Guldhund

Alla inlägg under april 2011

Av Ingela Karlsson - 22 april 2011 01:00

Grattis till fina Moltas som i dag fyller 4 år.

Han är blev ju dessutom pappa till en fin kull med valpar på Kennel Allerts. www.allerts.se är adressen om ni vill kika in. Jag tror inte det är någon valp kvar. Men titta och njut. Kanske blir de lika sin far. Får hans ansikte? Då blir de fina. För är det något han är så är det ett vackert ansikte. Och kanske får de samma temperament som hos mamman? En helt underbar liten tik!


Mor med nyfödda barn

 


Det blev 3 blue roan hanar och en orange roan tik. Så nu vet vi att Moltas bär anlag för orange. Mycket kul!!!

Det är så kul att en sådan fin kennel ville använda honom. Att de dessutom sett han sedan liten och fastnat för honom.

De gjorde sig dessutom besvär att hitta honom. De ringde till N för att få veta vem som ägde honom nu efter Lenas bortgång. Det gör mig glad á Lenas vägnar med.


Och en och annan trodde inte att han skulle para för att jag inte låter honom hålla på med tikar när han inte ska. Vilket jag inte tro ett dugg på. Han är ett bra exempel på det.


I dag är de i alla fall 2 veckor de sötnosarna. Jag ser fram emot att ev få hälsa på dem!

Jag kan tyvärr tänka mig vad som sägs bakom i denna värld. Kanske borde man kunna glädjas mer med varandra? Ju tystare det är om det ju mer pratas det kan jag tro. Men kanske är det avundssjukan? Jag är i alla fall stolt över honom och han är en riktigt snygg hane. Något liten, fast fortfarande inoim gränserna, men han har väldigt mycket bra att tillföra.


  


Har i dag fått en rottis som var på vift. en gammal vän från Gusum hade hittat en tik. En stor fin tik, tjock men rar! Halt vänster fram, md en snara om halsen.... Att folk inte kan lära sig att inte ha halsband på dem när de är lösa. Man önskar det kunde hända dem något så de inser hur farligt det är!


Ägaren är hittad och han tänkte cykla och hämta den halta tiken och cykla hem med henne 1 mil på asfalt....

När Andreas körde hem henne ville hon inte gå in.... Sorgligt. Hon kunde fått vara kvar hos oss....


Grattis till Evelin med som i dag fyllde 18 år. Vi fick så fin middag där. Lax med potatis och syrrans extremt goda sås till. Och omtänksam som bara hon kan vara så gör hon egen sås till mig utan dill... Oh vad gott det var!


Dessutom så upptäckte vi att Flätan hade en pyo så det blev att åka in akut i kväll och operera henne! det har gått bra med henne! Det är en stark hund med gry i sig!


Vilke väder vi har haft! Värsta försommar vädret!

Av Ingela Karlsson - 21 april 2011 00:45

Usch.I dag hade vi en svår lamning som både jag och Andreas fick arbeta med. Mest Andreas då jag har är för blödig och inte till stor hjälp. Jag tar hellre hand om dem när de är ute...


Denna gång gick det inte vägen. Lammet kom ut till slut som var bakvönt och fel åt alla håll,och var i stort sett dött. Vi masserade det och försökte blåsa liv i det, men det gick inte. vi lyckades inte rädda det trots att det andades så svagt så svagt när det kom ut. Vi kämpade ett bra tag innan Andreas sa att det är borta. Jag har svårare att acceptera det så jag ville fortsätta trots att jag vet att vi inte kunde göra mer... Tur jag har honom. Mamman hann inte uppfatta det hela då hon var helt slut, så hon bara låg.

Helt plötsligt så kommer hennes andra lamm, utan en värk.... Så vi drog fram det till henne och tog undan det döda.


        


Det är så fruktansvärt sorgligt att mista ett lamm. Det gör mig så ont. Och för mammans skull som burit sitt lamm i nästan 5 månader och för att sedan förlora det. Det är tufft, och det sitter i min själ och mina tankar. Det är inte bra att vara för blödig när man jobbar med det här.


I alla fall så for jag inte till Söderköping för att handla på apoteket. Skulle ha ut lite av varje. Eve skulle träna med Viska så jag körde dem till klubben.

Var på Klosterkvarn och hämtade mineraler och lite annat till djuren.


I dag har jag även känt att det vore helt underbart att kunna ha en anställd ibland. Kunna ringa in någon när man är så slut, eller när man måste göra andra saker. Det skulle underlätta så mycket. Men det går ju inte så är det ju bara.



Men denna lamning har varit tung. Carro har tagit några nätter under dessa 4 veckor. Men det är tungt, för nätterna är det värsta, att aldrig få sova. Riktigt så upplevde jag det inte förra året.


Men jag ska inte klaga för det är helt underbart att få leva detta liv, få uppleva det. Men visst har man tankar om det ena och det andra.


Om ett par veckor är det klart. Men lammvak i 2 veckor till är det nog i alla fall!


Och det finns ju en gräns för allt.


Av Ingela Karlsson - 20 april 2011 16:45

I natt var det lammvak som vanligt. Är lite sliten men samtidigt är det en upplevelse.


Skulle till Norsholm kl 11 med Laura och Moltas. Men insåg att jag inte skulle hinnna med en lamning på G, dessutom Lena som alltid stöter och fick sin sista chans nu. Hon har fått två vita och än så länge ser det bra ut. Så jag ringde och avbokade.


Jag tog ett par timmar ledigt efter fårvak, och for till skärgården med en av mina bästa vänner. Carro lovade att backa upp Andreas vid behov och Tommy och han skulle hämta foder! Tack!


        


Vi var vid deras nya sommarställe. Vilket underbart ställe. En halvö med bara vatten runt om en i stort sett. Ett jättemysigt ställe med flera småhus till.

Vi satt inne och hade pickninck först. Sedan blev det att syna hela halvön! Sedan satte vi oss ute i flera timmar och bara pratade! Hundarna sprang fritt hela dagen! Skoja stal Nikes boll i ett obevakat ögonblick tror jag.... Eller om Nike dränkte den...


Min goda väns gamla hund gav oss goda skratt. Hon bör inte bada när det är kallt, men hopppade i... blev torkad och sedan B o T täcke på..... Det gick 10 min så smet hon i igen... med täcke....

Upp igen och torka och på med nästa täcke.... och så skuttade hon glatt i med det med..... Haha vi kunde inte annat än att skratt åt det fast det inte är så bra för henne. Men de är roliga. Mina fick inte bada då jag tycker det är för kallt för dem. I Tjen är det 13-14 grader, och vad är det då i havet....



Jag är rädd för kramp. Nike har fått det en gång.


Det var en kanondag. Vi hinner inte träffas så ofta utanför hunderiet då jag aldrig har tid.... men ibland tar jag mig tid för jag saknar tillfällena då vi kan sitta som vi gjorde i dag.


Solen har skinit eller vad det nu kan heta.... och jag är väldigt påfylld med energi, vilket var bra!



Nu är det lammvak som gäller i natt igen. Sista natten, i morgon natt får Andreas ta sedan kör vi nog varannan natt.

Det har varit en tuff lamning. Väldigt lite ledigt under 4 veckor känns. Men hur det än är så är det samtidigt uppiggande med alla små liv som föds. Jag skulle aldrig vilja byta bort det. Det här är det liv jag uppskattar och vill leva, och är glad min sambo är liksasinnad.


Har ångest! Måste få i gång Viska... Men vill ju bara valla...... Kan någon motivera mig!!!!!!!


Av Ingela Karlsson - 19 april 2011 09:45

I dag släppte vi min vallgrupp på bete. Så nu går de på ett litet fält med skog där jag kan träna korta hämt, och skicka henne för att hämta djur i skogen.

Givetvis var vi tvungna att ta ett par korta pass med.

Husse fick se henne och han tyckte hon blivit kanonduktig. Han har ju inte sett henne så mycket nu.


Första hämtet blev hon busig och snäv. Stopp!

I går var vi på häx middag. Vi åt påskmat och spelade påskhazard. Det var så kul!

Jag fick med mig en sparbössa i form av en cola flaska, 2 jättefina ljusstakar till Blå Salen.... hihi, och en underbar vetevärmare. Tack för en fin kväll tjejer!


Fått lite lamm i dag! Drutten fick men tyvärr stötte hon sitt lilla. Hon är syster till Gena som stött sitt ena med... Hoppas mamma Lena nu inte stöter något av sina.... För då är hela släkten utdömd.


Sindre med lamm


        

Var lite kaos i kväll då 3 lammade samtidigt.

Det måste ha gått till så här: Snövit hade fått ett lamm, medans hon födde sitt andra var Maria framme och stal Snövits första.... Sedan lammade Maria själv 2 st så nu har Maria 3 st och Snövit 1 st..... Stollar!

Var en till strax efter kaoset om 3 på en vända. Fick göra om i slussen, fixa boxarna och lösa det så alla får stå i sin box med sina små!


En söt gullis.



Så här mysigt är det när man sätter sig i lammhagen. De är överallt, på allt och äter på allt. Och gud så rara de är!!


Av Ingela Karlsson - 18 april 2011 09:30

... fick jag höra i dag ett par gånger. Hahaha.


Jag har varit på vallkurs för Karin Söderberg. Har varit på clinic för henne innan och gillade det jag såg.


Hon och Peter är lika på många sätt, men i bland skiljer det sig och då gäller det att veta vilken linje jag vill gå på. Men jag försöker vara ödmjuk och lyssna också innan jag bestämmer mig. Jag är så ny så om man får argumentation för det eller det så kan man välja och prova lättare.


 


Peter vill inte använda några hjälpmedel, helst. Karin gör det. Karin gör det på ett trevligt sätt så det är inte något dåligt.

Men där jag jag nog valt Peters linje. Det känns bättre att arbeta med det jag har med mig alltid, dvs mig själv.

Men visst kan jag ta linan vid behov, jag är inte helt tvär. Jag måste nog bli motiverad om man ska få mig att använda hjälpmedel. Men ibland kan det säkert behövas.


Dagen med Karin har varit helt suverän. Skoja kändes kanonfin. Börjar få fna flanker, tragglar om med höger och vänster. Jobbade med kort höger och vänster. vi fick prova att dela, eller jag delar av det. Där jobbade hon sperfint och förstod direkt vilken flock jag ville hon skulle ta hand om.

Fick beröm för att jag arbetar tyst. Kul att höra då jag försöker med det.


2 pass var vi ute på fältet. Lite snikig ibland, och ibland så fint bara. Fina drivningar hade hon med, fina upptag.


Jag är helt suveränt nöjd med henne helt enkelt.


Karin och jag diskuterade utgångar. Hon hade en tanke och jag en annan. Då säger hon: Då kommer min hund vinna över din för jag har bättre utgångar....

Så då var jag ju genast tvungen att justera om dem... hihi


Vädret var kokvarmt! Hade en bäck att bada hundarna i, vilket var perfekt. God mat och tevliga människor.


Tack Jennie för fint ordnat.

Av Ingela Karlsson - 17 april 2011 06:45

Det är Nike riktigt bra på!

Vi var i dag och simmade med Adelia och Bianca! Och Adelia är alltid torr när hon simmar bara med Bianca,.... nu är hon alltid dyngsur... det är någon som har tagit det för sport att skvätta ned henne... nmed mååånga rystningar eller tocuhar...


Hundarna känns i fin form och Nike känns jättefin i kroppen. Törs knappt skriva det med tanke på hur dålig hon var för ngn månad sedan. Då jag inte trodde hon skulle klara sig så länge till. Men jag måste inse att hon får skov av eländet.

              


Nu simmar hon med streamern på igen, fortfarande med flytvästen men ändå starkt och hon är så mjuk och fin! Hon bara älskar att få bada och simma. När vi kommer in kastar hon sin mot den dörren med stort D.... Sedan är det järnet så man får stoppa henne för att göra det man ska innan plums... Kanske duscha av och sedan flytvästen.



Viska känns också fin. Men hon simmar helst med Adelia... Mig simmar hon förbi och så lämnar hon sin pip till henne.... Hrmf... Hon simmade i streamern med hela tiden. Detta löp så har hon inte blivit lika stel i sin höft som förra löpet. I min enfald tror jag det beror på att hon har simmat myhcket nu så hon är ganska stram i kroppen.



Skoj då.... Ja hon simmar mycket och så mycket som möjligt. Hon vill hoppa i till alla som simmar. Hon är stark som bara den i vattnet. Hon är riktigt fin i kroppen. Simmet har gjort grejer med hennes lilla kropp!


Vikten / simtid för dagen:

Nike 42 kg - 30 min

Viska 19,9 kg  - 40 min

Skoja 15,8 kg - många minuter


Annars har det varit jobb med djuren i dag med. Hälften har nu lammat skulle jag tro.





Av Ingela Karlsson - 16 april 2011 06:30

I dag har det varit massor med arbete. Vi har pratat om det här med Kicki, varför hon blev så sjuk mot de andra som fått kalkbrist. Vi måste ha missat något symptom. För de andra har vi räddat. Och varför får de kalkbristen? Ja jag vet... allt kan hända, man kan inte förklara allt enligt veterinärerna.

Men det är så sorgligt att förlora våra djur. Var och en av dem är en sådan personlig individ. Och vi har följt dem alla sedan de var små. de flesta har ju fötts hos oss. Man har suttit och kelat med dem sedan de var timmar gamla.


Lill Kicki har en alldeles egen historia vilket gör det tufft. Hon var en sådan fantastisk mamma.


Arbetet fortgår med djuren. I dag har vi gått igenom lammen, alla som man hanterat har en grön fläck på höger framben så man vet man hållt i den och känt på den. Svårt att sortera annars.


Vi har planerat deras utehage. Vi byter lammhage vartannat år, för parasiterna. För att vara det ska hagen vila två vintrar och en sommar.


Hundarna fått sitt. Skoja fått valla ett kort pass. Vi måste snart flytta ungtackorna så jag har möjlighet att ta ut dem på fältet och valla på dem.


Andreas har kört natten, så jag fått sova. Skönt.

Det är en tuff tid nu men den är så rolig!!

Av Ingela Karlsson - 15 april 2011 00:15

I dag har inte dagen börjat bra.

 I natt förlorade vi vår fina Lill Kicki. Vi hade vet ute till henne. Hon blev väldigt snabbt sjuk och illa sjuk. Men vet sprutade henne och sa att hon var tvungen att börja äta och stå upp på fredag ( i dag med andra ord)


Hon blev hastigt sämre i natt. Jag var i kontakt med vet. Som rådde mig till att vänta två timmar. Jag var tveksam redan då att det skulle gå.


        


Jag förberedda Andreas på att han skulle få ta bort henne om hon blev sämre tills nästa titt.

Nästa titt var hon borta. En fin tacka som var speciell. Förra året förlorade hon sitt lamm. Hon blev totalt galen av sorg, har aldrig sett en tacka reagera så.

Men en annan tacka lammade samma dag så hon fick adoptera ett lamm. Oj oj vilken glädje.

Hon var så tacksam för sitt lamm att hon vaktade på det nästan ända fram till avvänjningen.

Hon somnade in med sina två ofödda lamm. Sorgligt så det värker i mig.



Många tror att det bara är en tacka. Men för oss är det inte bara en tacka. varje tacka hos oss har sin egen historia. Sin bakgrund som jag varit med och sett sedan lammunge! De är oss väldigt kära.


I dag var det kurs på em. En bra kurs med fokus på detaljer i enskilda moment. Hade med några fårskinn att visa. de vi fick nu är så stooora och fina. Helst skulle jag vija behålla alla själv....


Kursen var bra. Var en del diskussioner om medlemsmötet som det var fem på förutom styrelsen... katastrof.

Själv kunde jag inte på grund av att vi hade barn i 40 graders feber och två sjuka tackor vi jobbade med och så lite lamningar på det, och Andreas skulle jobba natt med... Så jag har inte dåligt samvete. Det är inte så att jag prioriterar klubben före min son och våra får. Det en del glömmer är att fåren är vårt jobb...


Kvällen har varit lugn. I morgon jobb med djuren.





Ovido - Quiz & Flashcards