Guldhund

Direktlänk till inlägg 30 oktober 2011

Skratta eller gråta?

Av Ingela Karlsson - 30 oktober 2011 00:15

I dag for vi iväg till Västervik för att tävla vår sista start för i år, vår fjärde eller femte start.

Adelia kom vid 7.- Och när vi packar om bilarna hemma hos mig så kommer en man cyklandes förbi kl 7 en söndag morgon och ropar hej. Jag höll på att svimma!!!! Jag skrek. Tur inte mannen fick hjärtsnörp och trillade av cykeln. Adelia låg dubbel.... Tack för det stödet.... hihi  


Stannade till i Ringarum och gjorde en ruta och en vittring. Lite annat med. Sedan for vi mot Västervik... Sedan är det klurigt att hitta dit... eller hur Adelia.... Jag körde inte!!!  


Var där i god tid och hann värma lite. För lite. Drgning. Ni behöve rinte gissa vad jag fick för nummer. Jag tror jag fått nummer 1 på alla våra starter i år utom på SM! Då fick jag ju nummer 6....

Nummer 1 är inte bra. Jag behöver värma henne en halvtimma rejält innan. Hon är ju lite på och speedad...


Sitt i grupp. Var ok. Tramp men 10 p

Plats 0 Hon kröp en meter fram och satte sig. Skott.

Ff Kändes bra. Lite ljud. Men domaren var långt borta.

Dummen kommer inte i håg 6 kanske? Missade ett skifte, sitt skiftet vilket alltid blir ligg om hon är låg.

Ink. Skitfint!!! Domarens kommentar: det kan inte lbi bättre än så, sa en i publiken han sagt! 10 p

Rutan.... ve titne vad jag fick, mitt fel.... haha Det var här det spårade ur helt. Skrattanfall.

Dirr app. 9 tror jag.

Metall. Fint 10 p.

Vittring fint, 9 p tror jag.

Fjärr missade ett skifte, sitt dkiftet vilket hon gör när hon blir låg....


Totalt skrapade vi i alla fall i hop ett första pris på 264 p och kom 3:a på det!


Lite om tävlingen. Att hon kröp fram och satt, det är inget jag fäster stor vikt vid. Det kom ett skott, jag är glad att hon valde att stanna kvar och anstränga sig, Trots att hon är väldigt skotträdd. Och nu under jakten har hn varit värr än någonsin! Helkonstig är hon, superkänslig för ALLA ljud. Bunkar som låter, flygplan, bildörrar, plåtljud, you name it. Hon lisom letar efter ljud i vardagen.


Ff Inget att säga om. Lilte ljud, på men nöjd.

Dummen. När Viska blir låg visar det sig alltid i kpncentrationsmomenten. Som för henne är dummen och fjärren! Och i dummen lägger hon sig eller ställer sig på sitt om hon tycker det är jobbigt. Så ock i dag för då kommer ljudet i kapp henne när hon har tid att få in det  så att säga...

Ink. Supernöjd. Jag tyckte själv den var riktigt fin!

Rutan. Ja herregud. Hade laddat henne lite fel på den, så när jag visar konan glor hon bara på rutan... sticker mot rutan i stället. Får tillbaka henne till konan. En höger ruta.... Jag sträcker ut höger arm och skriker Rutan! Vad gör den lydiga hunden. Jo hon väljer bort rutan hon nyss var på väg till, och sticker åt andra hållet.. varför? Jo matte höll ut fel arm, har ju vallningsarmar på henne!!! Fick gapa stanna. Och upp med vänster arm! En fin ruta... Här började jag skratta åt det hela och det är inte bra med Viska... för då går hon mig ur händerna helt!

Domaren var på väg mot mig och jag fick gå och hålla mig för skratt på stort allvar faktiskt. Jag bara sa till domaren, med skratten i halsen: Inte ett ord!

Tur man har humor och kan se det komiska i det hela!


Dirr app. De hade lagt den oerhört elakt placerat för hundarna. I onödan. Man behöver inte göra det värr än vad det är på en tävling, sedan att man övertränar det är en sak. Och så ska det vara rättvist. Det var det inte. Höger apport låg i en tjock massa av löv och syntes inte alls, mitten syntes perfekt. Vänster syntes så där. Vi fick vänster. Men Viska köpte inte alls mina signaler så hon drog och alde mnnet på den som låg i löven.... Men det redde sig snabbt..


Metallen. Fint ut och bra in!

Vittringen, omtag.

Fjärren. MIssade stå-sitt skiftet. Smma som med dummen. Ett koncentrationsmoment som hon får svårt för. Och det har satt sig lite där sedan Oxelösund för två år sedan. Då det kom starka ljud under den. 


Tävingen var nog en av våra sämsta prestationsmässigt och poängmässigt. Men jag ser det ur en annan synvinkel.


Eftersom vi redan nollat platsen var min tanke att hon skulle gå in och ha kul, släppa skottet för att inte ha ngt dåligt med sig. Och det gick som jag trodde men hon gick mig helt ur händerna! Haha men hon gör det med bus och glädje. Och jag tror vi har igen det framåt.


Någon frågade om jag inte var besviken, behövde jag inte SM poängen?


Nej jag var inte besviken. Jag har lärt mig att starta Viska med tanken att det alltid kan hända något med ljud som gör att det händer saker. Och det är helt lugnt med det. Ska jag starta henne och vara rättvis känner jag att jag måste ha den inställningen. Annars ska jag inte starta henne alls.

Och nej jag behövde inte SM poängen. Jag hoppas jag har så vi  klarar oss. Har inte en aning om vart vi ligger men jag vill ligga en bit ned tack.


Men det var en höjdar dag för mina andra tjejer!


Två LP- Cilla med Sessa Lp I!!!! Evelina med Hollie Lp II!!!! Adelia och Bianca sitt andra 1:a pris i elit!!!! Och vita med Zoe stora framsteg och var 4 p från ett första pris!!!! Nancy och Prinsessan gjorde en superfin runda i klass 3, men fick 2 nollor, men trots det var det den bästa helheten de haft! Snyggt!


Grattis till er tjejer Det gjorde ni så jäkla bra!!!!!


Västervik är en fin klubb att tävla på, men det är tyvärr alltid struliga TL. Så och denna  gång. Tur det var jag som fick det som är ganska lugn i de situationera. Sedan blev det lite bättre.


Tack för en undebar dag tjejer!


Sedan hem för att ha massa kurs! Jättekul, om än lite trött!


 
 
adelia

adelia

8 november 2011 07:22

Ja jah säger som dig,skratta eller gråta....haha..
Den mannen på cykeln,ja han vaknade definitivt och hans under rede är nog inte intakt idag;)det hoppet han gjorde från cykeln, ja det var inte att leka med..
Hm att du o jag sitter i samma bil vete katten om det är en bra kombi;)Båda fartfyllda,båda tänker för snabbt eller inte alls,haha...en trevlig dag hade vi iaf.Härligt med ett 1:a pris till vilket jag inte hade trott på länge...håller med tråkigt m placering av dirrigeringen ,samt en TL som inte var så jätte bra.Du din stackare fick gå ut o agera försöks kanin som alltid.,,,men Viska visade iaf att hon är SM Dulle ,trots platsen;))inget stoppar henne//kram

http://www.nogg.se/kungsvikstorpsbianca

Ingela Karlsson

8 november 2011 07:41

Haha jag skrattar när jag tänker på gubben, resan och tävlingen! Det är ju bra... hihi
VI är en perfekt kombination, du har minne det har inte jag.
Ja stackars han på cykeln.... haha
En rolig dag hade vi i alla fall, som vanligt när vi är på turné! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ingela Karlsson - 26 januari 2015 23:02

För er som missat det har jag en ny hemsida och en ny blogg!   Ni hittar mig på: www.ostanvindens.wordpress.com   Välkomna dit! ...

Av Ingela Karlsson - 9 augusti 2014 13:30

I går var det Kanalettans första tillfälle!   Det gick riktigt bra i alla fall och duktia ekipage!   Tack alla inblandade som hjälpte till!   Segra tar en fluga!     I måndags när jag tränade Segra gick det inte bra! Dessa geting...

Av Ingela Karlsson - 5 augusti 2014 14:45

Nu är helgens läger avslutat!   Vi har haft Frida Wallén här i tre dagar som drillat oss i lydnad. Både lydnad, brukslydnad och BSL lydnad!     Hon har dessutom brutit foten så det var osäkert om hon skulle komma då det var så tätt inpå!...

Av Ingela Karlsson - 30 juli 2014 20:15

Ja nu är det länge sedan igen! Önskar jag hade mer tid att blogga. För jag gillar att kunna titta tillbaka.   Mycket har hänt sedan sist. Eller inte.  SM gik av stapeln och det var en lång resa. 70 mil enkel. Men Andreas var med upp och farmo...

Av Ingela Karlsson - 8 juni 2014 13:15

Har under våren gjort fyra starter med Viska! Hon har skött sig riktigt bra! Hon är inte i toppform. Hon är tung i kroppen. Det märks i fartmomenten. I april kändes det inte utan sedan.   Undrar om det är så det visar sig saknaden efter Nike? F...

Ovido - Quiz & Flashcards