håll. Hon kan inte gå länge med fullt fokus, kanske 5 meter. Men i dag klarade hon det helt bara rakt upp och ner hjälpligt! Så något hr trillat ned där upp!


Men hon klarade det helt ok, med lite slarv från mig i höger halten. Lite släpp men 7,5. Helt ok!


Läggande. En kort fin framföring hade vi, pang ned. Stabil återgång! Perfekt! 10:a


Inkallning. Satt fint. Jag kallade in och jag ser på henne att det här går för fort, hon flyger på mig. Japp hon satte båda tassarna i bröstet på mig och studsade in perfekt! Jag skrattade redan när hon tog sats mot mig, när jag insåg vad som skulle hända! Haha hon är för skön! 8:a Min Baby.... Bus...


Ställande. Kort fin framföring! Fint ställande, stabil i återgången. FIiint. 10:a


Apport.... tar före, annars håller stabilt och fint... avvikande kommando där ja.... Inte säga apport för då tar hon den och drar 78 varv runt med den i hundra knyck! Haha....


Hopp Jag vänder mig om och hon tjuvar lite.... fick en 8:a.


Helhet 9:a


Totalt fick vi ihop 180 p och en klassvinst.



Jag är så otroligt nöjd med henne. Jag hade verkligen planerat min start i detalj. Hur jag skulle jobba med henne mellan och hur jag skulle stötta henne igenom denna första! Och jag kände det var kanonbra! Jag hittade rätt för henne.


Hon brydde sig inte om andra hundar, publiken stod en bit i från, men hon brydde sig inte. Klarade sin första plats med störning. Hon hade lite bekymmer om TL som var stark i rösten i och hade långa kommenderaingar: Avdelning framåt marsch.... avdelning höger halt... Men hon var jättebra!!


Vem vet nu kanske vi startar flera gånger! Har inte anmält varken henne eller Viska tilll någon tävling.


Jag är så glad över min lilla Skoj! Min underbar lilla Skoj Troll.


I kväll är det lite fest hos goda vänner och så....


I morgon är det tävlingar i Viken. Jag ska ned och heja på! Ingen start. Ångrar jag inte anmälde Skoja...


Underbart väder, underbart sällskap, duktiga hundar! Det är livet!


Just det ja. Emma fått ett lamm på morgonen!

Av Ingela Karlsson - 8 april 2011 15:45

I natt sov C hos fåren. Så i morse vid 7 gick vi upp och And åkte dit.


Vi nappar Lillan som ännu är namnlös. Hon är bedårande söt och börjar tuffa på sig Från början var jag inte säker på att hon skulle överleva. Men med selen och namnam kommer man långt! Så nu ser det ljust ut. Eftersom mamman vill inte ha henne så får vi ge henne närhet och kärlek. Och det är så rart. Men det för mina tankar till förra året när Hopp, vårt selenbarn fick avlivas.

Jag blir tårögd än i dag och vill inte prata om det!

Denna lilla tjej kommer bli lika nära! Bara hon inte blir sjuk.


Gunsans lamm vilar...


     


På em tränade jag med Skoja ett pass. Sara O var så snäll att hon erbjöd sig komma innan kursen och hjälpa! TACK!! Guld värt av dig!


Hon gick igenom klass 1. Vi kan väl säga som så att vi behöver träna fotgående.... Vi har jobbat ett par veckor nu så hon kan lite av allt. Apporten kan jag inte säga apport på för då tar hon den och drar i väg som ett skållat trollskoj.... Så här har vi andra kommando. Läggande är jättefint. Ställandet för det mesta. Bra stadga där i henne. Inkallningen super om hon inte attackerar mig... Hoppet likaså...


Sedan kurs. En skitbra kurs! Märkligt väder men om vi bortser från det var det ett lyckat pass! Det är rått men hjärtligt!


Skönt för dem att kunna ligga ute i vårvärmen!


Sedan hem. Kasta sig i duschen för att göra sin fin. Skulle på middag med min äldsta vän som jag växt upp med.

Vi går ut och äter i stället för att fira varandra vid födelsedagar och julaftnar.

Jag åt planka. De har så god mat där. Vi drack och pratade i massor med timmar! Härligt! Timmen blev sen och vi blev hämtade av Andreas.


Under kvällen fick jag samtal om att Molle blivit pappa till en tikvalp! 21:19. Sedan kom det ett SMS till, att det blivit 4 valpar. En tik och tre hanar. Tiken var en orange, och hanarna blue roan. Det som är roligt är att uppfödaren velat ha en orange tik. Så nu hoppas vi att denna tik håller måttet. OCh skojigt att se att Moltas har orange anlag! Grattis Moltas och Zindra! Och vi har blivit farmor och farfar!!


     


Vi tog en snabb tripp till stallarna för Lill Elsa lammade. Hon hade fått triss! Tre små vita ursöta troll! 2 flickor och en pojke. Nu har vi nog fler flickor än pojkar!


Cassandra är inte bra. Hon fick kalk och så har hon ont i benen. Nu är hon boxad så får vi se hur hon ser ut imorgon.

Vi håller tummarna för henne. Det är en underbar tacka som kommer bli betestacka efter denna lamning!


I morgon ska jag ut på turné!


Av Ingela Karlsson - 7 april 2011 02:15

I dag bar det av till skolan med Sam. Sedan hämta farmor. Sedan duscha och göra oss i ordning.


Vi skulle till Ikea och kolla på kök! Det är liksom dags med tanke på att man kanske får beställa en del saker med.


Conny skulle ta lammvakten. Det är ju lite styr med söta Lillan nu som ska äta ofta. hon är så liten men så söt. Hon har växt på sig och är ganska kavat och gör skutt och hopp som är 1 cm höga...


Vi for till Linköping, eller inte med en gång för nåågon... och det var inte jag, glömde svänga av på 210:an.... Så vi åkte över Norrköping.


           


På Ikea så valde det vi hade tittat på. Inte det första vi valde utan nu har vi bytt. Det med... vi valde en bänksskiva och lite annat...

Hade en suverän tjej som hjälpte oss med en bänk som vi inte fick i hop. Det löste hon. Hon hade sådant tålamod med mig.


När vi var klara skulle vi lägga beställningen. Och då var jag klar för hemfärd.... på bår... Helt dingdong i kolat. Och när hon frågade om det och det och det svarade jag till slut: Jag svarar ja på allt bara vi blir klara....



Sedan åt vi på thai. Och vi åt årets första mjukglass.De har den godaste mjukglassen där jag ätit någongång!


Sedan hemåt, via Norrköping. För vi skulle hämta Sams cykel och så lite annat till huset.... Och cykeln vågade vi iine ta på invägen för då är det säkert någon klåfingrig en som monterar loss den för oss och snor den på parkeringen!



Väl hemma var vi möra.


Men nu är det beställt och ska bara betalas och hämtas om ett par veckor!


I morgon är det kurs och ut och äta god mat med Lelle!


Ovido - Quiz & Flashcards