Guldhund

Alla inlägg den 1 oktober 2010

Av Ingela Karlsson - 1 oktober 2010 09:30

I dag var det fullt arbete med djuren igen. Andreas var sjuk så vi andra fick jobba på istället.

Skja tog in tackorna på typ 3 minuter. Vi hade nog klarat det själv på samma tid för de visste vart de skulle.... och de går precis bredvid stallarna nästan.


Vi har skiftat flockarna. Baggarna går numer hemma. De tog Skoja hem. Det blev ett långt pass för henne. Tog 10 min att samla i hop dem då det var utspridda över ett antal hektar. Och de är inte lika lätta att flytta på som tackorna.

Sedan tog det 20 min att ta hem dem över marken. Men hon arbetade på bra. Man märker att hon blir mer självarbetande när djuren är styriga. Vilket i sig är bra för hon läser dem blixtsnabbt, men jag vill att hon ska lyssna när jag säger något annat. Så där blev det tre stora diskussioner om vem som bestämde i dagens pass.


Sedan har vi gått igenom tackflocken. Ser fina ut. Har lagt på sig bra sedan vi tog bort lammen.


Sedan skulle vi ha ut dem hagen bredvid där baggarna gick förut. Skoja skötte det perfekt. Oj jag säger det igen vad hon sparar arbete åt oss. Vilken investering hon är. Går inte att förklara. Man måste se det!


Efter det så var det kurs. Ett härligt gäng som sprider många skratt!


Sedan blev det kväll denna dag med!!


  

Skapa flashcards